bdd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 00:47

Ik zit een documentaire te kijken op RTL 4 wat gaat over BDD... En ik vind het heel moeilijk te begrijpen. Een meid, knap, vind zichzelf zó lelijk dat ze niet voor de camera durft te verschijnen zonder make- up...
Heel bizar, ken het ook helemaal niet...

Mensen met BDD zijn vaak geobsedeerd door een bepaald uiterlijk kenmerk. Ze piekeren bijvoorbeeld voortdurend over hun neus, hun lippen, hun huid, lichaams asymmetrie, hun haar of over te dik of te dun zijn. Anderen valt doorgaans niets uitzonderlijks op. Het gaat om ingebeelde lelijkheid

http://bdd-info.nl/
http://www.sexwoordenboek.nl/bodydd.html
http://www.planet.nl/planet/show/id=750 ... /sc=383c00

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:03

Ik heb het niet gezien maar Oprah heeft er een keer een heel aflevering aan gewijd. Echt heel zwaar lijkt me voor de mensen die het hebben.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:04

Mhh..
Heb hier vaker iets over gezien.
Mensen die zich helemaal om laten bouwen omdat ze zichzelf lelijk vinden, terwijl ze voor de behandelingen er nog beter uit zagen Nagelbijten / Gniffelen

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:39

Heb het ook gezien,of igg een stukje.Snapte er niet veel van.Terwijl ze niet echt lelek was ofso.Der neus was niet goed,der ogen niet etc.
Snap het niet hoor.Maar jah dat is netzoals mensen als een anderen popster uit willen zien.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:40

Ik heb een paar jaar gehad dat ik dacht dat ik haaruitval had ik heb mij zelf helemaal gek ermee gemaakt.
echt niet leuk dus ik was ook helemaal geobsedeerd door mij haar werd al gek als ik één haartje zag (endat als je gewoon 100 haren per dag verliest)
Ik ben er nu door een kapper vanaf gekomen en ben erachter gekomen dat het dus niet de haaruitval is maar omdat ik een hoop heb meegemaakt had ik dat soort waandingen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:14

Er zijn zelfs mensen die een been laten amputeren omdat ze het niet aanvaarden als deel van hun eigen lichaam

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:23

Ik heb het programma ook (gedeeltelijk) gezien.
Ik had ook zoiets, toen we eindelijk het gezicht zagen, jeetje waar maak je je druk om.
Lijkt me heel moeilijk om mee te moeten leven Bloos

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:24

LZP --> MW

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:35

ja ik heb het programma ook gekeken en ik vond dat meisje helemaal niet lelijk! juist knap!! mooie ogen! en dat vond zij het lelijkst!!! en die man met die zonnenbril.. toen hij zijn gewone bril op had zag ik geen donkere kringen hoor..... jullie?? maar het lijkt me wel erg als je het hebt... pff

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:47

Ja, bizar is het toch.

Er wordt op die sites een vergelijking gemaakt met een eetstoornis. Een zelfbeeld wat hélemaal niet klopt, maar wat je écht ziet wanneer je in de spiegel kijkt...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:38

Ze zien zichzelf heel anders dan wij hun zien. Dat is de probleem van de ziekte.

Red_Savage
Berichten: 9713
Geregistreerd: 29-06-06
Woonplaats: Wien, Österreich

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:56

Nou, die herken ik in mezelf -_-"
Alleen met het verschil dat ik niet knap ben.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:04

Heb er ook naar gekeken en ben er toch wel verbaasd over hoe mensen zo'n ontzettend laag zelfbeeld kunnen hebben. Om eerlijk te zijn kan ik niet snappen hoe mensen met BDD denken en zal ze dus ook niet begrijpen. Ik denk, weldegelijk ondanks dat dat meisje het ontkende, dat het bij die mensen tussen de oren zit.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:22

Natuurlijk zit het 'tussen de oren', het zit namelijk 'gewoon' in de hersenen, net als de meeste psychische aandoeningen Knipoog Maar het is wel degelijk een echte stoornis, een echte ziekte.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:06

Ik heb het ook gezien en ik vond het echt een interessante documentaire.

Het blijft moeilijk om te snappen. Ik heb nu al de nodige ervaring met psychiatrische ziektes en toch blijf ik met ongeloof naar zo'n programma kijken. De menselijke geest is echt niet te geloven, zo gecompliceerd.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:26

Armaris schreef:
Er zijn zelfs mensen die een been laten amputeren omdat ze het niet aanvaarden als deel van hun eigen lichaam


Volgens mij is dat weer net wat anders. Zeer interessante literatuur hierover is een boek van Oliver Sacks, "Een been om op te staan." In BDD lijkt mij centraal te staan dat het zelfvertrouwen ook ernstig wordt aangetast door het zelfbeeld. Dat is in de situaties die Sacks beschrijft, en ook in de situatie die jij noemt, niet de hoofdzaak - tenminste, dat was mijn indruk daarvan.

Iefke: ik heb de eerste site die je noemt bekeken, en daarin staat vermeld dat er geen sprake mag zijn van Anorexia Nervosa, maar als ik het zo lees lijkt anorexia mij eerder een subtype van BDD in het algemeen dan dat het om totaal verschillende dingen gaat?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:08

Oliver Sacks vind ik een hele goede schrijver, ik zal even de titel overschrijven en eens naar zoeken Lachen

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:40

Shadow0 schreef:

Iefke: ik heb de eerste site die je noemt bekeken, en daarin staat vermeld dat er geen sprake mag zijn van Anorexia Nervosa, maar als ik het zo lees lijkt anorexia mij eerder een subtype van BDD in het algemeen dan dat het om totaal verschillende dingen gaat?


Ja, ik vind dat moeilijk om te zeggen. Ten eerste omdat ik BDD totaal niet ken. Wanneer je dit stukje leest:

Met negatief lichaamsbeeld meer kans op depressie
woensdag 16 augustus 2006 in Eetstoornissen door Heidie Tops

Adolescenten met een negatief lichaamsbeeld zijn vaker depressief, angstig en suïcidaal. Dit blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in Child Psychiatry and Human Development van deze maand.

Van 208 opgenomen adolescenten werd nagegaan in hoeverre er bij hen sprake was van een stoornis in de lichaamsbeleving (BDD), een eetstoornis (anorexia en boulimia nervosa) of zorgen over het gewicht en het figuur (ZGF). Daarnaast werd onderzocht of en in welke mate er bij deze adolescenten sprake was van depressiviteit, angst, suïcidaliteit, posttraumatische stress, dissociatie en/of seksuele problemen.

Uit de resultaten blijkt dat de adolescenten met BDD en de adolescenten die zich zorgen maken over hun gewicht en figuur significant meer last hebben van angst en suïcidaliteit in vergelijking met leeftijdgenoten zonder problemen met hun gewicht. Ook hadden zij, evenals degenen met een eetstoornis, vaker depressieve gevoelens. Van posttraumatische stress, dissociatie en seksuele problematiek hadden alleen de adolescenten uit de ZGF-groep vaker last dan jongeren zonder deze zorgen. (Child Psychiatry and Human Development, juni 2006)


Ik denk dat je inderdaad kunt spreken van een subtype, maar in de psychiatrie wordt het verschillend behandeld. En ook weer niet. Vind het een moeilijke, maar interessante vraagstelling en ga er eens verder op borduren Ja

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:42

Body Dismorphic Disorder (BDD)
BDD is een psychische stoornis waarbij iemand denkt dat hij afstotelijk lelijk is vanwege een mankement aan een of meerdere lichaamsdelen. De aandoening wordt ook wel ingebeelde lelijkheid genoemd. Mensen met BDD zijn ervan overtuigd dat een bepaald uiterlijk kenmerk hun lelijk maakt in de ogen van anderen, terwijl zij er voor de buitenwereld meestal normaal uitzien. Iemand met BDD kan niet worden overtuigd of gerustgesteld, hij is ervan overtuigd dan het beeld dat hij van zichzelf heeft het enige juiste is.
BDD gaat meestal niet vanzelf over. Meestal is een langdurige therapie, soms in combinatie met medicijnen de enige oplossing.

Anorexia nervosa
Anorexia nervosa (of magerzucht) is een eetstoornis en valt onder de psychisch veroorzaakte aandoeningen. Vaak wordt de aandoening in één adem genoemd met boulimia nervosa (hevige eetbuien gevolgd door langdurig braken).

Iemand met anorexia nervosa is voortdurend bang om dik te worden en onderdrukt daarom de eetlust en het hongergevoel. Een anorexia patiënt stelt zijn ideale gewicht steeds verder bij; de patiënt raakt als het ware verslaafd aan het lijnen. Hoe mager iemand ook wordt, het is altijd nog te dik. Op den duur verliest een anorexiapatiënt het normale gevoel voor eetlust, honger en verzadiging. Anorexiapatiënten voelen zichzelf meestal sterk en veilig omdat het lukt om niet toe te geven aan de behoefte om te eten. Deze controle geeft hun houvast, ook op andere terreinen.
Anorexia komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Vooral meisjes in de puberteit en adolescentie (periode vlak voor het volwassen worden) hebben ermee te kampen. Het ontstaan van een eetstoornis is niet altijd duidelijk. Tegenwoordig wordt aangenomen dat een combinatie van lichamelijke, psychische en sociale factoren het ontstaan van de eetstoornis beïnvloeden. Er is mogelijk een verband tussen eetgedrag en depressie, maar het hoe en waarom hiervan zijn nog niet duidelijk . Ondanks de vermagering kan de ziekte lang onopgemerkt blijven door de omgeving.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:44

BDD:

Het DSM-IV geeft de volgende criteria voor een stoornis van de lichaamsbeleving:

Preoccupatie met een ingebeeld mankement in het uiterlijk. Als er een kleine fysiologische ongerechtigheid aanwezig is, is de bezorgdheid van de persoon hierover overdreven.
De preoccupatie veroorzaakt klinisch duidelijk lijden of problemen in de sociale omgang, op het werk of op andere belangrijke terreinen.
De preoccupatie is niet uitsluitend te verklaren als onderdeel van een andere psychische aandoening (bijvoorbeeld de onvrede met de lichaamsvorm of -grootte bij anorexia nervosa).

Bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoornis_v ... msbeleving

Het is me nog steeds niet duidelijk

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:52

SYMPTOMEN VAN BDD
Afkeer en angst
• Afkeer van lichaamsdeel
• Telkens aan denken
• Steeds naar handelen
• Angst voor contacten
• Geen zelfvertrouwen
• Geen levensvreugde
• Sociaal isolement

Kenmerken anorexia nervosa


• Angst om dik te worden
Zelfs bij een te laag lichaamsgewicht bestaat er een sterke angst om dik te worden.
• Gestoord lichaamsbeeld
De wijze waarop lichaamsgewicht, maten en vorm worden waargenomen is gestoord. Zelfs in een uitgemergelde toestand voelt de patiënte zich nog dik.
De Quetelet-index (QI), gedefinieerd als het gewicht in kg gedeeld door het kwadraat van de lengte in meters, is een eenvoudige en klinisch zeer bruikbare maat om de vetmassa van een bepaald individu te schatten. Voor vrouwen tussen 19 en 24 jaar wordt een QI tussen 19 en 24 als normaal beschouwd. Indien een patiënte denkt dat voor haar een lagere QI normaal is, kan dat meestal opgevat worden als een uiting van een gestoord lichaamsbeeld.
• Weigering normaal lichaamsgewicht te handhaven
Het lichaamsgewicht is vaak meer dan 15% te laag.
• Amenorroe
Vaak blijft de menstruatie uit (amenorroe), bij 80% van de vrouwen voorafgaand aan of gelijktijdig met het eerste gewichtsverlies.
• Hyperactiviteit
Geregeld een opvallend lichamelijke (en vaak ook intellectuele) hyperactiviteit (zwemmen joggen, aerobics, fietsen, hardlopen et cetera) ondanks de vermagering.
• Obsessie met eten
Alles staat in het teken van eten, normale maaltijden worden vermeden, gekozen wordt voor minimaal voedsel met weinig calorieën, eten wordt met rituelen en geheimzinnigheid omgeven, gezamenlijke maaltijden worden vermeden, vaak wordt stiekem iets tussendoor gegeten.
• Geringe zelfwaardering
De zelfwaardering is vaak gering, hun zelfdiscipline en weerstand tegen eten lijkt hun enige houvast.
• Vereenzaming
Enerzijds isoleert de patiënte (uit schaamte) zich zelfs steeds meer anderzijds is er het onbegrip van de omgeving. Geleidelijk gaat zij zich steeds meer afzonderen en is uiteindelijk alleen nog maar bezig met denken over eten, haar lichaam en vaak met overmatige lichaamsbeweging. Hoewel zij vaak grote moeite doet om zich zo aangepast mogelijk te gedragen, is zij zo door haar ziekte geobsedeerd, dat zij haast niets meer voor andere mensen of zaken kan voelen en komt daardoor al gauw in een sociaal isolement.
• Vertraagde seksuele ontwikkeling
Veel adolescenten met anorexia nervosa hebben een vertraagde psychoseksuele ontwikkeling, volwassenen hebben vaak een uitgesproken verminderde interesse in seks.

Wanneer je dit met elkaar vergelijkt komt het sociaal isolement, obsessief bezig zijn met je lichaam en een verstoord zelfbeeld overeen met BDD...

Zeg jij het maar....

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:00

ik heb het ook gezien, meisje was heel knap.
ik ben een tijd in de gaten gehouden door mijn moeder, nog steeds een beetje..omdat ze dacht dat ik het aan het krijgen was..omdat ik steeds meer make-up op ging doen omdat ik dacht dat ik zonder make-up lelijk was, durfde zonder make- up niet naar buiten, ben toen ook naar een andere school gegaan dacht dat iedereen mij raar en lelijk vond.
ik durfde niet meer naar school of te veel onder de mensen te komen, alleen onder mensen die ik kende of die mij al kende.

nu is het een stuk minder, op mijn nieuwe school gaat het een stuk beter, heb niet meer het idee dat ik heel veel lelijker ben als de rest. draag ook minder make-up enz. zal altijd mijn ogen opgemaakt hebben omdat ik anders wel denk dat het heel lelijk is enz. maar dat hebben meer mensen. ik stijl altijd mijn haar (er zit slag in) want anders ben ik nog wel bang dat mensen me uitlachen.
gelukkig ben ik er zelf overheen gegaan want ik vond het verschikkelijk wat die mensen hadden op tv. het lijkt me heel lastig om over zoiets helemaal te komen..

als ik dit dan zo lees, wat ik allemaal doe/deed dan heb ik echt zo iets van eigenlijk is het apart dat je dit over je zelf denkt..
maar jah. Lachen

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 21:01

Bij bepaalde stoornissen is de grens tussen gedachten,
obsessies, overwaardige ideeën en wanen niet
altijd duidelijk. Patiënten met anorexia nervosa
kunnen de stellige overtuiging hebben te dik te
zijn, ondanks fysiek bewijs van het tegendeel. Bij
patiënten die aan de obsessieve compulsieve stoornis
(ocs) lijden kunnen de dwanggedachten voor
werkelijkheid wordt aangezien (American Psychiatric
Association 2000). Ook bij body dysmorphic disorder
(bdd) geldt dat de patiënt het inzicht in het
overdreven karakter van zijn gedachten kan verliezen.
De ernstigste vorm van hypochondrie,
waarbij de angst voor de ziekte een overtuiging
wordt, lijkt de hypochondrische waan te zijn, die
wordt ingedeeld bij de waanstoornissen.

Ik heb het Slim Bij Anorexia Nevosa is het vertekend zelfbeeld wél te zien voor de ander, bij BDD niet....
Maar hoe meer ik lees hoe meer ik erachter kom dat het toch wel heel dicht bij elkaar ligt...

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:02

Justy schreef:
Natuurlijk zit het 'tussen de oren', het zit namelijk 'gewoon' in de hersenen, net als de meeste psychische aandoeningen Knipoog Maar het is wel degelijk een echte stoornis, een echte ziekte.


het is ook echt een psychische aandoening, zonder hulp kom je er ook haast niet overheen..ik heb er met een psycholoog over moeten praten enz.
maar toen had ik het al minder, en daar hebben we besloten dat ik weg ging van die school om over nieuw te beginnen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:38

Ik heb een stukje van dat programma gekeken en het irriteerde me vreselijk! Ik kan me best voorstellen dat mensen die zo'n stoornis hebben het zeker niet makkelijk hebben, maar als de persoon in kwestie voor mij had gezeten had ik dr echt wel aan willen vliegen en willen zeggen dat ze eens normaal moest doen. Ik heb de tv maar uitgezet kon er niet langer naar kijken, zo ergerde ik me eraan.