Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:22

Oh 2 mnd is super! Dan staat het nu al mooi op elkaar? Bij mij niet er flink met elastieken getrokken gaan worden zeiden ze al.
Sporten, kan me voorstellen dat het een tegenvaller is als je er zoveel profijt van heb. Is er niks anders wat helpt? Ff bikkelen nog! Houdt het resultaat voor ogen!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:43

Ja het staat eigenlijk al helemaal hoe het moet zijn gelukkig! :D
De laatste aanpassingen zijn ook meer vanuit perfectie van de ortho haha, maar dat is alleen maar goed.
Ik heb ook in overleg met de chirurg de ortho gekozen (en 2 jaar lang maandelijks 30 minuten enkele reis gereisd O:) ) en zij zei ook al dat het vaak zo was dat zijn patiënten na de operatie snel of direct klaar waren.

Ik mag wel gaan fietsen zei ze, mits ik er zeker niet vanaf val :') dat is wel een idee om zo mee en dan te doen, alleen wil ik dan het liefst wel een zonnetje en geen temperaturen onder het vriespunt :D

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:41

Oh joh is zo warm als je even aan het trappen bent haha.
Ja mijn tanden staan ook helemaal goed, maar het sluit voor geen meter aan. Ik jad een enorme kruisbeet, dus mijn kiezen zijn ook schuin afgesleten. Dat zal ook mee spelen denk ik. Fijn voor je jij dat je klaar bent bijna. Ik hoop ook als ik straks sept mijn beugel 2 jaar te hebben ver klaar te zijn!!
Ik moet zeggen dat ik het nu zo spannend vind! Voor mijn gevoel kan ik ieder moment opgeroepen worden voor een last minute operatie. Natuurlijk onzin, maar hoop doet leven haha.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:30

Hebben jullie ook wel eens last gehad van gevoelige tanden? Merk met poetsen nu dat mn onderste rij echt gevoelig is als ik gewoon poets maar weet niet zo goed waarom

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:54

Zoe26 schreef:
Oh joh is zo warm als je even aan het trappen bent haha.
Ja mijn tanden staan ook helemaal goed, maar het sluit voor geen meter aan. Ik jad een enorme kruisbeet, dus mijn kiezen zijn ook schuin afgesleten. Dat zal ook mee spelen denk ik. Fijn voor je jij dat je klaar bent bijna. Ik hoop ook als ik straks sept mijn beugel 2 jaar te hebben ver klaar te zijn!!
Ik moet zeggen dat ik het nu zo spannend vind! Voor mijn gevoel kan ik ieder moment opgeroepen worden voor een last minute operatie. Natuurlijk onzin, maar hoop doet leven haha.


Al een telefoontje gehad toevallig met een datum of nog niet? :x


Lonni schreef:
Hebben jullie ook wel eens last gehad van gevoelige tanden? Merk met poetsen nu dat mn onderste rij echt gevoelig is als ik gewoon poets maar weet niet zo goed waarom


Bedoel je het gevoel dat je glazuur er af springt of alsof je in elke kies gaatjes hebt? Dat heb ik ook echt wel weken gehad, maar nu 3 maand na de operatie lijkt het aardig weg te trekken geloof ik!

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:04

Ik had dat ook heel erg Lonni! Nu, 4 maanden later is het bijna weg

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:32

Niet zo heftig als je zegt Wieke! Maar wel voorzichtig poetsen anders voelt het erg naar :( fijn om te horen dat dat er in ieder geval een beetje bij hoort!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:48

Lonnie had ik na de bovenoperatie ook toen mijn gevoel wat terug kwam in mijn tanden. Was in staat ermee naar de tandarts te gaan, omdat ik dacht dat het niet goed was.

Ik heb nog niks gehoord. Lief dat je het vraagt. Bitje paste goed, maar dat zal wel weer opnieuw gepast moeten worden aangezien er nu langer tussen komt te zitten. Ik moet zeggend dat het wachten me begint op te breken. Ik weet dat ze elk moment kunnen bellen voor zelfs de dag erna, dus met alles houd je het in je achterhoofd. Ik moet mijn werk op orde hebben, niemand die dat over neemt, thuis wil ik alles geregeld hebben. Het scheelt dat de kids thuis zijn en ik daar niks voor hoef te regelen. Al met al mag het wel gebeuren zeg maar haha.

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:44

Lonnie,dat heb ik boven heel lang gehad. Kon echt wel huilen als ik daar m'n tandvlees raakte. Is gelukkig wel weg gegaan. Nog steeds kan ik alleen met een hand tanderborstel poetsen, elektrisch is te gevoellig.

Zoe26, balen dat je het nog steeds niet weet :(

Dinsdag wordt bij mij het plaatje en de schroeven rechts onder weg gehaald.
Het zweld vaak op, geeft pijnklachten. Twijfel is of het een ontsteking is of dat het los is gaan zitten. Gelukkig kan het er zo uit gehaald worden, poliklinisch.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:50

Spannend kosseh. Plaatselijk verdoofd is inderdaad een meevaller. Algeheel is toch elke keer best een aanslag op je lichaam vind ik.

Lonnie wat bij mij leek te helpen ws s avonds na poetsen en spoelen een lik sensodyne op de kiezen smeren. Door de beugel blijft het ook lekker zitten en dan kan het eigenlijk intrekken. Het verzachte bij mij wel. Ik wissel het nog wel eens af met pardontax voor tandvlees, minder lekker maar helpt super.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:48

Succes met wachten Zoe, die onzekerheid is rot hè.....
Sterkte alvast kosseh! Laat je weten hoe het gegaan is?

Ik ben vanmiddag bij de kaakchirurg geweest. Het word een behoorlijke verbouwing en om die reden gaan we eerst mijn kin verder niet mee nemen. Vanuit plastisch oogpunt zou die ook naar voren kunnen, maar omdat mijn uiterlijk al best drastisch gaat veranderen, denkt hij dat het te veel van het goede is. Dus eerst bovenkaak (naar voren en naar boven) samen met onderkaak (naar voren, opzij en getordeerd).

Ik krijg hetzij geen elastieken, hetzij elastieken waarmee ik mijn mond wel gewoon kan openen, maar die bij sluiten de boel weer recht op elkaar zetten. Een en ander afhankelijk van hoeveel goed het past, hoe groot de aanpassing van mijn kaakspieren gaat zijn en wat de zwelling doet. Dus niet zoals sommigen van jullie strak op elkaar. En eerlijk, daar ben ik best blij mee :o

En het beste van alles, ijs en weder dienende, er staat een datum gepland: 15 februari. Fingers crossed, ik ben me er van bewust dat het allemaal erg onzeker is en tot op de dag zelf afgezegd kan worden, maar met de huidige situatie zou het door moeten gaan. We gaan het zien.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:05

Oh ben jaloers op je! Ik wacht al sinds oktober. Een datum is veel fijner, dan heb je wat om naar uit te kijken. Ik kan elke dag gebeld worden dat de dag erna geopereerd word. Is zo onzeker, ik word er gek van.
Er komt een artikel van mij op de site van het zh, fb en insta, dit gaat over dat ik al 4x afgebeld ben en wat corona daar inpackt op heeft. Wel grappig haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:19

In wezen sta ik sinds augustus al op de wachtlijst hè. Ik ben inmiddels ook al over de twee jaar beugelen heen, waar oorspronkelijk 1 jaar de planning was, dus wat dat betreft :))

Maar 4 keer afgezegd worden is wel erg frustrerend :\ :knuffel:
Ik heb er alle begrip voor als het afgezegd wordt, maar dat zou de teleurstelling niet minder maken :n

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:23

Oh dan heb jij inderdaad je geduld ook wel opgebruikt haha. Nu iets om naar uit te kijken. Bij mij stond ok eerst in juni gepland, maar de ortho was aan het vogelen waardoor het wachten was weer op stale draad. Al met al is dat allemaal werk wat weer scheelt achteraf. Ik hoop dat het doorgaat voor je! De aantallen zien er positief uit iig. Welk ziekenhuis zit je als ik vragen mag? In Nederland wel?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:27

Men twijfelt wel eens of het Nederland of het buitenland is :)) ik zit in Friesland. Jij zit hetzij ergens in de randstad, hetzij ergens in het oosten ofzo zeker?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:32

Nee ik zit in Brabant. Ik sprak van de week een klant en die woont in regio Zwolle en was ook opgeroepen voor een operstie. In het noorden van het land pakken ze wel meer door als hier bij ons. Ik had afgelopen vrijdag gebeld, om polshoogte te nemen... maar ze wachten hier met reguliere zorg op te starten om personeel rust te gunnen... grrr begrijpelijk misschien, maar ergens ben ik egoïstisch en wil ik geholpen zijn!! Ben de beugel zoo zat!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:05

In Brabant gaan ze idd pas plannen zodra ze echt weer mogen gaan opereren, ik ben in Veldhoven geholpen en die belden toen ook met 2 data waar ik uit kon kiezen. Ik had de vroegste gepakt en dat was ook meteen de enige die nog doorging :')

@Lalidan ik vond de elastieken heel goed bevallen! Lijkt me idd fijner dan strak op elkaar.

Mijn beugel valt ondertussen van ellende uit elkaar maar ik moet nog 2 weken tot ik terug mag naar de chirurg die me doorverwijst naar de ortho :')

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:41

Lalidan, elastieken zijn best fijn. Had ik ook. Waardoor je nog redelijk goed kan met een lepel overweg kan.
Ook als je misselijk bent van de narcose erg fijn...

Het inplannen scheelt ook met hoeveel corona patiënten ze daar kunnen opvangen en of die daar wel opgevangen worden.

15 februari wordt ik geopereerd (niet m'n kaak, m'n enkel) dat is bij een kliniek die alleen orthopedie doen. Die hebben met de planning geen last van corona gelukkig, dus kon redelijk snel terecht.


Vanmiddag is m'n plaatje en schroeven rechts onder er uit gehaald.
Was wel weer een dingetje. Verdoving werkte niet zo lekker. 1 schroef zat los, dat was waarschijnlijk de gene waardoor ik last had. Een andere was ovedwoekerd door bot, die zit er nu nog kwam niet los.
Hamsterwang hebben we nu al, hopelijk wordt het niet erger. Voor vanavond maar even vloeibaar eten, kauwen gaat niet door zwelling. Verder geen pijn dus dat is mooi.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:05

Kosseh, klinkt alsof het meegevallen is wel... op verdoving in begin na dan. Fijn, zwelling zakt ook wel weer.

Ik ben vanmiddag gebeld... word donderdag geopereerd!!! Bizar, zo snel het allemaal gaat. Hoop geregel en maar vooral best eng...
Haken zijn vanmiddag gelijk geplaatst, is akelig zeg. Gewoon meer last van als toen de blokjes erin kwamen.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:32

Zoe26 schreef:
Kosseh, klinkt alsof het meegevallen is wel... op verdoving in begin na dan. Fijn, zwelling zakt ook wel weer.

Ik ben vanmiddag gebeld... word donderdag geopereerd!!! Bizar, zo snel het allemaal gaat. Hoop geregel en maar vooral best eng...
Haken zijn vanmiddag gelijk geplaatst, is akelig zeg. Gewoon meer last van als toen de blokjes erin kwamen.


Waaaaaaah wat snel opeens! Wat fijn voor je! *\o/* :):)

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:39

Ja zo raar, heb enkel morgen nog om dingen te regelen. Rijbewijs kan ik morgen ophalen en zo meer stemmen dingen dat geregeld moet worden. Werk volledig op stelten haha. Zijn vol begrip, maar ik doe mijn werk alleen en dus moeten taken verdeeld worden over het team nu ad hock...
Ben ergens bang dat ze morgen bellen dat niet doorgaat... word weinig slapen komende 2 nachten denk haha.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:20

Wat fijn Zoe! Heel snel ineens inderdaad! *\%/*

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:31

Even nog een vraagje aan degene van wie de kaken op elkaar zaten. Wat aten of eigenlijk dronken jullie? Ik heb een tuitbeker besteld, maar geen idee of dat gaat werken.

Wel spannend nu hoor. Gister die halen gekregen en die tut deed het bij mijn voortanden verkeerd en nu heb ik tandpijn! Hey is net beugelpijn. Heb brufen genomen, maar hoop dat het morgen me valt.... pff stresskip hihi

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:37

Zoe26 schreef:
Even nog een vraagje aan degene van wie de kaken op elkaar zaten. Wat aten of eigenlijk dronken jullie? Ik heb een tuitbeker besteld, maar geen idee of dat gaat werken.

Wel spannend nu hoor. Gister die halen gekregen en die tut deed het bij mijn voortanden verkeerd en nu heb ik tandpijn! Hey is net beugelpijn. Heb brufen genomen, maar hoop dat het morgen me valt.... pff stresskip hihi


Lang geleden voor mij, maar ik at/dronk bambix en soepen (brvolli, bloemkool, wortel etc). Vond ik allemaal erg lekker maar precies wat ik toen at kan ik nu niet meer eem kwam me de neus uit :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:48

Ik heb eind volgende maand mijn blokjes, volgens de tandarts moet alles goed staan voor de operatie in iets van 10 maand - daar hoop ik ook op!