zenuw ligt bloot..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:13

Heb een tijdje geleden een stuk van mijn tand afgebroken. Nu is hij verder afgebroken en ligt er een zenuw bloot. Wat nogal zeer doet. S'nacht kan ik dus niet slapen want zodra ik ga liggen doet het vreselijke pijn, en rechtop zittend slapen ben ik niet zo goed in. Heb paracetamol geprobeerd maar dat helpt niet 'meer' heeft er iemand een andere idee tegen de pijn?

Heb de tandarts gebeld, er was pas voor morgen plek.

Iemand tips? Anders heb ik weer een zware pijnlijke nacht..

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:15

Oef pijnlijk. Scheve mond
Ben bang dat je het toch moet doen met de paracetamol. Denk niet dat er veel aan te doen valt.


[edit] Wat hier onder staat kun je misschien proberen. Clown
Laatst bijgewerkt door Peuk op 20-06-07 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:15

Ibuprofen!
Ik heb het ook gehad, en werkelijk afschuwelijke pijn zeg! Het dreunde bij mij echt door tot in mijn hoofd, en had dus ook knallende hoofdpijn.

Ik heb toen Ibuprofen 400 ingenomen een half uur voor het slapen gaan, en toen kon ik gelukkig slapen, was echt wanhopig van de pijn.

Citaat:
Ibuprofen werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend. Het vindt toepassing bij chronische gewrichts-ontstekingen (reumatoïde artritis ofwel reuma) en artrose (versleten gewrichten), bij acute pijn (bv hoofdpijn,kiespijn, pijn na operaties, acute ontstekingspijn, menstruatie-pijn, pijn bij gewrichts-blessures). Ook wordt het gebruikt bij koorts (bij griep of na vaccinaties).

http://www.apotheek.nl

Trouwens nadat ik bij de tandarts geweest was hiervoor, hebben zij mij voor de eerste 2 dagen ook Ibuprofen voorgeschreven (wel ibuprofen 600)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-06-07 19:20, in het totaal 4 keer bewerkt

November

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Hengelo , (OV)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:15

ibuprofen miss?

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:18

Ibuproven, het schijnt goed te helpen ook al was dat bij mij niet zo toen mijn zenuw open lag Tong uitsteken Maar gelukkuig kon ik gelijk terecht bij de tandarts Lachen

Elegant

Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Sassenheim

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:19

Nog een nachtje doorbijten, eventueel met wat gewone paracetemol.

(Al die enge verhalen over ibuprofen en dergelijke:)
Bijwerkingen
In juni 2005 werd bekend dat Ibuprofen bij regelmatige inname 24% meer kans op een hartaanval met zich mee brengt. Tevens interfereert het met een aantal medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Regelmatig gebruik van Ibuprofen kan maagklachten veroorzaken (m.n. maagzweer), daarom is het verstandig de tabletten alleen op een volle maag in te nemen, en bij langdurig gebruik een arts te raadplegen. Zeker ouderen moeten waken voor gebruik van NSAID's, met name gezien het risico op maagbloedingen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ibuprofen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:21

Welnee, voor een keertje innemen is helemaal niet erg hoor. Bij regelmatige inname kan ik het me nog wel een beetje voorstellen, maar het is gewoon bij iedere drogist te verkrijgen! Hetgene wat hierboven is gepost over risico's geldt trouwens voor Ibuprofen 600, niet de variant die gewoon bij de drogist is te krijgen.

Je mond komt in ieder geval ook weer een klein beetje tot rust dan en dan kun je weer een beetje slapen. Dan kun je er morgen weer een beetje tegen. (Ik grijp normaal nooit naar paracetamol of Ibuprofen, maar in dit geval was ik er echt blij mee)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-06-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:24

Dat is erg pijnlijk!

Spidifen werkt ook zeer goed, in een paars doosje verpakt.

Voor de rest kun je er weinig aan doen, helaas.
Heb met je te doen want het doet ongelooflijk veel pijn!

Veel sterkte! Ach gut

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:24

was laatst heel programma waar ibuprofen en andere pijnstillers onderzcoht werden, maar deze bleken toch wat meer bijwerkingen te hebben dan word aangenomen. maar een enkele keer kan enk ik geen kwaad hoor, verder zou ik het ook niet weten.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:26

Geen reet helpt. Koud water drinken, of melk. Dat hielp mij het meest. Volgende dag een wortelkanaalbehandeling. Bereid je maar voor Nagelbijten / Gniffelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:27

Thee hielp bij mij wel een beetje om te verzachten trouwens (en dan gewoon warm, niet loeiheet natuurlijk)

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:28

Heb wel vanuit Ierland Nurofen plus mee genomen is dat niet zo wat het zelfde als Ibuprofen? Maar die werken ook niet echt. Pijnstillers werken vaker wel niet bij mij.
Had vorig jaar bij een wortelkanaal behandeling 2 verdovingsspuiten gehad maar dat werkte zelfs ook niet. Ben nu dus echt bang voor morgen.

Bedankt voor de tips. Zal een gaan kijken of we dat in huis hebben..
brb Knipoog

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:29

Wel raar dat je niet gelijk bij je tandarts terecht kan.
Bij mij was ook een stuk tand afgebroken en tandarts ging uitgebreid vragen wat er precies aan de hand was.

Volgens hem was het zo dat als de zenuw bloot lag je gelijk moest komen anders kon de tand afsterven.

Dat leek bij mij niet het geval te zijn. (was het ook niet).

Dus kreeg ik een afspraak voor de volgende dag maar anders had ik gelijk moeten komen.

Is er geen tandarts die nu dienst heeft voor spoedgevallen dan zou ik daar kontakt mee opnemen als ik jou was.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:30

Voor te drinken? Of tegen je tand te houden. Nagelbijten / Gniffelen Van thee blijf ik wakker.. Clown

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:30

Om een nachtje te overbruggen zoals dit is geen regelmatig gebruik, dus niet zo'n heel groot probleem. Wel inderdaad op een volle maag innemen en met veel water. Lees ook even de bijsluiter door, sommige pijnstillers werken ook bloedverdunnend en dat moet de tandarts weten. Als die nl iets raakt morgen zal die dat misschien anders moeten oplossen.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:31

Ik drukte er met een kussen tegen 's nachts en slikte brufen, maar het blijft vervelend (heb het 3 maanden gehad)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:31

Thee om te drinken Ja je zenuwen komen dan wat tot rust.

Maar inderdaad Ibuprofen werkte bij mij toch wel, al moet je het natuurlijk niet weken gaan gebruiken Clown

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:31

lindsey schreef:
Wel raar dat je niet gelijk bij je tandarts terecht kan.
Bij mij was ook een stuk tand afgebroken en tandarts ging uitgebreid vragen wat er precies aan de hand was.

Volgens hem was het zo dat als de zenuw bloot lag je gelijk moest komen anders kon de tand afsterven.

Dat leek bij mij niet het geval te zijn. (was het ook niet).

Dus kreeg ik een afspraak voor de volgende dag maar anders had ik gelijk moeten komen.

Is er geen tandarts die nu dienst heeft voor spoedgevallen dan zou ik daar kontakt mee opnemen als ik jou was.


Hij/zij moet volgens mij getrokken worden. Heb op internet gelezen dat als er veel af is dat meestal het geval is. en aangezien hij van de tandvlees tot onder helemaal af is. (loop dus met een have kies rond)
Daarom zit er volgens mij ook geen haast meer bij.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:33

Nee komt een kroon op, misschien met een schroef in een van de kanalen. Ik had van een kies nocht 1 wand staan rest afgebroken tot tandvlees maar zit nu gewoon kroon op al jaren.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:34

Als het een goede tandarts is slijpt hij hem af en daarna meet hij een kroon aan Lachen

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:35

auwww? Nooit geen last meer van gehad Nikka? Denk dat ik hem liever er uit heb.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:37

Dan zit je toch met een onwijs gat Nagelbijten / Gniffelen
Het doet geen pijn hoor als je tandarts goed verdooft.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:39

esperance schreef:
auwww? Nooit geen last meer van gehad Nikka? Denk dat ik hem liever er uit heb.


Nee nooit meer last van gehad. Gelukkig brak alles af na de 2e wortelkanaal behandeling Haha! , voel je er niet zo veel van. Als je bang bent voor de tandarts moet je nooit met mij praten Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:43

Hier nog 1, ik heb de meest aparte dingen meegemaakt in de tandartsstoel, dat echt alles wel zo'n beetje fout ging. Daarom heeft de tandarts mij toen gelijk aan de Ibuprofen 600 gezet, anders was hij bang dat ik nooit meer terug zou komen ROFL

(heb een goede tandarts hoor, maar de tandarts hiervoor was gewoon echt een beul)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: zenuw ligt bloot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:45

ik heb ook een goede tandarts maar denk dat ie binnenkort wel gaat vutten. Ik schijt al bagger dat ik naar een nieuwe moet met mijn rare mond.