Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
UK_eef schreef:Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:
* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.
Dat ik niet begrepen werd, ik altijd maar zat te tikken met mijn pen... iemand voor aan in de klas zetten heeft geen zin... alleen achter helpt wel dan heb je overzicht... en kan je zien wat er gebeurt hoef je ook niet achter om te kijken...
Raak niet geïrriteerd als een adhd-er weer komt met dezelfde vraag hij/ zij snapt t gewoon echt niet... en we doe het niet express... we slaan het niet op...
Geef leertips... nooit zomaar onverwachts een toets... daar kunnen wij niet tegen... omdat we niet geleerd hebben.
Zet hem of haar niet voor gek in de klas.. daar kan een adhd-er erg onzeker door worden... en kan gaan falen.
* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?
Rustig onderwerp voor onderwerp uitleg geven en maak des noods een formulier hoe ze de dingen makkelijker kunnen leren... leer ezelsbruggetjes te maken... ik weet nog goed het engelse woord duur, expensive ex pen sive zo heb ik dat geleeld...
Vaker de stop doornemen of na school even langs laten komen en alles goed doornemen... kijken of hij of zij het ook snapt en zegt dat je het voor hem of haar doet...
* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?
Geduldiger, en meer begrip.... ik merk nog steeds dat ze de leraren denken dat wij adhd-er het expers doen maar dat is helemaal niet zo.. geef de persoon net wat meer aandacht... dat willen we zo graag...
Alvast hartstikke bedankt!!!
UK_eef schreef:Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:
* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.
Leraren begrijpn je al gauw niet. De meeste mensen kennen ADHD alleen ht hyperactief zijn, terwijl ADHD zoveel meer is. Ik wer als lastig, druk, onoplettend en vervelend betiteld. Werd ook altijd vooraan gezet enzo. Maar haalde wel goede punten, behalve bij wiskunde, ik heb een sort van wiskunde-dyslectie. Leerproblemen waren er niet direct. Ik had wel concentratieproblemen, maar omdat ik qua niveau veeel te laag zat haalde ik toch vrij goede punten. Alleen mijn chaotische levenstijl wilde me wel eens in de problemen brengen.
* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?
Ik had er vooral baat bij als een leraar toonde dat hij zich moeite voor me wilde doen. Sommige leraren werden heel snel geirriteerd, daardoor word je nog onzekerder. Een leraar zal bij een leerling met ADHD geduld moeten hebben en sommige dingen meerdere keren uit leggen, en vooral rustig.
* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?
Een beetje meer moeite doen om zich te verdiepen in ADHD om in te zien dat het meer is dan alleen druk zijn. Ik denk dat als Leraren een beetje hun best deden geduldig te blijven denk ik ook dat mensen met ADHD zich zekerder zullen voelen in het onderwijs.
Alvast hartstikke bedankt!!!