Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:25

Ik miste een kies en door dat gat at ik mijn gepureerde eten.
Ik deed alles met de staafmixer, groente en aardappelen met jus.
Tuitbeker had ik ook maar vond ik vervelend.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:08

Tuitbeker lijkt me ook niks, maar dacht voor de zekerheid in huis hebben. Brinta en soepen heb ik in huis. We gaan het zien.
Zit nu in zh te wachten. Heb lekker kamer alleen met badkamer.
Raar toch, ik moest 7u binnen zijn en heb nog niemand gezien! Wissel van de wacht blabla... had me dan later laten komen denk ik dan. Barst van de honger ook haha.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:26

Succes zoe! Ik heb een week lang alleen wat bouillon, water en chocomelk uit een tuitbeker gedronken. Mijn kiezen zaten namelijk helemaal vast met elastieken en er zat een bitje in mn mond. Als je dat iets minder hebt denk ik dat dunne soepen en iets van vla ook wel gaan.

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:31

Ik maakte ook een fruithapje, geperste sinaasappel met een Liga en banaan door elkaar O:)
Heerlijk :j
Succes zo Zoe26!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:39

Ik heb ook geleefd op vla en soep en ben na een dag of 5 ook rijst en macaroni mee gaan nemen :) succes Zoe!

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:23

Man... dat eten die eerste weken, viel mij best tegen omdat ik niets lus wat gepureerd is.

Twee weken lang was mijn menu:
Ontbijt: Brinta :r
Middag eten: soep (met op gegeven moment hele kleine blokjes brood)
Avond: aardappelpuree met spinazie alle crème

Is het goed gegaan Zoë?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:00

Ik heb de eerste echt moeilijke dagen smoothies met ei-witmix van de action gemaakt. (1 soort is met Koolhydraten en de ander zonder, en die met koolhydraten moet je hebben om voldoende binnen te krijgen) . Op advies van het ziekenhuis overal slagroom in doen. Hoe meer energie hoe beter je kan genezen.

En ik had op mijn verzoek van het ziekenhuis zo`n grote spuit gekregen en die nog iets verlengd met een stukje infuusbuis. Daardoor kon ik het lekker ver achterin spuiten. Scheelt ook een boel in de hygiëne die eerste week (zowel binnen als buiten je mond).

Die eit-wit poeder komt in vanille, aarbei en choco. Ik had de voorkeur voor aarbei :P.

Toen ik weer wat met de lepel in de weer kon over gegaan op soepjes, zachte vis etc. Zolang je maar niet hoeft te kauwen.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:54

Goedenavond,
Even snel berichtje vanuit zh.

Alles goed gegaan, maar ben zoo misselijk ondanks medicijnen tegen misselijkheid blijf ik spugen. Tijdens spugen wil je je mond openen en dan trek je aan de elastieken... hierdoor echt tandpijn net of net van de ortho kom.
Verder geen pijn gelukkig wel al mega zwelling!!

Morgen ochtend komt de arts en dan lekker naar huis.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:10

Oei wat vervelend! Spugen is inderdaad echt niet wat je wil zo net na de operatie :( hopelijk wordt dat snel beter! Fijn dat je verder pijnvrij bent en hopelijk neemt de misselijkheid ook snel af.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:51

Zwelling is hopelijk op zijn toppunt, maar pijn heb ik gelukkig niet... nog niet. Enkel last van het plaatje. Ik klem heel erg dus moet er erg opletten, want krijg er kiespijn van. 8 febr krijg ik pas lossere elastieken. Mocht je kiespijn te erg worden vraag ik of dit eerder kan. Ben zooo benieuwd hoe het staat! Is lastig te zien. Zal foto plaatsen.Afbeelding

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:52

Het staat strak!! :D :+ pun intended

mooi hoor

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:56

Probeerde vanmiddag een smoothie te drinken met jus d'orange en na 2 slokken zat het verstopt haha. Hoop spoelen, dus daar wachten we maar even mee. Lip en kin tintelen enorm en voelen koud enzo. Als ik het met mijn vinger aan raak voel ik door tintelt en prikken, maar als ik een kus geef voel ik daar niks van zo vreemd. Hoop wel dat dit gunstig is en het snel terug komt. Ben verder niet ongeduldig ofzo Hahaha.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:12

Dat had ik ook met bepaalde soorten soepen! Ik denk dat het bij jou door de pulp/velletjes van de jus kwam. Als het voor de rest wel een geslaagde combinatie was kan ik je van harte aanraden om de jus eerst te zeven, deed ik ook bij de soepen, waardoor de velletjes eruit zijn en het dus niet meer kan verstoppen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18042
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:16

Hoe is het nu Zoe?

Ik kreeg voor het weekend een telefoontje van de poli, dat ze voor 8 februari in elk geval genoeg OK tijd gekregen hebben. En dat ze het voor de 15de nog maar af moeten wachten. Dus ik zit nu in preventieve quarantaine, zaterdag preventieve covidtest en als die negatief is (en er qua ziekenhuisbezetting en ziekmeldingen onder personeel niet heel veel veranderd ten opzichte van nu), wordt ik 8 februari geopereerd ipv de 15de.
Meer dan twee jaar naar uitgekeken, maar ik vind het nu wel spannend worden :)). Gelukkig met dank aan dit topic de nodige voorbereidingen aan het treffen, tijdje terug al een soupmaker aangeschaft, zojuist kwam mijn voorraad lipbalsem binnen, AH is vriendelijk met veel praktische dingen deze week in de aanbieding doen, dus wat mij betreft mag het volgende week zijn :j

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:07

Fijn ladidan! Soannend om naar uit te kijken he. Gelukkig genoeg tijd om voorteberijden. Hier gaat het goed. De zwelling wordt niet erger, heb het idee iets minder zelfs. 1 van de onderkinnen lijkt minder haha. Pijn is minimaal en met paracetamol goed te doen. Ik merk vooral dat het bij mij erger word als ik spieren span, door praten, klemmen enzo. Ik kijk ook naar 8 febr ik krijg dan hopelijk losseren elastieken!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:23

Februari wordt een goede maand voor ons allemaal zo te horen :D
Ik moet nog tot 9 februari, dan mag ik voor mijn laatste controle naar de chirurg, hopelijk de elastiekjes helemaal weg en terug naar de ortho voor de finishing touches!!
En het beste misschien wel, weer paardrijden, hardlopen, en tosti's eten *\%/*

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:27

Heerlijk Lonnie! Eind in zicht dan. Jij had geen plaatje en zat niet heel strak op elkaar toch? Eerst dacht ik dat houd ik nooit vol, maar zal wel wennen. Voor nu kijk ik het meeste uit naar weer normaal slapen haha, babystapjes he hihi.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:51

Nee geen plaatje inderdaad en eigenlijk na een week of 3/4 kon ik alles zacht weer eten dus gewoon broodjes gaan eten en plukken en dat werkte super, maar ik kijk wel uit naar weer normaal kunnen doen :')
Ik slaap sinds een week weer op m'n buik en dat scheelt echt zóveel, voorheen echt gebroken nachten gehad van misschien 6 uur en nu kan ik weer heerlijk 9 uur aan een stuk liggen ronken <3

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:41

Ja ik ben ook een buikslaper en zit nu vrij rechtop op meerdere kussens. Zo onrustig. Op mijn zij slapen zou al een vooruitgang zijn. Bij de eerste operatie heb ik ook vrij lang geprakt en zacht gegeten, dat is veel beter als alleen drinken. Het staat zo strak dat er echt amper iets doorkomt.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:52

volgens mij heb ik na een dag of drie voor het eerst (wel redelijk rechtop) een soort van op mijn (half)zij gelegen.
Hand onder de slaap zodat de kaak geen druk ervoer. En dat vond ik zo fijn. ik ben ook een buikslaper.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:00

Ja had ik vannacht ook geprobeerd, de zwelling begint wat af te nemen, maar als ik de kaak niet ondersteun voelt ie zo zwaar zeg maar haha. Toch even bikkelen de eerste week.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:09

coldpack ertussen als ondersteuning ;) win win

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:17

Ooh ik heb in het ziekenhuis 's nachts al op mijn zij geslapen :')
Ik had zo'n alpacaknuffel mee, dus een soort L vorm en dan liet ik mn voor/zijhoofd steunen op zn hoofd en dan kon mn kaak rusten maar niet leunen op zn achterwerk en zo heb ik heerlijk geslapen de eerste paar weken, aanrader!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18042
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:33

Lonni schreef:
Ooh ik heb in het ziekenhuis 's nachts al op mijn zij geslapen :')
Ik had zo'n alpacaknuffel mee, dus een soort L vorm en dan liet ik mn voor/zijhoofd steunen op zn hoofd en dan kon mn kaak rusten maar niet leunen op zn achterwerk en zo heb ik heerlijk geslapen de eerste paar weken, aanrader!

Heb je een foto van die knuffel? Ik ben een zijslaper, heb een elektrische lattenbodem, dus half zittend slapen gaat lukken. Maar ik moet iets tegen de zijkant van mijn hoofd hebben om te kunnen slapen....

Verder geven jullie berichtjes mij wel moed dames! Het is al met al heel wat, maar het is dus wel te doen :))

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:59

Ik lag na mijn operatie op mijn rug, maar dusdanig scheef met mijn hoofd dat ik alsnog het gevoel had op mijn zij te liggen, zonder dat dat dus daadwerkelijk zo was. Ik had hierdoor ook een druk op mijn kaak of iets.