Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Componist Kür op muziek

 
Profiel   

Hallo paardenliefhebbers,

Mijn naam is Michiel en mijn passie is het componeren van muziek. Er zijn altijd veel vragen en onduidelijkheden over hoe dat proces nou in zijn werk gaat. Iedereen die vragen heeft hierover mag ze gerust stellen natuurlijk.

Methode A
De 'beste' manier om het aan te pakken is als volgt:
1) Een trainingsvideo van de definitieve choreo
2) Met een muziekprogramma (Logic pro X of Cubase) een clicktrack en tempotrack maken
3) Het creatieve deel welke songs of composities wil je bij de verschillende gangen, waar moeten accenten komen. Misschien wil je wel een originele compositie? Klassiek gearrangeerd of modern met een beat?
4) Noot voor noot exact op de stappen van de gangen inspelen. Dit kost dus het meeste tijd omdat je de hele muziekproductie 'from scratch' overnieuw moet maken. Dan is het handig als je muzikant en muziek producent bent natuurlijk ;-).

Methode B
Bestaande songs kneden om ze passend te maken.
1) Trainingsvideo van de definitieve choreo
2) Met een BPM counter het gemiddelde tempo van de verschillende gangen vaststellen
3) Songs uitkiezen die ongeveer in de buurt van dat tempo liggen en met timestreching of pitchshift het tempo exact op je gangen aan te laten sluiten. (Logic Pro X of Ableton kunnen dit vrij aardig).
4) Knippen plakken fade-in fade out onder de video en klaar is kees.

Methode B is veel goedkoper natuurlijk, echter zit je met de auteursrechten van de originele tracks van de artiesten. Op youtube worden deze meestal verwijderd of gemute. Iemand die heel handig is met Ableton of Logic Pro X kan wel een mooi passend resultaat maken.

Methode A is kwa synchroniteit het allermooiste, op deze manier is elke stap van het paard exact op de maat van de muziek. Maar daarmee ook erg arbeidsintensief wat zich vertaald in arbeidsuren en een hogere prijs.

Ben wel benieuwd hoe zwaar de synchroniteit meetelt in de beoordeling van de jury in verschillende klassen vanaf de subtop klasse.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:41 



 
Profiel   

Ik heb dit ook een tijdje gedaan, leuk werk!
Persoonlijk denk ik dat 1 of 2 bpm verschil niet zo heel opvallend is. Een paard is geen metronoom en zelfs op het perfecte bpm (je zou willen dat je tot op de decimaal kon werken..) zal een paard nooit precies op de maat lopen, op een enkeling na die eng dicht in de buurt komt.
Wel denk ik dat de uitstraling en bewegingswijze van een paard icm met de muziekstijl een hoop uitmaakt. Voor een stevige hengst met een strenge blik en veel knie actie zou ik wat anders maken dan voor een slank, lichtvoetig dier. Ik vind het wel fijn/belangrijk dat de eigenaar hier zelf ook een duidelijk beeld bij heeft. Die kent het paard het best en imo het is ook aan hun hoe ze zich willen presenteren. Ik geef natuurlijk wel mijn mening maar zal zo dicht mogelijk bij de opdracht blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:11 



 
Profiel   

Klopt wat je zegt, 1 of 2 bmp is niet echt opvallend. Ik zoek wel altijd de uitdaging op om het wel exact zo te programmeren dat het paard precies in de maat loopt met tempo wisselingen. Het blijft natuurlijk ook een samenspel met de amazone.

De eigenaar van het paard weet meestal wel welk karakter het dier heeft, en muziekstijl ze zich samen prettig bij voelen. Het leukste is om dan samen te brainstormen om een zo origineel mogelijke medley of arrangement te maken. Als de muziekstijl complementair is aan het karakter van het dier werkt dat vaak het beste inderdaad.

Het dier reageert naar mijn mening wel op de muziek, denk dat de muzikaliteit van de ruiter en aansturing wel de grootste invloed heeft op de synchroniteit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen