Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:51

Fijn dat je weer zachte dingen mag eten Maartje!! Knap je ook echt een stuk van op ipv al die vloeibare troep :+
Ik ben ook maar 3/4 kg afgevallen, maar dat zit er bij mij nu alweer (4,5 week na de operatie) bij.
Ik ben ook 3 weken thuis gebleven van werk (werk in een winkel) en daarna rustig gaan opbouwen. Begin was ff zwaar, voelde me constant moe en slapjes maar sinds eergisteren gaat goed en voel ik me echt weer mezelf!
Vanochtend nog bij de kaakchirurg geweest en alles zag er prima uit! Over 1,5 naar de ortho en dan mogen de elastieken eruit en mag ik ook weer langzaam alles weer gaan eten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 07:50

Ik heb ook het idee dat ik al een stuk minder honger heb nu ik gisteravond redelijk fatsoendelijk gegeten heb. Hoop eigenlijk wel dat die kilo's er wel af blijven bij mij.... was namelijk 7kilo aangekomen het afgelopen haar. Begin straks weer met voetballen en nog een andere sport. Dus hoop dat dat helpt. Plus ongezonde dingen wordt m voorlopig toch nig niet.

Fiin dat jij dus bijna weer alles normaal kan eten! Kan je je mond wel goed open doen? Ik kan m amper 2 cm openen op dit moment

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:34

Ja nu wel weer bijna zo ver als 'normaal'. Dat komt vanzelf :) Ik kreeg hem eerst ook maar een heel klein stukje open. Zijn denk ik gewoon je spieren die stijf zijn?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:52

Goldie schreef:
Ja kan ik me voorstellen! Lijkt me waardeloos slapen ook, ik kan echt niet op m'n rug slapen of half zittend. Ik ben een waardeloze slaper :+ liefst zo plat mogelijk op m'n zij/buik. Zal de eerste tijd wel niet gaan :=
Als ik het ga doen moet ik voor de operatie even flink bunkeren of echt van die nutridrink flesjes scoren op m'n werk​ (handig een ziekenhuis). 2kg eraf kan nog wel, maar moet niet onder de 50kg gaan komen :+

Hoe lang zijn jullie na de operatie thuis gebleven van werk?

Ik ben precies na 2 weken weer gaan werken. De eerste 3 dagen lichte werkzaamheden op ons kantoor, daarna ben ik weer zware werkzaamheden gaan verrichten en dit ging prima. Soms moest ik wel even een stapje terug doen, maar verder ging het goed. Ik vaccineer kippen en kuikens, veel tillen, bukken, draaien, lopen, staan etc.
En na een week sliep ik alweer op m'n zij/buik. :j
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 18-03-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:54

Ik weet nog dat ik toendertijd in paniek was omdat m'n mond zo lang maar zo'n klein stukje open kon.. maar dit is helemaal goed gekomen. :D

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:58

Bedankt voor jullie antwoorden :)

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:13

Maartje hoe gaat het ondertussen?

Over een week mag ik naar de kaakchirurg om de operatie te gaan bespreken. Heb nu een jaar mijn beugel.. Ben erg benieuwd naar het gesprek en hoelang het duurt voordat de operatie daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Hoe ging dit bij jullie?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:43

Stuk beter! Ben zoooo vreselijk blij dat ik weer een beetje normaal kan eten. Dat vloeibare was ik echt zo zat. Ben wel nog heel snel moe... als ik iets doe (bijv vandaag naar ortho en even naar epplejeck) ben ik echt gesloopt.

Bij mij duurde t heel lang alvorens ik uberhaupt een gesprek met de KC kon hebben over se operatie.... daarna is er nog minstens een maand overheen gegaan. Eind november was ik klaar om geopereert te worden en brn dus pas in maart daadwerkelijk geopereert. Dat vond ik wel super vervelend.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:04

Oh dat is wel naar idd. Lijkt mij heel vervelend := Hoop dat ik daar zelf wat meer invloed op uit kan oefenen :+

Ik kijk echt uit naar de afspraak met de ortho om 7 april. Daarna wordt het tijd om knopen door te hakken...
M'n vriend zegt als je nou last hebt is het simpel en moet je er wat aan doen. Ja nou ik heb er ook last van, alleen op andere manieren :=

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:05

Waar heb je last van? Sorry ben t vergeten alsnje t al gezsgt hebt

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:15

Nou ik vind het zelf echt een vreselijk gezicht en zie mezelf dan ook niet graag lachend op foto's terug. Dus dat is vooral mentaal best van invloed. Verder heb ik m'n onderlip vaak stuk en harde broodjes/appel eten is ook niet altijd even makkelijk.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:10

Ik heb 2 jaar moeten wachten op mn operatie omdat ik nog niet uitgegroeid was :+ Toen ik eindelijk 18 was en de afspraak had om de operatie te plannen heeft t nog 2 maanden geduurt..

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:54

Goldie schreef:
Nou ik vind het zelf echt een vreselijk gezicht en zie mezelf dan ook niet graag lachend op foto's terug. Dus dat is vooral mentaal best van invloed. Verder heb ik m'n onderlip vaak stuk en harde broodjes/appel eten is ook niet altijd even makkelijk.


Ik beet ook om de haverklap mijn lip stuk, steeds op hetzelfde punt. Dat was ik op een gegeven moment zó zat dat ik toch aan het traject begonnen ben. Heb ik tussentijds soms spijt gehad? Ja. Heeft het pijn gedaan? Soms wel ja, maar niks wat een paar paracetamol niet op kon lossen (m.U.v kaak problemen door het nacht bitje van de ortho, maar dat was pas nadat alles al klaar was! )

Ben ik uiteindelijk blij met het resultaat? Jazeker. En ik zou het zo weer doen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:48

_Jeann schreef:
Maartje hoe gaat het ondertussen?

Over een week mag ik naar de kaakchirurg om de operatie te gaan bespreken. Heb nu een jaar mijn beugel.. Ben erg benieuwd naar het gesprek en hoelang het duurt voordat de operatie daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Hoe ging dit bij jullie?

Volgens mij had ik in januari mijn eerste afspraak met de KC (op het verwijderen van de verstandskiezen na) en werd ik dus 1 maart geopereerd vorig jaar.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:50

Goldie schreef:
Nou ik vind het zelf echt een vreselijk gezicht en zie mezelf dan ook niet graag lachend op foto's terug. Dus dat is vooral mentaal best van invloed. Verder heb ik m'n onderlip vaak stuk en harde broodjes/appel eten is ook niet altijd even makkelijk.

Dat had ik ook. Ik lachte altijd maar half op foto's... stond er niet graag op. Nu ik het heb laten doen ben ik er super blij mee. Tot een paar weken na de operatie had ik het maar al te graag ongedaan laten maken als dat kon, maar nu ben ik er heel erg blij mee. :j

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:07

Bedankt voor jullie reacties, dat helpt echt! Wil er denk ik toch echt voor gaan, nu nog even wachten tot u april en dan beslissen met welke van de twee ortho's ik verder wil gaan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:52

Rechterkant van mn onderlip begint weer een beetje gevoel in te komen.... voelt wel raar haha hoop dat t gevoel overal weer helemaal terug komt. Hier iemand waarbij dat (nog) niet is?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:49

Collega van me heeft een plek waar het gevoel weg is gebleven. Hij heeft er verder geen last van zegt hij :)

Fijn dat het terugkomt :j

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:24

Maartje1990 schreef:
Rechterkant van mn onderlip begint weer een beetje gevoel in te komen.... voelt wel raar haha hoop dat t gevoel overal weer helemaal terug komt. Hier iemand waarbij dat (nog) niet is?


Ik voel mn onderlip en kin nog niet, maar voel het wel ergens als ik het aanraak. Alleen nog lang niet zoals het hoort.. Kaakchirurg had er wel goede hoop in

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:27

Mn kin ook nog niet en als ik mn vinger op de rechterkant van mn lip hou voelt t nog anders als mn bovenlip maar ik voel duidelijk meer aan de rechter dan aan de linkerkant. Mijn KC zei dat t gemiddelt een aantal weken tot maanden is en dat het tot een jaar na de operatie nog herstellen kan

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:59

Dat klopt. Maar het is een goed teken dat je al zo snel weer iets voelt volgens mij :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:28

Oh dit os wel snel dan? Mooi zo :D

_Iris

Berichten: 2041
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:44

Even een vraag, heeft iemand hier ervaring met het eruit halen van de platen?

Mijn plaat links onder moet er helaas met spoed uit vanwege het feit dat hij elke keer onstoken is en vrij veel onstekingen in de huid veroorzaakt. Heb er twee jaar mee aangekloot omdat geen van de artsen wilde geloven dat het door de plaat kwam.

Verder nog steeds erg tevreden nu twee jaar later, ondanks het feit dat er bij mij een hoop fout gegaan is.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:50

Bij mij is alles eruit gehaald, omdat ik er last van bleef houden. Kon pas na 6 mnd ivm aangroei bot. Ben blij dat alles eruit is!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:50

Gezienze dr net in zitten heb ik dr geen ervaring mee. Maar wat ontzettend vervelend zeg...


Prairy schreef:
Bij mij is alles eruit gehaald, omdat ik er last van bleef houden. Kon pas na 6 mnd ivm aangroei bot. Ben blij dat alles eruit is!


Waar had jij last van dan?