Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:09

Het is niet Ts haar verantwoordelijkheid als de zadelpasser hem terug koopt wat er daarna mee gedaan word.
Maar ik vraag me af of hij dat daadwerkelijk gaat doen voor die prijs als hij dan geen ander zadel mag verkopen aan Ts (ook te duur)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:53

Als de boom van het zadel wel goed is voor je paard kun je door een kundige! Zadelmaker andere kussens laten maken voor je huidige zadel. Alleen zijn de meeste zadelmakers geen zadelmaker maar zadelpasser en kunnen zij helemaal geen kussens maken. Maar er zijn er een paar in NL die dit wel kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit zadel met deze kussens op geen enkel paard past. Maar ook dat dit geen reden is om het hele zadel dan maar in de kliko te gooien. Verkopen met deze kussens gaat ook een uitdaging worden ben ik bang.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:10

Dat alle kieffer zadels slecht zijn en geen drol waard zijn is wel klink klare onzin hoor. Ik heb zelf ook een kieffer, heb m bijna nieuw van de zadelmaker gekocht. Een kieffer lusitano. Heel mooi zadel met een fijne pasvorm. Zit ook niet zo hard als de oudere kieffer zadels. Omdat mijn paard haar bespiering aan het veranderen is ligt het niet meer helemaal 100% en zoek ik inmiddels naar iets anders.
Ik heb het ook aan de hand gehad. Nieuw zadel gekocht bij een zadelpasser, als je t al een zadelpasser kon noemen. Ook in goed vertrouwen. Bleek van geen kant te passen. Hij beweerde natuurlijk van wel, tegenover een echte zadelmaker. Je kan er niks mee. Ik heb het ingeruild bij een andere zadelmaker die wel een zadel had voor mijn paard dat wel echt paste, nog een aardige prijs voor gehad. Kreeg een ander zadel plus geld toe.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:12

Lisaizo schreef:
kwii schreef:
Na 8 maanden kan je er weinig meer van zeggen, vind ik dan. Ik zou het zadel via de zadelmaker laten verkopen en nog wat geld er voor terugkrijgen.


Ook als het dus vanaf het begin af aan al niet goed is geweest? Volgens de andere zadelmaker had het zadel nooit meer verkocht mogen worden... voel me dus eigenlijk een beetje opgelicht



Er is geen regel dat het minimaal zo breed moet zijn. Een zadel moet passen en dat zadel kan op de een wel passen en op de ander niet. Al vind ik het we flink geld voor een tweedehands kieffer maar daarvan je zelf bij toen je hem kocht. Zie het als duur leergeld.

Vraag die zadelmaker hoe snel hij verwacht dit zadel te verkopen want als je pech hebt ligt die er zomaar een aantal jaar. Dan ben jij alweer vergeten dat je hem had.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:13

Sas_Mon schreef:
Als de boom van het zadel wel goed is voor je paard kun je door een kundige! Zadelmaker andere kussens laten maken voor je huidige zadel. Alleen zijn de meeste zadelmakers geen zadelmaker maar zadelpasser en kunnen zij helemaal geen kussens maken. Maar er zijn er een paar in NL die dit wel kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit zadel met deze kussens op geen enkel paard past. Maar ook dat dit geen reden is om het hele zadel dan maar in de kliko te gooien. Verkopen met deze kussens gaat ook een uitdaging worden ben ik bang.


Uhhh hoe duur denk je dat die "onderneming" word?
Een "simpele" handeling als nieuwe vulling in de kussens kost al tussen de 150 en 200 euro, gezien het werk wat je daar van hebt(+materiaalkosten) is dat ook nog eens een nette prijs en geen geldklopperij.
Het nieuwe kussens verhaal zal velen malen meer kosten dan wat dit zadel nog waard is.

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:14

belle_boef schreef:
Er is geen regel dat het minimaal zo breed moet zijn. Een zadel moet passen en dat zadel kan op de een wel passen en op de ander niet. Al vind ik het we flink geld voor een tweedehands kieffer maar daarvan je zelf bij toen je hem kocht. Zie het als duur leergeld.

Vraag die zadelmaker hoe snel hij verwacht dit zadel te verkopen want als je pech hebt ligt die er zomaar een aantal jaar. Dan ben jij alweer vergeten dat je hem had.


Goede tip, dankje!

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:18

DuoPenotti schreef:
680 voor dit zadel terug, doen, meteen doen.
Kieffers zijn momenteel niets waard en deze is waarschijnlijk nog met het hoekige zwarte logo en is dan van voor 2003 (zeg ik ff uit mijn hoofd). Maar met dat smalle tussenkanaal eerder ergens in 88/ 92.
Kijk maar eens op de beugelriemhaak, daar staat een rondje met een getal.
:j


Heb even gekeken... 92

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:21

Lisaizo schreef:
DuoPenotti schreef:
680 voor dit zadel terug, doen, meteen doen.
Kieffers zijn momenteel niets waard en deze is waarschijnlijk nog met het hoekige zwarte logo en is dan van voor 2003 (zeg ik ff uit mijn hoofd). Maar met dat smalle tussenkanaal eerder ergens in 88/ 92.
Kijk maar eens op de beugelriemhaak, daar staat een rondje met een getal.
:j


Heb even gekeken... 92


Dan is het dus van 92... schandalig van die zadelmaker...

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:25

Eretria wie zegt dat alle kieffer zadels slecht zijn?
Ik niet. Ik vind het geweldige zadels.
Maar ja tweedehands hebben ze wel eens meer opgebracht dan tegenwoordig.
Op de een of andere manier zijn ze tegenwoordig niet meer echt gewild.
Naar mijn idee zonde.

Dat het op zich goede zadels zijn zie je wel aan dat er nog zoveel Kieffer's rond gaan met dit smalle kussenkanaal. Zadels van eind 89 begin 90.
Alle zadels uit die tijd hadden dat toen. Latere inzichten gaven aan dat dit te smal was.
Soms zie je nog een stubben op marktplaats van die leeftijd. Maar zoveel als kieffer niet. Omdat het zeker toen echt goede kwaliteit zadels waren.
Helaas is de Kieffer markt nu slecht.
Zelfs voor een zadel jonger dan 10 jaar is, wat niet veel hoeft te zijn, moet je met geluk 700 voor krijgen als particulier.
Dus ja een bod als er nu ligt voor Ts zeker aangrijpen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:28

Lisaizo schreef:
DuoPenotti schreef:
680 voor dit zadel terug, doen, meteen doen.
Kieffers zijn momenteel niets waard en deze is waarschijnlijk nog met het hoekige zwarte logo en is dan van voor 2003 (zeg ik ff uit mijn hoofd). Maar met dat smalle tussenkanaal eerder ergens in 88/ 92.
Kijk maar eens op de beugelriemhaak, daar staat een rondje met een getal.
:j


Heb even gekeken... 92

Ja dat dacht ik al. Later zijn ze de bredere tussen kanalen gaan maken.

Ja vind die prijs ook echt oplichting.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:34

Mijn bijrijdpaard had ook zo’n oude kieffer met smal kanaal. Arm paard. Ik heb gelijk eigen zadel gekocht en dat had een heel breed kanaal juist want dat had hij echt nodig (niet alle paarden!). Maar wat een prijs heb jij betaald. Kieffer brengt idd echt niets meer op tegenwoordig dus ik vind wel dat er van je onwetendheid misbruik is gemaakt. Hij moet geweten hebben dat het veel te veel was.

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:38

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik heb nu een bericht gestuurd naar de VZTD waar hij bij aagesloten is en heb daar het probleem ook voorgelegd en gevraagd naar hun mening. Als zij het ermee eens zijn dat het zadel inderdaad niet goed is en ook nog eens veel te duur aan mij is verkocht, kan ik hopelijk mijn geld ervoor terugkrijgen. Als zij van mening zijn dat het zadel goed is, dan ga ik het aanbod aannemen om het door hem te laten verkopen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:39

Ik lees overal over die € 680, maar de zadelmaker heeft toch niet gezegd dat je dat krijgt?? Althans ik lees in de OP dat TS zijn verkoopprijs -/- 15% ontvangt. Waarbij hij volledige zeggenschap krijgt over en vertrouwen in de opgave van de prijs die hij ervoor krijgt, áls en wanneer hij het zadel nog verkocht krijgt. Dus als hij het over 5 jaar voor € 100 verkoopt, krijgt TS dan fijn nog € 85 in het handje. Of heb ik dat verkeerd begrepen??

Ik hoop dat de VZTD oplossing brengt!

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:41

StalDiefdijk schreef:
Ik lees overal over die € 680, maar de zadelmaker heeft toch niet gezegd dat je dat krijgt?? Althans ik lees in de OP dat TS zijn verkoopprijs -/- 15% ontvangt. Waarbij hij volledige zeggenschap krijgt over en vertrouwen in de opgave van de prijs die hij ervoor krijgt, áls en wanneer hij het zadel nog verkocht krijgt. Dus als hij het over 5 jaar voor € 100 verkoopt, krijgt TS dan fijn nog € 85 in het handje. Of heb ik dat verkeerd begrepen??

Ik hoop dat de VZTD oplossing brengt!


Dat klopt inderdaad. Maar mocht ik deze optie kiezen, dan zou ik het zadel bij hem brengen en spreken we een verkoopprijs af (zal wel weer veel te hoog zijn voor wat het zadel nog waard is.. maarja dat is voor mij weer meer geld terug). Iemand anders zei dat ik ook kan zeggen: voor 500 euro is de winst voor jou en hebben we het er niet meer over. Dan hoef ik niet de verkoop af te wachten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:58

Precies. Daarom zei ik ook dat ze dan moet zeggen dan koop je hem nu voor dat geld. Nu meteen.

Maar ben ook bang dat hij dat niet doet.
Hij weet echt wel dat dit zadel dat niet meer waard is.

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 18:01

DuoPenotti schreef:
Precies. Daarom zei ik ook dat ze dan moet zeggen dan koop je hem nu voor dat geld. Nu meteen.

Maar ben ook bang dat hij dat niet doet.
Hij weet echt wel dat dit zadel dat niet meer waard is.


Nou inderdaad. Nu ik weet dat dit zadel uit 92 komt en ze op marktplaats voor 150 weggaan, voel ik me echt zwaar opgelicht. Helemaal omdat het nog niet eens goed op mijn paard past dus... hij had dit waarschijnlijk gewoon nog liggen en moest het kwijt...

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:02

Lisaizo schreef:
StalDiefdijk schreef:
Ik lees overal over die € 680, maar de zadelmaker heeft toch niet gezegd dat je dat krijgt?? Althans ik lees in de OP dat TS zijn verkoopprijs -/- 15% ontvangt. Waarbij hij volledige zeggenschap krijgt over en vertrouwen in de opgave van de prijs die hij ervoor krijgt, áls en wanneer hij het zadel nog verkocht krijgt. Dus als hij het over 5 jaar voor € 100 verkoopt, krijgt TS dan fijn nog € 85 in het handje. Of heb ik dat verkeerd begrepen??

Ik hoop dat de VZTD oplossing brengt!


Dat klopt inderdaad. Maar mocht ik deze optie kiezen, dan zou ik het zadel bij hem brengen en spreken we een verkoopprijs af (zal wel weer veel te hoog zijn voor wat het zadel nog waard is.. maarja dat is voor mij weer meer geld terug). Iemand anders zei dat ik ook kan zeggen: voor 500 euro is de winst voor jou en hebben we het er niet meer over. Dan hoef ik niet de verkoop af te wachten.


Ik zou ook eerder zo’n afspraak maken. Dan ben je er vanaf. En ook van die zadelmaker

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:05

Ja ik begrijp je gevoel helemaal.
Het is echt schande wat hij dit jou heeft geflikt omdat hij wist dat het kon bij jou.
Ik vind dat lager dan laag.
Juist iemand die nog moet leren zou hij goede info moeten geven.

Als ik kijk bij de zadelpasser hier. Zij legt echt uit wat ze doet. Wat ze ziet. En heb veel van haar geleerd. Zo hoort het naar mijn idee!

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 18:09

DuoPenotti schreef:
Ja ik begrijp je gevoel helemaal.
Het is echt schande wat hij dit jou heeft geflikt omdat hij wist dat het kon bij jou.
Ik vind dat lager dan laag.
Juist iemand die nog moet leren zou hij goede info moeten geven.

Als ik kijk bij de zadelpasser hier. Zij legt echt uit wat ze doet. Wat ze ziet. En heb veel van haar geleerd. Zo hoort het naar mijn idee!


Dat deed deze nieuwe zadelpasser nu ook. Veel beter gevoel erbij en nam ook veel meer tijd om alles echt perfect te krijgen. Dus gelukkig voor mijn paard heb ik het laten checken en is het nu opgelost. Voel me vooral schuldig naar haar toe dat ze dus al die maanden met een slecht passend zadel heeft gelopen zonder dat ik het doorhad. Ze laat zulke dingen niet zo snel merken helaas... konden ze maar praten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:13

Voel je aub niet schuldig. Uiteraard is het rot voor jou paard. Maar jij hebt met de beste intentie een zadelpasser laten komen. Er zijn ook mensen die zelf wat kopen en er op gooien. Zonder dat ze weten wat ze doen. Dat soort mensen moet zich schuldig voelen... Plus deze oplichter.

Lisaizo
Berichten: 90
Geregistreerd: 16-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 18:17

DuoPenotti schreef:
Voel je aub niet schuldig. Uiteraard is het rot voor jou paard. Maar jij hebt met de beste intentie een zadelpasser laten komen. Er zijn ook mensen die zelf wat kopen en er op gooien. Zonder dat ze weten wat ze doen. Dat soort mensen moet zich schuldig voelen... Plus deze oplichter.


Daar heb je gelijk in. En ik ben het nu aan het oplossen voor haar gelukkig

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:40

@DP in mijn omgeving is iedereen heel afkeurend over Kieffer.

Even als voorbeeld, ik heb voor mijn zo goed als nieuwe Kieffer €950 betaald. 750 contant en kreeg 200 terug voor een ander zadeltje dat ik voor niet zoveel had gekocht.
Ik heb zelf werkelijk geen flauw idee van welk jaar mijn zadel is. Maar denk niet dat het ouder is dan 5 jaar.
Zelf zou ik kijken of ik dat zadel toch ergens in kon ruilen gezien je er dan waarschijnlijk toch meer voor krijgt dan wanneer je het probeert te verkopen. Daarnaast zullen de goedkope zadeltjes terecht komen bij mensen die er geen verstand van hebben en er maar gewoon een zadel op knallen omdat tie niet zoveel kostte. Althans, dat gebeurd vaak..

Ik hoop dat je er toch nog een beetje redelijk uitspringt. Het is ontzettend zuur en ik weet dat als geen ander. :n

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:49

Bij de zadelpasser betaal je meer. Maar zet 'm op marktplaats en 700 krijgen is veel mazzel hebben het laatste jaar.
Ik zelf begrijp het ook niet.
Helaas passen mijn extreem brede paarden niet meer in de Kieffer's die ik had. Anders had ik ze nog steeds.

Aan de logo's kun je ongeveer de leeftijd zien. Bij de oudere ook in een rondje bij de beugelriemhaak.
Bij de nieuwere helaas niet meer.
Maar het serie nummer bij Kieffer doorgeven en je hebt binnen een paar dagen alle info.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:53

Ik zou idd ook proberen dat hij hem terugkoopt en de winst gewoon lekker houdt. Desnoods voor 400 euro, maar anders krijg je er nooit meer een cent voor. Hij gooit dat zadel in de hoek en zal hem niet proberen te verkopen. Een andere kieffer of Stubben of wat dan ook die hij voor 100 heeft ingekocht verdient hij namelijk veel meer aan...

Hopelijk kan die vereniging nog wat voor je betekenen.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:00

€850,- euro voor een zadel uit 92 :x pijnlijk.! Hopelijk kan de VZTD wat voor je betekenen..