Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 01:05

Zo'n 2 maand geleden heb ik op een gegeven moment bij mezelf een knobbeltje in mijn rechterborst ontdekt. Ik ben 19, dus dat verwacht je niet zomaar, ik was er dan ook best wel van geschrokken. Volgende dag gelijk mijn moeder laten 'voelen', en afspraak met mijn huisarts gemaakt.
Het is een onderhuids klein, rond en glad knobbeltje, wel hard, doet geen pijn, een soort 'knikker' onder de huid, die je dus in een gedeelte van de borst kunt rond bewegen (bij druk van bijv. een vinger verplaatst hij zich dus..).

Om een lang verhaal kort te maken: volgens mijn huisarts was het zeker niets kwaardaardigs (en gelukkig ook maar), dit knobbeltje zit los van de huid en van de spieren, voelt mooi rond en glad aan, kwaardaardige gezwellen zijn vaak meer 'vertakt' zeg maar en voelen heel anders.
Het bleek een Fybro-adenoom te zijn, een goedaardig 'gezwel' dus. Het is ook niet groot, hoogstens 2 a 3 mm (ja, het meetlint werd zorgvuldig over mijn borst heen gelegd om het knobbeltje te 'meten' Clown )
Na een maand terug geweest voor controle, alles prima, niets gegroeid e.d.

Nu sta ik dus voor een keuze; volgens mijn huisarts is het dus vrij normaal voor mijn leeftijdsgroep dat er soms deze goedaardige knobbeltjes in de borst voor komen, en is het in deze vorm zeker niet schadelijk. Er is echter altijd bij dit soort dingen wel zo'n grove 1% kans dat het ooit kwaadaardig kán worden.

Ik kán er voor kiezen om bij de chirurg het knobbeltje te laten verwijderen.
Borstkanker zit niet specifiek in mijn familie, 'kanker' echter wel. Ik zelf heb op zich niet zo'n heel groot probleem met deze 'fybro-adenoom', maar ik voel het wel vaak, het ligt vrij oppervlakkig (je kunt er aan de buitenkant niets van zien hoor) en het 'hoort' er naar mijn mening eigenlijk niet, zo'n knobbeltje. En ja, 1% is misschien weinig, maar ik denk zelf, áls het ooit kwaardaardig zál worden, tsja, dan ben je een stuk verder van huis, lijkt me zo... Ook zal ik dus regelmatig moeten terugkomen voor controle indien ik het niet operatief zou laten verwijderen.

Nu was mijn vraag; zijn er hier nog meer mensen op bokt met zo'n 'fybro-adenoom' of een cyste in hun borst, en zijn er mensen die er voor hebben gekozen het operatief weg te laten halen?

En voor de rest van de bokkers: wat zouden jullie in zo'n geval doen? weg laten halen, toch voor het geval dát, of lekker laten zitten omdat het toch goedaardig is, en je er verder geen last van hebt?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:33

mijn moeder heeft dit kort geleden ook gehad, en zij heeft het weg laten halen. weg is weg, denk ik dan maar. zelf zou ik dat ook doen.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 01:35

'weg is weg', tsja, daar zit opzich wel wat in.... maar het is vaak wel zo dat ze bij vrouwen op gemiddelde leeftijd het vaak wel uit voorzorg weghalen (dacht ik) omdat je op die leeftijd toch vaak wel meer kans op borstkanker hebt Knipoog

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:40

ik zou het ook weg laten halen. als het nu weg is kan het niet meer uitgroeien en is het makkelijker te verwijderen. Als je het laat zitten, en het word wel ooit kwaadaardig is het vaak al verspreid en lastiger weg te halen.. succes iig met je beslissing.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:48

Wie heeft geconstateerd dat het een fybroadenoom is??? Alleen een ziekenhuis kan dat daadwerkelijk constateren, na mammografie en/of echo en/of punctie/bioptie. Voelen is niet afdoende (hier gaan de wildste verhalen over), ik had op 26 en 37 jaar ook goedaardige knobbeltjes, afgelopen jaar (42 jaar) echter kwaadaardig, en borstkanker -ben net m'n chemo's en operaties door en geloof me, dat wil je niet...- Niet dat de goedaardige zijn uitgegroeid tot dat, maar laat het wel gewoon even goed checken! Een huisarts hoort je gewoon door te sturen naar het ziekenhuis, hij kan immers niet in je kijken.

Een cyste had ik trouwens ook, dat is het ook altijd gebleven, een cyste is nl. vocht. Een fybroadenoom is weefsel en een tumor is ook weefsel... mijn tumor werd ook even een f.a. genoemd, maar wel onderzocht. Ik wil je niet bangmaken hoor! Maar ik zou gewoon even voor zekerheid gaan.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:24

Ik zou het weg laten halen. Je hoort best vaak dat mensen eerst een goedaardig knobbeltje hebben, maar een paar jaar later toch problemen krijgen. Snijden in je lijf is nooit leuk, maar stel je voor dat je later zegt 'had ik maar'.....

Niet om je bang te maken, maar je vroeg naar een mening Knipoog

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:26

net als wat stefje zegt, dit kan alleen in het ziekenhuis bepaald worden wat het is.
en tsja. beter weg dan er zijn denk ik maar zo.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:48

Weg laten halen. Ook om de constante donderwolk die ergens ik een hoekje hangt weg te halen, ook al schijnt het zonntje nog volop. Iets anders maar wel soortgelijks had ik na een uitstrijkje. Onrustig. Dus (nog) niet verkeerd, maar wel onrustig. Met als gevolg dat ik iedere 3 maanden heen moest voor controle en iedere 3 maanden toch even de zenuwen had hoe het nu weer zou zijn. Uiteindelijk gekozen voor een verwijderingsoperatie en dat bevalt me goed, puur omdat je niet meer in angst hoeft te zitten of het nog steeds goed is, of dat het nu misschien toch naar de verkeerde kant gaat. Maar voor ieder mens zal die onzekerheid een andere invloed hebben op zijn of haar leven, dus je moet altijd zelf beslissen, maar bij twijfel zou ik zeggen, weg halen.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:06

Ik snap niet dat je nog twijfeld? Nagelbijten / Gniffelen
Beter nu weg laten halen ! Straks krijg je wel borstkanker oid en denk je zeker weten "Had ik hem toen maar weggehaald"...

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:38

Ik zou het ook weg laten halen...er zit iets wat er niet hoort.Het zal waarschijnlijk een kleine ingreep zijn en dat lidtekentje...och.Ik had ook een knobbel op een plek waar die niet hoorde...die was wél kwaadaardig,ik was ook blij dat het ding eruit was hoor.Weg is weg Knipoog
Beter voor je gemoedstoestand ook Ja
Laat ze hem maar lekker onder de microscoop bekijken en in een potje stoppen voor in het lab...lekker naast de mijne zetten,kunnen ze elkaar gezelschap houden Haha!

Succes bet je beslissing!!

Groetjes,Tinky

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:33

Ik had op mijn 21e een aantal bobbeltjes in mijn rechterborst. Ze waren te voelen en te zien op de mammografie (dat apparaat daarvoor vond ik trouwens een martelapparaaat) en ook op de echo. Men wist niet of het goedaardig of kwaadaardig zou zijn, maar er werd gelijk besloten dat ze er uit moesten. Er zijn toen op twee plaatsen in mijn borst sneetjes gemaakt om die knobbeltjes te verwijderen. Gelukkig bleek het goedaardig te zijn, fybroadenomen. Ik ben nu 37.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:43

Ik zou het weg laten halen. Beter geen kans dan 1% kans nietwaar? Zo'n operatie zal ook niet zo ingrijpend zijn aangezien het een klein knobbeltje is. Ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen. Lachen

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:46

chantalvdv schreef:
ik zou het ook weg laten halen. als het nu weg is kan het niet meer uitgroeien en is het makkelijker te verwijderen. Als je het laat zitten, en het word wel ooit kwaadaardig is het vaak al verspreid en lastiger weg te halen.. succes iig met je beslissing.


Dit zou ook één van mijn voornaamste redenen zijn om het weg te laten halen inderdaad, bedankt voor het advies Knipoog

Elinee

Berichten: 1182
Geregistreerd: 11-11-06

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:49

als het heel makkelijk te verwijderen is, zou ik het weg laten halen.
zoals al eerder gezegd is, weg is weg!
succes!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:50

stefje schreef:
Wie heeft geconstateerd dat het een fybroadenoom is??? Alleen een ziekenhuis kan dat daadwerkelijk constateren, na mammografie en/of echo en/of punctie/bioptie. Voelen is niet afdoende (hier gaan de wildste verhalen over), ik had op 26 en 37 jaar ook goedaardige knobbeltjes, afgelopen jaar (42 jaar) echter kwaadaardig, en borstkanker -ben net m'n chemo's en operaties door en geloof me, dat wil je niet...- Niet dat de goedaardige zijn uitgegroeid tot dat, maar laat het wel gewoon even goed checken! Een huisarts hoort je gewoon door te sturen naar het ziekenhuis, hij kan immers niet in je kijken.

Een cyste had ik trouwens ook, dat is het ook altijd gebleven, een cyste is nl. vocht. Een fybroadenoom is weefsel en een tumor is ook weefsel... mijn tumor werd ook even een f.a. genoemd, maar wel onderzocht. Ik wil je niet bangmaken hoor! Maar ik zou gewoon even voor zekerheid gaan.


Jeej, wat naar zeg dat je al die chemo's en operaties hebt moeten ondergaan omdat het uiteindelijk toch kwaardaardig is geworden...

Eh tsja... op zich bevestig jij al een beetje waar ik over twijfelde... mijn huisarts heeft dit geconstateerd, ik ben nu 2x bij hem geweest. Mijn moeder heeft er eerst bij hem nog sterk op aan gedrongen dat ze hoe dan ook wilde dat ik punctie/echo/mammografie zou moeten ondergaan in ziekenhuis, hij zei dat het wel kón, maar zeker niet noodzakelijk was... tsja, dan vertrouw je op de kundigheid van je huisarts.

Hij is tevens ook mijn overbuurman. Niet dat het geen goede dokter is oid, maar ja soms twijfel ik zelf ook wel. Ik had een hele tijd last van supergevoelige ogen (geen onstoken ogen) dat kwam door allergie voor nikkel bij mijn ogen. het was helemaal opgezwollen, rood en jeukerig (mijn oogleden en wimpers) hij adviseerde daarop om hormonenzalf óp mijn oogleden te smeren. ik heb dat eerst pertinent geweigerd, hallo, hormonenzalf, dat ga je toch niet óp je ógen smeren??
het was inderdaad niet super goed nee, maar het bleek wel redelijk te werken.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:52

Toeval wil dat ik gisteren ook een bobbeltje tegen kwam in mijn borst, wij gaan binnenkort ook even naar de dokter.
Mocht het iets zijn behalve melkklierweefsel, zou ik wel graag weg laten halen.
Mijn moeder heeft het ook gehad, kanker zit ook in de familie, ik zou er ook niet mee willen leven trouwens. Zou elke week checken of het groter word of niet.

Maar ik moet nog naar de dokter, en zowieso nog een mammografie (omdat mams het ook gehad) heeft. Ik hoop alleen dat het 'niets' is, maar het is wel een groot bobbeltje en doet wel pijn.

Liever kwijt dan rijk. Denk ik dan maar. Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:53

Tinky12 schreef:
Ik zou het ook weg laten halen...er zit iets wat er niet hoort.Het zal waarschijnlijk een kleine ingreep zijn en dat lidtekentje...och.Ik had ook een knobbel op een plek waar die niet hoorde...die was wél kwaadaardig,ik was ook blij dat het ding eruit was hoor.Weg is weg Knipoog
Beter voor je gemoedstoestand ook Ja
Laat ze hem maar lekker onder de microscoop bekijken en in een potje stoppen voor in het lab...lekker naast de mijne zetten,kunnen ze elkaar gezelschap houden Haha!

Succes bet je beslissing!!

Groetjes,Tinky


Begin, na het lezen van alle reacties hier wel steeds meer overtuigd te raken... weg laten halen is natuurlijk nooit 100% garantie dat in de toekomst niet iets kwaardaardigs kan groeien, maar misschien verkleind het de kans wel een beetje.

Ik zal in dat geval de chirurg dan maar zeggen dat het mijne naast 'iemand van bokt' moet komen te staan in een potje Clown Tong uitsteken

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:55

Roane schreef:
Toeval wil dat ik gisteren ook een bobbeltje tegen kwam in mijn borst, wij gaan binnenkort ook even naar de dokter.
Mocht het iets zijn behalve melkklierweefsel, zou ik wel graag weg laten halen.
Mijn moeder heeft het ook gehad, kanker zit ook in de familie, ik zou er ook niet mee willen leven trouwens. Zou elke week checken of het groter word of niet.

Maar ik moet nog naar de dokter, en zowieso nog een mammografie (omdat mams het ook gehad) heeft. Ik hoop alleen dat het 'niets' is, maar het is wel een groot bobbeltje en doet wel pijn.

Liever kwijt dan rijk. Denk ik dan maar. Nagelbijten / Gniffelen


Goh, gister, ja da's ook toevallig... En hoe oud ben je, als ik zou mogen vragen?

bij mij deed het verder geen pijn, maar als het goed is kun je zelf ook wel klein beetje voelen of het melkklierweefsel is of niet, tenminste, bij mij voelt het knobbeltje héeel anders als dat een borst (en bijbehorende spieren, weefsels e.d.) zou hóren te voelen Knipoog

Succes met je afspraak bij de dokter!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:57

Himyar schreef:
Ik had op mijn 21e een aantal bobbeltjes in mijn rechterborst. Ze waren te voelen en te zien op de mammografie (dat apparaat daarvoor vond ik trouwens een martelapparaaat) en ook op de echo. Men wist niet of het goedaardig of kwaadaardig zou zijn, maar er werd gelijk besloten dat ze er uit moesten. Er zijn toen op twee plaatsen in mijn borst sneetjes gemaakt om die knobbeltjes te verwijderen. Gelukkig bleek het goedaardig te zijn, fybroadenomen. Ik ben nu 37.


Goh, en die beslissing om het te laten verwijderen, was dat ook het advies van de dokter/chirurg? Wel fijn dat het uiteindelijk bleek te gaan om goedaardige gezwellen, tenminste, voor mij was het best een opluchting.

Ik zelf was helemaal niet zo heel 'bang' toen ik het ontdekte, maar doordat mijn moeder er nogal van schrok, had ik op gegeven moment ook beetje het idee van 'wat als....' en dat is, zoals anderen hier ook zeggen, niet zo'n fijn gevoel.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:59

texelse schreef:
Weg laten halen. Ook om de constante donderwolk die ergens ik een hoekje hangt weg te halen, ook al schijnt het zonntje nog volop. Iets anders maar wel soortgelijks had ik na een uitstrijkje. Onrustig. Dus (nog) niet verkeerd, maar wel onrustig. Met als gevolg dat ik iedere 3 maanden heen moest voor controle en iedere 3 maanden toch even de zenuwen had hoe het nu weer zou zijn. Uiteindelijk gekozen voor een verwijderingsoperatie en dat bevalt me goed, puur omdat je niet meer in angst hoeft te zitten of het nog steeds goed is, of dat het nu misschien toch naar de verkeerde kant gaat. Maar voor ieder mens zal die onzekerheid een andere invloed hebben op zijn of haar leven, dus je moet altijd zelf beslissen, maar bij twijfel zou ik zeggen, weg halen.


Daar noem je inderdaad ook een belangrijk argument... naar mijn idee is het ook iets wat 'niet in mijn lichaam thuis hoort', en ja goed, je denkt er inderdaad wel eens aan...

Saskia_Omar
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: bij Rotterdam

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:40

Mijn zus heeft dat ook gehad. Van haar was ook groot, zo'n 2 cm breed en je zag het ook wel. Hierdoor vond ze het zelf vervelend en heeft ervoor gekozen om het weg te laten halen, ook onder het motto van; Het hoort er niet, dus moet het weg.
De operatie viel haar wel tegen, het is te vergelijken met een borstvergroting/verkleining. Ze is er dan ook een week goed ziek van geweest en echt pijn in haar borst.
Toch zou ze als ze weer zou moeten kiezen, het er weer uit laten halen. Je ziet niks van de operatie en het litteken is maar heel klein en zit precies op de plek waar je beugel normaal zit. Je ziet er niets van, want je borst hangt er als het waren eroverheen. Ook met Bh of bikini zie je het niet.

Succes met je keuze

Anoniem

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:11

Ik zou niet vertrouwen op het onderzoek van je dokter...Zal als ik jou was eem mamagrafie laten maken of een punctie..
Ik heb sinds mn 16e ofzo ook een zelfde grootte bobbeltje in mn borst, foto's laten maken, was ook goed aardig.
Ik mocht het laten zitten hij vergeleek het als een wratje, een schoonheidsfoutje dus...
Ik maak me er ook niet druk om, al zit het wel in de familie...
Het groeit niet dus het zit me wel gebakken.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:18

JoyCiej007 schreef:
Himyar schreef:
Ik had op mijn 21e een aantal bobbeltjes in mijn rechterborst. Ze waren te voelen en te zien op de mammografie (dat apparaat daarvoor vond ik trouwens een martelapparaaat) en ook op de echo. Men wist niet of het goedaardig of kwaadaardig zou zijn, maar er werd gelijk besloten dat ze er uit moesten. Er zijn toen op twee plaatsen in mijn borst sneetjes gemaakt om die knobbeltjes te verwijderen. Gelukkig bleek het goedaardig te zijn, fybroadenomen. Ik ben nu 37.


Goh, en die beslissing om het te laten verwijderen, was dat ook het advies van de dokter/chirurg? Wel fijn dat het uiteindelijk bleek te gaan om goedaardige gezwellen, tenminste, voor mij was het best een opluchting.

Ik zelf was helemaal niet zo heel 'bang' toen ik het ontdekte, maar doordat mijn moeder er nogal van schrok, had ik op gegeven moment ook beetje het idee van 'wat als....' en dat is, zoals anderen hier ook zeggen, niet zo'n fijn gevoel.


Ik maakte me toch wel zorgen, want een oma was al overleden aan borstkanker. En inderdaad vond de chirurg dat die knobbels er uit moesten, zonder dat er een biopsie was genomen. Vooral die ene die bovenop zat, was behoorlijk hard en groot. De lidtekens zijn nog langere tijd gevoelig gebleven, maar voor de rest viel het allemaal wel mee met die ingreep.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:48

JoyCiej007 schreef:
stefje schreef:
Wie heeft geconstateerd dat het een fybroadenoom is??? Alleen een ziekenhuis kan dat daadwerkelijk constateren, na mammografie en/of echo en/of punctie/bioptie. Voelen is niet afdoende (hier gaan de wildste verhalen over), ik had op 26 en 37 jaar ook goedaardige knobbeltjes, afgelopen jaar (42 jaar) echter kwaadaardig, en borstkanker -ben net m'n chemo's en operaties door en geloof me, dat wil je niet...- Niet dat de goedaardige zijn uitgegroeid tot dat, maar laat het wel gewoon even goed checken! Een huisarts hoort je gewoon door te sturen naar het ziekenhuis, hij kan immers niet in je kijken.

Een cyste had ik trouwens ook, dat is het ook altijd gebleven, een cyste is nl. vocht. Een fybroadenoom is weefsel en een tumor is ook weefsel... mijn tumor werd ook even een f.a. genoemd, maar wel onderzocht. Ik wil je niet bangmaken hoor! Maar ik zou gewoon even voor zekerheid gaan.


Jeej, wat naar zeg dat je al die chemo's en operaties hebt moeten ondergaan omdat het uiteindelijk toch kwaardaardig is geworden...

Eh tsja... op zich bevestig jij al een beetje waar ik over twijfelde... mijn huisarts heeft dit geconstateerd, ik ben nu 2x bij hem geweest. Mijn moeder heeft er eerst bij hem nog sterk op aan gedrongen dat ze hoe dan ook wilde dat ik punctie/echo/mammografie zou moeten ondergaan in ziekenhuis, hij zei dat het wel kón, maar zeker niet noodzakelijk was... tsja, dan vertrouw je op de kundigheid van je huisarts.

Hij is tevens ook mijn overbuurman. Niet dat het geen goede dokter is oid, maar ja soms twijfel ik zelf ook wel. Ik had een hele tijd last van supergevoelige ogen (geen onstoken ogen) dat kwam door allergie voor nikkel bij mijn ogen. het was helemaal opgezwollen, rood en jeukerig (mijn oogleden en wimpers) hij adviseerde daarop om hormonenzalf óp mijn oogleden te smeren. ik heb dat eerst pertinent geweigerd, hallo, hormonenzalf, dat ga je toch niet óp je ógen smeren??
het was inderdaad niet super goed nee, maar het bleek wel redelijk te werken.


Ik vind persoonlijk dat sommige huisartsen teveel zelf "dokteren"ze gaan zich bemoeien met vakgebieden waarin ze helemaal niet gespecialiseerd zijn(,ik heb er een tante aan verloren )

Mijn huisarts was anders...die keek...haalde er een collega bij en werd meteen naar een internist doorverwezen.Deze internist vroeg na onderzoek wat ik wilde...in dat ziekenhuis geholpen worden of naar Antonie van Leeuwenhoek,ze vertelde zelf dat als het haar zelf betrof of een naaste dat ze resoluut naar het Antonie zouden gaan....en dat is ook gebeurd.
Dit soort dingen moeten onderzocht worden door een specialist,die werken dagelijks met dit soort dingen en zijn up-to-date.
Vraag een doorverwijzing naar een internist en praat daar verder mee...het is jouw lijf en niet die van de HA Knipoog

Dan nog zou ik kiezen om dat kleine ettertje te laten verwijderen...weg ermee...hij heeft geen uitnodeging gehad en betaald ook geen huur...tijd voor een uitzetting,trouwens...mijn klier kan wel een "roomy"gebruiken hoor Haha! Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Goedaardig gezwel in borst: weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 16:56

ROFL Tinky; jij hebt wel humor hoor! Lachen hahaha.

Ben het ook wel met je eens, ik twijfel soms wel eens. Niet aan de kundigheid van mijn huisarts, zeker niet. maar zoals eerder gezegd; ik heb een aantal jaar geleden dus ook een moedervlek laten weghalen op mijn onderrug; die begon te jeuken, open te gaan en groter te worden. die moest dus weg.

Mijn huisarts kon dat prima zelf. Ja wist ik veel. Dus ik onder plaatselijke verdoving, hij sneed de moedervlek weg en hechte het weer. Ik zou enkel een klein, dun streepje als litteken over houden.

helaas; het is inmiddels een litteken geworden, zo'n ouderwetse; zo'n streep met drie van die 'halen' er door heen van de hechtingen, wildvlees groei dus, en zeker niet mooi.
Ik wilde dat dus ook bij de plastische chirurg laten weghalen. Ik dus (tegelijk voor mijn knobbeltje) aan huisarts vragen dat ik door verwezen wilde worden naar de plastische chirurg om dat litteken mooier te laten maken. Vraagt hij hoe dat litteken er komt en wie dat heeft gedaan? Clown 'eh... dat heb je zelf gedaan, zo'n 7 jaar geleden Knipoog ' 'ohja, moedervlek, toch?'

(konnie dacht ik prima in de computer opzoeken, maargoed)...

Edit: dat zal best moeilijk te verkroppen zijn, een tante verliezen aan het 'zelf willen doen' van de huisarts...