Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:36

Ohnee Zoe26, ik snap dat je wel kon janken! 3e keer geannuleerd al... proces duurt zo steeds langer wat ontzettend balen is natuurlijk, en een operatie is ook iets wat je het liefst achter de rug wilt hebben.
Heftig hoor die Corona die zo opspeelt! Er zijn ergere dingen, maar snap je wel!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:28

Wat balen Zoe! Heel ontmoedigend dat je idd met een beugel zit te wachten dan :(

Hier gaat het best goed, ik leef op macaroni, rijst en stamppot omdat het vloeibare mijn maag echt niet wilde vullen. Helaas val ik toch nog wel wat af (wat absoluut ongewenst is, ik woog nog geen 50 kilo voor de operatie) maar doe hard mijn best om het te beperken.

Wel word ik een beetje moe van de elastiekjes, gisteren hebben ze bij mij de hechtingen eruit gehaald en een uur later thuis knappen 3 van de 4 elastiekjes dus vandaag kan ik weer terug om die te laten zetten, ik hoop echt zo dat ik niet elke week terug hoef daarvoor -O-

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:36

He verdorie Zoe26! Wat ontzettend rot.

Lonni, kunnen ze niet gewoon de elastiekjes meegeven? Bij mij knapten ze ook en ik wilde ze ook gewoon uit met eten en poetsen. Ik kreeg een handig plastiek haakje mee waarmee je ze makkelijker erop kan zetten.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:42

Ze hebben er nu inderdaad 4 meegegeven, zijn extra grote blijkbaar dus ik kan die van de ortho niet gebruiken. Maar ipv 4 heeft ze er nu 2 ingezet zodat ze al minder snel knappen en ik mag ze zelf terug zetten dus dat scheelt al een hoop!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:49

Wel positief Lonnie dat je eigenlijk al zo snel best goed eet. Hier is 2 weken echt vloeibaar gezegd ivm plaatje en strakke elastieken.

Werd net gebeld door ziekenhuis, of ik mee wilde doen aan een interview. Dit met mensen die al 1 of meerdere keren een afgezegde operatie hebben gehad... goed dat ze er iets mee doen in ieder geval. Ik houd nu maar rekening met eind febr/maart. De drukke van de naweeën van de feestdagen maar afwachten.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:49

Nou maak me gek! Ik word net gebeld door het zh dat ik 20 januari geopereerd kan worden, nu de besmettingen mega oplopen en de ziekenhuizen vol zitten. Ik vrees voor de besmettingen die komen na de kerst en nwjaar. Ben super blij mee durf het niet eigenlijk.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:09

Zoe26 schreef:
Nou maak me gek! Ik word net gebeld door het zh dat ik 20 januari geopereerd kan worden, nu de besmettingen mega oplopen en de ziekenhuizen vol zitten. Ik vrees voor de besmettingen die komen na de kerst en nwjaar. Ben super blij mee durf het niet eigenlijk.


Wooow onverwacht toch nog datum op korte termijn!
Het is je gegund als alles daadwerkelijk door mag gaan :D

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:44

Dank je wieke! Ik duim zo, maar merk dat ik er best van ondersteboven ben. 4e afspraak nu, gevoelens zijn beetje 8baan zeg maar. Ik heb momenteel zoveel last van weinig raakvlakken, hoektanden op verkeerde plek die botst met bovenkant. Vd week bij tandarts gezeten omdat ik zo'n kiespijn had, kwam puur door verkeerde raakvlakken dat wortels geïrriteerd waren. Hoop zoo dat het doorgaat.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:13

Zoe26 schreef:
Dank je wieke! Ik duim zo, maar merk dat ik er best van ondersteboven ben. 4e afspraak nu, gevoelens zijn beetje 8baan zeg maar. Ik heb momenteel zoveel last van weinig raakvlakken, hoektanden op verkeerde plek die botst met bovenkant. Vd week bij tandarts gezeten omdat ik zo'n kiespijn had, kwam puur door verkeerde raakvlakken dat wortels geïrriteerd waren. Hoop zoo dat het doorgaat.


Ik duim voor je! Toen ik voor een nieuwe datum gebeld werd voelde ik me echt heel dubbel, blij dat er weer schot in de zaak zat maar ook héél veel zorgen dat ik opnieuw teleurgesteld zou worden.
Hopelijk gaat deze door voor je, dat hoop ik echt!

Zelf kan ik ook niet wachten tot ik weg kan bij de kaakchirurg en terug naar de ortho, veel last van mijn hoektanden die nu voortaan mijn onderste rij tanden raken -O-

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:16

Wst jij heb met je hoektanden heb ik nu dus ook. Deze botsen constant en doen zo'n pijn!! Ik was echt bang dat er een ontsteking zat. Ik hoop juist dat dit over is na de operatie. Ze gaan de onderkaak naar voren zetten en opzij draaien zeg maar... als je begrijpt wat ik bedoel haha

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:22

Zoe26 schreef:
Wst jij heb met je hoektanden heb ik nu dus ook. Deze botsen constant en doen zo'n pijn!! Ik was echt bang dat er een ontsteking zat. Ik hoop juist dat dit over is na de operatie. Ze gaan de onderkaak naar voren zetten en opzij draaien zeg maar... als je begrijpt wat ik bedoel haha


Ik gok dat het niet lang gaat duren omdat het een stukje gewenning is dat die tanden elkaar daar raken, maar pijn doet het zeker :( Bij mij is de kaak ook naar voren gezet maar voorheen raakten mijn hoektanden nooit wat dus dat is echt wennen

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:29

Ja dat zei de ortho tegen mij ook, die tanden zijn het niet gewend en zijn dus gevoelig.

Ik zag net de aantallen van de ziekenhuizen en operaties die afgezegd worden... Dan kan ik me niet indenken hoe het kan dat ik een datum heb. Ik houd er maar gewoon rekening mee dat het niet door kan gaan.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:09

Voor de mensen die de operatie al gehad hebben, hoelang heeft het geduurd voordat jullie weer mochten sporten? En dan niet paardrijden ofzo ik snap dat dat best risicovol is met een gebroken kaak maar ik kom van 5x pw paardrijden en 3x pw hardlopen en doe nu helemaal niks waardoor mijn concentratievermogen echt heel laag is en ik wil toch wel graag al mijn vakken halen dit semester.

Ik hoop dan eigenlijk ook over een week bij de chirurg weer rustig wat te mogen gaan hardlopen maar weet niet of ik daar echt op kan hopen al. De operatie is dan 4 weken geleden.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:42

Ik zat na 2 weken weer op het paard :') Hardlopen moest ik nog niet aan denken, al moet ik daar sowieso niet aan denken ;). Je kan denk ik wel goed starten met yoga, pilates, voorzichtig wat krachttraining. Hardlopen geeft zoveel klappen...

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:29

6 weken. Je hebt in feite gewoon een gebroken kaak, dus dezelfde regels gelden als bij bijvoorbeeld een gebroken arm of zo.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:29

horsiegek schreef:
Ik zat na 2 weken weer op het paard :') Hardlopen moest ik nog niet aan denken, al moet ik daar sowieso niet aan denken ;). Je kan denk ik wel goed starten met yoga, pilates, voorzichtig wat krachttraining. Hardlopen geeft zoveel klappen...


Paardrijden vind ik dan weer een groot risico ivm vallen of een trap krijgen. Ik heb verder echt nergens last van en ben al 1.5week van de pijnstilling af dus vandaar dat het voelt alsof ik wel wat kan gaan doen. Uiteraard wacht ik even tot ik de chirurg erover kan spreken

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:52

Ik na een week of 4 weer rustig oefeningen en na 8 weken wat hardlopen en intensievere workouts. Alles kostte na de operatie erg veel energie. Ik raad je aan voorzichtig te beginnen en kijken hoe het je vergaat, maar vooral niet te gek.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:09

Ik mocht na 6 weken pas weer sporten.

Ook krachttraining mocht eerder echt niet. Daar klem je namelijk vaak met je kaak als iets zwaar is, dat mocht absoluut niet.

Hardlopen had na 3/4 weken weer gemogen, maar ook dit werd bij mij naar 6 weken gezet.

Paardrijden mocht soweiso pas na 6 weken. Mocht ook niet in de buurt komen van het hoofd voor evt kopstoot.

Enige wat mocht was wandelen en rustig fietsen.

Na 6,5 week had ik een basketbal tournooi. Daar merkte ik vooral hoe snel je conditie weg gaat, maar wel echt van genoten.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:56

Heb gewoon die 6 weken geduld. Je moet er nog zo lang mee doen. En bedenk ook dat elke (minieme) beweging in de breuk ook je zenuw weer kan beschadigen.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:04

Gewoon 6 weken geduld hebben is makkelijker gezegd dan gedaan voor sommigen. Ik loop nu dagelijks een uur en heb gelukkig over 9 dagen controle, dan is de operatie 4 weken geleden. Hopelijk mag er dan wat meer en anders neem ik de studievertraging voor lief :')

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:22

Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk was. Maar als je de moed hebt om voor deze operatie te kiezen dan ga ik er vanuit dat je wel wat wilskracht hebt. 8-)

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:00

Ja ik had ook gewoon 6 weken moeten wachten eigenlijk. Maar ik had wel alleen de onderkaak, ik weet niet hoe dat bij jou zit. Wel echt niet intensief hoor, hooguit 2x per week half uurtje gereden op een ontzettend braaf paard. Echt sporten heb ik nog steeds niet gedaan, maar dat komt meer door studiedrukte. Had het na 6 weken zeker wel weer aangekund om dat op te pakken.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:02

ik heb enkel op een stadsfiets gezeten. Rustige rondjes over asfalt met moeders.
Ik moest zelf 8 weken wachten voordat ik weer terecht kon voor de controle.
Pas daarna ben ik weer op de mountainbike gestapt. En ook dat weer opgebouwd uiteraard.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:55

Hi hoe gaat ie ondertussen hier?
Loni nog nieuws en duidelijkheid wat je mag?

Ik ben vandaag in het zh geweest om mijn bitje of zogeheten wefer te passen. Alles was goed! Ik kan desnoods morgen geopereerd worden. Nu heb ik een aantal dingen gevraagd en ik krijg dus niet de gaatjes aan de buitenkant. Ze doen echt alles inwendig. Apart eigenlijk dat er nog best een verschil in werkwijze zit he. Ik hoop in ieder geval snel op een telefoontje!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:17

Hier gaat alles in principe goed! Gisteren controle afspraak gehad en dat viel een beetje tegen, alles zag er netjes uit alleen nog 4 weken niks sporten en alles zacht eten. Dat icm studie die erg zwaar is op het moment viel dat wel een beetje tegen. Ik heb zo mee en dan wel last van wat pijn maar niet genoeg om een paracetamol voor te nemen, meer ongemak dus.

9 februari mag ik terug en ik neem aan dat ze dan foto's maken, en ik mag dan meteen door naar de ortho die naar verwachting in een maand of 2 klaar zal zijn, het einde is dus in zicht :)