Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hallo, voorstel rondje

 
Profiel   

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Noem mij maar Lolly.
Ik ben sinds kort een echte penny.
Ik heb een tinker merrie veulen gekocht.

Dit is mijn eerste eigen paard/pony/giraffe met dikke billen.

En ik heb weinig ervaring met paarden...
Wel vroeger veel gereden. Maar altijd op een paard van een ander.

Waarom dan een veulen?
Nou voor mijn eigen vertrouwen. (Ik hoef niet meteen te rijden)
En ik kon haar krijgen bij de mensen waar ik vroeger altijd reed... dus ik weet dus wat ik heb.

Pony (ik hou het voorlopig lekker anoniem) is nu 7 maanden. Super mak. (Ik had keuze uit 3 veulens/jaarlingen) en zij moest het gewoon worden.

Ze is niet de mooiste met aftekening, niet de grootste qua maat maar ze is helemaal van mij.

Maar nu ze volgende week komt zit ik ook wel met wat "gezonde spanning"
Want voor heen was het: zadel jij die ff op... en dan pakte ik de spullen en deed ik dat.

En nu moet ik zelf spullen daan aanschaffen en komt ik dingen tegen dat ik zeg; waar is dat voor?

(Een longeer bit? Hallo? Dat deed ik altijd met een longeerlijn en thats it)

Ik heb dus nog ook helemaal niets van mezelf.

Ja een lege zadel kast. En vanaf vrijdag een gevulde stal.

Wat zijn de basis dingen die ik echt nodig heb?
En wat echt nog niet.
Want in mijn enthousiasme en mijn geplunderde spaarrekening (niet de beste combinatie) sta ik op het punt om meteen een prachtig op maat gemaakt zadel te bestellen.... (ik mag het van mezelf wel in mijn winkelwagen laten staan)

Dus ik moet ff beetje de rem er op....

Maar wat heb ik dan wel echt echt nodig waar ik waarschijnlijk zelf nog niet aan heb gedacht.

Ik ga maandag lekker naar zozoo.
Poetskoffer staat op mijn lijstje. Met inhoud uiteraard.
Mooi halster. Matchen met halstertouw... waarschijnlijk roze want wil me wel echt ff penny voelen....
Ehbo kit.

Ik dacht een longeerlijn.... dat we daarmee in de bak kunnen stappen.
Misschien spullen voor grondwerk? (Wat? Waar? En waarom?)

Oftewel waar en waaraan moet ik die spaar rekening legen?

Kom maar op met dat advies.

Oh voordat ik commentaar krijg. De stalling waar ze naar toe gaat neemt het beleren voor rekening ofnouja ik krijg de rekening en hun doen het werk...
Dus ben niet helemaal stuurloos.

Ik heb ook pony niet zo maar gekocht.... ik ben hier al maanden mee bezig... eigenlijk al 10 jaar... (dela spaar deposito :j ) en nu met mijn verhuizing naar wat groener gras (lees gelderland) nu echt de mogelijkheid.

Ze staat helaas niet aan huis.... ondanks vrijstaand en grote tuin. Maar dat komt door het bedrijf van me man met veel auto's en lawaai. Maar de stalling staat bij de buren... grote pensionstal. 14 pensen met hun paard/pony en alle facaliteiten. (Helaas geen binnen bak dan maar je kunt niet alles hebben)

Dus brand maar los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 06:29 



 
Profiel   

Weet je wat fijn is als je veulen pas 7 maanden is? Dat je nog even lekker kan doorsparen. Behalve ren halster en misschien een borstel beb je namelijk helemaal niks nodig. Dier kan nog lekker een hele poos op de wei tussen vriendjes en er hoeft nog niks mee te gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 06:33 



 
Profiel   

Inderdaad... Een halster + halstertouw en wat borstels en een hoevenkrabber. Meer heb je niet nodig de eerst komende jaren.

Een veulen dient gewoon nog 24/7 buiten te staan met paardenvriendjes.
Als mens kun je er het beste zoveel mogelijk vanaf blijven zodat het juist met 3 of 4 jaar oud makkelijk te beleren is en niet intussen heeft geleerd dat ze sterker is als een mens bijvb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 06:47 



 
Profiel   

Ja we gaan voorloppig stappen. En beetje alles ontdekken samen.
Maar ik vind het zooooo ontzettend spannend
Ook wordt dit het meest geborstelde paard voor de komende 3 jaar.

Grappig feitje mijn man heeft niets met paarden maar stond gisteren der meteen te kammen. Want ze had een klitje in de staart en dat kan natuurlijk echt niet. Hij was hier ook echt boos over dat de mensen daar haar niet hadden gekamd...

En hij stond daar als een blij ei haar maar te kammen en maar ja gaan we je mooi maken ja...
Hilarisch.

Maar een halster:
Ook daarin weer 105 verschillende. Met bontje, zonder. Nylon of leer. Neopreen...

Moet ik ook zeggen dat ik een beetje klasse verschil met met stal hoor...

Waar ik eerst reed en mee hielp want het gewoon een halster. Goedkoop. Veel modder. En doe maar normaal dan doe je gek genoeg.

En bij pony haar stal is het de range rover leren rij laarzen type...
Ik melden gisteren dat ik er nu echt 1 had gekocht en de champagne werd letterlijk open getrokken...
In het kader van de vrijdagmiddag borrel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 06:49 



 
Profiel   

Als er iets niet belangrijk is dan is het wel het 'duur' willen overkomen op anderen. Je pony wordt er echt niet beter van als je met dure rijlaarzen champagne gaat staan drinken.
Koop gewoon het simpelste halster wat er is voor nu. Pony gaat er toch nog uitgroeien, gaat er vast nog een keer mee in de blubber rollen of breekt het nog een keer.
Als hij straks uitgegroeid is kan je altijd nog overwegen iets mooiers te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 06:57 



 
Profiel   

Goof schreef
Als er iets niet belangrijk is dan is het wel het 'duur' willen overkomen op anderen. Je pony wordt er echt niet beter van als je met dure rijlaarzen champagne gaat staan drinken.
Koop gewoon het simpelste halster wat er is voor nu. Pony gaat er toch nog uitgroeien, gaat er vast nog een keer mee in de blubber rollen of breekt het nog een keer.
Als hij straks uitgegroeid is kan je altijd nog overwegen iets mooiers te kopen.


Ja dat is ook een beetje mijn instelling maar ik moet zeggen dat voor sommige tips en adviezen ze best een punt hebben. (Goedkoop is duurkoop)

Mensen zijn ook erg aardig en behulpzaam.
Ik mag van range rover mr namelijk de trailer pakken mocht ik hem nodig hebben...

En best apart dat de meningen ook in dit gebied zo uit 1 lopen.
De een zegt lekker veel in de hand nemen. Kan ze goed wennen.

De ander zegt juist niet....

(Net als op de hondenschool hihi)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:02 



 
Profiel   

Laat je vooral niet gek maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:04 



 
Profiel   

Dat. En gooi dat zadel uit je winkelmand.. je weet toch helemaal niet of hij dat ooit gaat passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:08 



 
Profiel   

Gaat deze 7 maanden oude veulen ook nog op de dure pension stal spelen met soortgenootjes of staat ze daar de komende 3 jaar voor de sier .

Zadel, longeer spullen duur halster kom op zeg het beestje is 7 maanden.
Zoek een leuke opfok voor de komende 3 jaar ga af en toe knuffelen dan kan je minimaal de helft van je stalgeld sparen om straks goed te kunnen investeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:10 



 
Profiel   

Zet hem lekker in een opfok tot hij een jaar of 3-4 is en begin dan pas denken aan longeren etc, laat hem lekker paard zijn en dan kan jij in de tussentijd nog doorsparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:12 



 
Profiel   

Pensionstal is duurder dan een goede opfok. Kun je echt veel geld mee besparen.
Daarnaast heeft een veulen tot zeker 2 jaar een concentratie boog van zo’n 10 minuten.
Als ik dan lees dat dit het meest geborstelde paard gaat worden... Ik snap je enthousiasme wel, maar bedenk aub dat een veulen / jong paard veel liever rondbanjert met vriendjes en mensen voor hem / haar bijzaak is ( voor het voer )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:24 



 
Profiel   

Voor nu zijn maatwerkzadels, leren halsters, chique rijlaarzen etc etc nog weinig van toepassing.

Je paard heeft het meeste aan het legen van je spaarrekening voor een goede start van haar leven. Dus:
24/7 buiten (met schuilmogelijkheid) met leeftijds- en soortgenootjes. Zo leren ze van elkaar ook nog heel veel. En met alle regen, modder en gespeel zal er echt wel eens klitten en vieze plekken zitten. Het is tenslotte een paard ;)

En als extra kan je met een simpel veulen halster, want ze groeien er toch wel uit, en een borsteltje af en toe gezellig langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:37 



 
Profiel   

Diertje heeft geen pensionstal nodig, maar een goede opfok.. Of lekker ergens in een kudde van gemengde leeftijden, maar in ieder geval lekker buiten of in een grote groepstal..

Je vindt 't misschien niet leuk om te horen, maar jij bent de eerste tijd echt niet belangrijk voor je paard.. Soortgenoten, waar je paard alles van af kan kijken en kan leren, die zijn het belangrijkst..

Als je je paard nu al alleen in een box gaat zetten, met alleen overdag een paar uurtjes naar buiten, dan krijg je vroeg of laat zeker problenen met het gedrag van je paard.. Ofwel naar jou, ofwel naar andere paarden..

Doe jezelf en je paard een lol en zet 'm ergens lekker in een groep weg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:45 



 
Profiel   

Inderdaad, een veulen van 7 maanden hoort lekker buiten met soortgenootjes rond te hobbelen. Die heeft helemaal geen belang bij een roze poetsset of croco laarzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:54 



 
Profiel   

Waarom koop je een veulen als je al over longeren en een zadel kopen praat? Ik hoop ontzettend dat dit veulen de kans krijgt om veulen te mogen zijn met leeftijdsgenootjes. Gooi 1 x in de week er een borsteltje over en laat hem verder met rust...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:54 



 
Profiel   

Wouwwww gezellig zo op zon forum....
Weet ik meteen weer waarom ik nooit op een honden forum wat plaats....

Wouw...

Ff voor de duidelijkheid.
Ze komt in een gemengde groep. 2 veulens, 1 jaarling en meerdere merries.

De reden voor deze stal: hij is op 3 minuten van me huis.... en ik heb er zicht op....

Maar ik hoor het al weer...
Bij bol.com koop ik wel een boek daaag!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:05 



 
Profiel   

Nou ja zeg, ik lees enkel goede adviezen. Maar koop inderdaad lekker een boek en ga je pony poetsen met mooie roze borstels. Zadel ook zeker nu al kopen hoor! Je kunt het maar vast hebben. Misschien ook stang en trens? Alvast oefenen kan geen kwaad.
:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:27 



 

Basisdingen zijn wat mij betreft een simpel (en stevig/dikker) halster. Geen dun simpel halstertje, want die kan makkelijker in de huid snijden), een ehbo-set, wat borstels en een hoevenkrabber, vliegenspray voor als het in de zomer echt te mal gaat met vliegen, entingen op de juiste leeftijden, een dosis geduld en maatjes voor je veulen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:33 



 
Profiel   

Edit; iets te snel gelezen.

Het is gewoon uit ervaring en onderzoeken gebleken dat een jong paard beter sociaal wordt wanneer die in een groep van "klasgenoten" heeft gezeten dan wanneer die de hele dag op stal staat. Elk serieus boek zal je dat waarschijnlijk ook vertellen. Daar heb je later alleen maar profijt van.

Het is niet voor niks dat los van alle verschillende meningen over wat je met je veulen wanneer doet voor hoe lang, iedereen hier wel hetzelfde over denkt. We weten gewoon dat een paard dat net zo nodig heeft als dat een kind naar de basisschool gaat.

Het is jammer dat je je daardoor aangevallen voelt, maar je kwam hier toch juist voor dit soort adviezen?

Hoeveel komt je veulen straks buiten met de andere jonge paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:41 



 
Profiel   

TS je hebt t over een ‘op maat gemaakt zadel’ kopen voor een veulen van 7 maanden.... Als je je even iets inleest over zadels, zittingmaten, boommaten, pasvormen en de wijze waarop de rug zich ook ver na het derde jaar nog ontwikkeld hoop ik dat je de reacties hier wat beter begrijpt.
En dat mensen hun wenkbrauwen optrekken bij iemand die zonder enige kennis of kunde een dier aanschaft. Je zou niet de eerste zijn die volgend jaar een topic opent met ‘help mijn jaarling laat zich ineens niet meer vangen’ of ‘mijn twee jarige toont agressief gedrag als ik de wei in kom’ goh, hoe zou dat komen :=

Laat die kleurtjes en mooidoenerij even wat t is, het beestje moet lekker baby kunnen zijn in een groep soortgenoten. Heb jij alle tijd om je in te lezen, is veel belangrijker dan een matchend halster met touw.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen