Klein muisje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daniqueltenx
Berichten: 0
Geregistreerd: 19-06-23

Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 10:39

is er misschien iemand die het weet?
ik heb een muisje in de tuin die stil blijft zitten, hij is heel klein en zit al best een poosje gewoon te zitten. Is niet bang en schrik ook niet als je dichtbij hem zit. Hij lijkt nog jong, oogjes al wel open.
wat moet ik daarmee doen?
Moet ik hem verzorgen, ergens anders naar toe brengen ? Vind hem zo zielig en alleen..
Hebben ook een kat en die zit nu even binnen want wil niet dat hij hem pakt!
Help!! :(

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:41

Gewoon laten zitten. Laat de natuur gewoon zijn werk doen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:47

Is hij wel alert? Weet je of iemand muizengif gebruikt in de buurt?
Misschien kun je hem op een beschut plekje zetten met een dopje water en een beetje voer. Desnoods even met een doosje er overheen waar je een gaatje in knipt. Dan kunnen roofdieren en minder makkelijk aan.

daniqueltenx
Berichten: 0
Geregistreerd: 19-06-23

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 10:53

Ik vind hem niet echt alert! Muizengif geen idee? Maar het is dus niet slim om hem zelf te gaan verzorgen? Merk wel dat als hij loopt hij beschutting zoekt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:54

In ieder geval niet met blote handen oppakken.
Je weet niet of hij iets onder de leden heeft en ze kunnen bijten aangezien het prooidieren zijn.
Ik zou wat water erbij zetten maar verder met rust laten. Zo te horen is hij al niet helemaal gezond.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:09

Ik zou in elk geval je kat even binnenhouden. Mooi dat je dat al doet.Er wat drinkwater bijzetten is zeker een goed idee, misschien een stukje brood.En dan even aanzien? Het is heel moeilijk wilde dieren te helpen omdat ze vaak in paniek raken van goed bedoelde pogingen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:48

Hooguit wat water erbij zetten en verder met rust laten, laat de natuur zijn werk maar doen.

Telpeva

Berichten: 14723
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:50

Klinkt als een erg ziek of verzwakt diertje, ik zou zorgen voor water, schaduw en een veilige plek. Brood zou ik niet doen, dat is niet per se gezond voor dieren, ook omdat je niet weet wat er mis is met de muis. Brood kan ook voor verstopping zorgen, diarree enz. Als je eten wilt neerleggen dan zou ik eerder gaan voor wat tuinvogelvoer (zaadjes), hooi, of wat muesli van je paard ofzo.

Vangen en weg brengen zou ik zelf niet doen, een muis die ziek (en zelfs ook wat apathisch) oogt die is in mijn beleving al ver heen, mogelijk al stervende. De kans dat hij dan in je handen of in het reismandje sterft is aanwezig, door de opeenstapeling van zijn al aanwezige ellende + de stress. Daar waar hij nu zit dat is zijn eigen vertrouwde omgeving, zijn maten (wiens aanwezigheid voor hem ook comfort bieden, want het zijn groepsdieren) zitten ook in de buurt. Deze muis zou ik niet verplaatsen.

Bij vergiftiging kan je ook denken aan middelen voor onkruidbestrijding, groene aanslag verwijderaar, enzovoorts. Muisjes eten ook plantjes en de zaadjes die ze in plantjes vinden, als die bespoten zijn dan krijgen dieren die troep ook binnen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:54

Telpeva schreef:
Klinkt als een erg ziek of verzwakt diertje, ik zou zorgen voor water, schaduw en een veilige plek. Brood zou ik niet doen, dat is niet per se gezond voor dieren, ook omdat je niet weet wat er mis is met de muis. Brood kan ook voor verstopping zorgen, diarree enz. Als je eten wilt neerleggen dan zou ik eerder gaan voor wat tuinvogelvoer (zaadjes), hooi, of wat muesli van je paard ofzo.

Vangen en weg brengen zou ik zelf niet doen, een muis die ziek (en zelfs ook wat apathisch) oogt die is in mijn beleving al ver heen, mogelijk al stervende. De kans dat hij dan in je handen of in het reismandje sterft is aanwezig, door de opeenstapeling van zijn al aanwezige ellende + de stress. Daar waar hij nu zit dat is zijn eigen vertrouwde omgeving, zijn maten (wiens aanwezigheid voor hem ook comfort bieden, want het zijn groepsdieren) zitten ook in de buurt. Deze muis zou ik niet verplaatsen.

Bij vergiftiging kan je ook denken aan middelen voor onkruidbestrijding, groene aanslag verwijderaar, enzovoorts. Muisjes eten ook plantjes en de zaadjes die ze in plantjes vinden, als die bespoten zijn dan krijgen dieren die troep ook binnen.

Volgens mij eten muizen geen hooi. Brood wel, maar niet beschimmeld of zo. Zaad kan te hard zijn voor een jonge muis.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Klein muisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:33

Omdat TS nog geen 25 berichten heeft gepost kan TS nog niet reageren in BB beestenboel. Daarom sluit ik dit topic. Ik hoop dat ze aan al deze tips wel wat heeft gehad.