Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12188
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:45

Ik kon mezelf redelijk goed verstaanbaar maken al zaten mijn kaken op elkaar met ijzerdraad maar telefoon opnemen ging te ver! Na het werk was ik ook helemaal brak hoor maar vond het wel fijn om er even uit te zijn en ik had toen een hele makkelijke werkgever dus dat was wel fijn.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:48

Zijn er nog Bbkkers die na de ingreep een probleem kregen met de discus in het kaakgewricht?
Ik ben gisteren nogmaals op controle geweest, ik blijf kampen met pijn links en nu blijkt dat de discus van mijn kaakgewricht naar voor geschoven is. lijkt me een TMD te zijn als ik het opzoek.
Ik heb geen constante pijn als mijn rekkers eruit zijn maar geeuwen is verschrikkelijk en ik mag nu stillaan beginnen zachte dingen te kauwen, maar ook dat is geen pretje geweest gisteren.

iemand hier ervaring mee?

_Iris

Berichten: 2042
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:01

Even gegoogled.. Geen problemen mee gehad na de operatie maar wel er voor, had toen last van het kaak gewricht dat bleef kanppen en veel pijn deed. Toen een splint gekregen en daar een tijd mee gelopen tot ik geopereerd werd voor de eerste keer. Geeuwen en kauwen was ook mijn grootese probleem toen.

Ik heb wel na mijn operatie heel veel pijn gehad aan het kaakgewricht, en ook daar was er iets mis gegaan met het terug plaatsten van het kaak in de kaakkopjes. Deed enorm veel pijn en ik heb het uiteindelijk op morfine pillen moeten uithouden een tijd. Operatie bij mij moest toch opnieuw dood meerdere redenen dus toen is dit meteen ook recht gezet.

Forceer niks en houd het even goed in de gaten, de boel heeft natuurlijk al een flinke klap gehad met de operatie zelf. En gaat het echt niet gewoon aan de bel trekken bij de KC.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:06

_Iris schreef:
Even gegoogled.. Geen problemen mee gehad na de operatie maar wel er voor, had toen last van het kaak gewricht dat bleef kanppen en veel pijn deed. Toen een splint gekregen en daar een tijd mee gelopen tot ik geopereerd werd voor de eerste keer. Geeuwen en kauwen was ook mijn grootese probleem toen.

Ik heb wel na mijn operatie heel veel pijn gehad aan het kaakgewricht, en ook daar was er iets mis gegaan met het terug plaatsten van het kaak in de kaakkopjes. Deed enorm veel pijn en ik heb het uiteindelijk op morfine pillen moeten uithouden een tijd. Operatie bij mij moest toch opnieuw dood meerdere redenen dus toen is dit meteen ook recht gezet.

Forceer niks en houd het even goed in de gaten, de boel heeft natuurlijk al een flinke klap gehad met de operatie zelf. En gaat het echt niet gewoon aan de bel trekken bij de KC.

Ow wat zuur voor jou zeg!
Ik hoop dat jij dan meteen hersteld bent van al die ellende!
Ik heb het bij elke afspraak (om de 2 weken) telkens vernoemd maar nu heeft mijn jongste prof wel is de tijd genomen om het na te kijken en hij keek maar vreemd op toen hij even aan het tasten ging.
We zien dan wel wat hij zegt binnen 2 weken, vermoedelijk dan wel wat kiné extra maar het mindere is nu dat mijn kaak dus schuin trekt als ik zonder rekkers mondoefeningen doe. een beetje gênant :D

NikkiLovesJarig

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:11

Gister bij de kaakchirurg geweest, ik word 14 februari geopereerd :) Onderkaak wordt naar achter gezet en bovenkaak iets naar voren en ook gekantelt zodat het beter past met mijn tanden. Ook wordt mijn kin misschien deels ingekort (stuk bot weggehaald). Dus ik ben echt benieuwd hoe het gaat worden :)
Iemand nog tips?

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:20

Nikki, gaan ongeveer het zelfde doen als ze bij mij hebben gedaan.

Niet echt tips. Alleen zorg dat je een blender hebt :). Soep deed ik daar ook doorheen ander zat je met de blokjes en de vermecellie.

Voor de wens ik je alvast veel succes en sterkte

NikkiLovesJarig

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:59

kosseh schreef:
Nikki, gaan ongeveer het zelfde doen als ze bij mij hebben gedaan.

Niet echt tips. Alleen zorg dat je een blender hebt :). Soep deed ik daar ook doorheen ander zat je met de blokjes en de vermecellie.

Voor de wens ik je alvast veel succes en sterkte


Heb je vorige berichten hier even terug gekeken, en gelezen dat je er zo'n spijt van had etc. Ik vind het heel mooi hoor! :) En de foto van je tanden voor de operatie ziet er heel erg bekend uit, alleen is het van mij nog iets groter (het gat) en staan mijn boventanden (bovenkaak?) niet recht op de onderkant. Dat gaan ze ook nog rechtzetten bij mij. Ben je nu wel blij met je glimlach trouwens? Zie je nog steeds een mindere hoeveelheid tand of is het bijgetrokken en zie je al meer tanden als je lacht?
Was er iets fout gegaan dat je zoveel bloed bent verloren tijdens de operatie eigenlijk?
Blender hebben we trouwens :9

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:24

Dus je hebt ook een kruisbeet?

Begin er aan te wennen. Beugel is er nu uit, dus nu het echte resultaat.
Eerst vond ik foto's van mijn nieuwe gezicht raar en oud normaal. Nu begint dat steeds meer anders om te worden. Gelukkig.

Het minder tand zien is volgens mij ook weg getrokken. Nog steeds wel iets minder maar stoort niet meer Dit is nu:Afbeelding

Bloeden kwam doordat mijn rust hartslag te laag is (48 gem) en mijn bloedruk te hoog is. Door de hoge druk kwam er veel te gelijk uit.. Mijn bloeddruk kregen ze niet omlaag. Het is een beetje een familie dingetje deze combinatie, ziekenhuis kon er niks aan doen.

NikkiLovesJarig

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:23

Nou gisteren was eindelijk de dag, mijn kaakoperatie. Onderkaak naar achteren, bovenkaak ietsje naar boven, middellijn corrigeren en iets van mn kin af.
Pfoe wat is het dik zeg ;( Om gek van te worden.. Kan mn mond, ondanks de elastieken, wel redelijk openen. Er past net een tuit van een kinderbeker doorheen aangezien zuigen aan een rietje nog niet lukt..
Was er iets bij jullie wat hielp tegen de zwelling? Arnica druppels heb ik al en icepack erop maar dat hielp niet volgens de kaakchirug. Of is het gewoon uitzitten?..

Prairy
Berichten: 9173
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:45

Ice pack helpt vooral tegen de pijn. Probeer zoveel mogelijk rechtop te blijven zitten, ook slapend. Dan gaat de zwelling niet omhoog.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:45

Bij mij was vooral gewoon uitzitten. Als het minder wordt zieje aan het begin echt heel snel verschil.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:56

Ik meld mij ook weet in dit topic. Over minder dan 2 weken (7 maart) mag ik ook onder het mes. Na dadelijk zo'n 7-8 jaar een beugel gehad te hebben ben ik er wrl goed klaar mee. Dus blij dat dot gebeurt want dan staat het eindelijk echt goed..... maar knijp m toch ook wel...

Prairy
Berichten: 9173
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:32

Zo lang een beugel... Pfff.
Sterkte met de operatie!

Ik ben vandaag voor de allerlaatste controle bij de ortho geweest, hoef er nooit meer terug :D

NikkiLovesJarig

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:41

Oh heerlijk Prairy! :D

En jij alvast succes Maartje! Wat gaan ze precies doen?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:47

Prairy: 3 keer oonieuw aan de beugel door een kluns van een tandarts. Ben ook blij als ik er vanaf ben. Jij zal ook wel in de wolken zijn!

Nikkiloves: onderkaak wordt groter gemaakt. Moet nu alleen opnieuw naar de ortho voor afdrukken omdat mn wafer niet meer paste (was net in zkh kan gelukkig zo om half 3 terrecht)

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:43

Morgen ben ik eindelijk aan de beurt.... ik vind het toch wel heel erg spannend. Diepvries ligt vol met zelfgemaakte en goedgevulde soepen. Bambix en een grote voorraad volle melk.

Zo zie ik er nu (nog) uit
Afbeelding
Afbeelding

NikkiLovesJarig

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:21

Heel veel succes alvast!!
Bij mij is het erg meegevallen, hopelijk ook voor jou :)

Het is morgen 3 weken geleden en ik kan al best veel weer eten (wel zacht uiteraard) Wit brood gaat goed en pannekoeken en nog veel meer :D

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:29

Dat klinkt hoopvol!

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:50

Succes Maartje! Ik hoop dat het bij jou mee gaat vallen.

Nikkiloves, wat fijn dat het goed gaat bij jou! Ben je al aan je nieuwe gezicht gewend?

Ik heb volgende week een afspraak bij de KC voor een controle (moest een jaar na operatie op controle komen), ik verwacht dat ik word doorverwezen naar een soort fysio, want volgens de orthodontist kunnen mijn kaakgewrichten de operatie niet aan, omdat mijn spieren niet ontspannen. Ik heb continu (al lange tijd) last van een knakkende kaak en het begint sinds een aantal weken ook steeds pijnlijker te worden. Daarnaast is mijn overbeet met 1.7 mm groter geworden, van 4.5 mm naar 6.2. Na de operatie was hij 4 mm, maar het is normaal dat hij iets terug zakt, dus dat was 3 kwart jaar lang 4.5 mm. Nu dus 6.2, wat waarschijnlijk betekent dat mijn kaakgewrichten aan het beschadigen zijn... -O-

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:00

Ssst had je dit berixht niet ná morgen kunnen plaatsen? :')

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:02

Wel onwijs vervelend, hoe groot was je overbeet?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:03

Wel onwijs vervelend, hoe groot was je overbeet?

chanicha

Berichten: 12188
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:07

Succes morgen Maartje!
Komt best goed allemaal.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:28

Sorry. :=

Onderkaak is 11/12 mm verlengd, dus hij was zo'n ruime 15 mm.

Verder heb ik nergens last meer van en ben ik suuuuper blij met het resultaat. Het heeft m'n zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.

Ik heb volgende week ook een afspraak met de medisch fotograaf voor nieuwe foto's en ontvang dan alle foto's, ook de foto's van voor de operatie. Ben benieuwd!

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:32

Heb je trouwens was in huis wat je op je beugel kan plakken? Ik had dat niet en daar baalde ik zwaaaaaar van.
Nog een tip; smeer voordat je weg gaat naar de operatiekamer je lippen flink (ja, echt flink) in met vaseline! Dan zijn ze niet zo super schraal/kapot als je weer wakker wordt.