Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoonWencke

Berichten: 5458
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:58

Ik kan niets over verschil zeggen; 16 dagen nadat ik mijn kruisband scheurde, werd ik al geopereerd. Voor mij was zonder geen optie, aangezien ik veel sport en de schade op de lange termijn beperken wil.

Gisteren op aanraden van de fysiotherapeut een MRI laten maken, zodat we kunnen zien hoe mijn knie er nu voor staat en hoe het eventueel over een paar jaar is.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:51

Ik zelf overstrek ook, omdat mijn gewrichten te flexibel zijn. Een operatie was eigenlijk de enige operatie. Verder kreeg ik ook een extra ingreep aan mijn knieband om die nog te verstevigen.

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:08

Ik ben onlangs (lees: 8 januari) geopereerd aan mijn vk middels de hamstring methode. Men wat vielen deze 6 weken tegen zeg! Er niet op mogen staan/steunen of lopen was echt een hel. Van alles en iedereen afhankelijk, maaaarrrr vandaag weer terug naar het Z-H geweest en groen licht gehad om te mogen lopen met krukken en eindelijk naar de fysio te gaan! Wanneer stapte jullie voor het eerst weer op jullie paard?? T kriebelt weer heel erg om erop te kruipen!

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:48

Ik zat na 7 dagen weer op de wagen en na 11 dagen ging ik op wedstrijd := . Heb het maar niet aan de orthopeed verteld (wel aan de fysio, die had het wel ingetaped).
Onder het zadel wil nog steeds niet zo, 1,5 jaar later. Maar ben ook geen ruiter dus mis het ook niet.

Lange teugelen zoals ik het eerder deed mis ik wel (lukt wel, maar niet te gek), net als op evenementen pony's voorbrengen, springen aan de hand, en agility aan de hand.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:34

x_Charlot schreef:
Ik ben onlangs (lees: 8 januari) geopereerd aan mijn vk middels de hamstring methode. Men wat vielen deze 6 weken tegen zeg! Er niet op mogen staan/steunen of lopen was echt een hel. Van alles en iedereen afhankelijk, maaaarrrr vandaag weer terug naar het Z-H geweest en groen licht gehad om te mogen lopen met krukken en eindelijk naar de fysio te gaan! Wanneer stapte jullie voor het eerst weer op jullie paard?? T kriebelt weer heel erg om erop te kruipen!

Je mag nu pas naar de fysio? Ik had de dag na de operatie al een fysio van het ziekenhuis aan mijn bed en de dag daarop mijn eigen fysio 5 maal in de week :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48640
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:58

Nu pas met krukken lopen? :oo Ik moest de dag na mn operatie al lopen met krukken :=
Toen fysio zag dat het goed ging, zat ik 5 minuten later in de rolstoel naar het station :D (UMCG is te ver om te lopen met krukken en taxi/bus wou niet ivm wagenziekte)....

Ik deed trouwens na 3,5 week alweer 2 rustige choreo’s voor de groep (Zumba), na 4,5 week zat ik op Banjer (20 meter) en na 5 wk maakte ik mn eerste buitenrit meer...

Fysio was overigens niet heel gelukkig met me :))

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:52

Mijn chirurg beval me ook om de dag na de operatie met fysio te beginnen. Hoe langer je niets doet, hoe meer spieren je kwijtraakt en hoe langer je revalidatie zal zijn.

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:47

Ja ik was ook heel verbaast toen m’n arts zei dat ik m’n knie 6 weken niet mocht belasten! Ben net terug van m’n eerste keer mijn eigen fysio. Natuurlijk ook gevraagd hoezo ik 6 weken niks mocht doen behalve heen en weer huppelen op nn goede been, kwam erop neer dat het komt doordat die pees dan nog niet was vastgegroeid en dan met belasting weer zou kunnen scheuren }> . Hij was gelukkig wel heel tevreden over hoe ver ik m’n knie al kon buigen en al met 1 kruk “soepel” kon lopen :)F

sandorra

Berichten: 4029
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:41

Ik meld mij ook weer eens binnen nu en 10 weken wordt ik weer aan mijn knie geopereerd ..... zucht weer veel pijn en geen idee wat er is wel binnen meniscus kapot......

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:47

x_Charlot schreef:
Ja ik was ook heel verbaast toen m’n arts zei dat ik m’n knie 6 weken niet mocht belasten! Ben net terug van m’n eerste keer mijn eigen fysio. Natuurlijk ook gevraagd hoezo ik 6 weken niks mocht doen behalve heen en weer huppelen op nn goede been, kwam erop neer dat het komt doordat die pees dan nog niet was vastgegroeid en dan met belasting weer zou kunnen scheuren }> . Hij was gelukkig wel heel tevreden over hoe ver ik m’n knie al kon buigen en al met 1 kruk “soepel” kon lopen :)F

Ik heb dezelfde operatie als jij gehad :=

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:30

Weer even een mini update! Wat is dit frustrerend zeg! Gewoon een beetje m’n knie buigen (doel is 140 graden zit nu op 104) en hij blokkeerd gewoon. Lopen en dan m’n knie strekken zoals het hoort gaat ook nog niet, maar blijf positief het komt allemaal goed :)F

MoonWencke

Berichten: 5458
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:40

@Sandorra; wat vervelend zeg! Beterschap

@Charlot; ik moest ook even twee keer lezen, maar ik neem aan dat je zes weken met krukken hebt gelopen voor je je geopereerde been mocht belasten? Dacht eerst even dat je nu pas met krukken mocht beginnen. Ik heb ook zes weken met krukken gelopen, voordat ze weg mochten. En helemaal geen fysio gehad tot nu toe? Toch zeker wel oefeningen meegekregen na de operatie?

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:48

MoonWencke schreef:
@Sandorra; wat vervelend zeg! Beterschap

@Charlot; ik moest ook even twee keer lezen, maar ik neem aan dat je zes weken met krukken hebt gelopen voor je je geopereerde been mocht belasten? Dacht eerst even dat je nu pas met krukken mocht beginnen. Ik heb ook zes weken met krukken gelopen, voordat ze weg mochten. En helemaal geen fysio gehad tot nu toe? Toch zeker wel oefeningen meegekregen na de operatie?


Hahaha klopt, wel indd 6 weken met krukken gelopen zonder het been te belasten! Ja had wel wat oefeningen meegekregen maar dat was echt niks vergeleken wat ik nu van de fysiotherapeut heb gekregen!

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:48

Quebelle schreef:
x_Charlot schreef:
Ja ik was ook heel verbaast toen m’n arts zei dat ik m’n knie 6 weken niet mocht belasten! Ben net terug van m’n eerste keer mijn eigen fysio. Natuurlijk ook gevraagd hoezo ik 6 weken niks mocht doen behalve heen en weer huppelen op nn goede been, kwam erop neer dat het komt doordat die pees dan nog niet was vastgegroeid en dan met belasting weer zou kunnen scheuren }> . Hij was gelukkig wel heel tevreden over hoe ver ik m’n knie al kon buigen en al met 1 kruk “soepel” kon lopen :)F

Ik heb dezelfde operatie als jij gehad :=


Jij ook beterschap! Spoedig herstel!!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:51

Dat blijf ik écht raar vinden, dat je zolang na je operatie geen fysio kreeg. Ik had zelf intensieve fysio tot de dag voor mijn operatie, en de dag na mijn operatie alweer :=

MoonWencke

Berichten: 5458
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:56

Charlot, zou je dan misschien iets specifieker kunnen vertellen wat je de eerste zes weken aan oefeningen had en wat je nu hebt? :)

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:07

MoonWencke schreef:
Charlot, zou je dan misschien iets specifieker kunnen vertellen wat je de eerste zes weken aan oefeningen had en wat je nu hebt? :)


Van het ziekenhuis uit was het enige: m’n knie laten hangen over het bed en dan heen en weer bungelen zegmaar. Nu moet ik van de fysio m’n been strekken en dan m’n hak over de grond naar me toe trekken, totdat hij als het ware blokkeerd. Mn been helemaal strekken en voorzichtig trap lopen

MoonWencke

Berichten: 5458
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:39

Goed, dat zijn dan inderdaad oefeningen die de meesten van ons (als niet allemaal) direct na de operatie al hebben gekregen. Maar wie weet waarvoor het goed is? We hebben hier mensen in het topic die al heel snel van alles weer gedaan hebben. Ik hoor tot de groep langzaam begonnen, maar daarvoor na enige tijd wel flink ingehaald.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:53

Snel beginnen na operatie (en ook voor de operarie) heeft als gevolg dat je linder spierverlies zal hebben. Het is moeilijk om spieren weer op te bouwen dus hoe sterker je spieren voor de operatie, en hoe sneller je nadien begint, hoe beter voor je spieren :j

Cassia

Berichten: 1727
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:55

Dag iedereen, :wave:

Ik durf me hier ook te melden. Ben vrijdag geopereerd aan mijn linkerknie: vkb reconstructie en meniscusscheur. Ben 6 weken tot kruklopen verbannen en (her)begin morgen met de kinesitherapie.
Heb de afgelopen dagen wel serieus afgezien van de pijn. Gelukkig ging het vandaag al beter *\o/*

Oorzaak was trouwens een onoplettendheidje bij het skiën en een linkerski die niet uitging. Heb links mijn voorste kruisband gescheurd, zowel binnenste als buitenste meniscus gescheurd (waar de buitenste het er het ergste aan toe was), mediale band beschadigd en een barst in mijn tibia plateu. Rechts had ik mijn mediale band en binnenste meniscus beschadigd. Goed mijn best gedaan dus :+
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:00

Als je het doe moet je het goed doen :+ :') .
Ben ik ff blij dat ik maar 1 kneuzig pootje had (inmiddels ook een vinger rijker waarvan ik niet weet of hij nog word zoals hij geweest is, leuk hoor, andermans paarden |o ).

Sterkte met het herstel.
Heb je het hele topic al gelezen? Ik heb dat mooi gedaan toen ik toch amper de bank af kon ;) .

Cassia

Berichten: 1727
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:12

Bedankt!

Enkel de laatste pagina's. Durfde het niet goed voor de operatie lezen uit schrik om slechte dingen te lezen :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:57

Welkom, helaas :')

Ik had een gescheurde ACL, verrokken CPL en een zwaar gekneusde meniscus. Dus de ACL surgery via hamstring methode + cocker arnold versteviging van de knieband omdat ik hyperflex ben en een zware sport beoefen (rugby). Het is een zware weg maar opgeven is geen optie. Komt goed! Wees zeker niet bang om vragen te stellen!

Ik heb zondag mijn eerste wedstrijd, op de exacte datum waarop ik mijn ACL scheurde vorig jaar _O-

MoonWencke

Berichten: 5458
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:32

Risico van het vak, Ciska? :(:)

Succes, Quebelle! Gaat vast goed komen :j

Welkom, Cassia en alvast een goede revalidatie toegewenst! Ja, skiën kan gevaarlijk zijn. Hopelijk in ieder geval een beetje aan het einde van je vakantie gebeurd en niet gelijk op dag één?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:11

Ooit lang geleden mij hier gemeld voor de operatie van mijn man. Met hem gaat het goed (kunstligament gebruikt ipv een eigen pees). Voordat mijn man wakker werd had de fysio al met zijn been bewogen.

Helaas is mij dochter in rij de volgende. Lastig allemaal. 12 jaar en nog niet volgroeid. Welke optie je ook kiest, allemaal een voor en tegen om iets wel of niet te doen.

Ze zit op kunstschaatsen (springen) en het is haar rechterbeen waar ze altijd op land. Morgen afspraak bij een kinder orthopeed.