Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:42

Inmiddels is mijn operatie 6,5 week geleden.
Afgelopen week controle bij kaakchirurg gehad, die is erg tevreden en het ziet er goed uit.

Ik heb enkel een tikje/knakje in mijn bovenkaak als er een vorm van druk op komt. Als ik met iets druk met mijn tong tegen bovenvoortanden of gehemelte, of een andere beweging waarbij lichte druk op bovenkaak komt, dan knakt er iets bij mijn linker achterkiezen. De chirurg kon geen losse of verschoven schroefjes op de foto’s zien en ook met de controle kon hij niets vinden.
Toch ergens beetje eng, hij wist niet wat het was en herkende het niet.

Iemand die het knakje ook gehad heeft? Zou mij gerust stellen als dat wel weg groeit oid :Y)

Hoe is het met de rest?
Karin al helemaal gewend zonder beugel? :D

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:28

Fijn dat het er goed uitzag Wieke! Ik herken je klacht helaas niet...

Bij mij gaat het goed, het is nu 2,5 maand geleden ongeveer. Het gevoel in mijn onderlip is nog niet optimaal. Ook heb ik aan één kant zeer gevoelige tanden gekregen. Het doet zeer met poetsen en zelfs als ik mijn mond afveeg. Het voelt alsof ik in die kiezen allemaal gaatjes zou hebben of het glazuur eraf is. Eerst had ik dit ook aan de andere kant wel deels, dit is nu bijna weg. Dus ik hoop dat dit voor deze kant ook weg zal gaan.
Voorlopig nog wel even bezig met de elastieken en de beugel denk ik. Hopelijk ben ik er over een jaartje ongeveer wel eens vanaf.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:33

horsiegek schreef:
Fijn dat het er goed uitzag Wieke! Ik herken je klacht helaas niet...

Bij mij gaat het goed, het is nu 2,5 maand geleden ongeveer. Het gevoel in mijn onderlip is nog niet optimaal. Ook heb ik aan één kant zeer gevoelige tanden gekregen. Het doet zeer met poetsen en zelfs als ik mijn mond afveeg. Het voelt alsof ik in die kiezen allemaal gaatjes zou hebben of het glazuur eraf is. Eerst had ik dit ook aan de andere kant wel deels, dit is nu bijna weg. Dus ik hoop dat dit voor deze kant ook weg zal gaan.
Voorlopig nog wel even bezig met de elastieken en de beugel denk ik. Hopelijk ben ik er over een jaartje ongeveer wel eens vanaf.


Mis je stukjes gevoel of voelt het nog vreemd?
Oh ik heb dat ook, gevoel dat ik in alle kiezen gaatjes heb..

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:37

Ik voel mijn onderlip en kin wel, maar het voelt nog verdoofd. Wel al een stuk minder. Maar een beetje alsof je voet slaapt en je daar met je vingers overheen gaat. Ik voel het alleen niet als ik bijvoorbeeld een druppel water/yoghurt/saus op mijn lip of kin heb. Ik ben dus ook vrij panisch mijn lip/kin aan het afvegen tijdens eten in bijzijn van anderen :') uit angst dat ik voor paal sta, haha

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:03

Ik word maandag geholpen en kan echt niet wachten :D heeft wel lang genoeg geduurd nu

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:08

Hahah horsiegek, ik wist niet hoe ik m’n kin/lip gevoel moest benoemen. Maar alsof ie in slaap is en je er overheen wrijft is de juiste omschrijving :D

Heel spannend Lonni, fijn dat het al bijna is, eerder was afgezegd toch? Snel nieuwe datum gevonden!

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:49

Zonder beugel went heel snel. Net woensdag mijn nachtbeugel opgehaald. Mooi ding, allee n na 2 weken vrijheid deed hij de eerste nacht wel even zeer.

Mijn onderlip is ook nog niet 100%. Links erger dan rechts.
Volet wat dikkig en lomp nog en tinteld inderdaad ook.
Voorals als de lip ontspannen is begint hij te tintelen.

Slapend gevoel, maar ook wel als je van heel koud naar heel warm gaat.

Is inmiddels 5 maanden later. Maar goed het kan lang duren, dus ik hoop maar dat het stiekem beter wordt. Ben in elk geval niet de enige. De vorige keer had ik dat gevoel heel lang in mijn wangen en dat is ook goed gekomen.

Dat van die gevoelige tanden had ik ook, maar dat is nu echt over.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:42

Hi iedereen, ik kreeg helemaal geen melding dat er geschreven was. Jammer!! Fijn dat het zo goed gaat met iedereen.
Karin erg mooi geworden, kiezen staan echt perfect, ik verwacht nooit dat dat bij mij zo kan.

Ik stond eerst in juni gepland, toen 2 dec en beide gecanceld door corona. Ik ben gister weer in het zh geweest en sta nu voor 14 januari. Aangezien de besmettingen zo oplopen heb ik er weinig vertrouwen in helaas.

Lonnie is bij jou alles doorgegaan?

Wieke fijn dat het zo goed gaat. Ik las nog je reacties van het eten. Ik zie er ineens wel tegenop. Hoor best verhalen dat het zo erg is die kiezen op elkaar. Ik klem heel erg dus ben daar wel beetje anstig voor. Eten door een rietje gaat wel?

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:05

Horsiegek,
Nog steeds panisch je mond aan het schoonmakn? Als mensen het weten vinden ze het echt niet raar.
Ik voel een groot deel van m'n onderlip/kin niet meer (5jaar terug geopereerd) maar heb het echt opgegeven om mij daar druk over te maken. Al m'n vrienden/familie weten dat ik dat niet voel, dus zeggen het gelijk als er iets zit.

Wieke, ik heb soms ook een knak in die regio. Bij kouwen of druk idd. Bij mij zijn het m'n kaakkopjes. Ene moment minder dan het andere moment.


Zoe26, hopelijk gaat het in januari wel door! Zo lang wachten is ook echt niet fijn

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:06

Wieke schreef:
Heel spannend Lonni, fijn dat het al bijna is, eerder was afgezegd toch? Snel nieuwe datum gevonden!


Ik stond inderdaad voor 16 november en had met de oplaaiende cijfers niet verwacht nog voor begin volgend jaar geholpen te kunnen worden, maar zoals het er nu uit ziet ben ik weer de eerste en de laatste deze ronde :') net preventief getest en al een tijd doorgekregen dus ik ga er nu vanuit dat het helemaal doorgaat :j

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:16

Super Lonnie! Spannend!
Wat wordt er bij jou gedaan of kan ik dat vinden als ik terug lees?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:29

Zoe26 schreef:
Super Lonnie! Spannend!
Wat wordt er bij jou gedaan of kan ik dat vinden als ik terug lees?


Het staat in mijn berichten wat eerder al, maar komt erop neer dat ze mijn onderkaak gaan verlengen omdat ik een hele flinke overbeet had die niet door een beugel opgelost kon worden omdat hij terug bleef groeien :)

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:41

Oke, dat is hetzelfde als wat ze bij gaan doen. Bij mij draaien ze de kaak ook nog 5 mm naar links. Verder dezelfde ingreep.
Krijg jij ook een plaatsje? Ik heb gister 3D scan gehad en verder alles röntgenfoto's

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:39

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of ze dat bij mij ook gaan doen. Wat ik begreep ging ze het voorste stukje gewoon losmaken en er ijzeren plaatjes tussen zetten om hem wat te verlengen. Ortho zei ook dat het iets naar links moest maar dat is echt minimaal dus ik weet niet of ze daar wat aan gaan doen. Heb wel ooit röntgenfoto's laten maken maar dat is denk ik al 4 maanden geleden

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:14

Oh hier moet je 1 week voor de ingreep nog langs komen voor vragen en passen van de wever. Ze splitten de kaak helemaal achteraan en na het goedzetten zetten ze het weer vast met plaatsjes. Ik hoor bij de gesprek ook of ze mijn kin moeten aanpassen. Ze hebben alles heel goed met mij overlegd betreft wat ze allemaal gaan doen en wat de risico's zijn betreft de zenuw enzo.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:34

Ik heb alle afspraken van het zh binnen. Staat gepland op de 14e mits corona geen roet in het eten gooit!! Nu met de lockdown hopen dat de opnames dalen.

Lonnie hoe gaat het ?? Je bent geholpen toch ? Meegevallen en lekker thuis?

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:44

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gegaan is Lonni?

Spannend Zoe26! Hoop oprecht voor je dat het door mag gaan!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:54

Ja 3e afspraak nu, 2x al geannuleerd door corona... dus ben niet heel positief zeker met de aantallen van de besmettingen... maar we duimen!

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:35

Vanmorgen weer bij de ortho geweest en die was heel tevreden. Na de operatie had ik een verschil in de mediaanlijn van 2mm en dat is nu na elastieken dragen nog maar een kleine mm. Nu zei hij dat hij verwacht dat het nu heel snel zal gaan. Het was wel een vervanger van mijn eigen ortho dus ik hoop er maar niet teveel op, zou zomaar nog wel dik een half jaar kunnen duren reken ik op.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:35

Ja ik ben nog geholpen gelukkig! Sinds dinsdagochtend 11 uur thuis en eigenlijk valt alles super mee. Grootste probleem is aanhoudende honger en misselijkheid maar ik heb vooral veel goeie momenten gelukkig!
Alle gevoel in kin en onderlip komen bij mij waarschijnlijk weer terug omdat ik daar nu ook alweer lichtjes gevoel in krijg en verder staan de tandjes mooi recht en op elkaar :D
Operatie uit het boekje dus, ik ben er heel blij mee!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:52

Oh super!! Fijn dat het zo'n goede ervaring was. Dat geeft mij moed!
Staan je tanden vast of los? Daat zit ook nog verschil in merk ik.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:08

Zoe26 schreef:
Oh super!! Fijn dat het zo'n goede ervaring was. Dat geeft mij moed!
Staan je tanden vast of los? Daat zit ook nog verschil in merk ik.


Mijn tanden staan gewoon los en er zijn door de chirurg elastieken in geplaatst. Die waren op dag 1 erg strak, maar ik merk nu dat ik al vrij ver open kan. Het is wel echt niet de bedoeling dat ik nu al ga kauwen dus dat moet nog even wachten maar ik ben wel blij dat het niet is vastgezet. Praten is ook niet heel moeilijk gelukkig.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Oh fijn klinkt positief!

Bij mij wordt het wel op elkaar gebonden.

Dat je al minimaal gevoel heb is ook fijn, daar hoop ik ook niet teveel last van te hebben.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:25

horsiegek schreef:
Ik voel mijn onderlip en kin wel, maar het voelt nog verdoofd. Wel al een stuk minder. Maar een beetje alsof je voet slaapt en je daar met je vingers overheen gaat. Ik voel het alleen niet als ik bijvoorbeeld een druppel water/yoghurt/saus op mijn lip of kin heb. Ik ben dus ook vrij panisch mijn lip/kin aan het afvegen tijdens eten in bijzijn van anderen :') uit angst dat ik voor paal sta, haha


Heel bekend dit :') Alleen bij mij is het al bijna 4 jaar geleden en komt het gevoel dus ook niet meer terug. Bij mij is mijn kin en onderlip gevoelloos, maar ach het went gelukkig wel.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:47

Alles geannuleerd vandaag! 3e keer nu, kon wel janken!! Beugel zit er nu totaal nutteloos in, ben het even zo beu.

Hoe gaat het met jou Lonnie?