Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:30

Over een week krijg ik lossere stiekjes. Geen idee hoe los die zullen zijn.

Ma 1,5 week alweer carnavallen?! Pfff ik vind t al een opgave als er mensen op bezoek willen komen. Ben zo vreselijk moe de hele tijd. Praten put me compleet uit en ben soms ook best duizelig.

Hadden jullie ook zo'n moeite met je hoofd omhoog houden trouwens?

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:29

Ja de eerste paar dagen was alles zwaar en vermoeiend. Na een week wilde ik naar bevreidingspop gaan
.. maar mocht niet van mijn ouders :( die waren te bang dat ik een elleboog ofzo er tegen aan zou krijgen....

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:40

Ik geef je ouders groot gelijk! Ik zit pas op een halve week maar kan me niet voorstellen dat ik daar over een week al toe in staat zou zijn. Ben vanmiddag even bij mn broer op bezoek geweest (2 minnverderop met de auto). Was compleet kapot na 45 min alles draaide.

Morgen ben ik jarig, vorige week gevierd. En er zijn een aantal mensen die toch hebben over op bezoek hebben. Mn broer en vader en stiefmoeder dat trek ik nog wel. Rest heb ik gezegt dat t me te vermoeiend is.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:19

Gefeliciteerd Maartje!
Neem de tijd om alles goed te laten helen, je hebt zo lang gelopen eer je geopereerd werd dus wat zijn die paar weekjes dan!

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:04

Maartje1990 schreef:
Ma 1,5 week alweer carnavallen?! Pfff ik vind t al een opgave als er mensen op bezoek willen komen. Ben zo vreselijk moe de hele tijd. Praten put me compleet uit en ben soms ook best duizelig.


Dat had ik ook in het begin hoor, viel 's middags gewoon in slaap op de bank en was te moe om zelf te eten dus moest mn moeder me helpen.. Gelukkig ging dat al snel beter :)

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:56

Maartje, hoe gaat het met je?

Ik ben vandaag voor controle bij de kaakchirurg geweest. Laatste keer dat ik daar was was +/- een jaar geleden, een week na m'n operatie.
Ik heb dus last van een knakkende kaak die laatste tijd pijnlijk is aan de rechterkant.
Ze hebben een röntgenfoto gemaakt en deze vergeleken met een foto van vlak na de operatie.
Mijn kaakkopje rechts is beschadigd, links gelukkig (nog) niks aan de hand (kaakkopje is deel van het kaakgewricht). Zie foto (boven is vandaag, onder is vlak na operatie vorig jaar maart):
Afbeelding

Nu heb ik volgende week een afspraak met de tandarts, want ik krijg een splint. Dit is een speciaal bitje tegen het knarsetanden. Want de kaakchirurg denkt dat het voornamelijk daar door komt. Verder mijn kaak zoveel mogelijk ontlasten, dus geen kauwgom, geen appel afbijten enzo.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:13

Bah wat naar zeg! Kan verder niks aan gedaan worden?

Met mij... mwah. Nav reacties hier vond ik sommige er heel luchtig over doen. Maar ik vind het best wel zwaar. Niet qua piin ofzo. Maar contstant mn kaken op elkaar, alleen maar vloeibaar, voel me steeds te moe en word knettergek hier binnen in huis. Ik heb totaal geen zin om te eten ik kijk er iedere keer tegen. Dus mwah niet zo....

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:20

Oh dat klinkt wel heel herkenbaar Maartje.. Ik ging iedere avond als het donket was (zodat niemand mijn opgezwollen hoofd zag) even een rondje wandelen buiten. Knap je echt van op en dat houdt je ook een beetje in beweging :)

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:17

Maartje1990, ik weet niet of je mee gelezen hebt toen ik mijn kaakoperatie heb gehad in aug. maar ik heb er best veel moeite mee gehad. De eerste 10 dagen waren voor mij gewoon echt een hel. Ik kon amper wat binnen krijgen. Het was super dik en ik verveelde me rot.
Na de 10 dagen is het bij mij echt alleen maar bergopwaarts gegaan wat ik dus ook super erg voor jou hoop!!
En wat NikkiLoves zegt, ga lekker in het donker even naar buiten. Dan kan niemand je zien en hoef je je nergens voor te schamen maar ben je wel even buiten wat echt genieten is. Ik begon met echt een rondje om het huis en breide dit steeds wat verder uit. De ene keer ging dit super de andere keer moest ik door de vermoeidheid gewoon heel vaak even stoppen. Luister naar je eigen lichaam!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:29

Ik ben net ook wezen lopen. Zwelling valt ondertussen reuze mee daarnaast woon ik in het buitengebied geen kip die me ziet. Maar word snel duizelig.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:29

_Ekenna schreef:
Maartje, hoe gaat het met je?

Ik ben vandaag voor controle bij de kaakchirurg geweest. Laatste keer dat ik daar was was +/- een jaar geleden, een week na m'n operatie.
Ik heb dus last van een knakkende kaak die laatste tijd pijnlijk is aan de rechterkant.
Ze hebben een röntgenfoto gemaakt en deze vergeleken met een foto van vlak na de operatie.
Mijn kaakkopje rechts is beschadigd, links gelukkig (nog) niks aan de hand (kaakkopje is deel van het kaakgewricht). Zie foto (boven is vandaag, onder is vlak na operatie vorig jaar maart):
[ [url=m/JDKO7L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu heb ik volgende week een afspraak met de tandarts, want ik krijg een splint. Dit is een speciaal bitje tegen het knarsetanden. Want de kaakchirurg denkt dat het voornamelijk daar door komt. Verder mijn kaak zoveel mogelijk ontlasten, dus geen kauwgom, geen appel afbijten enzo.


Wat raar dat er zo lang tussen je controles zat zeg! Vooral zo vlak na de operatie had ik verwacht dat de kaakchirurg je vaker zou willen zien!

@Maartje. Vervelend zeg! Ik heb helaas geen advies voor je, bij mij is het allemaal van een leien dakje gegaan dus aan mij heb je niks.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:36

Mignonne: net je reacties gelezen. Wat is het voor fruitzakjes die je at??

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:14

Waren van de lidl of aldi. Waren een keer in de aanbieding dus hebben toen erg veel doosjes gehaald
Misschien niet mega gezond maar ik kon het wel naar binnen krijgen en zo kreeg ik toch spul binnen.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:38

Mignonne schreef:
Waren van de lidl of aldi. Waren een keer in de aanbieding dus hebben toen erg veel doosjes gehaald
Misschien niet mega gezond maar ik kon het wel naar binnen krijgen en zo kreeg ik toch spul binnen.


Die heb ik ook gehad ja! Van dat knijpfruit bedoel je he? Paste precies tussen mn tanden, dat tuutje

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:41

Ja klopt hahaha

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:48

Maartje1990 schreef:
Bah wat naar zeg! Kan verder niks aan gedaan worden?

Met mij... mwah. Nav reacties hier vond ik sommige er heel luchtig over doen. Maar ik vind het best wel zwaar. Niet qua piin ofzo. Maar contstant mn kaken op elkaar, alleen maar vloeibaar, voel me steeds te moe en word knettergek hier binnen in huis. Ik heb totaal geen zin om te eten ik kijk er iedere keer tegen. Dus mwah niet zo....

Nee helaas.. dus we moeten even afwachten wat die splint gaat doen. Over 3 maanden weer een afspraak met de KC en gaan we nieuwe foto's maken. Kijken of het verergerd is.

Vervelend Maartje.. ik had het er ook super moeilijk mee. Ik had wel veel pijn, en dat vervelen en niet kunnen eten en niet goed slapen verergerde het allemaal alleen maar.
Je kan er ook maar weinig aan doen.. behalve de tijd uit zitten. Ik had het al eerder aangegeven, maar wat ik super lekker vond om te eten is 2/3 roerbakeieren eventueel met een beetje peper en zout. Daar knapte ik altijd wel een beetje van op.

Dyphusion schreef:
Wat raar dat er zo lang tussen je controles zat zeg! Vooral zo vlak na de operatie had ik verwacht dat de kaakchirurg je vaker zou willen zien!


Zo'n 1.5 week a 2 weken na de operatie heb ik een afspraak gehad. De 3 dagen dat ik in het ziekenhuis lag zag ik hem elke dag. Daarnaast was ik gewoon nog in behandeling bij de orthodontist, dus die hield een oogje in het zeil. Dus een extra controle bij de KC was overbodig geweest. Knakken is vrij normaal, maar na een jaar zou dit weg moeten zijn. Dus vandaar pas een controle na een jaar. :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:59

Je at roerbak eieren toen je kaken op elkaar gefixeert waren? Hoe deed je dat dan?

Ik heb hele fantasieen over eten.... en heel mijn tijdlijn op facebook lijkt wel vol tr staan met alles over eten.... marteling....

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:18

Mijn kaken zaten alleen op elkaar dmv elastieken. In het begin kon er net een theelepel/punt van een vork in. Een roerbak ei is zacht.. dus die hoef je niet te kauwen. Beetje naar binnen lepelen en tegen je gehemelte drukken.
Net zoals brood gedoopt in bouillon.. wat vond ik dat lekker zeg. Het was lekker zout en wat vaster voedsel vond ik heeerlijk. Een boterham met bijvoorbeeld stroop ging ook aardig goed, behalve de korstjes. Was wel vermoeiend, maar wel lekker. :D Hier begon ik al mee aan het eind van de eerste week.

En oja! Banaan at ik toen ook al! Dan deed ik de banaan in een bakje heel even in de magnetron, een paar seconden maar, zodat hij iets zachter is en dan lepelde ik die ook naar binnen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:24

Ik heb ook elastieken maar hele strakke.... ik kan ze echt nog geen millimeter van elkaar afhalen. Dus helaas zit er echt jog niet in voor mij. Vrijdag krijg ik lossere elastieken. Wie weet dan. Ik hou heel erg van soppig beschuitje in bouillion. Ik ben hoopvol haha

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:34

Mijn stieken waren ook suuuper strak, maar kon net ver genoeg de kaken van elkaar af krijgen. Ik heb de eerste twee weken dezelfde stieken gehad, daarna ging ik weer over op stieken van de ortho, deze waren nog kleiner.. maar wel dunner, en dus wat makkelijker te rekken.

Maar er zit veel verschil in de kaakchirurgen. De een zegt de eerste 6 weken absoluut geen vast voedsel eten, alleen vloeibaar, alleen door een rietje. Mijn KC zei zoveel mogelijk vast voedsel, maar wel rekening houden dat je niet (te hard) kauwt. Dus zachtgekookte bloemkool en geprakte aardappels ging super. En na 3 weken mocht ik eigenlijk alles weer eten/kauwen, als het maar makkelijk te kauwen was, dus geen dikke biefstuk bijvoorbeeld, maar wel een hamburger of stukje vis ofzo.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:44

Ja maar ik kan mn kaken echt niet van elkaar halen hoor en ga t niet eens proberen veels te bang dat ik wat forceer.

Mijn kc is niet anti vast voedsel want ze zei ook dat zodra ik lossere elastieken heb ik wel weer langzaam zacht voedsel kon eten.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:54

Het is voor mij morgen 4 weken geleden, dus ik zal morgen even een voor en na foto plaatsen :D

Ik had volgens mij alleen de eerste week strakkere elastieken en toen kreeg ik wel een klein vorkje ertussendoor en daarna lossere elastieken (die overigens constant knappen :') Heb nou mn eigen zakje gekregen) Ik hoef pas 6 weken na de operatie (wanneer ik zonder elastieken verder mag) pas naar de ortho.
Typisch dat dat zo verschilt per kaakchirurg.

Hadden jullie ook zoveel hechtingen in je mond? Vind het er heel creepy uitzien :o

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:58

Haha ja Nikki. _O- Onder mijn bovenlip was het een en al hechting. Helemaal van links naar rechts. Ik wist het eerst niet eens, kwam er een paar dagen later achter, moest m'n bovenlip helemaal weg trekken anders zag je ze niet. "Wtf!" was mijn reactie. _O- Onderkaak zaten er ook een stel, maar die had ik al gezien.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:16

Kan het niet echt zien. Ik weet waar ze zitten. Maar daar zit nog best wat zwelling dus kan er niet goed kijken (doet pijn als ik t probeer dus ik geloof t ook wel haha)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:32

Zo, de zwelling is dusdanig afgenomen dat ik wel fotos online durf te plaatsen. Ik heb 1 foto van woensdagavond.... brrrr een hamster is er niks bij.

Anyhow....

Van te voren:
Afbeelding

En vandaag 8 dagen na de operatie (onderkaak naar voren)

Afbeelding

Afgelopen maandag foto van mijn euh geligheid. Loopt helemaal door tot in mn hals :oo begint nu beetje groen te worden. Blauwe plek op mn hand is van het infuus dat ik er schijnnbaar zelf heb uitgetrokken.
Afbeelding