Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:57

@Quebelle: hoe was je eerste wedstrijd :) ?

@ MoonWencke: op het einde van dag 3 (van de 6). Dus knal in het midden.

@Marg: wat was het verdict van de orthopeed?

Ik ben ondertussen bijna 6 weken na de operatie maar kan nog steeds niet volledig strekken. Ga 4x/week naar de kinesist en doe braaf mijn oefeningen thuis. Kan gelukkig wel al wat zelfstandig rondwandelen met 1 kruk. Plooien gaat net om rond te raken op de hometrainer. Had gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan :Y)

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:32

Marg schreef:
Helaas is mij dochter in rij de volgende. Lastig allemaal. 12 jaar en nog niet volgroeid. Welke optie je ook kiest, allemaal een voor en tegen om iets wel of niet te doen.

Ze zit op kunstschaatsen (springen) en het is haar rechterbeen waar ze altijd op land. Morgen afspraak bij een kinder orthopeed.
Gaat het om haar rechterknie? Ben benieuwd wat de orthopeed heeft gezegd.


Cassia schreef:
Ik ben ondertussen bijna 6 weken na de operatie maar kan nog steeds niet volledig strekken. Ga 4x/week naar de kinesist en doe braaf mijn oefeningen thuis. Kan gelukkig wel al wat zelfstandig rondwandelen met 1 kruk. Plooien gaat net om rond te raken op de hometrainer. Had gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan :Y)
Dag 3 is ook zuur... Geduld is het toverwoord. Ik geloof dat de eerste keer rond op de hometrainer bij mij ook lang geduurd heeft. Strekken was ook (en is het af en toe nog steeds, 20 maanden later) een dingetje. Eerste keer zonder krukken was 6 weken na de operatie. Ook al heeft het lang geduurd, ik doe inmiddels wel weer alles wat ik voor de blessure ook deed en de functie van mijn knie is uitstekend. Komt bij jou ook wel weer goed :) Niet te snel willen, als het uiteindelijk maar goed gaat.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:31

ik mag kind zo afleveren,half 2 wordt pootje gerepareerd ;(

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:09

Ik kon heel snel strekken en plooien oldat ik hyperlaks ben, mijn spieren trokken ook heel snel weer bij omdat ik de 2 maanden voor de operatie en de dag na de operatie al bij mijn kinesist zat. Onderhoud ook je oefeningen thuis!

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:04

Afgelopen week is het 2 jaar geleden dat mijn kruisband gesloopt werd. Van de zomer 2 jaar geleden geopereerd en kan hem nog steeds niet strekken zoals mijn andere been.

Verbouwen vind mijn pootje niet leuk.
Veel op mijn knieen zitten schilderen (kozijnen, trappen), helpen laminaat leggen, heel veel traplopen (oude huis had 4 treden naar de slaapkamer, nu een gewone trap en met klussen veel op en neer lopen). Maar we zijn er blij mee! Dus pootje moet gewoon maar ff niet zeuren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48495
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:23

Bij mij is het nu 3 jaar en 3 mnd geleden dat ik op de OK lag... ik kan alles weer :D
Alleen de hele dag “krom” zitten op een stoel vindt mn knie niet leuk... dan komt er vocht in de achterkant... dat is te verhelpen door een krukje onder mn bureau, waar ik mn been op leg :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:42

Ik ben nu 11 maand post op. Speel alweer volluit rugby zonder grote problemen. Soms wat stijfheid na training en lang neerzitten maar voor de rest eigenlijk geen grote hinder :)

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:38

hallo allemaal, ik heb 2 weken geleden een dom ongeluk gehad in de longeer bak waardoor mijn voorste kruisband is gescheurd.
Ook mijn binnenste knieband is daarbij gekneusd.
De dokter heeft gezegd dat ik een maand heb om de knie stabieler te krijgen en anders naar orthopeed moet.
Ik kan hem niet volledig strekken en buigen gaat nu ook niet.Kan niet fietsen.
Het is mij onduidelijk wat ik tijdens deze fase allemaal wel en niet mag doen. De fysio zegt bewegen, lopen is goed.
Maar ik voel een vermoeidheid in beide benen en soms ook steken in heup en andere knie.
Durf bepaalde bewegingen ook niet , uit angst voor zo een pijn scheut.
Voor de mensen die niet geopereerd zijn, wat kan je uiteindelijk wel en niet meer ermee?
Vandaar wanneer ben je weer op het paard gegaan?
groetjes Debby

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:46

Als je nog actief wil sporten, ga naar een fysio en ga voor de operatie. Zo niet, zou ik nog steeds naar een goede (sport)fysio gaan. Opzich kunnen de spieren in de knie de functie van de voorenste kruisband overnemen, maar dit vercht heel veel goede (begeleide) training.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:03

Ik hou wel van sporten ben geen topsporter. Maar wat ik hier ergens in dit topic las is dat iemand al last kreeg bij het lopen in de bak.
Ik wil wel gewoon normaal kunnen paardrijden en ik fiets vaak.
En normaal kunnen functioneren op stal met uitmesten en kruiwagens legen e.d
Hardlopen is niet mijn ding maar zo nu en dan een stukje sprinten , wil ik toch wel kunnen doen.
Tegenwoordig zijn ze niet zo van het opereren begreep ik en ik doe het ook liever niet als je weer leest van mensen met pijn klachten of verlittekingen die last geven.
Maar ja over een x aantal jaar met een versleten knie zitten of een gescheurde meniscus...

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:35

Ik zou voor een operatie gaan, zeker als je wil blijven rijden. Zoek een goede fysio, maak dat je been sterk is voor de operatie mbv je fysio zodat je revalidatie sneller gaat.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:37

is er een maximale leeftijd waarna je het beter niet meer kan laten opereren?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:49

Geen idee, mijn chirurg vond niet opereren geen optie omdat ik recreatief sport en het gebrek aan een kruisband de boel zo hard verzwakt. Ze vervangen hele knieën tot op zeer hoge leeftijd dus ik kan me niet inbeelden dat er een max leeftikd op een acl reconstructie staat.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:51

MoonWencke schreef:
Marg schreef:
Helaas is mij dochter in rij de volgende. Lastig allemaal. 12 jaar en nog niet volgroeid. Welke optie je ook kiest, allemaal een voor en tegen om iets wel of niet te doen.

Ze zit op kunstschaatsen (springen) en het is haar rechterbeen waar ze altijd op land. Morgen afspraak bij een kinder orthopeed.
Gaat het om haar rechterknie? Ben benieuwd wat de orthopeed heeft gezegd.


Ja het gaat om de rechterknie. Helaas.
De orthopeed wil niet opereren. Te veel nadelen voor haar jonge leeftijd. Nu 4 tot 6 maanden 2x per week fysio om kracht en souplesse te krijgen. Ze heeft nog vocht in haar knie. Helemaal strekken lukt niet. Zolang ze dat heeft mag ze gym en met de klas en andere dingen doen. Dat zorgt bij haar wel voor frustratie. De fysio is zwaar en dat vindt ze niet leuk maar het is voor een goed doel: kunstschaatsen zonder operatie. Ik hoop dat het haalbaar is.

Volgende week weer een controle afspraak bij de orthopeed.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:02

Ik heb voor ik geopereerd ben weer (brave)paarden bekapt en beslagen.
In een zware bak lopen of een sprintje trekken werd hem niet.

Mijn orthopeed wilde eigenlijk niet opereren, maar ik heb toch aangedrongen. Traject daarna valt niet mee, maar dan is het wel zo goed als dat het gaat worden. Ik kan bijna alles, maar ben nog dagelijks gefrustreerd dat hij niet 100% is.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:22

Ik ben vanmorgen opgenomen en wordt zometeen geopereerd aan jawel hoor weer mijn rechterknie.... zucht de ellende is nog steeds niet klaar.....nu de meniscus kapot.....en verder kijken wat er gedaan moet worden......

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:36

Veel succes Sandorra!

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:27

Ben net weer wakker en op de afdeling flink draaierig nog van narcose.....arts nog niet gesproken maar was wel het een en ander gedaan en niet voor niks geweest......

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:32

@Adhira: mag ik naar je leeftijd vragen? Uit je bericht maak ik op dat je nu alleen nog bij de huisarts bent geweest. Ik raad je aan om toch alvast een doorverwijzing voor de orthopeed te vragen en de mogelijkheden met deze te bespreken.

@Marg: Is begrijpelijk dat het voor haar niet leuk is. Voor ons volwassenen zijn die knieën al vaak genoeg reden tot frustratie, maar wij kunnen dan nog beter relativeren als zo'n jong meisje. Wens haar maar heel veel succes van mij. De vele fysio-afspraken en oefeningen zijn het waard.

@Sandorra: Het zit je ook niet mee. Heel veel beterschap!


Ik was gisteren de hele dag op de FIBO (grote fitnessbeurs in Keulen) en heb 's avonds nog een uurtje Zumba gegeven. Mijn knie gaf sinds de middag weliswaar al aan het niet zo leuk te vinden en aan het einde van de dag zat ik op ruim 31.000 stappen, maar vandaag voel ik me gewoon prima en knie is ook weer bijgetrokken. Ga ik 'm morgen gelijk weer op de proef stellen.
~~}> O:)

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:42

Pffff jeetje mina wat heb ik pijn..... maar ze durven me niet meer pijnstillers te geven ivm allergie......

Arts is net geweest knie was flink geïrriteerd. aan de binnenkant veel los kraakbeen ze hebben een cyste verwijderd en binnen meniscus gehecht.....ook had ik last van ‘plica’ dat is dat het gewrichtskapsel heel erg verdikt is. Dit hebben ze ook schoon gemaakt en verdunt.
Al met al niet voor niks geweest.....

Ik blijf vannacht in het ziekenhuis en mag afhankelijk van de pijn misschien morgen naar huis maar dat gaan we bekijken.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:51

Zo hé, dat is een hoop narigheid. Sterkte. Hopelijk zakt de pijn snel.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:41

ik heb kind weer opgehaald, dikke lading pillen en een ventje met een ( zal t daar vandaan komen ) voetbal knie, zo dik en pijnlijk. t valt hem nu al zo vies tegen, en dat is dan dag 3 :+

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:31

Sterkte Sandorra.

Moon Wencke, ik ben 41
Gaan morgen kniebandentest bij de fysio.
Ik ga een maand fysio proberen en dan pas naar orthopeed.
Is beter om nu al heen te gaan dan maar wat kan hij doen?

groetjes Debby

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:21

Is een orthopeed een chirurg in NL? Alled heeft daar andere namen :+ Een fysio is een kinesist hier, en dat is absoluut een must bij een acl scheur. Je acl zal zich niet herstellen zonder een operatie, je kan prima zonder operatie verdergaan als je geen zware fysieke taken verwacht te doen, maar neem zeker een fysio/kine onder de arm. De spieren rondon de knie en in het been kunnen de functie van de acl/cpl overnemen, maar dit moet echt begeleid opgebouwd worden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48495
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:26

Hie was FIBO MoonWencke? Heb je Beto nog gezien?