[ENQ] Mensen met ADHD?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

[ENQ] Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 10:18

Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:

* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.
* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?
* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?


Alvast hartstikke bedankt!!! Pling Pling
Laatst bijgewerkt door Ranja op 28-06-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel

vilana
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Alken

Re: Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:32

Ik zelf heb geen ADHD, maar mijn zus wel, zij heeft dit in combinatie met dyslectie.. in de lagere school had zij redelijk weinig problemen. buiten dan de leekracht van het 6de studi jaar haar veel strafte omdat zij niet stil kon zitten..
Nu in het middelbaar merk ik dat ze weinig goede vrienden heeft omdat zij bij momenten heel uitbundig kan zijn, haar vrindinnen zijn dan ook jonger dan haar.

Zij volgt nu sport en heeft 9 uur sport in de week, hierin kan zij haar uitleven. Wel merk ik dat de meeste leerkrachten niet aanvaarden dat zij ADHD heeft, waarscheinlijk omdat de leerkrachten niet juist weten wat ADHD inhoud. Ook kan zij haar moeilijk concentreren in de les, mss is het interresant dat de leerkrachten de lessen op een zo interresant mogelijke manier geven.. hierbij denk ik bvb. aan geschiedenis. Meer afwisseling tijdens de les zou mischien ook interresanter zijn.

Ook heeft ze problemen met thuis leren, dit gaat totaal niet, mama moet constant achter haar zitten zodat ze iets zou leren. en als ze leert dan staat ze op haar handen te leren of is ze aan het springen op de trampoline.
Dus misschien zou het interresant zijn om de kinderen tijdens de les op een zitbal te laten zitten, hierop kunnen ze hun energie kwijt.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 10:57

Dank je voor je reactie!

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:45

Ik ben er eeeen stuiter stuiter....

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:54

UK_eef schreef:
Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:

* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.

Dat ik niet begrepen werd, ik altijd maar zat te tikken met mijn pen... iemand voor aan in de klas zetten heeft geen zin... alleen achter helpt wel dan heb je overzicht... en kan je zien wat er gebeurt hoef je ook niet achter om te kijken...

Raak niet geïrriteerd als een adhd-er weer komt met dezelfde vraag hij/ zij snapt t gewoon echt niet... en we doe het niet express... we slaan het niet op...
Geef leertips... nooit zomaar onverwachts een toets... daar kunnen wij niet tegen... omdat we niet geleerd hebben.

Zet hem of haar niet voor gek in de klas.. daar kan een adhd-er erg onzeker door worden... en kan gaan falen.

* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?

Rustig onderwerp voor onderwerp uitleg geven en maak des noods een formulier hoe ze de dingen makkelijker kunnen leren... leer ezelsbruggetjes te maken... ik weet nog goed het engelse woord duur, expensive ex pen sive zo heb ik dat geleeld...
Vaker de stop doornemen of na school even langs laten komen en alles goed doornemen... kijken of hij of zij het ook snapt en zegt dat je het voor hem of haar doet...

* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?

Geduldiger, en meer begrip.... ik merk nog steeds dat ze de leraren denken dat wij adhd-er het expers doen maar dat is helemaal niet zo.. geef de persoon net wat meer aandacht... dat willen we zo graag...

Alvast hartstikke bedankt!!! Pling Pling



Geen dank dit was het...
Heb van me 14e tot me 20e ritalin geslikt ik ben er mee gestopt het gaat beter maar nog steeds met ups en downs
suc-6 en voor vragen kan je me mailen

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Re: Mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:22

UK_eef schreef:
Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:

* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.
Leraren begrijpn je al gauw niet. De meeste mensen kennen ADHD alleen ht hyperactief zijn, terwijl ADHD zoveel meer is. Ik wer als lastig, druk, onoplettend en vervelend betiteld. Werd ook altijd vooraan gezet enzo. Maar haalde wel goede punten, behalve bij wiskunde, ik heb een sort van wiskunde-dyslectie. Leerproblemen waren er niet direct. Ik had wel concentratieproblemen, maar omdat ik qua niveau veeel te laag zat haalde ik toch vrij goede punten. Alleen mijn chaotische levenstijl wilde me wel eens in de problemen brengen.

* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?
Ik had er vooral baat bij als een leraar toonde dat hij zich moeite voor me wilde doen. Sommige leraren werden heel snel geirriteerd, daardoor word je nog onzekerder. Een leraar zal bij een leerling met ADHD geduld moeten hebben en sommige dingen meerdere keren uit leggen, en vooral rustig.

* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?
Een beetje meer moeite doen om zich te verdiepen in ADHD om in te zien dat het meer is dan alleen druk zijn. Ik denk dat als Leraren een beetje hun best deden geduldig te blijven denk ik ook dat mensen met ADHD zich zekerder zullen voelen in het onderwijs.

Alvast hartstikke bedankt!!! Pling Pling


BTW Dit is een fijne link, heb ik veel aan gehad http://www.hersenstorm.nl/