Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:29

Daarom wilde ik geen beugel!
Mijn gebit was al heel zwak dus dat was een drama geworden.
Hoop voor jou dat het alles mee gaat vallen Zoe!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:56

Ik heb 30 september mijn operatie, 28 september covid test en wafer passen :j Ik kijk er zeker naar uit, hoop dat alles goed gaat.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:12

Ik klem heel erg ,dat is de reden voor dit hele traject. Het zat teveel verkeerde slijtage en dat zou mij mijn gebit kosten. Ik heb met mijn "nieuwe" gebit nog geen klachten gehad. Heb momenteel wel vrij veel spanning en stress, dus misschien daardoor. We vertrouwen maar op de experts dat het goed gaat. Aftellen iig!

Super spannend Quebelle, is ook aftellen de 28e is zo. Succes alvast.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:17

Ik heb mijn tweede afspraak begin augustus gehad ja! En daar zeiden ze tot mijn grote opluchting dat het waarschijnlijk/hopelijk in 1 operatie kan :D Het plan zou dan zijn om 4 premolaren te trekken, beugel, en dan een bovenkaakoperatie icm kincorrectie. Is alleen nog niet 100% zeker, hangt af van de gebitsmodellen, daar heb ik vorige keer voor moeten happen. Als het goed is krijg ik binnenkort te horen wat het precieze plan wordt :) Dan wordt de verzekeringsaanvraag opgestuurd en kan ik daarna aan de beugel beginnen.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:46

hoe gaat het hier met degene die onlangs de operatie hebben gehad?
Ik sta gepland voor 15 nov.
Heb gelezen dat de pijn best meevalt, ik ben echter wel benieuwd hoe lang ik niet ga kunnen werken en rijden. Ben graag aan de slag namelijk.
Normaal alleen onder,maar kunnen ze niet garanderen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:09

Ik ben ook wel benieuwd naar de pijn; mijn chirurg zei dat ik er minder last van zal hebben dan van het verwijderen van mijn wijsheidstanden en mijn ACL operatie, maar ik weet het niet zo goed :+

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:30

Bij mij viel de pijn idd reuze mee, had alleen last van misselijkheid door de narcose.
Wel ben je echt wel lang uit de running wat betreft zware dingen tillen/sporten. Ik mocht dat pas weer na de laatste controle zo'n 7 à 8 weken na de operatie. Paardrijden mocht niet ivm. gevaar voor vallen/trap krijgen wanneer het bot nog niet hersteld is en zware dingen tillen niet ivm. de druk die daarvan op je kaak komt. Heb zelf ook moeite gehad met het stilzitten maar moet er niet aan denken dat er met het herstel iets gebeurt :oo

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:50

Operatie is al weer 5 jaar terug. Boven kaak naar voren, onderkaak gekanteld en naar achter plus kincorectie.

Ik vond op de eerste dag na, de pijn van m'n verstandskiezen verwijderen erger.
Na een week was ik geheel af van de pijnstillers en dat was thuis alleen paracetemol.

Ik mocht na 6 weken weer paardrijden en basketballen.
Na 3 weken zou hardlopen, wielrennen en kracht training weer mogen. Zolang ik niet ging klemmen met m'n kaak.

Na 2,5/3 weken ben ik weer full time gaan werken bij m'n bijbaantje in de supermarkt, achter de service balie. Praten was nog wel vermoeiend door de strake elastieken.
Na 1 week was ik al weer aan de gang met fietsen en wandelen. Rondje naar de stad, door het duin en dat soort dingen. Was toen nog wel opletten op de soort ondergrond. Keien deden pijn, asfalt ging prima.

Het is mij meegevallen. Vooral de pijn had ik veel erger ingeschat. Zwelling nam ook heel snel weer af

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 18:04

Bij mij viel de pijn erg mee. Meer het ongemak van slecht slapen, suf van pijnstillers en niet eten voor langere tijd. Na 2 weken heb ik mijn werk (kantoorwerkzaamheden) vanuit huis rustig opgepakt met een paar uur per dag. Dat duurde langer dan verwacht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:15

Ook hier viel de pijn heel erg mee, vooral gammel en moe geweest. En ik merkte dat ik gewoon echt geen 20 meer ben.... -O- die zwelling vind ik wel rot, ik kon niet wachten tot die weg trok.
In principe mocht ik alles, behalve snuiten, blazen en kauwen (en ik mocht me heel erg vooral niet tegen mijn gezicht laten schoppen door een paard. Alsof dat ooit een goed idee is :+). Verder had ik geen restrictie, anders dan die mijn lijf zelf oplegde.
Ortho heb ik altijd meer last van in de zin van pijn.

Dus al met al, niet veel pijn, wel echt, echt genoodzaakt de eerste plusminus 6 weken echt rustig aan te doen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:43

Nou dan kom ik… :+
Ik ben totaaaaal niet kleinzerig. Maar ik heb zo ontiegelijk veel pijn gehad! :+ Ik had het echt onderschat.
Na 1 week was ik wel weer volledig van de pijn stilling af, maar die eerste week viel me echt niet mee. Heb 3 nachten in het ziekenhuis gelegen en ik ging echt letterlijk kapot van de pijn.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:05

Ik ben aan beide kaken, voorhoofd en kin geopereerd, kaken op elkaar gezet en heb totaal geen pijn gehad.
Het enige wat ik rot vond was slapen maar dat was omdat ik een buikslaper ben maar na lang worstelen het toch voor elkaar gekregen.
Na drie weken deed ik administratief werk voor halve dagen bij mijn werkgever.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:27

Ik ben ook een buikslaper dus daar zit ik dus niet op te wachten :+ Hoe deden jullie het met eten?
Ik neem ook aan dat je qua verzorging erg voorzichtig moet zijn met poetsen etc?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:01

Ik kreeg van het ziekenhuis een waterflosser mee en ik moest spellen met Cosodil of PerioAid, eten deed ik met de staafmixer pureren.
Met slapen sloeg ik een hoek van het kussen zo om dat precies mijn kaken ernaast lagen :')

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:47

De eerste week spoelde ik alleen maar, kon er verder niet bij.
Daarna kon ik ook gaan poetsen, valt mee hoe voorzichtig je moet zijn. Je voelt vanzelf wat lekker is en wat niet (blijven hangen in de hechting bijvoorbeeld).

Eten. Ik heb vooral savonds op soeo geleeft. Soms ook nog door de blender. Sochtends en smiddags een smoothie of kwark. Beetje brinta er door voor de vezels.
Na 3 weken kon ik meer en ging ik over op ragout, scrambeld egg met tomaat en uit, stukjes frikandel lukte ook. Pletten met m'n tong tegen m'n gehemelte.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:51

Eten vooral de soepmaker (brood verkruimelen in de soep op een gegeven moment), toetjes, smoothies en appelmoes. Ik was zeker de eerste 2 weken bijna de hele dag door met eten bezig, er stond altijd wat naast me, want die kleine hapjes zijn dodelijk vermoeiend terwijl je lichaam de voedingsstoffen juist nodig heeft.
Slapen had ik weinig last, eerste 2, 3 dagen was ik nog zo groggy dat ik hoe dan ook wel in slaap viel. Daarna ben ik al weer op mijn zij gaan liggen, wel met mijn hoofdeinde wat verhoogd tegen de zwelling.

Tandenpoetsen mocht gewoon, maar ging lastig (slecht/geen gevoel in tanden en kiezen, dus geen idee wat ik aan het doen was, plus een beperkte opening van mijn mond door de zwelling). Ook ik kreeg perioAid mee, op controle werd ik gesprayed met iets door de assistente en ik had een kindertandenborsteltje (wel een met lange steel, niet zo'n rond, breed handvat). Allemaal wat minder dan normaal (en het kost je 10 keer zoveel tijd en moeite :)) ), maar dat gaf niet werd mij verteld. Gewoon doen wat lukt, dan lukt er vanzelf ook steeds meer.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:54

Nou zometeen gaan de verstandskiezen mij verlaten :') ik zie er wel tegenop hoor

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:59

Heel veel succes Lonnie! Zal vast meevallen, is voorbij voordat je het weet en ik hoop dat de napijn meevalt. Ik heb er nooit last of pijn van gehad, hoop voor jou hetzelfde!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:02

Sterkte Lonni!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:39

Hoe is het met je Lonni?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:59

Het gaat best aardig!
Ik vond de behandeling echt héél erg nasty :') maargoed ze zijn er alletwee meteen uit en verder heb ik er geen meer dus ik hoop dat dat dan ook helemaal nooit meer hoeft te gebeuren :+
Qua zwelling is het aan een kant volledig slank gebleven, aan de andere kant heb ik wat meer pijn en is het lichtjes gezwollen (maar eigenlijk bijna niet zichtbaar). Gisteren heb ik wat rustig aan gedaan omdat ik erg moe was, misschien van stress ofzo. Vandaag gaat het een stuk beter en vanavond rij ik ook gewoon de springles weer mee dus volgensmij is mijn beugel-avontuur dan volledig afgerond (op de nachtbeugel na dan)

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:28

Super Lonni, fijn. Als je alweer kunt rijden zal het ergste hopelijk achter de rug zijn. Lekker gevoel zeker, dat het echt klaar is allemaal!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:20

Fijn dat het goed gegaan is. En heerlijk dat het dan gewoon afgesloten is :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:22

Nou, vandaag is dan de dag dat de arts gaat proberen het plaatje te verwijderen. Fingers crossed!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:28

Succes lalidan! Hopelijk valt het allemaal mee :D