Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:42

ja een orthopedisch chirurg heet dat hier.
Ik ga nu 2x per week naar de fysio of kinesist en helaas heb ik maar 10 behandelingen in mijn verzekeringspakket.
Mijn bovenbenen voelen echt overbelast en mijn rechterknie doet nu ook zeer.
Ik heb een staand beroep en hoewel ik nu grotendeels van de dag kan zitten, denk ik dat ik toch wel 2 a 3 uur loop en dat gaat nog niet soepel.
Bewegen is goed zegt de fysio maar ik ben bang voor overbelasting. Andere knie voelt ook niet lekker. Rechtop staan kost al zoveel kracht en energie. Je probeert onbewust de zere knie te ontlasten waardoor je je goede knie overbelast

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:14

Uiteindelijk zal je moeten kiezen of je een operatie wilt of niet. In beide gevallen heb je een fysio nodig, zeker als je nu al klachten hebt. Ik denk dat het misschien de moeite is om eens na te gaan wat je orthopeed je aanraad :j

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:41

Ga maandag met spoed naar orthopeed . Omdat mijn binnenste knieband ook is aangedaan en die mag niet verder gaan anders heb ik een nog groter probleem. Ik krijg een brace.
Maandag maar horen wat de orthopeed te zeggen heeft.
Ik las hier eerder terug dat is brace spierverlies geeft of valt dat wel mee?

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:19

Ik had mijn binnenste knieband extreem over rekt, en mijn kruisband stuk. Ik heb eerst van mijn fysio een simpele brace (en tape) gekregen zodat ik wat kon bewegen met krukken.
Na 6 dagen mocht ik eindelijk naar de huisarts (dat het gebeurd was was er niets op foto's te zien, vandaar dat ik pas een week later mocht komen....), die stuurde mij snel door naar de orthopeed. Die was gelukkig een kennis van een hele goede vriend, dus daar kon ik 5 dagen later terecht en kreeg ik een grote brace. Wat een verademing! Toen kon ik weer zonder krukken lopen! (Heel fijn, kon ik weer 'normaal' stappen met mijn peesblessure pony, 5 minuten was topsport :') ) .
Juist door die brace kon ik blijven bewegen en denk ik dat het spierverlies wel mee viel. Zonder kon ik echt nauwelijks iets. 3 passen van de bank naar de WC kon ik niet eens zonder krukken voor die brace.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:28

De beace is er om je knie rust en stabiliteit te geven wanneer je beweegd. Spierverlies heb je al vanaf je je been niet meer gebruikt, de brace is daar niet echt de oorzaak van.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:29

ah oké, nou we zullen t morgen zien.Wel fijn dat ik hier wat vragen kan stellen want lees verder weinig over op internet behalve dan de operatie zelf.
Ik baal er echt zo van. Ben de hele dag bezig met die knie.
Je moet overal zo goed over nadenken. In en uit de auto stappen. In bed omdraaien, de trap op. Af gaat trouwens beter.
Ik denk steeds alleen maar aan wat ik niet meer kan

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:30

Quebelle schreef:
De beace is er om je knie rust en stabiliteit te geven wanneer je beweegd. Spierverlies heb je al vanaf je je been niet meer gebruikt, de brace is daar niet echt de oorzaak van.


Ook niet dat je daar dan een soort van luie knie krijgt?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:44

Zolang je je oefeningen doet, die je ook in de brace kan doen, krijg je daar geen luie knie van. Die brace zorgt ervoor dat de knie weer wat meer druk aankan zijdelings, wat weggevallen is met het scheuren van de acl :j

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:05

nou ik heb de brace maar wat een onding is dat zeg. Een blok aan je been zeg maar. Kan mij niet voorstellen dat ik er überhaupt een oefening mee kan doen.Afbeelding
staat in de gebruiksaanwijzing ook dat hij is bedoeld als loopbeperking en niet als loophulp

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:35

Dat ziet er ook een brace uit van de jaren 80 :') Die van mij was een stuk moderner...

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:31

Ja wat een apparaat zeg.
Maar had je ook je knieband gescheurd want hij is echt voor de knieband.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:04

Ik heb mijn kruisband gescheurd, mijn knieband gerekt, en mijn meniscus getoucheerd :j

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:01

Ik had soort gelijk (ff ander model, zelfde idee, met een scharnier naast je knie).
Mijn knie kwam meteen naar binnen als ik op mijn been stond, buitenkant was alles nog netjes 'strak', binnenste knieband was een uitgelubberd elastiekje.
Door dit apparaat kon mijn been/knie alleen naar voor en naar achter (zoals een knie hoort te doen), en niet opzij (zoals minder gezond is voor een knie :') ).
Hier was het lopen met zo iets en zonder krukken. Of 'lopen' op krukken en mijn been een beetje voor de sier mee laten bewegen.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:48

Ik had deze:
Afbeelding

In het begin is het zeker wel even wennen, maar uiteindelijk zul je er denk ik wel blij mee zijn en zodra die dan niet meer nodig is, voelt dat in het begin ook weer onwennig.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:48

MoonWencke schreef:
Ik had deze:
[ [url=m/ljDTUY.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het begin is het zeker wel even wennen, maar uiteindelijk zul je er denk ik wel blij mee zijn en zodra die dan niet meer nodig is, voelt dat in het begin ook weer onwennig.

Lijkt er wel op maar iets korter.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:51

Ik voel met de trap af lopen dat hij doorgaat tot de blokkade.
Ik ben beetje bang dat ik dan juist erop ga lopen omdat ik weet dat hij toch gestopt wordt of hoe moet ik dat duidelijk uitleggen.
Dat als ik een keer zonder de trap af ga, mij. knie een blokkade verwacht die er niet is en ik dus er misschien wel doorheen ga. Zonder brace loop ik voorzichtiger dan met.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:53

Trap lopen, gewoon iedere stap een tree dat heeft echt heel lang geduurd, maanden na mijn operatie. Voor mijn operatie lukte dat echt niet. Op mijn kont de trap op en af, toen ik handiger werd met krukken deed ik het op krukken en later een tree, bij stappen, volgende tree.

FB gaf mij de herinnering dat ik 2 jaar geleden gister deze uitrusting kreeg.
Afbeelding

Toen een kleine 2 weken onderweg, nog niet bekend wat er stuk was (geen MRI, alleen foto op de dag het het gebeurde, en door de huisarts en orthopeed bekeken). Ik zou hem voor 4 weken krijgen, ik heb er uit eindelijk langer mee gelopen omdat na 4 weken mijn knie nog instabiel was en toen is er een afspraak voor een MRI gemaakt. Er is ook we goed te zien dat ik hem niet kon strekken en ontlaste toen. Maar wat was ik er blij mee. Zonder liep ik met krukken.

Ik leefde die tijd in rijbroeken omdat die het best zaten onder die brace (in mijn gewone werk alle kleuren van de regenboog, als we 'uit' gingen een spijkerbroek kleurige, leek gewoon skinny jeans of een rokje).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:57

Waarom hebben jullue allemaal braces gehad? Ik heb nooit een brace gehad... :)

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:00

Vooral voor mijn knieband die er als een uitgelubberd elastiekje bij hing. Niet perce voor mijn kruisband (dat wisten we toen nog niet eens). Na weken hiermee is die knieband zelf weer redelijk in model gekomen waardoor ik ook zonder weer functioneren (nog niet 100%, maar me wel weer zonder kon redden).

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:05

Er zat 2 maand tussen mijn ongeluk en operatie, in de tussentijd had ik een brace om mijn knie stabiel te houden. Bij het scheuren van je kruisband is die stabiliteit namelijk weg. Na mijn operatie geen brace meer gebruikt :)

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:06

Banjer schreef:
Waarom hebben jullue allemaal braces gehad? Ik heb nooit een brace gehad... :)
Maar jij bent dan ook wel een geval apart, Vera :P ;)

Ik denk voor extra stabiliteit en zorgen dat je niet te snel verkeerde bewegingen met je knie maakt, waardoor je schade zou kunnen veroorzaken. Heb mijn brace pas na de operatie gekregen (tussen scheuren en operatie zaten slechts twee weken) en er in het begin zelfs mee geslapen.

Plus extra voordeel dat de mensen in het ov rekening met je houden :') Al had ik daar in het begin nog mijn krukken voor. Opeens werd iedereen behulpzaam en mocht ik overal gaan zitten :))

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:15

Apart, mijn chirurg raadde een brace na de operatie af. Heb hem alleen maar voor de operatie gedragen :j

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:28

Hoeveel ruimte moet er aan de zijkanten van je knie en die ronde schijf zitten?
Ik merk dat ik met brace minder hinkend loop maar hij belemmerd ook erg. Die ronde schijf schuurt met lopen tegen mijn andere knie dus ik ga nu wat wijdbeenser lopen wat weer last van heupen geeft.
Ik vind de term rustig ook ook moeilijk in te schatten .
Ik vroeg aan die orthopeed hoeveel uur per dag mag ik ermee lopen, maar daar gaf hij gewoon geen antwoord op.
Mijn knie is niet zo dat ik er doorheen zak maar laatst met een oefeningen bij de fysio dat ik op mijn rug lag en dan moest afzetten en benen strekken, ging mijn knie klapperen. Een hele rare gewaarwording.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:27

Stomme knie.….
Sinds het weekeind doet hij zeer, eerst met de trap af lopen en nu bijna continu. Trap naar beneden moet ik weer bij stappen, omhoog kom ik nog wel met m'n tanden op elkaar.
Net er eentje een kwartiertje gelongeerd en dat was meer dan genoeg, zou er 2 doen, maar heb die 2e laten staan aangezien ik er vanmiddag nog een paar moet bekappen.

Straks maar ff de fysio praktijk waar ik geweest ben bellen. Helaas is mijn fijne fysio met pensioen, dus die zal ik niet meer krijgen.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:09

:(:)