Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:20

Nou er zoveel verschillende meningen zijn op bokt over de kinderen vraag ik mij af hoe jullie je kind straffen bij echt foute dingen (dus niet als je kind bijv de afstandbediening van tv pakt)

Ik zelf doe dat bij Sem dmv praten en uitleggen ik wil graag wederzijds respect zonder dat Sem bang van mij is.

Nou leg ik zoiezo veel uit aan Sem en praten we zoiezo al veel waardoor hij imo vrij goed weet wat geaccepteert wordt en wat niet.
Ik ben duidelijk in mijn NEE en dat blijft ook nee (heel soms een uitzondering, want dat moet kunnen)
Zou Sem door blijven gaan zet ik m in de gang (nooit naar zn kamer want dat moet een veilige plek blijven wil niet dat hij slapen en straf hebben met elkaar asocieert) om even na te denken, en hem daarna te vragen wat hij denkt wat er fout ging, daarna mijn kant er van dan nog een uitleg en dan dan is het goed Lachen dat van de gang hoef ik bijna nooit te doen, laatste keer 2 maanden terug omdat na 1 soms 2 keer duidelijk aangeven dit is de grens hij wel weer luistert Lachen
Hij heeft 1 keer een tik/klap gehad in zn leven waar ik nu nog spijt van heb ben echt anti slaan etc en dat was meer uit schrik dan uit kwaadheid, We gingen verhuizen en waren de laatste dingetjes aan het doen en hij had opeens het raam open gedaan, voor het zelfde geld valt hij eruit dus trok ik hem weg en gaf een tik en ow jee wat heb ik daar een spijt van gehad en nog terwijl het al lang geleden is.
Verder ben ik strikt in bedtijden, van tervoren zeg ik we doen nog 1 spelletje en dan gaan we en dan lees ik nog een verhaaltje voor bij zn bed en zing daarna achter de deur een liedje en spreken we af dat ik later nog even kom kijken dan zeggen we tegen elkaar hou van jou en is het klaar en daar houdt ie zich ook aan, in vakantie's mag hij iets later maar ook dan gaat ie wanneer ik aangeef dat het bijna tijd is en wanneer het dan echt tijd is..
Zo bereidt ik hem ook voor als we ergens zijn van na mijn koffie dus als die op is gaan we weg .. Weet hij ook waar hij aan toe is ik ga niet abrupt zeggen we gaan dat vind ik raar ik bereidt hem er op voor.
Gaat hij mee naar stal leg ik van ter voren uit wat ookal weer de regels waren etc en ik moet zeggen dat dat best werkt
ik ben dus vind ik vrij consequent
En hebben Sem en ik respect voor elkaar!!!
Sem is pas 6 kan dus nog van alles gebeuren en ik heb echt getroffen met Sem. Hij is een makkelijk kind veel vinden hem ook erg sociaal etc.
Ik beloon ook altyd goed gedrag en zeg hem vaak hoe knap en lief hij is e.d.
Hij slaapt ten alle tijden op zn eigen kamer is hij erg ziek kom ik bij hem slapen hij niet bij mij dat wil ik niet, Ik ken iemand die ik denk wel tot dr 15e bij dr moeder in bed sliep omdat ze dat wel leuk vond nee ik vind kids horen in dr eigen bed

Maar hoe doen jullie dat?

MarrieLeen

Berichten: 11386
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:06

Ik ben dan zelf geen mama, maar ik vind wel dat jij het goed oplost. Ja

Ik pas zelf wel eens op, op twee kinderen van 3 en 5, en ik doe het hetzelfde als jij.
Ik bereid ze voor op het naar bed gaan, en ben 9 van de 10x consequent, nee is nee.
We doen niet druk voor het slapen gaan, zodat ze niet nog even hyper worden voor het slapen,
ze gaan bed in, we lezen een boek, kijken plaatjes, kletsen nog wat en ik ga dan weg. Edit: naar beneden.
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 07-01-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:07

@maarieleen, bedankt voor je complimentje Haha!
enne dan doe jij het toch ook heel goed als oppas , zo'n oppas wil ik ook wel Haha!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:12

Ik heb een zoon van bijna 9 en die is nog nooit (oké 1x dan, ik weet niet meer wat het was, maar behoorlijk over de grens) gestraft.
Ik weet niet waarom, maar ik vind alleen het woord straffen al verschrikkelijk.
Ik heb altijd, hoe klein hij ook was een beroep op zijn gezonde kinderverstand gedaan en dat is altijd afdoende gebleken.
Ik heb ook altijd vastgehouden aan de gedachte dat je alleen mag straffen voor dingen die ze kunnen weten/beseffen en dat je dat bewustzijn eerst zal moeten bijbrengen. Daarbij vind ik dat je niet te veel van een jong kind moet verwachten. Vaak weten ze dingen wel, maar zijn toch gezien hun leeftijd nog niet in staat om het dan ook te doen of laten. Ze kúnnen gewoon nog niet altijd handelen naar wat ze weten.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:19

Oh ja, vergeet nog een belangrijke stelregel:

Wij communiceren nooit in de trend van: jij bent vervelend, maar altijd in de trend van: wíj vinden dat niet leuk als je dat doet.
En gewensd gedrag wordt natuurlijk altijd positief ontvangen.

Ik heb inmiddels met deze manier het leukste kind ter wereld Clown .

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:21

Ik ben zelf nog geen moeder, nog paar maandjes, maar pas wel op op mijn nichtje van 7 maanden. Die valt natuurlijk nog helemaal niet te straffen, en is ook zeker niet nodig, want het is een schat van een meissie.
Ikzelf ben vroeger ook altijd consequent behandeld door me ouders, en ik hoop dat ik dat ook op mijn zoontje over kan brengen, want kinderen slaan of iets dergelijks vind ik niet kunnen, want die kinderen kunnen zich er niet tegen verweren.

vind het trouwens wel een intressant topic Knipoog

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:25

Inno1985 schreef:
Ikzelf ben vroeger ook altijd consequent behandeld door me ouders,


Ik ben ook voor consequent, maar ik vind ook dat ze af en toe hun eigen 'overwinning' moeten hebben. Gedoceerd dus.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:57

Wij voorkomen een hoop protest door onze zoon (6 jaar oud) zelf mee te laten denken en kiezen.
Hij mag ook aangeven wat hij wilt eten en dat doen we dan ook.

Wanneer hij echter een keertje heel dwars is en mij uitscheldt kan hij op de gang gaan staan/zitten om even af te koelen en na te denken.
Zodra hij daar klaar mee is mag hij weer komen.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:26

ldrd ben t met jou eens met luuntje ook idd kinderen mogen mee denken in dingen waar dat in kan..
Inno1985 idd kinderen kunnen zich daar niet tegen verweren worden er alleen maar bang cq onzeker door dus idd funest voor het zelfvertrouwen van je kind..
En idd zeg ik ook altyd t gedrag van je vind ik niet zo leuk en nooit sem jij bent niet leuk, want Sem is wel leuk hartstikke leuk alleen bepaald gedrag is niet leuk..

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:28

Ik, als kind van 13 Vork
Als ik straf krijg, dan krijg ik dat niet Clown
Ik praat altijd..
Nooit op de gang gezet enz..

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:37

Ik ben dan wel geen moeder, maar wilde toch even reageren in dit topic omdat ik sph studeer en ik veel bezig ben met pedagogiek. Ik wilde even zeggen dat hoe jij hier hebt staan dat jij je kind straft (en beloond, minstens zo belangrijk) eigenlijk precies zo is zoals het in de boeken staat. Dus bij deze krijg je in ieder geval mijn complimenten. Door de stage die wij nu lopen zie ik vaak hoe het mis kan gaan bij de opvoeding. Zo is het bijvoorbeeld erg goed dat je steeds zegt wat er gaat gebeuren, op die manier breng je duidelijkheid voor het kind. Je legt ook uit waarom je hem op de gang zet. Het klinkt als een 'overlegcultuur' bij jou thuis. Persoonlijk vind ik dit een erg goede manier van opvoeden. Ik denk dat er op die manier veel ruzies vermeden kunnen worden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:42

Ik vind dat je dat super doet Avanti4ever! Echt!

Ik ben geen moeder maar ben wel aardig goed met kinderen moet ik zeggen.
Ik vind dat regelmaat, duidelijkheid en consequentie iets is wat in elke opvoeding thuishoort. Ik zie dat helaas niet veel gebeuren.
Soms kan ik me ook echt ergeren aan mensen die rare dingen doen met hun kinderen, helaas krijg ik altijd de opmerking 'wacht maar tot je ze zelf hebt, dan praat je wel anders'

Zo wilde mijn nichtje niet goed zindelijk worden. Iig, ze wilde niet op de WC poepen, plassen wel. Nouja in 2 dagen had ik het voor elkaar. Ik ben er gewoon zelf op gaan zitten en heb mezelf een compliment gegeven dta ik écht een grote meid ben! Haha! Nouja en zo'n grote meid wilde zij ook wel zijn....

Ik moet nog afwachten of ik het echt goed doe als moeder later. Maar ik vind de manier van jou heel erg goed, avanti4ever!

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:54

@alette en nathalie dank jullie wel ik doe erg mn best en ik hoop dat Sem dus later ook zegt mama je hebt t goed gedaan en dat ie me altyd alles (als hij dat wil) vertelt omdat hij dan weet dat ik hem niet veroordeel maar hem steun wat het ook is.
en euhm alette ik weet dat het helaas niet overal zo is jammer genoeg en hoewel ik ook vind dat Sem zo weet waar hij aan toe is (door van tervoren aan te geven dat we bijna weg gaan) zijn er toch n hoop mensen die het niet met me eens zijn daar in ..Maar goed ik en Sem voelen ons er goed bij dus ga ik dat ook gewoon blijven doen Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:57

En waarom zijn mensen het daar niet mee eens? Dat vraag ik me af.
Ik vind het goed, maar ik kan me ook niets bedenken wat er negatief aan kan zijn.
Ik vind het zelf ook prettig als mensen me van te voren laten weten wanneer we gaan ofzo, dus een kind vind dat toch ook fijner?
Dan krijg je ook niet dat gejank dat ze nog niet naar huis willen, of nog niet naar bed willen etc. Je hebt het van te voren aangegeven, dus zijn ze er op voorbereid.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:01

Ja Nathalie, zo denk ik dus ook maar er zijn mensen in mijn omgeving die dan juist vinden dat hij niet weet waar hij aan toe is.
Nou zolang Sem en ik er ons in kunnen vinden en het goed blijft gaan zie ik niet in dat te veranderen hihi Haha!
Dus ik laat die mensen ook gewoon kleppen Knipoog

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:03

Denk dat ie dat tzt gerust zal zeggen als ik jou zo hoor Haha! .

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:05

ik ben nog geen mamsie maar in mijn werk als sociaal pedagoog ben ik woonbegeleider, o.a bij kinderen met ernstige gedragsproblematieken.

belangrijkste vind ik:
duidelijk, eerlijk, consequent en liefdevol. ook verantwoordelijkheid geven is belangrijk.

de kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn, je moet eerlijk tegen ze zijn, doen wat je zegt en ook liefde en humor uitstralen. positieve aandacht en beloning zijn heel belangrijk!

kinderen verantwoordelijkheid geven is goed, omdat ze zich zo belangrijk en gezien voelen. het geeft ze zelfvertrouwen doordat ze succeservaringen opbouwen.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:07

LDRD; dat hoop ik echt Haha! hij is nu pas 6 he hij moet nog gaan puberen Knipoog

@milo ook met jou ben ik het eens en met name dat allerlaatste stukje hoor zeer zeker ook bij de opvoeding en het op weg helpen naar zelfgstandigheid Haha!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:09

avanti4ever schreef:
LDRD; dat hoop ik echt Haha! hij is nu pas 6 he hij moet nog gaan puberen Knipoog

@milo ook met jou ben ik het eens en met name dat allerlaatste stukje hoor zeer zeker ook bij de opvoeding en het op weg helpen naar zelfgstandigheid Haha!


Oh, maar als hij pubert moet je niet verwachten dat hij lof over je zal zwaaien, dan kan het alleen maar meevallen. Die van mij is bijna 9 dus die is er wat eerder aan toe en dan zal ik je wel berichten Clown .

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:22

LDRD ok is goed Haha!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:27

Vraag me af of ik tegen die tijd nog steeds tegen straffen ben Clown Hamer

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:41

hihi vast wel Lachen

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:39

ik ben ook moeder, vertel mijn zoontje altijd duideljik wanneer we gaan e.d.
Wij hebben een vast ritueel met naar bed gaan: papa gaat pascal even pakken op bed, daarna douche, en dan door naar bed...
en dat altijd op een vast tijdstip... we vertrekken altijd om 7uur naar boven dat hij om 8 uur op bed ligt.
En pascal krijgt van mij wel eens een tik, niet slaan maar een tik op zijn kont, dit alleen als hij het echt te bont maakt...
Anders mag hij op de gang gaan staan...
Pascal mag van mij best in mijn bed slapen, als hij ziek ofzo is...
Als hij zeurt of schreeuwt negeer ik hem, vraag ik of hij normaal kan praten en dan luister ik...
Nee is ook nee bij mij...
En buiten dat hou ik me altijd aan de 3 R-en rust,regelmaat en reinheid.
Moeten jullie wel weten dat mijn zoontje pas 2 is hoor.. en ik hem ook wel eens in zijn gelijk stel...
Avond eten netzo, zit hij vol dan zit hij vol... ik ga hem niet dwingen te eten totdat hij misselijk is, maar dat betekend wel als hij slecht gegeten heeft dat hij geen snoep of koek krijgt.
Sommige zullen mij te makkelijk vinden, maar ik vind dit voor mij en me zoontje een prettige manier die goed werkt.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:44

@pascal als het voor jullie goed werkt is dat toch geen probleem
Dat ik zelf tegen een tik bben (dus ook tegen de zogenoemde opvoedtikken) is personal ik zal jou en andere die het wel doen er niet om veroordelen.
Eveneens dwing ik Sem ook niet om alles op te eten wel moet hij (in de meeste gevalllen) 6 happen nemen tenzij hij het echt niet lust dan 1 of 2 om te proeven of ziek is oid
Verder heb ik het 'geluk' dat Sem geen snoeper is (in tegenstelling tot zn mama hihi) Sem houdt wel van af en toe chips of kaas of worst Lachen

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:40

Laten we voorop stellen dat wanneer de kinderen in de puberteit zitten je het toch nooit goed doet.
Wat is straffen , hoe pas je het toe.
Ik heb 3 kinderen die allen hun eigen karakter en aanpak nodig hebben.

Mijn oudste was altijd een heel lief kind, en had haast nooit straf nodig, zeggen dat ze voor straf vroeg naar bed moest was voldoende.

De middelste echter was een draak, altijd grenzen verleggen vanaf dat hij 2 was steeds een stapje verder.
Totdat hij met 17 de marine inging, was het altijd het bloed onder je nagels vandaan halen.
Geen straf hielp, hij trok zich er niets maar dan ook niets vanaan.
Ik moet zeggen dat ik na een akelig incident hem 1x helemaal het huis doorgeslagen heb, sindsdien hoefde ik maar boos te kijken en hield hij aardig in.
Hem de marine inloodsen was het beste wat wij konden doen, relgelmaat en orde.
Hij is nu een heerlijk mens geworden, en ik ben nu ook stapel open met hem...

De derde 8 jaar na de middelste heeft de pech dat ze niets kan doen wat ik niet al mee heb gemaakt.
Haar terecht wijzen, en op haar fouten en de consequenties daarvan wijzen is vaak voldoende.
Ze is doordat ze een volwassen zus en broer heeft, heel volwassen voor haar leeftijd.

Veel praten met de kinderen heb ik altijd gedaan, ook over hun fouten.
Maar ze moesten en moeten wel luisteren, beleefd zijn, en anderen niet tot last zijn.