Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voorstellen; nog in oriëntatiefase

 
Profiel   

Hallo allen,
Ik ben 36, uit den Zeeuwsche klei, waar ik woon met 7jarig zoontje, 2 poezels, en een hoopje kipjes en duiven.
Een eigen paard is al een levenslange droom, en nu eens besloten om me er meer in te gaan verdiepen of het uberhaupt mogelijk zou zijn.

Het basis-idee is om zo jong mogelijk/als veulens een paard voor mezelf, en een pony voor zoontje(en meteen als weidemaatje) te vinden (volwassen sluit ik niet direct uit, maar zie daar weer andere uitdagingen in opdoemen), zodat we eerst een stevige vertrouwensbasis kunnen opbouwen en in de tussentijd kunnen lessen. Zoonlief nog volledig, en ik kan wel een opfrisser qua rijden gebruiken en wil het ruiterbewijs er sowieso bij hebben.
Liefst zou ik ze 24/7 op een eigen weide met (schuil)stal hebben, bijv. bij een boer in de buurt ofzo. Verder geen superwilde plannen, vooral lekker mee bezig zijn, buitenritten, wellicht wat leuke trucjes leren, speel nog met het idee om misschien iets te verdiepen richting western/trail.

Zit in elk geval nog boordevol vragen, dus zal hier de komende tijd flink het forum doorspitten en waarschijnlijk nog wel wat topics openen.

Verdere vragen staan natuurlijk vrij
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 20:07 



 
Profiel   

Hi welkom! Nou voor een scala aan diverse meningen, ervaringen en adviezen ben je bij bokt op de goede plek. En dat bedoel
Ik positief natuurlijk. Soms kan je wel door de bomen het bos even niet meer zien. Dan is het zaak om goed je eigen plan te trekken op basis van de kennis die je op dat moment hebt.

Mijn ervaring is dat het heel goed is om een wenslijst te hebben. Hoe meer details hoe beter, kleur leeftijd, stokmaat, ras, hoe en waar zie je jezelf rijden, lessen? Zie je jezelf uitmesten in de stromende regen of grondwerk doen en minuten lang wachten tot je paard ook zover is. Wat voor type paardenmens ben je? Niks mis mee dat je gewoon een lekkere Boskalissen wilt die je zonu en dan pakt voor een buitenrit.
En bereid je dan voor om met totaal iets anders een band aan te gaan. Die band duurt wel even, ook al is er een click. Je wensen en ervaring kan veranderen. Sta daar ook open voor.
Ik wil je wel mee geven dat groen op groen nooit een goed idee is.. jong mens met jong paard bv. Of onervaren paard met onervaren mens. Tenzij het jonge mens bakken met geduld heeft en het onervaren mens bereid is om heel veel lessen, clinics en info te vergaren. Echt, trust me. Je gaat je zo schuldig voelen want hoe meer je leert, hoe meer je ziet wat anders (beter) had gekund.

Heel veel plezier met rondkijken en oriënteren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 21:09 



 
Profiel   

Dank je, daarom ook hier aangemeld. Hoe meer meningen en ervaringen, hoe beter ik mijn eigen beeld kan vormen.

Wb de combo 'baasje'/paard, heb je inderdaad een goed punt. Voor zoontje zal een 'kan er direct alles mee' onverstoorbaar volwassen dier een betere optie zijn, minder kans op negatieve ervaringen waardoor 'ie af zou kunnen haken. Voor mezelf zit ik echt in dubio. Ik heb er alle tijd en geduld voor om jaren bezig te zijn met band opbouwen en goede basis leggen, heb wel enige (roestige) ervaring, maar als ik me eenmaal ergens op stort dan ga ik ook 200%, samen groeien. ...maar aan de andere kant zou het natuurlijk ook leuk zijn om er 'meteen' mee te kunnen rijden. Maarja dan is t weer de vraag, hoe kom je aan een paard en een pony die het ook samen goed kunnen vinden en die aan beider eisen voldoen?

Wensenlijst so far voor mijn toekomstig paard;
*mínstens 1.50, liefst minimaal tegen de 1.60 (ben 1.77/78-81kg, dus beetje robuust moet wel)
*rasvoorkeur so far op volgorde; /Mustang/Paint (medhat zou helemaal awesome zijn)/Appy, Rocky Mountain, Quarter, maar nog steeds open voor andere rassen
*geen/minimale bevedering
*ijzerloos(mogelijk) zou de voorkeur hebben
*weerbestendig
*ritten zijn vooral B-weggetjes/akkergebied, bos(nouja, grote veredelde parken), strand
*poeh, zijn er typen paardenmensen? hahaha. Voor mij wegen de connectie en samenwerken het zwaarst, respect voor zijn eigenheid, samen plezier en genieten. Verzorging; leuk, mesten e.d. ;meh maar zal het zeker niet verwaarlozen en omstandigheden doen er daarbij niet toe. Dagelijks wel een paar uur aanwezig/mee bezig (niet alleen de noodzakelijkheden doen en wegwezen).

Voor zoontje lijkt me een grote shet of ietsjes groter, A'tje, misschien een B? voor de eerste jaren ruim voldoende. Hij vind alle kleurtjes wel leuk, als het maar een lief vriendelijk (zacht) hoofdje heeft. Goedmoedig, meegaand, vergevingsgezind, niet schrikkerig. Zal af en toe eens alleen op de wei blijven (of wellicht kijken of iemand er een pensionada bij wil zetten), verder op de wei rijden en kortere ritten samen, veel troetelen.

Uhh, zoiets, denk ik..Verder nog niet veel intensief over nagedacht op het moment, was me vooral aan het storten op het kostenplaatje uitpuzzelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-22 21:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen