HELP ruggenprik ervaringen graag!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uthrick
Berichten: 2961
Geregistreerd: 27-11-05

HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:37

Donderdag ga/moet ik obder het mes voor een operatie aan mijn miniscus en reconstructie van kruisband. Nu ben ik vandaag bij de anastacist geweest voor het pré operatief onderzoek en de narcose door te spreken en nu blijkt dat ik EEN RUGGENPRIK MOET! Nagelbijten / Gniffelen
Dat moet omdat ik in januari met een ernstige luchtweg infectie met spoed in het ziekenhuis ben opgenomen, ik ben ondersteund door studiegenootjes ( we waren voor stage op een meerdaags evenement aan t werk en sliepen in een hotel tegen over Erasmus MC) zelf het ziekenhuis ingelopen maar het ging snel slechter, binnen een kwartier was ik knock-out en na een half uur stopte ik met ademen waarna ik de daarop volgende dag bewusteloos aan beademing heb gelegen.

Ik ben nu verder weer helemaal gezond hoor, niks aan over gehouden. Maar dit is wel de reden dat ik niet onder algehele narcose mag, ze zijn bang dat ik dan weer apneus ( ademstilstanden) krijg en het risico dat ik niet of erg slecht wakker wordt uit de narcose is ( gevaarlijk) groot volgens de anastacist.

Nu moet ik dus een ruggenprik en Pfff.. daar ben ik echt niet blij mee No Cheer Ze hebben vandaag wel op me inzitten praten ( die artsen in t ziekenhuis) dat het echt beter/gezonder voor mij is, dat de naaldjes zo klein zei dat je het haast niet meer voelt maar toch... ik kijk er niet naar uit

Dussssssssssss wie oh wie heeft er wel eens een ruggenprik gehad en hoe kijk je daar op terug??? Eerlijk graag, niet gaan zeggen t viel wel mee als je er wel echt last van had! Clown

m_ichelle
Berichten: 44
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: almere

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:52

Ik heb nu drie keer een ruggeprik gehad. Ik vond het de eerste keer ook doodeng maar het is me heel erg meegevallen.
Ik vond het infuus inbrengen eigenlijk vervelender.
Probeer je te ontspannen en goed je rug bol maken maar dat vertellen ze je allemaal wel.

Heel veel succes en laat je nog even weten hoe het gegaan is?

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:55

Ik heb 3 maanden terug een ruggeprik gehad voor mijn keizersnede en het is me 200% meegevallen!
Misschien komt dat ook wel omdat ik dan eindelijk van mijn weeën af was en je pijngrens misschien op dat moment iets hoger ligt?
Maar die paar prikjes vond ik niet erg vervelend, eerlijk waar.

Het enige gekke was dat als je gaat voelen aan bijvoorbeeld je been, dat ik het gevoel had alsof ik aan een lijk (sorry...) zat. Heel gek, niet te beschrijven eigenlijk.

Succes in ieder geval! En goed ontspannen tijdens het zetten van de ruggeprik!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:57

Didem dito!!
ik heb echt grote angst en antepathie voor naalden.
Maar voor mijn keizersnede moest ik ook een ruggeprik.
Viel erg mee!

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:00

ook ik heb een ruggenprik gehad, veel mensen verwarren deze met een ruggemergpunktie, die zijn errug pijnlijk...
de ruggenprik viel mij 100% mee, moet wel zeggen dat ik van de zenuwen de slappe lach kreeg, en de operatie een half uur uitgesteld moest worden, ze durfden niet te prikken Clown

het gevoel is inderdaad daarna erg raar, net wat Ranja zegt, alsof je naar een vreemde kijkt Haha!

wat ik het ergste vond, was dat het gevoel in de blaas van bovenaf weer terug kwam, ik kreeg aandrang, maar het werkte niet Clown

dus .....niet teveel zorgen maken, het komt helemaal goed met je !

heel veel succes met de operatie Ja

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:09

Ook ik he een ruggeprik gehad heb er niks van gevoeld, was tijdens de bevalling, alleen de houding was op dat moment vervelend voor me, maar ja had dan ook een enorme buik die in de weg zat, het naaldje is echt miniscuul.. veel succes ermee

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:53

Hier ook meevallende ervaring met een ruggeprik Knipoog .

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:56

ik heb er 6,5 jaar geleden een gehad bij de keizersnede van mijn dochter .
Ik heb er totaal niks van gevoeld maar was ook blij dat ik hem kreeg kwam mijn dochter er tenminste uit Haha!

n198716
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-05-04

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:29

ik heb 2x een plaatselijke verdoving gehad, die prikjes zijn geloof ik ongeveer hetzelfde als bij een ruggenprik.. heel vervelend maar ff op je tanden bijten en denken; het is zo klaar.
ik heb de keuze gehad voor een 2e operatie, en die prikjes hielden me niet tegen dus zó erg is het niet Lachen

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:33

Ik heb 5 x een operatie gehad aan mijn voet en telkens een ruggenprik ondergaan.

Ik heb er eigenlijk weinig van gevoeld en het was voor mij het minst pijnlijke deel zijn van het hele gebeuren.

Zet m op donderdag.

dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:24

Ik heb ook een ruggenprik gehad omdat ik aan mijn heup ben geopereerd. Vantevoren was ik ook echt bang, maar ik heb HELEMAAL NIETS gevoeld!
Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ik was echt nog vol spanning aan het wachten en toen bleek dat het al gebeurd was. Het viel in mijn geval dus reuze mee en ik hoop dat dat bij jou dan ook zo is.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:27

..het valt echt allemaal mee, ik heb dan ivm een keizersnee een ruggenprik gekregen en op het moment dat je het prikje voelt is het al verdoofd...dus niet druk maken, wij hebben het allemaal overleefd dus jij ook Knipoog

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:33

Denk maar zo, als het moet dan moet het. Het is beter dan een narcose en ergens is het best hilarisch om als je wakker word uit je roes in je benen te knijpen en niets te voelen *LOL* . Toch heb ik er niet zo hele prettige ervaringen mee maar ach, van een narcose worden sommige mensen een jaar later nog ziek.

Ik heb twee keer een ruggeprik gehad, maar in totaal 4 ruggeprikken. Want ik ben 2 keer geopereerd en moest bijde keren een ruggeprik. Bij de eerste operatie was de eerste spuit fout gezet, dus moest er een tweede in maar daar zat niet genoeg verdoving in dus moest er nog een 3e met een minder zware dosis achteraan.

Bij de tweede operatie wouden ze dit gehannes voorkomen dus toen hadden ze zo'n grote dosis gegeven dat ik vervolgens slangetjes in mn neus moest omdat ik te ver verdoofd was en dus niet zelfstandig kon ademhalen *LOL* . En het deed best pijn maar zoals ik al zei: als het moet dan moet het, en pijn is relatief. Op een moment kan je nog zo veel pijn hebben maar na een paar dagen ben je uberhaupt al weer vergeten dat je die dingen hebt gehad. En vrij snel na het zetten van de prik krijg je een roesje en dan voel je ook niets meer.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:56

ik ben vorig jaar ook geopereert aan mijn miniscus en moest idd ook een ruggeprik.
Nou voor mij nooit meer
Ik heb vreselijk pijn gehad door dat de arts een paar keer mis prikte en er dus niet door heen kon
komen.
Me roesje was al half uit gewerkt waardoor ik me dus nog
maar moeilijk kon ontspannen toen het een paar keer mis ging.
Nee voor mij nooit geen ruggeprik meer

Uthrick
Berichten: 2961
Geregistreerd: 27-11-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:04

Zeg, waarom krijgen jullie ( bijna allemaal) een roesje en ik niet ???

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:06

Bij mij werd het door de anesthesist [zo goed geschreven?] gevraagd in het gesprek dat ik een paar dagen voor de operatie had, of ik een roesje wou of niet.. dus zodoende.

Uthrick
Berichten: 2961
Geregistreerd: 27-11-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:15

Oh zo .... nou, ik mag niet onder narcose/roesje omdat ze vrezen dat ik stik/ er in blijf! Ik ben net gebeld en moet er morgen om 11.15 zijn. Nog kans dat ik nog een nacht moet blijven ook Nors opkijken

Heb jij trouwens op krukken ( moeten) lopen na de operatie? Zo ja... hoe lang???

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:26

Ik kan me je verhaal over die episode waarin je niet meer ademde nog herinneren. Kan me ook de voorzorg voorstellen.

Persoonlijk wil ik nooit meer een ruggeprik.
Niet om de prik zelf, dat valt reuze mee. Je krijgt ook helemaal de naald niet te zien (voor die bang zijn voor naalden) en het voelt ook niet als prik, maar als druk.
Maar ik reageerde zelf allergisch op de stof die ze gebruiken, maar dat hadden ze niet zo door omdat ik daarna eroverheen narcose kreeg. Pas toen ik weer bijkwam bleek er van alles ontzettend mis en ik hoop dat nooit meer mee te maken. Het zat meteen ook heel hoog trouwens, ik voelde vanaf de hals al niks meer, zeer ongebruikelijk, en moest meteen overgeven en had enorme hoofdpijn.
Ik heb trouwens ook niks aan andersoortige plaatselijke verdoving, dus moet altijd onder narcose, wat bij mij ook niet helemaal risico-loos is.

Sterkte in elk geval. Ga er maar vanuit dat het in de meeste gevallen goed gaat en als het niet goed gaat, heb je hulp meteen bij de hand.

Ik ben vaak een van die uitzonderingsgevallen. Ik neem aan dat ji dat niet bent.

tienus63

Berichten: 12181
Geregistreerd: 09-08-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:35

@Lusitana;
sloot bij jou het gaatje niet waar de naald gezet is.
Een vriendin van mij heeft twee maal een ruggeprik gehad, de prik ansich stelde niets voor volgens haar.
Alleen zij had ook problemen naderhand, hondsziek en allerlei andere ellende.
Achteraf bleek dat er ruggemergvocht naar buiten sijpelde en doordat het plek niet goed afsloot, daar is zij erg ziek van geweest.
Sindsdien ook voor hoor volledige narcose.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met een spinaaltje, ruggeprik.
Ik kan me erg slecht op commando ontspannen.
Ik heb een aantal erg vervelende naalden in mijn aderen en organen gehad, en als de artsen dan zeggen:"ontspannen mevrouw, het doet geen pijn en het is zo voorbij." Dan vreet ik me alleen al op door de woorden die er gezegd worden.

Doe maar een algehele narcose met alle nadelen van dien.

Tegenwoordig vraag ik bij vervelende onderzoeken wel om een valiumpje(achtig) tabletten, ik heb geen zin meer om me op te vreten.
En als ik dat niet krijg, slik ik Valdispert.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:44

Is mogelijk, er is bij mij een pomp opgezet, daar ging het juist om, om de pijn na de operatie te controleren. (Baarmoeder ging eruit). Ik moet zeggen dat ik geen ruggeprik wilde en het me gewoon is opgedrongen!!!! Ik heb helemaal geen probleem met pijn, lijd mijn hele leven al. Dus zag het nut er niet van in.
Maar toen was ik nog niet zo assertief en liet me gewoon ompraten.

Verder heb ik gelukkig geen enkel angst voor wat voor onderzoeken dan ook. Ik kan me herinneren dat ze eens een grote naald, van breinaalddikte in mijn schouderkapsel prikten en de arts verbaasd vroeg of het geen pijn deed. Hij kreeg normaal blijkbaar heel andere reacties dan iemand die gewoon op het sccherm meekeek. Ja, het deed pijn, maar ik kan goed met pijn omgaan, als gezegd.
Kalmerende middelen hebben bij mij trouwens een averechts effect. Ook daar ben ik zo´n uitzonderingsgeval. Er is maar een stofje dat wel het gewenste effect heeft. Valium "diazepam" geeft hoofdpijn en pijn in 1 oog.
dat hadden ze me vorige keer gegeven zonder te vragen of ik ergens allergisch voor wat en door het effect kon ik dus zeggen:"Zeker valium gegeven he?"
Ik moet ontzettend uitkijken in het ziekenhuis (waar ik helaas vaak ben) en mondig zijn. Ik vrees de dag dat ik bewusteloos wordt binnengebracht en ze me vermoorden door bv peniciline te geven, om maar wat te noemen. Breek me de bek niet open over het ziekenhuis hier!
Maar ik dwaal af...

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:53

ik heb zeker op krukken moeten lopenna de operatie
ik ben er in totaal een half jaar tussen uit geweest met fysio en alles mee gerekent

Uthrick
Berichten: 2961
Geregistreerd: 27-11-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:02

Oooh... dat wilde ik dus eigenlijk NIET weten ( dat t zo lang duurde bij jou Clown )

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:04

hahahaha sorry Bloos

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:04

Oh oh oh di egedachte alleen al, krijg er de kriebels van :S

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: HELP ruggenprik ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:10

ik heb vorig jaar ook ene ruggenprik gehad, deed totaal geen pijn! voelde het naaldje wel maar daar is ook alles mee gezegd. na een paar uur was mijn linkerbeen trouwens wel half doof en kon ik m amper nog bewegen Clown maar dat is verder alleen maar wat raar en gaat wel weer over.