Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48495
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:15

Balen zeg, Dennis... sterkte!

Hier gaat ie wel goed...ik kan sinds kort een techniek in de paal doen, waarbij ik aan mn geopereerde been hang *\o/*

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:36

Fysio wou me wel ff zien, dus mag mij vanavond daar even melden.
Het begon met traplopen dat dat lastig was, nu heb ik zelfs op een rechte lijn op vlakke bodem last en als ik stil zit. Pijn zit vlak boven mijn grootste litteken.
Geen idee wat het is, maar ben er nu al goed sjago van.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:39

Eenmaal paar paarden bekapt was het vanmiddag ff beter. Maar pijnlijk, wat dik en warm is natuurlijk niet goed.
Begin vorige week wel een rare draai gemaakt, toen schoot het ff in mijn bovenbeen. Toen dat weg trok geen last meer gehad. Fysio denkt dat ik daar de boel getriggerd heb ook al kreeg ik pas een aantal dagen later last. En dat na overbelasting, verbouwen, veel op mijn knieën, lange dagen.

Nu hopelijk heeft ze het getaped. Woensdag terug. En het liefst niet t gek doen. Dus dat proberen we maar, maar die beesten werken nooit allemaal mee zoals je hoop ;) .

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:41

balen zeg Dennis, hoe lang was het ook al weer geleden dat je geopereerd was?
Kon je toen je helemaal hersteld was na je operatie alles weer qua strekken en buigen en zo of toch bepaalde belemmeringen?
Ik twijfel erg over een operatie want lijkt iets beter te gaan maar met bepaalde oefeningen is hij niet stabiel.
Strekken gaat stukken beter maar buigen niet?
Maandag afspraak bij orthopeed.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:45

Vervelend Dennis. Hopelijk gaat het snel de Goede kant op.

Mijn dochter kan nagenoeg alles weer. Echt wonderbaarlijk.
Met oefeningen zoals hinkelen en sprongen maken is haar ene been wel nog duidelijk sterker dan de ander. Daarvoor blijft de fysio 2x In de week doorgaan. Maar ze mag weer naar dansles, fietsen, zwemmen en op de trampoline springen.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:50

Joepie, lang leve de tape!
Daar waar ik afgelopen week iedere ochtend beroerder de trap af kwam kon ik vanmorgen weer bijna zonder mijn knie te voelen normaal de trap af!

Van de zomer 2 jaar geleden.
Knie blijft wel een dingetje, als ik wat geks gedaan heb soms wat gevoelig (maar als hoefsmid ben je ook niet erg aardig voor je knieën, dus ook als ik normaal doe moeten ze aardig afzien).

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:56

Vandaag bij orthopeed geweest en hij vond mij knie een stuk stabieler en dan is het niet nodig om te opereren.
Ik moet in september terug komen.
Ben blij dat ik geen operatie hoef maar maak me wel druk over hoe t nu verder gaat.
Wat ik er uiteindelijk allemaal wel en niet mee kan en dat het niet nog een keer fout gaat en er nog meer kapot gaat.
Rustig aan , uitkijken met ongelijke grond.
Is bijna onmogelijk op stal. Als ik mijn 2 van de wei haal en 1 trekt me naar t gras dan moet ik al behoorlijk kracht zetten en je zal net in een kuiltje stappen. Om maar te zwijgen over kruiwagens sjouwen. klimmen op grote hooibalen en lopen door een zware bak.

AnoukS_
Berichten: 654
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:39

Hoi allemaal,

Ik kom even om het hoekje gluren in dit topic om te vragen naar ervaringen.

Ik heb helaas mijn voorste kruisband voor de 2e keer gescheurd, linkerknie. In 2006 gescheurd 1e keer, 2007 geopereerd, 2009 nogmaals geopereerd omdat het nog niet lekker ging. Heb een donor kruisband gekregen de eerste x.
Nu, aantal weken terug weer klein pech ongelukje gehad en kruisband weer kapot..
Maar nu is de discussie; weer opereren of niet.. ik ben behoorlijk instabiel (en hypermobiel), beenspieren zijn al aardig sterk.. neig zelf naar operatie, maar een 2e keer reconstrueren schijnt nogal een uitdaging te zijn.. zowel de operatie zelf als de revalidatie. -O- Zonder kruisband kan, maar zak er behoorlijk door en ook overstrekken tijdens wandelen gebeurt regelmatig. :')

Dus, mijn vraag; zijn er bokkers met ervaring reruptuur kruisband en hoe is dat gegaan?

Ben sowieso pechvogel, want rechter knie ook al kruisband kapot gehad maar ook een reconstructie gehad ( in 2010) :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:36

Als je nu al doorzakt en overstrekt dan lijkt mij al duidelijk, gewoon opereren :j

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:42

Hallo allen,

Ik zou graag ook hier mee willen praten. Ik heb eind maart tijdens een basketbal wedstrijd mijn kruisband van mijn rechterknie afgescheurd. Voordat dat duidelijk was waren we echter wel al een anderhalve maand verder ongeveer, de fysio bleef toch maar twijfelen en heeft me toch naar de orthopeed gestuurd. Hij bevestigde het meteen en ik moest voor een mri. Dat duurde helaas ook een maand voor ik die kreeg en vervolgens moest ik ook weer een maand wachten op de uitslag bij de orthopeed (fijn die vakantie periode).
Ik wist zelf al dat we sowieso zouden gaan opereren want ik wil echt weer gaan basketballen en die knie zou zonder operatie echt niet stabiel genoeg worden daarvoor. De operatie staat gepland op 1 oktober, helaas dus pas over 7 weken. Maar ik heb nu in ieder geval een datum en iets om naar uit te kijken. En dat doe ik ook echt. De revalidatie gaat zwaar worden maar ik ga dan ten minste vooruit en nu blijf ik al zo lang hangen. De arts hoopt trouwens ook het scheurtje in mijn meniscus te hechten, lukt dat niet dan moet die dat stukje eraf halen. Ook doet die meteen een lemaire plastiek, een extra versteviging wat kans op nog een keer scheuren verkleint, ik denk dat die dat meteen doet doordat basketbal zo'n risicovolle sport is.

Hoe is bij jullie het herstel verlopen? Ik praat graag mee.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:47

Ik heb hetzelfde als jij meegemaakt, met ook een versteviging langs mijn knieband omdat ik rugby speel en dat ook belastend is voor mijn knie.

Je hebt nog wat voor je operatie dus neem een kinesist/fysio onder de arm en begin nu met je knie te verstevigen. Hoe steviger je knie en spieren nu zijn, hoe minder hard je terugval na de operatie zal zijn.

Veel succes!

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 02:37

Inderdaad, begin al maar met kinesitherapie oefeningen.
Ik heb in januari mijn vkb gescheurd, barst in de knie en meniscus gescheurd. In februari ben ik geopereerd. Dat is ondertussen een half jaar geleden maar ben nog elke dag een uur bezig met die knie te strekken, masseren, verstevigingsoefeningen etc. Maar had natuurlijk ook de meniscus die ze hebben moeten opkuisen (deel wegnemen en dichtnaaien) en had te veel littekenweefsel aangemaakt. Ik ben 3 maand na de operatie 'gemobiliseerd' geweest. Dit wil zeggen dat ze onder narcose de knie manipuleren zodat het littekenweefsel losscheurt.
Geen vlotte revalidatie bij mij, maar wel een zeer stabiele knie.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:51

Inmiddels twee jaar verder en nog steeds af en toe wel eens last van mijn knie, maar dat kan met andere lichaamsdelen net zo goed het geval zijn.

Ik ben vrij vlug na scheuren geopereerd (slechts twee weken) en heb dus van tevoren niets gedaan, maar als je tot de operatie nog zoveel tijd hebt, zou ik ook aanraden alvast oefeningen te doen, zodat de terugval niet al te groot wordt. Na de operatie liep ik nog 6 weken met krukken voordat ik die kon gaan afbouwen. Mijn revalidatie verliep eerst langzaam, maar daardoor kon ik uiteindelijk wel weer snel van alles doen en heb eigenlijk ook geen beperkingen meer. Lang zitten met gebogen knie is niet altijd prettig (kleermakerszit bijv.) en door het litteken bovenop de knie (patellapees-methode) is op de knieën zitten ook niet handig. Maar er zijn ergere dingen.

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:36

Thnx voor jullie antwoorden!
Ik ben al een poos in de sportschool aan het trainen, ook mijn bovenbeenspieren heel goed. Ik ben nu op vakantie maar ga als ik terug ben contact opnemen met de fysio voor een eerste afspraak. Probleem is echter dat ik al door mijn vergoeding qua fysio heen ben dus ik moet alles gaan betalen. Dus ik wil vooraf daardoor niet vaker dan nodig is er langs.
Ik heb begrepen dat je na de operatie de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen, daarna valt het onder chronisch en wordt het vergoed vanuit de basisverzekering. Dus ja, dat werkt ook even tegen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:26

Ik heb in België niets zelf moeten betalen en ben meer dan 80 maal naar de fysio geweest, maar weet niet hoe dat in NL zit :=

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:50

Hier viel het vanaf mijn operatie onder chronisch.
Eerste paar keer voordat ik wist wat er aan de hand was (1e keer zelfs voordat de huisarts mij wou zien) niet.

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:59

Ah oké, in ga het navragen wanneer ik naar de fysio ga.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:52

Ik weet niet of je instagram hebt, maar daar heb je wat accounts die je kunnen helpen: TheACLclub, Strengthcoachtheraphy en Wesleywang.dpt. Vooral Wesleywang.dpt is intressant qua oefeningen die je zelf kan doen in de gym, als je de mogelijkheid tot fysio (nog) niet hebt. :j

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:10

Quebelle schreef:
Ik weet niet of je instagram hebt, maar daar heb je wat accounts die je kunnen helpen: TheACLclub, Strengthcoachtheraphy en Wesleywang.dpt. Vooral Wesleywang.dpt is intressant qua oefeningen die je zelf kan doen in de gym, als je de mogelijkheid tot fysio (nog) niet hebt. :j

Oh thnx voor het melden! Ik zal er eens naar kijken.

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:44

Zo ik ben vanmiddag bij de fysio geweest die mij ook gaan behandelen bij de revalidatie na de operatie. Was al bezig met zelf sporten en beenspieren trainen dus een aantal oefeningen die hij mee gaf deed ik al maar ook wat nieuwe gekregen. Ik heb nog 5 1/2 week om te zorgen dat ik zo sterk mogelijk de operatie in ga. Daarna meteen gaan knallen in de sportschool. Voelt goed!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:08

Daarna meteen gaan knallen in de sportschool. Voelt goed![/quote]





mak aan met knallen, hier mag kind na drie maanden voor operatie 2 helaas

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:19

Ik ben nog niet geopereerd hea, dat gaat 1 oktober pas gebeuren. Ik ben nu aan het trainen zodat ik zo sterk mogelijk qua benen/billen de operatie in ga.

Wat is er bij jou gebeurd?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:46

mijn zoon is drie april geopereerd en ging als een speer ( 100 % kracht ) tot hij op een rotmanier door zijn enkel ging, ankertjes zijn losgescheurd van bot, waardeloos dus

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:51

Dat is zuur, Sassefras! Helaas geen garanties.

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:54

Oh maar zijn kruisband is wel nog heel? Desondanks wel rot zeg, gadver!