Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:34

Hoi allemaal,
Na een hele lange stilte hier weer een bericht van mij.3,5 jaar na de operatie en jammer genoeg is er bij mij een complicatie opgetreden ben ik bang en ik ben benieuwd of andere mensen hier ook ervaring mee hebben. Ik heb al een goed jaar last van mijn kaak, ze knakken erg als ik gaap of mijn mond ver moet openen. Dit is vervelend maar wel goed mee te leven. Nu is er bij mij 2 weken geleden een vulling vervangen in mijn kies en sindsdien is het ellende. De dag erna was goed te doen maar de dag daarna was het foute boel. Kiespijn heb ik niet ik kan tikken op mijn kies en dit doet mij niks. Koud en warm is echter wel flink vervelend en tegen het pijnlijke aan maar het ergste is de kaakpijn. Precies op de plek waar de plaat en de schroeven zitten. Ik ben dan dus ook heel bang dat mijn lichaam dit aan het afstoten is. De kaakpijn word alleen maar erger en ik moet steeds meer pijnstilling innemen om het onder controle te houden laat staan om goed te kunnen slapen en werken. Het straalt ook uit naar mijn oor. Hebben andere dit ook meegemaakt en wat bleek het uiteindelijk te zijn? Ik ben zelf redelijk bang dat ik weer onder het mes moet om de schroeven en plaat te moeten laten verwijderen. Hier zit ik echt niet op te wachten al is deze pijn ook echt niet grappig meer..

Owjaa alvast de allerbeste wensen!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 02:02

Mijn plaatje (alleen links) gaat er binnenkort uit. Dit gaat gewoon onder plaatselijke verdoving volgens KC simpele ingreep vergelijkbaar met verstandskiezen.

Ik ga het laten verwijderen ivm hypergevoelig aan die kant en hopelijk lost het verwijderen dat op. Maar ik zou gewoon een afspraak maken met de KC en het bespreken

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 02:45

Waarom ga je er niet mee terug naar de kaakchirurg dan?
Het eruit laten halen blijkt een vrij makkelijke en niet pijnlijke operatie te zijn. Edit; zie dat Maartje dit ook al zei. Ik doe al een uur over dit bericht. _O-

Wel heel erg vervelend zeg! Ik ken het niet. Het knakken ken ik wel, dat heb ik ook, komt doordat mijn kaakkopje/gewricht aan 1 kant is behoorlijk beschadigd, maar bij mij ligt het beschadigen nu stabiel. Dus dat zou ik wel in de gaten houden hoor! Ik ben er al 2 keer voor terug gekomen bij de KC.

@Maartje, waarom laat je uit voorzorg niet alle plaatjes verwijderen?

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 03:58

Ik had het knakken ook, zelfs zo erg dat mijn kaken open bleven staan. Met heel veel rust is dit over gegaan.

Ik was ook overgevoelig voor de plaatjes en die zijn er na een half jaar dan ook uit gehaald. Fluitje van een cent en echt niks om je druk over te maken in vergelijking met de echte operaties!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 04:47

Loes: de klachten aan de linkerkant heb ik altijd al gehad. Rechts heb ik nooit ergens last van gehad. De KC leek het daarom ook onnodig de andere kant ook te doen.... en ik hoef ook niet onnodig iets weg te laten halen als ok er geen last van heb.

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:49

Owh ik was vergeten te melden dat ik vrijdag bij de kaakpoli terecht kan. Het kon jammer genoeg niet eerder ivm de feestdagen. Maar degene die deze plaatjes ook hebben laten verwijderen kennen deze kaakpijn niet? Ik ben blij als het vrijdag is. Wil onderhand wel weten wat er aan de hand is. Thanks voor de geruststelling qua ingreep. Zodra ik wat meer weet laat ik het weten.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:59

Maartje1990 schreef:
Loes: de klachten aan de linkerkant heb ik altijd al gehad. Rechts heb ik nooit ergens last van gehad. De KC leek het daarom ook onnodig de andere kant ook te doen.... en ik hoef ook niet onnodig iets weg te laten halen als ok er geen last van heb.

Oke duidelijk! Ik zou ze er juist wel graag uit laten halen dan. Je bent toch al onder het mes en de kans is er dag je er later alsnog last van krijgt.. verder hebben ze ook geen functie meer. :-)

@Kirsten, ik ben heel erg benieuwd wat de kaakchirurg zegt!

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:36

Update vanuit het ziekenhuis wat ik al dacht een kaakontsteking door de schroeven en plaat. Ik word zo snel mogelijk ingedeeld om alles eruit te halen en voor nu een halve apotheek mee aan ab en pijnstilling.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:56

Wat balen zeg Kirsten!
Hoop voor je dat het er snel uit gaat. :(:)

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:05

Ik mag 1 februari weer onder het mes. Nu eerst een ab kuur voor een week waar ik nu al niet lekker van ben na 2 pillen.. (word nog leuk :( ) en dan moet ik eerst daarvan bijkomen en daarna kan pas de operatie. Ik moet zeggen gisteren dacht ik al dat er wat zwelling zat maar je gedachten gaan dan ook met je aan de loop. Maar vandaag was de zwelling duidelijk aanwezig. Van de ene kant ook wel blij ik dacht al dit kan nooit van een vulling komen en gelukkig is dat ook bevestigd nu.

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:44

Weer een update vanuit mij. Vandaag zijn mijn platen eruit gegaan en snotver het valt me wel tegen. Ik had gehoopt dat het net zo'n simpele ingreep zou worden als de kaakchirurg had gezegd maar nee het zit me niet mee..

Ik had natuurlijk al een kaakontsteking waarvoor ik op een vreselijke ab kuur stond maar het na het stoppen van de kuur al voelde alsof het nog niet over was. Dit is vandaag extra bevestigd. Mijn kaak is nog steeds ontstoken en ze hebben mijn hele gewricht moeten spoelen, en om de boel nog leuker te maken was er botgroei over de platen heen waardoor ze dus ook echt de platen vrij hebben moeten prepareren voordat ze überhaupt eruit konden.
Ik ben gelukkig wel thuis maar me gezicht zwelt als een paasei op :'( just my luck...
Ik hoop dat het snel allemaal hersteld, het moest gebeuren maar baal hier wel erg van. En ben ook zo blij dat ze dit niet onder plaatselijke verdoving hebben gedaan zoals hij ook voorstelde. Ik was gek geworden!

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:38

Oh jemig Kirsten.. Dat is net wat je niet wilt.. En na 3,5 jaar ook nog zag ik.
Had je in de periode na de operatie ook last of ging dat heel voorspoedig?

Veel succes nog, echt wel een domper ja.


Hier van mij ook maar een update, vandaag precies 3 maanden na de operatie. En eigenlijk gaat hetheel goed. Eet alles, sommige harde koekjes bv bijten is wel spannend voor mijn eigen idee maar het lukt ober het algemeen wel. Sinds een paar weken weer aan het rijden en eerste wedstrijden weer staan.
Moet alleen nog wel wat extras gaan doen om conditie weer op peil te krijgen.

Ortho is enorm tevreden en zei vorige keer dat er nog 1 spleetje wegmoest en dat dan de beugel er waarschijnlijk uit mag.
Al met al tevreden dus hier op dit moment!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:06

Kirsten... ik leef met je mee paar weken terug ook gehad en , hoewel ik niet al die complicaties had, vond ik het ook een verschrikkkelijke ingreep.
Gelukkig hoefde bij mij maar 1 kant

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:53

Dankjewel meiden! Mijn periode na de onderkaakverlenging verliep ook niet geheel rooskleurig. Herstel ging wel oke maar mijn ortho was haakjes op de beugel vergeten te plaatsen voor de ok en hierna moesten ze dus aan mijn gebroken kaak trekken na 3 dagen. Dat was hels.. qua hechtingen viel het mee nu zitten deze ook hoger snap het allemaal niet helemaal maar goed het geneest vanzelf weer. Vannacht was een ramp met slapen. Ik ben een echte buikslaper en dat gaat nu natuurlijk niet. Ik heb de huisarts gebeld voor nutridrank omdat praten en eten heel moeilijk gaat. Agh van de andere kant ben ik blij dat het nu gedaan is. Over 2 weken is het carnaval en als echte brabo moet ik natuurlijk wel goed kunnen feesten haha!

Ik hoop dat je beugel er snel uit mag jeann! Als je je naakte tandjes na al die tijd weer kunt voelen is echt geweldig haha!

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:04

Kirsten, hoe gaat het nu met je?

kirsten3110
Berichten: 341
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:42

Het gaat nog steeds niet echt denderend. Me kaak is de laatste dagen weer dik aan het worden en me tanden zijn zwaar over gevoelig. Ik heb 4 dagen na ok een ab kuur gehad voor 5 dagen maar ik ben bang dat het nog steeds niet helemaal over is. Ik kijk het nog een weekje aan.

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:51

Oh bah zeg.. Gaat helemaal niet lekker dus het hele traject al! Veel sterkte! Wat kan/doe je nu qua eten??

Ik had afgelopen week wat last aan een kant, heb het idee dat het komt door de stiekjes die ik in de nacht nog moet dragen.. Woensdag naar de ortho dus bem benieuwd.


Even een heel ander vraagje.. Sinds een paar weken verlies ik zo enorm veel haar.. Het wordt echt een stuk dunner.. Nu had ik het ook laten verven pas, dus was ik bang dat het daardoor zou komen. Nu sprak ik mijn kapster en zij gaf aan waardoor zoiets (haaruitval) kan komen.. Periode van het jaar, stress, narcose!
Op internet gezocht en inderdaad narcose bij een langere operatie kan dus echt zorgen voor haaruitval
Kan zelfs een paar maanden later nog optreden..

Zijn er meerdere die hier last van hebben (gehad)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:45

Ik niet..

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:21

Ik merk sinds gisteravond een bult op rechterkaak en nu is hij een stuk groter geworden. Ook voelt mn kaak stijf aan, aan die kant.
Mensen die dit ook hebben of hebben gehad? Maak me best snel zorgen als het om mn kaak gaat :o

Ik ben overigens precies gisteren een jaar geleden geopereerd. Onderkaak is flink naar achter gezet en bovenkaak ietsje naar voren.

xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:05

Wat fijn, een topic met lotgenoten!

Zelf loop ik nu al een jaartje met een beugel en ben ik bijna twee weken geleden geopereerd aan mijn onderkaak ivm een overbeet. Daarnaast zijn ook mijn 2 bovenste verstandskiezen verwijderd. Dit alles in het jeroen bosch ziekenhuis. Hele goede ervaring mee.

De eerste dagen waren qua pijn erg heftig, maar rond de 5e dag ging ik heel erg vooruit. De zwelling begon weg te trekken en ik begon weer wat meer energie te krijgen. Nu ben ik ook alweer begonnen met werken (wel vanuit huis nog).

Mijn tanden zitten nog vast met elastieken. Dit is omdat ik erg weinig contactpunten in mijn mond heb, enkel mijn kiezen en voortanden raken elkaar. Kan hier wel aardig mee eten, dus vervelend is het niet. Het geeft juist wat zekerheid dat alles in de goede positie blijft staan.

Ben erg benieuwd hoe de komende tijd gaat verlopen en kijk er alweer naar uit om te mogen kauwen!

Enigste probleem ondervind ik nog met slapen. Ik probeer nog steeds enkel op mijn rug te slapen, omdat ik niet op mijn kaak durf te leunen, hierdoor slaap ik alleen niet zo goed. Hoe ging dat bij jullie? Sliepen jullie wel gewoon al op je zij na 2 weken?

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:32

Ik ging in mn slaap vaak op mn zij liggen. Als ik dan wakker werd voelde het niet helemaal lekker maar het heeft bij mij nooit kwaad gedaan.

Fijn dat het nu beter gaat! Vervelend dat je zo'n pijn hebt gehad, ik heb eigenlijk geen tot minimale pijn gehad. Vooral ongemak door m'n opgeblazen hoofd haha.
Sterkte in ieder geval!

Mijn bovenste verstandskiezen worden morgen getrokken. De onderste waren al voor de operatie getrokken en de bovenste zouden ze tijdens te operatie trekken. Geloof dat ze iets vergeten zijn :+ Maar ja, beter dat vergeten dan mijn kaak.

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:23

Ik sliep ook vrij snel (onbewust) weer op mijn zij. Had wel heel wat kussens waarop ik lag.. Al 2 onder het matras zodat datomhoog kwam. Op het matras ook nog 2 en dan beide zijkanten ook. Zo kon ik met mijn elleboog op die zijkant liggen. Mijn hand onder m'n hoofd en mijn kaak lag dan net in dat driehoekje(?) zodta het nergens op steunde.. (beetje lastig uit te leggen, haha)

Vrijdag heb ik laatste controle bij de kaakchirurg plus worden er foto's gemaakt. Ben benieuwd wat hij zegt! Heb wel best vaak last van een 'kloppend' gevoel boven de voortanden, dus dat ga ik wel met hem overleggen!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:58

Ik slaap vaak op Mn rug... dus ik had er geen probleem mee. Maar een zacht donzen kussen is misscshien fijner?

Nayomie
Berichten: 32783
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:02

Oh op mijn rug kon ik echt niet slapen. Maar na 2 week ging ik wel weer richting zij. Na ik gok 4 week lag ik geheel op mijn zij. Dus eerst begon ik met beetje hoofd buigen naar een kant, en langzamerhand mijn lichaam ook mee. Ach, was er al snel achter dat het bij mij goed vast zat. Binnen 5 uur na de operatie wilde ik zitten op het toilet, en knalde mijn kaak kneiterhard tegen het handvat van het infuuspaal. en alles was nog oke, dus een zacht kussen op je zij zal vast na 2 week wel kunnen. :D

Spannend! Verder qua stand wel het idee dat het allemaal goed staat, Jean? :)

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:10

Beetje late reactie hier, maar kaakchirurg was enorm tevreden. Alles zag er goed uit.
Orthodontist was ook tevreden en met een beetje geluk binnen nu en een aantal weken beugelloos!