Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trektocht in Frankrijk

 
Profiel   

Hoi bokkers,
Ik ga van de zomer op Western trektocht in Frankrijk (8 dagen) alleen weet ik niet precies wat ik aan moet, wat ik mee moet nemen en wat ik moet verwachten dus zijn er mensen met ervaring en ie mij tips kunnen geven?

Gr. Jolie
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 22:12 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [BRT] Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten daar past dit beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 10:53 



 
Profiel   

Goed vooruitzicht! :D Ik lees even mee, eind augustus heb ik er ook eentje staan maar dan in Mongoliƫ.

In ieder geval goede schoenen/laarzen waar je mee kunt rijden en lopen. En slippers voor erna.

Naadloos ondergoed maakt het ook een stuk comfortabeler.

Daarnaast een goede jas die ook waterdicht is, meerdere lagen zodat je kunt wisselen qua warmte (al is dat misschien in Frankrijk misschien minder van toepassing).
Ik heb ook van de week deze broek besteld: https://www.revolutionrace.nl/dames/bro ... Color=2007 Kwam toevallig op bokt ook voorbij en die lijkt me ideaal.

Heeft de organisatie een Paklijst? Meestal staan daar ook wel goede tips op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:42 



 
Profiel   

Daar kun je op basis van deze info helemaal niks van zeggen.

De toko waar je gaat rijden zal op z'n minst aan moeten geven hoe bagagevervoer geregeld is, welke bepakking ze voor ogen hebben/beschikbaar stellen en hoe ze de trip inrichten.

Maar in z'n algemeenheid zijn de meeste georganiseerde trektochten met bagagevervoer zodat je (vrijwel) niks te paard mee neemt.

Tegen die achtergrond heb je gewoon je kleding mee om mee paard te rijden in twee- of drievoud, eventueel een setje voor "netjes" en verder goed ondergoed waarmee je langere tijd in het zadel kunt zitten, degelijke rijschoenen met chaps (voorkeur) of laarzen. Check bij laarzen of een laarzenknecht beschikbaar is als je dat nodig hebt.
Zonnebrandmiddel dat goed werkt en liefst ongeparfumeerd.

Verder moet je nagaan hoe de vochtvoorziening geregeld is. Zeker als het warm is, wil je gewoon water bij je hebben op het paard en dat eventueel onderweg aan kunnen vullen.

Train jezelf, indien nodig, op ritten van 3 - 5 uur, dat je weet hoe je dat volhoudt. Denk er daarbij aan dat er op zo'n trektocht vaak veel meer gestapt wordt dan wij gewend zijn. Denk aan 80-90% stappen en drafjes tegen berg op (is gemakkelijker voor de paarden) en wellicht een galopje, maar dit is ook sterk afhankelijk van de omgeving en of je bagage op je paard mee neemt. In bergachtig gebied rijdt je anders dan in de vlakke gebieden.

Bovenkleding liefst lange mouwen maar wel luchtig, zodat de zonnebrand beter z'n werk kan doen, je minder kans hebt op schrammen van takken en je het minder warm krijgt. Let vooral ook op dat je je nek beschermt!!

Had ik al gezegd dat je genoeg zonnebrand mee moet nemen :D

P.S.: vergeet vooral niet om ervan te genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 21:38 



 
Profiel   

Bij een western trektocht zou ik vooral investeren in een fijne jeans om in te rijden, bijvoorbeeld een Wrangler of Ariat en goed passende westernlaarzen, bijvoorbeeld ook van Ariat.

Verder vooral de tips van ikke opvolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 22:39 



 
Profiel   

Bedankt ik ga zeker goed investeren in jeans en Western laarzen en een goed luchtig lange mouwe shirt ( weet iemand goed met of shirt?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:12 



 
Profiel   

DieL_Zor schreef
Goed vooruitzicht! :D Ik lees even mee, eind augustus heb ik er ook eentje staan maar dan in Mongoliƫ.

In ieder geval goede schoenen/laarzen waar je mee kunt rijden en lopen. En slippers voor erna.

Naadloos ondergoed maakt het ook een stuk comfortabeler.

Daarnaast een goede jas die ook waterdicht is, meerdere lagen zodat je kunt wisselen qua warmte (al is dat misschien in Frankrijk misschien minder van toepassing).
Ik heb ook van de week deze broek besteld: https://www.revolutionrace.nl/dames/bro ... Color=2007 Kwam toevallig op bokt ook voorbij en die lijkt me ideaal.

Heeft de organisatie een Paklijst? Meestal staan daar ook wel goede tips op.


De organisatie heeft helaas geen pakklijst wat ik ook echt vervelend vind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:14 



 
Profiel   

ikke schreef
Daar kun je op basis van deze info helemaal niks van zeggen.

De toko waar je gaat rijden zal op z'n minst aan moeten geven hoe bagagevervoer geregeld is, welke bepakking ze voor ogen hebben/beschikbaar stellen en hoe ze de trip inrichten.

Maar in z'n algemeenheid zijn de meeste georganiseerde trektochten met bagagevervoer zodat je (vrijwel) niks te paard mee neemt.

Tegen die achtergrond heb je gewoon je kleding mee om mee paard te rijden in twee- of drievoud, eventueel een setje voor "netjes" en verder goed ondergoed waarmee je langere tijd in het zadel kunt zitten, degelijke rijschoenen met chaps (voorkeur) of laarzen. Check bij laarzen of een laarzenknecht beschikbaar is als je dat nodig hebt.
Zonnebrandmiddel dat goed werkt en liefst ongeparfumeerd.

Verder moet je nagaan hoe de vochtvoorziening geregeld is. Zeker als het warm is, wil je gewoon water bij je hebben op het paard en dat eventueel onderweg aan kunnen vullen.

Train jezelf, indien nodig, op ritten van 3 - 5 uur, dat je weet hoe je dat volhoudt. Denk er daarbij aan dat er op zo'n trektocht vaak veel meer gestapt wordt dan wij gewend zijn. Denk aan 80-90% stappen en drafjes tegen berg op (is gemakkelijker voor de paarden) en wellicht een galopje, maar dit is ook sterk afhankelijk van de omgeving en of je bagage op je paard mee neemt. In bergachtig gebied rijdt je anders dan in de vlakke gebieden.

Bovenkleding liefst lange mouwen maar wel luchtig, zodat de zonnebrand beter z'n werk kan doen, je minder kans hebt op schrammen van takken en je het minder warm krijgt. Let vooral ook op dat je je nek beschermt!!

Had ik al gezegd dat je genoeg zonnebrand mee moet nemen :D

P.S.: vergeet vooral niet om ervan te genieten!


Ik ga zeker genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:14 



 
Profiel   

Jo585 schreef
Bedankt ik ga zeker goed investeren in jeans en Western laarzen en een goed luchtig lange mouwe shirt ( weet iemand goed met of shirt?)


Jeans zou ik ten alle tijden vermijden: die zijn van katoen. Katoen heeft als eigenschap om vocht vast te houden (denk maar aan een theedoek). Als je gaat zweten (en dat doe je sowieso) dan blijven je billen dus nat. En een natte huid wordt kwetsbaar.. En daar hoef ik het gevolg denk ik niet van uit te leggen. :o

Je kunt beter gaan voor een synthetische rijlegging. Deze drogen snel en nemen geen vocht op. Mocht je het dan tussendoor willen wassen of uitspoelen, dan is het ook zo weer droog (denk maar aan je fleecetrui, die komt zo goed als droog weer uit de was).

Verder kun je kijken voor merinowollen producten (T-shirts of topjes). Deze gaan minder snel ruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:11 



 
Profiel   

Hoe wordt de bagage vervoerd? Gaat dat met een auto van punt naar punt?

Ik ga dit jaar voor de derde keer in Zuid Frankrijk rijden. Ik zorg altijd dat ik laagjes heb qua bovenkleding. Het is daar in de ochtenden vaak best fris, maar in de middag boven de 20 graden.
Qua schoenen heb ik Ariat rijschoenen met chaps, omdat we ook stukken ernaast lopen.

Daarnaast fatsoenlijke sportbh's en genoeg ondergoed, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

En een waterdichte jas en rainlegs gaan ook zeker mee. Want de afgelopen 2 jaar hebben we een van de dagen ook flinke regen gehad.

Daarnaast is zonnebrandcreme wel handig. En, afhankelijk van je slaapplek een slaapzak en kussen.
Oh en een powerbank, als je niet zeker weet of je je telefoon overal kunt opladen.
Ik zet mijn internet tijdens het rijden wel uit, maar wil wel mijn telefoon aanhouden voor foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:19 



 
Profiel   

Sherivey schreef
Hoe wordt de bagage vervoerd? Gaat dat met een auto van punt naar punt?

Ik ga dit jaar voor de derde keer in Zuid Frankrijk rijden. Ik zorg altijd dat ik laagjes heb qua bovenkleding. Het is daar in de ochtenden vaak best fris, maar in de middag boven de 20 graden.
Qua schoenen heb ik Ariat rijschoenen met chaps, omdat we ook stukken ernaast lopen.

Daarnaast fatsoenlijke sportbh's en genoeg ondergoed, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

En een waterdichte jas en rainlegs gaan ook zeker mee. Want de afgelopen 2 jaar hebben we een van de dagen ook flinke regen gehad.

Daarnaast is zonnebrandcreme wel handig. En, afhankelijk van je slaapplek een slaapzak en kussen.
Oh en een powerbank, als je niet zeker weet of je je telefoon overal kunt opladen.
Ik zet mijn internet tijdens het rijden wel uit, maar wil wel mijn telefoon aanhouden voor foto's :)


De bagage word vervoer met auto van punt naar punt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:36 



 
Profiel   

Sasqiua schreef
Jo585 schreef
Bedankt ik ga zeker goed investeren in jeans en Western laarzen en een goed luchtig lange mouwe shirt ( weet iemand goed met of shirt?)


Jeans zou ik ten alle tijden vermijden: die zijn van katoen. Katoen heeft als eigenschap om vocht vast te houden (denk maar aan een theedoek). Als je gaat zweten (en dat doe je sowieso) dan blijven je billen dus nat. En een natte huid wordt kwetsbaar.. En daar hoef ik het gevolg denk ik niet van uit te leggen. :o

Je kunt beter gaan voor een synthetische rijlegging. Deze drogen snel en nemen geen vocht op. Mocht je het dan tussendoor willen wassen of uitspoelen, dan is het ook zo weer droog (denk maar aan je fleecetrui, die komt zo goed als droog weer uit de was).

Verder kun je kijken voor merinowollen producten (T-shirts of topjes). Deze gaan minder snel ruiken.


Western jeans is toch daar voor gemaakt? Dan is dat toch wel goed? Of praat ik nu onzin

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:37 



 
Profiel   

Jo585 schreef
Sasqiua schreef
Jeans zou ik ten alle tijden vermijden: die zijn van katoen. Katoen heeft als eigenschap om vocht vast te houden (denk maar aan een theedoek). Als je gaat zweten (en dat doe je sowieso) dan blijven je billen dus nat. En een natte huid wordt kwetsbaar.. En daar hoef ik het gevolg denk ik niet van uit te leggen. :o

Je kunt beter gaan voor een synthetische rijlegging. Deze drogen snel en nemen geen vocht op. Mocht je het dan tussendoor willen wassen of uitspoelen, dan is het ook zo weer droog (denk maar aan je fleecetrui, die komt zo goed als droog weer uit de was).

Verder kun je kijken voor merinowollen producten (T-shirts of topjes). Deze gaan minder snel ruiken.


Western jeans is toch daar voor gemaakt? Dan is dat toch wel goed? Of praat ik nu onzin

Nee, rijjeans is gemaakt om te rijden. Katoen houdt vocht welliswaar vast, maar in tegenstelling tot synthetisch spul geeft het veel minder kans op problemen door wrijving. Aangezien je op een vreemd paard gaat met een zadel dat zeer waarschijnlijk net niet 100% lekker zit, zou ik voor natuurlijke materialen kiezen.

Ik gebruik al jaren katoenen rijbroeken van Eurostar en daar heb ik alles mee gedaan wat Bokt verboden heeft en nooit problemen gehad. Ook niet op vreemde paarden met andere zadels. Ook niet op meerdaagse tochten waarbij we wel alle bagage bij ons hadden en dus vrijwel alles in stap deden.

Een deel van de truc is dat je door luchtige bovenkleding ervoor zorgt dat je lichaam via rug, borst en armen de meeste warmte kwijt kan. Goed geventileerde cap doet de rest.

De reden van goede schoenen kwam al langs: ernaast lopen en ook dat helpt je weer om te voorkomen dat er problemen in de zit-regio ontstaan.

Afhankelijk van de regio en het weer moet je ook niet verbaast zijn als de planning is dat je vroeg vertrekt, onderweg een vrij lange pauze neemt (op het heetst van de dag) en daarna weer verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 13:03 



 
Profiel   

Ik volg ook even!
Ga in juni een meerdaagse trektocht doen in IJsland en ben nog aan het kijken wat ik mee ga nemen.
De organisatie heeft wel een paklijst, maar ik ben meer opzoek naar goede tips om schuurplekken enz te voorkomen of wat te doen en mee te nemen als je er toch last van krijgt.

Ik lees bijvoorbeeld dit: A small med-kit containing ointment and second-skin patches for sore spots.

Maar welke zalf of welke pleisters dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:47 



 
Profiel   

Doe in elk geval GEEN broek aan met siliconen zitvlak of kunstleer oid. Gewoon een gladde stoffen rijbroek. Bij voorkeur een paar verschillende modellen, zodat je kan wisselen als je vel op een naadje toch wat gevoelig wordt.
Als je in de bergen gaat rijden moet er waarschijnlijk ook veel gelopen worden (bergop te paard, bergaf te voet), dan heb je ook goede enkelhoge bergschoenen nodig.

Zebraatje schreef
Ik volg ook even!
Ga in juni een meerdaagse trektocht doen in IJsland en ben nog aan het kijken wat ik mee ga nemen.
De organisatie heeft wel een paklijst, maar ik ben meer opzoek naar goede tips om schuurplekken enz te voorkomen of wat te doen en mee te nemen als je er toch last van krijgt.

Ik lees bijvoorbeeld dit: A small med-kit containing ointment and second-skin patches for sore spots.

Maar welke zalf of welke pleisters dan precies?

Een pot(je) gewone vaseline, dat kan overal op. Van schrale lippen tot doorgereden billen en rauwe voeten. En blarenpleisters, zoals Compeed. Neem wat verschillende maten mee. Een paar gewone pleisters is ook handig. Ik heb ook altijd een klein naaisetje en paar knopen in verschillende maten mee.

En neem een doosje (of 2) paracetemol mee. Als je niet gewend bent hele dagen in het zadel te zitten ga je gegarandeert een enorme spierpijn krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:03 



 
Profiel   

Oh ik doe juist wel broeken aan met siliconen zitvlak. :')

Vorige keer geen last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:07 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Doe in elk geval GEEN broek aan met siliconen zitvlak of kunstleer oid. Gewoon een gladde stoffen rijbroek. Bij voorkeur een paar verschillende modellen, zodat je kan wisselen als je vel op een naadje toch wat gevoelig wordt.
Als je in de bergen gaat rijden moet er waarschijnlijk ook veel gelopen worden (bergop te paard, bergaf te voet), dan heb je ook goede enkelhoge bergschoenen nodig.

Zebraatje schreef
Ik volg ook even!
Ga in juni een meerdaagse trektocht doen in IJsland en ben nog aan het kijken wat ik mee ga nemen.
De organisatie heeft wel een paklijst, maar ik ben meer opzoek naar goede tips om schuurplekken enz te voorkomen of wat te doen en mee te nemen als je er toch last van krijgt.

Ik lees bijvoorbeeld dit: A small med-kit containing ointment and second-skin patches for sore spots.

Maar welke zalf of welke pleisters dan precies?

Een pot(je) gewone vaseline, dat kan overal op. Van schrale lippen tot doorgereden billen en rauwe voeten. En blarenpleisters, zoals Compeed. Neem wat verschillende maten mee. Een paar gewone pleisters is ook handig. Ik heb ook altijd een klein naaisetje en paar knopen in verschillende maten mee.

En neem een doosje (of 2) paracetemol mee. Als je niet gewend bent hele dagen in het zadel te zitten ga je gegarandeert een enorme spierpijn krijgen.


Dank voor de tips!
Dacht zelf inderdaad ook al aan gewoon een potje vaseline.

En inderdaad geen rijbroek met siliconen zitvlak! Pas een dunne rijlegging gekocht met siliconen stukken voor grip, en ik merkte gelijk dat ik hier bij langere ritten schuurplekken van zou krijgen. Omdat je broek dan wel blijft plakken aan je zadel, maar je zelf dus in je broek schuift en elk plekje of bultje op je huid dus potentieel een schuurplek wordt.

Mijn simpele stoffen rijbroek van Divoza is mijn meest comfortabele voor langere ritten :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen