diabetes en paardrijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 09:46

de titel zegt het al; hoe doen jullie dat?

Ik loop echt enorm te klooien met m'n suikers met het paardrijden. Ben normaal vrij netjes ingesteld, maar krijg het met het paardrijden niet voor elkaar.
Nadat ik een paar keer met een enorme hypo bijna van het paard ben gedonderd, durf ik eigenlijk niet meer te spuiten voor het paardrijden. Spuit op de dagen dat ik ga paardrijden in ieder geval geen langwerkende meer, maar voor het eten nog wel kortwerkend. Daarmee gaat het zeer wissslend, soms goed maar ook nog wel eens hypo's.
Heb eenmaal in de week tusssn de middag les, dan is het nog wel te doen, maar wanneer ik thuis 's avonds wil rijden, kom ik dus wel in de knoei zonder langwerkend en voel ik me weer naar door de hyper's. En ik durf dus niet spontaan te gaan rijden als ik al wel gewoon gespoten heb.

Hoe lossen jullie dit op? iemand tips?

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:49

Ikzelf heb er geen verstand van maar een meisje bij mij uit de les heeft één of ander 'kastje' die dan elke keer dat spul erin spuit. Ook onder het paardrijden.. Verder eet ze onder de les nog een keer wat enz.

Maar zoals ik al zei: ik heb er geen verstand van dus kan je niet echt verder helpen..

KellyG

Berichten: 1956
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:58

ik heb dus zelf ook last van erg schommelend suikerpeil, en vooral als ik dus actief bezig ben, dan donderd hij ineens naar beneden.
Ik spuit wel altijd gewoon voor het eten als ik erna ga rijden, maar zorg wel altijd dat ik een pakje dextro in mn zak heb zitten.

Maar waarom spuit je dan niet wat minder als je dit van te voren weet?
Mijn dokter heeft mij verteld dat als ik weet dat ik zeer actief ga doen ik gewoon wat minder moet spuiten, en dan even kijken bij welke hoeveelheid het wel goed blijft gaan.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:08

Ik spuit ook al veel minder, maar dan gaat het vaak toch nog mis. Daarbij kun je er geen peil op trekken, hoe ik reageer. De ene keer blijven m'n suikers stabiel, de andere keer donderen ze naar beneden.

KellyG

Berichten: 1956
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:11

dan zou ik gewoon een pake dextro in mn rijbroek stoppen als ik jou was.
Als je het aanvoelt komen, heb je in ieder geval iets bij de hand.

Aline_17

Berichten: 1360
Geregistreerd: 17-12-06
Woonplaats: Annen

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:45

KellyG schreef:
dan zou ik gewoon een pake dextro in mn rijbroek stoppen als ik jou was.
Als je het aanvoelt komen, heb je in ieder geval iets bij de hand.


idd Knipoog Gewoon onder het rijden even een dextro nemen

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:56

Ik heb ook diabetes maar dan type 2 das niet zo erg. Ik zou als ik jouw was ipv uurtje een half uur gaan rijden , meer afwisseling

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:58

ik zou altijd dextro of iets van die strekking in je broekzak houden.
Had ook altijd meisje met pomp in de les,die deed hem gewoon ik het zakje van haar rijbroek en kreeg ze dan toch een hypo, dan hielp een snickers of een blikje cola ook er goed,maar dat moet je maar net bij je hebben.

nikki_candy
Berichten: 120
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: giekerk

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:41

Voor het rijden prikken en even wat te eten nemen als je aan de lage kant zit. Maar als je weet dat je snel omlaag donderd zou ik sowieso even wat eten van te voren. En iid even dextro's in je rijbroek doen en je prikspullen aan de kant van de bak leggen zodat je op elke moment even kan prikken.
Ik had er zelf ook erg veel problemen mee, de ene keer donderden mijn suikers in een half uurtje van 10 naar 2 en de andere keer vlogen ze juist van 10 naar 20. Heel vervelend, en ook gevaarlijk.
Maar ik heb nu zelf een insuline pomp en dat is gewoon super.
Sinds ik de pomp heb, heb ik nooit meer last gehad van erge schommelingen tijdens het rijden.
Misschien zou je een insulinepomp kunnen overwegen?
Groetjes nikki

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:42

zo stom....
ik eet van te voren(zonder te spuiten), maar heb er echt nooit aan gedacht om dextro in m'n zak te stoppen.
Laatst hals over kop van een buitenrit terug om iets te eten (want heb ook altijd iets mee)... stom,stom,stom misschien was een dextro in m'n zal voldoende geweest.
Maar soms daalt het zo ontzettend snel, ben benieuwd of ik het dan ook ga redden met de dextro

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: diabetes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:28

Houd eens een week of twee een dagboek bij, kijk of je een bepaald patroon kan herkennen, zodat je je instelling wat makkelijker kan gaan aanpassen. Eet je dezelfde hoeveelheden voor het rijden of wisselt dat heel erg? Hoe ziet je uurtje rijden eruit? Houd je hetzelfde schema aan of wisselt dat ook per keer?
Dextrootje in je broekzak houden of een flesje zoete limo langs de kant van de bak. Vergeet ook niet te drinken, heel belangrijk.