Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:06

Toen ik dit topic las:

viewtopic.php?sid=&f=136&t=800300&view=unread#unread

Schoot bij mij gelijk weer in gedachten - "vroegah" hoorde je nooit of werkelijk nauwelijks van allergieën voor het één of ander bij kinderen.
Af en toe heb ik het idee dat het meer interessantdoenerij van de ouders is als het om allergieën gaat, dan dat er werkelijk sprake is van een allergie. Maar misschien heb ik dit mis?

Pak een gemiddelde schoolklas en er is minimaal een stuk of 5 allergisch voor een bepaald voedingsmiddel (gluten, koemelk, noten). Ik vind dat raar, écht.

Zijn de kids van tegenwoordig zo zwak?
Zijn de ouders van tegenwoordig van die zeurpieten?
Of komen allergieën meer en tijdig(er) aan het licht door de vooruitgang in de medische wereld?

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken Knipoog

PS Allergisch zijn voor dingen lijkt al even populair als hoogbegaafd zijn - tegenwoordig is vrijwel ieder kind hoogbegaafd lijkt wel Tong uitsteken

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:08

hoogbegaafdheid = tegenwoordig een oplossing voor vervelende kinderen

ja als die zich verveelt dat is het teken dat die alles snapt en niets meer te doen heeft :s

jaja oplossing voor ambetanterikjes

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:09

Ogh. Er zijn wel meer dingen 'populair', als je het zo wilt noemen. Niet alleen het hebben van allergieën, of het hebben van een hoogbegaafd kind, maar ook het hebben van een ziekte/aandoening.

Om het even anders te verwoorden:
Het heeft naar mijn idee niets met populair doen te maken, maar meer met de huidige medische wereld. Bij elke kleine aandoeining krijgt men meteen een labeltje opgeplakt en krijg je inderdaad mensen met een opstapeling van allergieën en aandoeningen.

Vroeger had je die mensen ongetwijfeld ook wel, maar toen trok er niemand aan de bel.

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:09

ja ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar..

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:10

Ja.. vroeger hoorde je niet zoveel over allergieen..
Maar ook niet over ADHD!!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:10

_Bonte_ schreef:
hoogbegaafdheid = tegenwoordig een oplossing voor vervelende kinderen

ja als die zich verveelt dat is het teken dat die alles snapt en niets meer te doen heeft :s

jaja oplossing voor ambetanterikjes


Een beetje druk en geen opvoeding = ADHD

Er zijn natuurlijk ook ECHT kinderen die dit hebben maar het valt in mijn omgeving gewoon op dat het steeds sneller ADHD is.. terwijl het soms echt een kwestie is van een kind dat teveel suiker krijgt en geen opvoeding heeft gehad Knipoog

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:11

haha ja precies Lovely1

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:11

Fairie schreef:
Ogh. Er zijn wel meer dingen 'populair', als je het zo wilt noemen. Niet alleen het hebben van allergieën, of het hebben van een hoogbegaafd kind, maar ook het hebben van een ziekte/aandoening.

Om het even anders te verwoorden:
Het heeft naar mijn idee niets met populair doen te maken, maar meer met de huidige medische wereld. Bij elke kleine aandoeining krijgt men meteen een labeltje opgeplakt en krijg je inderdaad mensen met een opstapeling van allergieën en aandoeningen.

Vroeger had je die mensen ongetwijfeld ook wel, maar toen trok er niemand aan de bel.

Dat denk ik ook wel.
Mijn broertje en ik zijn allergisch voor chocolade en witbrood..
We kunnen er wel wat van hebben, maar niet teveel.. en dat hadden we vroeger ook wel Knipoog

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:12

Naja, ik heb zelf hooikoorst, maar daar kan je echt niet omheen.
Dat er zoveel kinderen afwijkingen en allergiën hebben is gewoon een gevolg van het 'te ver doorfokken' van de mens. Mensen die al zwakke genen hebben worden beter gemaakt en 'planten zich voort'. Het hele 'Survival of the Fittest' idee is naar de maan.
Vroeger kregen alleen de sterke gezonde mensen kinderen, maar nu kan iedereen ze krijgen. Ziektes worden zo in stand gehouden.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:13

Lovely1 schreef:
_Bonte_ schreef:
hoogbegaafdheid = tegenwoordig een oplossing voor vervelende kinderen

ja als die zich verveelt dat is het teken dat die alles snapt en niets meer te doen heeft :s

jaja oplossing voor ambetanterikjes


Een beetje druk en geen opvoeding = ADHD

Er zijn natuurlijk ook ECHT kinderen die dit hebben maar het valt in mijn omgeving gewoon op dat het steeds sneller ADHD is.. terwijl het soms echt een kwestie is van een kind dat teveel suiker krijgt en geen opvoeding heeft gehad Knipoog

Ja dat ADHD... pffff... daar word ik wel zat van..
Dat hoor je tegenwoordig meer wel dan niet.

Ik denk dat bij veel ADHD gevallen je de oplossing moet zoeken in de opvoeding..
Al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:15

Soms denk ik wel dat ouders kinderen onterecht een etiketje allergisch voor opplakken. Maar ons voedsel is ook steeds meer bewerkt in vergelijking met vroeger en er is ook veel meer millieuvervuilling dus ik denk dat allergische reacties inderdaad toenemen.

Wat kinderen met ADHD betreft er zijn mensen die beweren dat je dat kunt krijgen door bepaalde inentingen die kinderen op jonge leeftijd krijgen.

Vroeger werd er veel minder ingeent tegen allerlei ziekten.
Inenting tegen mazelen bijvoorbeeld wordt nog niet zo vreselijk lang gedaan. Dus het zou best kunnen dat daardoor meer ADHD voorkomt.

Aan de andere kant kinderen worden soms totaal niet meer opgevoed en vertonen daardoor ongewenst, onaangepast gedrag.

Geen enkele ouder zal zeggen ja ik ben gewoon zo gemakzuchtig en/of onwetend dat ik mijn kind niet op kan voeden.

Dan is eenstempeltje ADHD toch wat makkelijker gegeven.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:16

ik geloof nooit zo snel in alergieën,
niet dat ik de mensen die er wel echt last van hebben tekort wil doen hoor!
met mijn kids doe ik gewoon normaal,
eten met de pot mee, spelen in het zand en weet ik veel,
net als wij eerder ook deden,
en nooit wat aan de hand hoor!

oke, ik heb er 1, die krijgt van pindakaas meer last van zijn exceem, hij krijgt dus geen pindakaas, maar om dat nou een alergie te noemen gaat me echt te ver.

misschien ligt het ook wel aan borstvoeding, heb ik altijd vrij lang gegeven, was vroeger vanzelfsprekend, krijgen kinderen wel een betere weerstand van.
dus misschien dat de tegenwoordige allergie iets te maken heeft met het afnemen van het geven van borstvoeding?

en adhd, zou dat niet gewoon komen door een te suiker rijk dieet?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:17

Het is natuurlijk ook zo dat nu vaak beide ouders werken en er weinig tijd is voor de kinderen. Alles moet vlug, snel... Het wordt er met de paplepel ingegoten dat je je vooral flink druk moet maken over vanalles en nog wat.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:23

Marigold dat van die borstvoeding wordt ook gezegd inderdaad.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:23

eilleen333 schreef:
Het is natuurlijk ook zo dat nu vaak beide ouders werken en er weinig tijd is voor de kinderen. Alles moet vlug, snel... Het wordt er met de paplepel ingegoten dat je je vooral flink druk moet maken over vanalles en nog wat.


Dat zowieso... maar of dit allergieën in de hand zou werken? Ja, tussen de oren misschien Knipoog

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:24

Barmat schreef:
eilleen333 schreef:
Het is natuurlijk ook zo dat nu vaak beide ouders werken en er weinig tijd is voor de kinderen. Alles moet vlug, snel... Het wordt er met de paplepel ingegoten dat je je vooral flink druk moet maken over vanalles en nog wat.


Dat zowieso... maar of dit allergieën in de hand zou werken? Ja, tussen de oren misschien Knipoog


Ik doelde daar eigenlijk meer op ADHD.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:24

lindsey schreef:
Marigold dat van die borstvoeding wordt ook gezegd inderdaad.


Tocvh ken ik in mijn omgeving geen enkele vrouw die GEEN borstvoeding geeft! Ik heb juist het idee dat het steeds meer "in" komt!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:25

eileen333: ok, dan had ik het verkeerd begrepen Knipoog

Ja, het lijkt wel of 1 op de 3 kids ADHD heeft... terwijl daadwerkelijke ADHD toch echt een ziekte is, met ook andere symptomen dan alleen maar druk zijn Lachen

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:29

soms denk ik dat er indd overdreven wordt met allerlei allergieën. Het lijkt wel of alles een naampje moet krijgen, kijk maar hoeveel kinderen tegenwoordig autistisme, adhd etc etc. hebben.
Ik ben allergisch voor pinda's en ik merk gewoon dat ik niet snel serieus wordt genomen als ik zeg dat ik echt niks met pinda's mocht hebben. Zo vroeg ik een keer of ergens pinda in zat en toen zei diegene dat dat niet zo was. En toen ik het op had voelde ik me meteen niet lekker en heb ik de hele avond overgegeven, daarna komt ze naar me toe, ja, haha, er zaten wel pinda's in. Tsja Verward doordat zooooveeel mensen tegenwoordig allergisch zijn denken mensen bij mij meteen dat ik me ook aanstel, maar ik kan gewoon echt doodgaan als ik een pinda eet.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:31

krumel schreef:
soms denk ik dat er indd overdreven wordt met allerlei allergieën. Het lijkt wel of alles een naampje moet krijgen, kijk maar hoeveel kinderen tegenwoordig autistisme, adhd etc etc. hebben.
Ik ben allergisch voor pinda's en ik merk gewoon dat ik niet snel serieus wordt genomen als ik zeg dat ik echt niks met pinda's mocht hebben. Zo vroeg ik een keer of ergens pinda in zat en toen zei diegene dat dat niet zo was. En toen ik het op had voelde ik me meteen niet lekker en heb ik de hele avond overgegeven, daarna komt ze naar me toe, ja, haha, er zaten wel pinda's in. Tsja Verward doordat zooooveeel mensen tegenwoordig allergisch zijn denken mensen bij mij meteen dat ik me ook aanstel, maar ik kan gewoon echt doodgaan als ik een pinda eet.


Dat vind ik werkelijk asociaal van die persoon!
Ik hoop dat je haar goed de waarheid gezegd hebt? Jeetje, niet normaal zeg! Boos!

Ach gut

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:33

ja, heb ik ook gedaan. Maar het gebeurt wel vaker dat mensen er heel erg licht over denken, omdat gewoon heel veel mensen ergens 'een beetje' allergisch voor zijn. Hierdoor heb ik wel al een keer een dag in coma gelegen, en dat is gewoon vervelend, gelukkig weten de meeste mensen die ik nu ken dat het wel echt serieus is.

Anoniem

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:37

Zouden allergien niet meer voorkomen omdat tegenwoordig alles brandschoon is en er te weinig gelucht word en de lucht waarmee dan gelucht kan worden gewoon vies is?

ADHD, dat is iets waar ik wel vaak vraagtekens bij zet.
Erg als het wel zo is, maar zie echt voorbeelden waar het niet zo is.
Waar zijn de 3 R-en heen?
Rust en Regelmaat zitten daar in.
En dat is er niet meer.
School is veel eisend, daarna nog 3 verschillende sporten/hobbies per dag ongeveer.
Geen regelmaat in etenstijden en bedtijden meer.
En nee is geen nee meer, dus lekker ff doordrammen en druk doen en het is een ja.
De agresieve spelletjes en drukke Tv die dat ook nog extra aanwakkeren.

Ik geloof dus niet in zoveel ADHD...

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:39

Ik ben zelf allergisch voor honden,katten en knaagdieren. Heb psoiriasis op me benen en vroeger hele erge astma maar dit is in de loop der jaren wat rustiger en minder heftig geworden. En heb ook nog hooikoorts...

Dus ja, heb zelf ook wel het één en ander Tong uitsteken

En ik denk inderdaad ook dat ADHD eerder door omgevingsfactoren ontstaat dan dat het genetisch is of een ziekte.

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:42

dat idee heb ik dus ook af en toe een beetje RK. Een kindje waar ik bij heb opgepast gingen ze ook testen op adhd, omdat ze op school dachten dat hij dat wel eens kon hebben en thuis was hij ook echt vervelend (zacht uitgedrukt, ik werd af en toe gek van hem). Maar toch bleek dat hij geen adhd had, maar bij hem weet ik denk ik ook wel hoe het komt, nee is indd niet altijd nee meer

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Die kids van tegenwoordig... allergie op allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:43

runningkawa schreef:
Zouden allergien niet meer voorkomen omdat tegenwoordig alles brandschoon is en er te weinig gelucht word en de lucht waarmee dan gelucht kan worden gewoon vies is?

ADHD, dat is iets waar ik wel vaak vraagtekens bij zet.
Erg als het wel zo is, maar zie echt voorbeelden waar het niet zo is.
Waar zijn de 3 R-en heen?
Rust en Regelmaat zitten daar in.
En dat is er niet meer.
School is veel eisend, daarna nog 3 verschillende sporten/hobbies per dag ongeveer.
Geen regelmaat in etenstijden en bedtijden meer.
En nee is geen nee meer, dus lekker ff doordrammen en druk doen en het is een ja.
De agresieve spelletjes en drukke Tv die dat ook nog extra aanwakkeren.

Ik geloof dus niet in zoveel ADHD...


Mijn broetje heeft ADHD, naast autisme en dat hij zwakegaafd is.
Ik vind dat je niet zomeer kunt zeggen, alsof het niets is.
Het ligt bij hem echt niet aan de opvoeding, eetgedrag of weet ik veel wat.

Hij moet wel regelmaat hebben etc. ivm zijn autisme, maar die ADHD bestaat echt.
Ik weet bij god niet at voor medicijnen hij allemaal slikt, dat zijn heus net zomaar medicijnen voor iets wat niet echt is.
Het komt op mij echt niet leuk over, ik denk dat jullie dan gewoon niet goed weten wat het inhoud.
En wat voor effect het op het hele gezin heeft.