Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

paardenleek

 
Profiel   

Hallo paardenliefhebbers,

in mijn zoektocht naar informatie kwam ik dit forum tegen en, hoewel ik (nog) geen specifieke vragen, leek het mij zinnig mij aan te melden want ik zal en hoop moeten gaan leren.

Mijn kind (4) blijkt een ENORME liefde voor paarden te bezitten sinds hij op een vakantie(park) een ritje op een pony heeft gemaakt. Normaliter het type kat-uit-de-boom-kijken (of juist over-OVER-enthousiast), heb ik nog nooit zo kalm iets nieuws zien proberen (groot is vaak eng) noch zo ontzettend zen als toen hij er op zat.

Daarbij opgeteld dat het sindsdien paard-voor, paard-na, alles paard, is, zal ik eraan moeten geloven en mij erin verdiepen. Een tweede (en derde...) keer op een paard bleek namelijk vooral een bevestiging van de eerste indruk en de vraag wanneer we weer gaan blijft terug komen.

Wat betreft mijn huidige kennis-niveau: ik lees graag de boeken van Dick Francis (thrillers, met de paardensport als setting) waardoor ik wel iets weet, maar het vooral veel klok-en-klepel werk is.

Neem mijn username dan ook alsjeblieft letterlijk en bij voorbaat vraag ik bij deze vast om vergeving voor mogelijk “domme” vragen.

Groet,
paardenleek
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 10:14 



 
Profiel   

Welkom hier. Lees lekker mee en bedenk stomme vragen bestaan niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 10:19 



 
Profiel   

Welkom op Bokt. Domme vragen bestaan hier niet, zeker niet als je bereid bent om dingen bij te leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 12:37 



 
Profiel   

Welkom in de paardenwereld en op Bokt.
Vragen staat vrij :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 12:39 



 
Profiel   

Welkom! Je kan hier vast een hoop leren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 13:08 



 
Profiel   

Welkom op Bokt!

Het paardenvirus is heel hardnekkig en je raakt het niet zomaar kwijt. Het kan ook besmettelijk zijn. :D Maar geen nood, het is eigenlijk allemaal erg leuk en paarden zijn fantastische dieren.

Stel gerust vragen.

Je bent paardenleek, zeg je. Wat vind je zelf van paarden? Interesseren ze je persoonlijk ook? Of is het echt alleen maar om wat het met je kind doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 13:13 



 
Profiel   

Bedankt voor het vriendelijke welkom!

En een leuke maar ook lastige vraag soesita!

Ik vind eigenlijk niet heel erg veel van paarden behalve dat het mooie dieren zijn om te zien. Maar dat komt vooral omdat ik er te weinig van weet om een echte mening te vormen. Mijn interesses lagen elders (en paarden/paardensport was niet zo zichtbaar in mijn omgeving toen ik opgroeide, dus heb het mede daarom waarschijnlijk nooit overwogen).

In eerste instantie is het dus vooral voor mijn kind, al is het maar omdat ik het ook erg gewaardeerd heb dat mijn ouders mij vrij gelaten hebben in het zoeken van een hobby en zich daar ook in hebben verdiept. Maar ik wil niks uitsluiten en laat me graag verrassen en/of aansteken met het virus! Ben zelf dus ook wel benieuwd naar hoe ik over paarden denk als ik ze beter leer kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 13:35 



 
Profiel   

Je kan misschien wel eens contact opnemen met een manege.
In principe mogen kinderen op een manege beginnen met lessen, als ze 7 jaar zijn.
Maar je kan er wel eens bij een lesje kijken, een beetje rondkijken hoe het in het werk gaat.
En je zoontje kan ook zien hoe andere kinderen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 13:52 



 
Profiel   

Ik ga mee met Barbet, lekker een paar jaartjes manege hobbelen, veel verschillende paardjes rijden en ervaring op doen. Ik raad wel nadrukkelijk aan om na een paar jaar bij een privestal te gaan rijden waar hij ook gewoon te maken krijgt met uitmesten, opzadelen, poetsen enzovoort. De manege is leuk om rondjes te hobbelen maar meer dan dat leer je er niet.

Dus op het moment dat je merkt van hey, oké, hij komt mee met de gevorderde groep, lekker op zoek gaan naar een privestal waar ze gecertificeerd les geven, want dan pas gaan ze echt leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 13:57 



 
Profiel   

Het kind is 4. Dan is het leuk als ze er een rondje op kunnen zitten. Maar voor echt rijden nog veel te jong. Zeker als de ouders paardenleek zijn. Fysiek is dit voor je kind ook niet gezond. Ga er lekker mee naar een kinderboerderij waar ze mini's kunnen aaien of zo en zie over een paar jaar of het nog zo geintreseerd is.

De boeken van Dick Francis zijn leuk om te lezen, maar met het echte paardewereldje heeft het weinig te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 14:07 



 
Profiel   

Eh, nou bij ons op de manege poetsen en zadelen we zelf. En er zijn zat manegeklanten die vrijwilligeren door te helpen met uitmesten, losstappen enz.. Bij de jonge kinderen helpen de ouders met poetsen en zadelen, dus zou je op zo'n manege terechtkomen, dan zul je aan de bak moeten. Maar dat is alleen maar leuk (vind ik!).

Maneges kunnen veel verschillende activiteiten hebben. Bij ons is er elke zaterdag ponystappen, dus begeleid op een pony zitten. Kan ook al met 4 jaar. We hebben kinderfeestjes met pony's, waarbij er rekening mee wordt gehouden dat de meeste kinderen niet eerder een pony hebben gezien of aangeraakt. Dus bedenk dat maneges erg kunnen verschillen en kies er daar eentje op uit.

Overigens, lees op dit forum ook iets over paardenwelzijn. Daar wordt heel verschillend mee omgegaan op maneges. Bij ons is het absoluut verboden om bij het rijden in de mond van het paard te hangen, bij voorkeur doe je alles op je zit. Bij weer een andere manege werd elk paard automatisch een martingaal (= hulpteugel) omgehangen en werden de benen gebandageerd (= van bandages voorzien, slaat nergens op voor een manegelesje). En heel vaak wordt leerlingen geleerd om te zagen en trekken aan de teugels (= heel vervelend voor het paard en gewoon geen goed paardrijden).

Genoeg te leren dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 14:17 



 
Profiel   

Hartelijk dank voor alle input!

Ik was nog niet van plan om hem bij wijze van spreke morgen al op les te zetten, zeker ook met het oog op zijn leeftijd. Ik ben wel aan het kijken naar maneges in de buurt, maar dat is vooral oriënterend op wat de mogelijkheden zijn als hij wat groter is en wat er evt. aan aanbod is om langzaamaan meer kennis te maken met wat het inhoudt.

Juist omdat paarden ook levende wezens zijn heb ik mij hier nu (al) aangemeld. Ik wil straks een goede inschatting kunnen maken of het niet alleen leuk en veilig voor mijn kind is, maar zeker ook voor de dieren zelf! Een hobby mag mijns inziens niet ten koste van het welzijn van in dit geval dan een paard gaan.

En je hebt gelijk beatje! Het is niet voor niks fictie (en veel boeken zijn inmiddels ook überhaupt al gedateerd). Ik bedoelde het ook vooral als illustratie van het weinige dat ik wel weet, had wellicht nog even toe moeten voegen dat ik doordat het fictie is ook niet goed op waarde kan schatten in hoeverre het we of niet juist is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:08 



 
Profiel   

Welkom op bokt. Wat goed dat je je alvast wil gaan verdiepen in de mogelijk toekomstige hobby van je zoon. Welke regio zitten jullie? Mss zijn jullie wel een keer bij een bokker welkom om te poetsen en pony's knuffelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:18 



 
Profiel   

Leuke beginpost paardenleek en een leuke naam. Welkom hier en er zal vast een hoop te leren zijn voor je.
Hier geefr ik je de link van alle informatieve fora https://www.bokt.nl/forums
Dit is het onderdeel van Bokt waar mensen vragen stellen, antwoorden zoeken en waar de fora opgedeeld zijn in rubrieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:22 



 
Profiel   

Dick Francis is qua paarden- en renbaandetails zeer, zeer waarheidsgetrouw. De man is zelf jarenlang jockey geweest. Alleen, de renbaanwereld is niet te vergelijken met de manegewereld hier in NL. Verder was Francis ook zeer consentieus in het verzamelen van achtergrondinformatie over de specifieke misdaadgevallen en bijpassende couleur locale waar hij over schreef (zoals de meeste misdaadschrijvers trouwens, misdaadverhalen die niet geloofwaardig zijn verkopen echt niet)

Terug naar kind met beginnend paardvirus: ga idd gewoon eens kijken bij wat maneges, ook al mag je kind nu nog niet echt lessen, ga gewoon eens een paar keer kijken, sfeer snuiven (ook voor jezelf) kan goed zijn om te kijken of je kind over 3-4 jaar nog steeds enthousiast is en of jijzelf dat ook gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:23 



 
Profiel   

Welkom! Ik weet niet in welke regio je zit? Maar misschien kan je kind af en toe een staprit maken op een manege?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:24 



 
Profiel   

Welkom op bokt! Wat betreft het oriënteren op een leuke manege/rijplek is het voor een jongen misschien (maar dat vul ik misschien veel te snel in) iets moeilijker, omdat er een hardnekkig vrouwenoverschot heerst in de paardenwereld.
Er zijn wel maneges met lessen voor jongens, of lessen waar al wat jongens in zitten. Maar dat is soms nog wat zoeken jammer genoeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:25 



 
Profiel   

Mijn advies ( met een aantal kids die allemaal gereden hebben) eerst zwemles , dan op gym of judo en dan paardrijles wanneer ze zeven of acht zijn . Een kind wat motorisch goed ontwikkeld heeft daar met rijden veel baat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:34 



 
Profiel   

Zou contact opnemen met een manege, maar soms hebben ze wel 'n minimumleeftijd voor kinderen wat betreft groepslessen. Voor privéles (aan een longe) hadden wij vroeger geen vastgestelde minimumleeftijd. Al moest een kind wel in staat zijn te luisteren naar de instructeur/stagair.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:53 



 
Profiel   

Sintara schreef
Welkom op bokt! Wat betreft het oriënteren op een leuke manege/rijplek is het voor een jongen misschien (maar dat vul ik misschien veel te snel in) iets moeilijker, omdat er een hardnekkig vrouwenoverschot heerst in de paardenwereld.
Er zijn wel maneges met lessen voor jongens, of lessen waar al wat jongens in zitten. Maar dat is soms nog wat zoeken jammer genoeg!

Meiden zijn wel vaak in de meerderheid, maar er reden altijd jongens. Bosritten en springen zijn ook voor hen stoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:55 



 
Profiel   

Oh, en ik zou zeker ook zelf paardrijles gaan nemen als ik jou was (en wellicht je man?)! Als het virus ook op jou overslaat is het helemaal mooi, dan kun je over 'n paar jaar samen buitenritten gaan maken. Ook op vakantie/reis kan dat supergaaf zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:57 



 
Profiel   

Leuk dat je zoontje enthousiast is.
Ik reed vroeger ook op de manege en mijn moeder is zo ook paardengek geworden. We hebben eerst jaren les gehad en daarna een paard gekocht samen. Het was heel leuk om een gezamenlijke hobby te hebben, dus wie weet is het ook iets voor jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 15:57 



 

Mocht je zoontje het leuk vinden dan zou je ook eens kunnen informeren naar voltigeles. Voltige is een soort turnen op de rug van het paard, het paard wordt daarbij aan een lijn gehouden en je zit op een dikke mat met twee handvatten voor je. Als je gaat googelen vind je plaatjes van heel spannende kunsten maar voor de kleintjes blijft het meestal bij in stap met de handen wijd of een stukje achterstevoren zitten. Daarnaast doen ze veel oefeningen naast het paard.

Het leuke van voltige is dat het met paard is, maar fysiek een stuk minder belastend voor de kleintjes. Je kan daardoor vaak al wat jonger met les beginnen. Het is ook, bij de kleintjes, vaak wat vrijer en afwisselender. En stiekem leren ze al heel goed hun balans vinden op het paard, waar ze (eventueel) met rijden later veel voordeel van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 16:15 



 

Must read voor alle ouders van (beginnende) paardenkinders:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0834301846

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 16:54 



 
Profiel   

Als dit topic representatief is voor de paardenwereld in NL (en gezien het aantal bezoekers ga ik er voor het gemak even vanuit): ik ben heel blij ook als leek zo ontzettend warm ontvangen te worden! Dat is in elk geval een zorg minder als ik straks de stap van het digitale naar het echte wereldje maak.

Leuk ook om te lezen dat ik dus toch wel een beetje op de boeken en wat ik ervan onthouden kan vertrouwen, haha. Maar het gaat inderdaad ook niet over de doorsnee maneges nee.

Wij wonen onder de rook van Rotterdam en volgens Google zijn er een stuk meer maneges in de buurt dan in verwacht had! Dankjewel ook voor de link pien_2010. Ik wist dat er best wat te leren viel maar als ik het forum zo bekijk heb ik nog flink onderschat hoeveel! Wat overigens natuurlijk niet erg is.

bigone, zwemles gaat inderdaad hoe dan ook voor (en toevallig stond gym ook op de planning voor er een andere sportieve hobby gekozen zou worden, was ook wel verrast dat hij zo snel zo gek op iets zou zijn buiten de wat meer ‘typische’ leuk-voor-kinderen dingen om). De balans zal misschien nog puzzelen gaan worden, maar paard mogen rijden is blijkt misschien nog de ultieme beloning voor inzet in het zwembad! (een beetje wishfull thinking kan geen kwaad geloof ik).

Blijheid, het klinkt tegelijk heel leuk en of ik 1000 doden zal sterven en heel grijs wordt bij het toekijken. Mijn vocabulaire is vandaag ook zeer gegroeid trouwens, en ik ga er zeker meer over lezen!

Bedankt voor de link elvirawortel, ik heb het in mijn leeslijst gezet.

Storm, wat mooi en herkenbaar. Ik had hetzelfde met mijn ouders en hobby. Sterker nog, zij beoefenen de sport nu nog lang nadat ik ben gestopt en begonnen als leek. Op het moment voel ik mij zelf nog niet geroepen op een paard te klimmen (eng! want best wel heel hoog), maar wat niet is kan altijd nog komen natuurlijk (zeker als het hem een plezier zou doen, wat dat betreft ben ik een groter watje).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 17:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen