concerta

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
waterloo
Berichten: 273
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: leusden

concerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:23

Wij zitten eraan te denken om concerta aan onze zoon van 13 te geven.(op aanraden van zijn arts)Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door waterloo op 25-06-07 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:26

Wat is Conserta ? Ik gok dat dit op Mens en Welzijn thuis hoort. Ik tem even. Lachen

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:29

Wat zijn de klachten van je zoon?

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:30

Het is concerta. Mijn broer gebruikt het al heel lang, en mijn exvriendje gebruikte het ook. Het heeft voor het persoon zelf meer nadelen dan voordelen maar voor de omgeving werkt het wel (ik bedoel: mijn broer heeft heel erg adhd en nog meer stoornissen, zonder concerta valt er absoluut niet met hem te leven. Sinds dt hij concerta gebruikt gaat het beter en kan hij zelf thuis wonen, op smige momenten na). Het geneest niet, maar maakt het wel draagbaarder.

waterloo
Berichten: 273
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: leusden

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:30

De volledige diagnose moet nog komen. Maar hij heeft flinke concentratiestoornissen en is hyperaktief.

waterloo
Berichten: 273
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: leusden

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:31

Matsjo schreef:
Het is concerta. Mijn broer gebruikt het al heel lang, en mijn exvriendje gebruikte het ook. Het heeft voor het persoon zelf meer nadelen dan voordelen maar voor de omgeving werkt het wel (ik bedoel: mijn broer heeft heel erg adhd en nog meer stoornissen, zonder concerta valt er absoluut niet met hem te leven. Sinds dt hij concerta gebruikt gaat het beter en kan hij zelf thuis wonen, op smige momenten na). Het geneest niet, maar maakt het wel draagbaarder.


Ik heb het verbeterd,bedankt. Wat zijn de nadelen voor de persoon zelf?
Laatst bijgewerkt door waterloo op 25-06-07 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: conserta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:32

wordt net als ritalin voorgeschreven bij ADHD of bij ADD, werkt langer dus hoef je het maar 1x per dag te slikken
bijwerkingen zoals duizelig/slecht slapen/slechte eetlust etc schijnen wel vrij veel voor te komen vooral in het begin
ook niet aan te raden als je een gevoelige maag hebt

Waarom wil de arts concerta? en slikt jullie zoon nu al ritalin oid of nog niets?
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 25-06-07 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

waterloo
Berichten: 273
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: leusden

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:35

Nee hij slikt nu nog niets.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:38

ok, ritalin heeft voor zover ik weet minder nadelige bijwerkingen maar als je ritalin niet strikt inneemt is het ook niet goed, (rebounds, alle drukte komt eruit zodra ritalin uitgewerkt is of te laat wordt ingenomen)
concerta geeft langer de stof af en hoef je maar 1x per dag in te nemen op een vast tijdstip
dat is, zeker voor een puber Knipoog wel een groot voordeel Lachen

waterloo
Berichten: 273
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: leusden

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:52

Als ik de bijsluiter lees dan zie ik zo veel bijwerkingen, dat mij echt afschrikt. Ik vraag me af of die bijwerkingen in de praktijk ook zoveel voorkomen.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:15

Ze zijn verplicht om alle bijwerkingen erop te zetten, maar goed, omdat paracetamols als bijwerking kunnen hebben dat je er hoofdpijn van kunt krijgen laat je ze ook niet, toch?

Ik weet niet hoe het met concerta zit, maar er is geen garantie dat je zoon wel of geen bijwerkingen zal ondervinden.

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:29

Ik hoor verschillende bijwerkingen hier:slaapproblemen, eetlust verdwijnt, slechte huid, hoofdpijn ga zo maar door. Maar toch willen ze er allemaal niet af, dus het heeft voor hun zelf ook wel goede uitwerkingen. Mijn broer heeft wel vaak willen stoppen, hij werd gek van de bijwerkingen plus dat hij heel veel dingen niet kon omdat hij concerta gebruikt , bijv het leger in en dat wilde hij destijds wel.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:43

[LZP] > [MW]

R_obin
Berichten: 884
Geregistreerd: 03-03-07

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:14

Mijn broertje heeft ADHD en gebruikt ook concerta.
Daarvoor heeft hij een tijd Ritalin geslikt, maar omdat hij regelmatig vergat om die in te nemen werkte dat niet goed.
Concerta is handig omdat je het maar 1 x per dag hoeft in te nemen. Voorderest heeft mijn broertje verder geen bijwerkingen volgensmij. Lachen

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:22

mijn zus neemt het , ze heeft concentratiestoornissen ,
het helpt heel erg goed
haar punten zijn van 5en naar 8en gegaan
je moet het wel in de vakanties blijven doornemen

maar er zijn wel bijwerkingen , sinds dat mijn zus dit neemt ( nu is ze 18) is ze wel bang alleen , tegen de avond enzo ... voor inbrekers een panische anggst , hallucinaties zou je kunnen zeggen , maar dit si niet zoo erg hard