Werken aan mijn dromen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hopes_deams
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-08-23

Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 11:25

Goedemorgen!

Ik wil me even voorstellen. Ik ben een 30jarige mama van 2 meisjes (bijna 6 en 2,5 jaar) die grote dromen heeft.

Ik ben opgegroeid met paarden. Had mijn 1e les toen ik 5 was en mijn moeder kocht ons eerste paard toen ik 6 was. Een Arabier X Engelse volbloed. Zijn naam was Camillo. Ik ben opgegroeid met hem. Samen in de stal, poetsen, knuffelen, rijden, de hele mikmak. Hij heeft altijd gewoon op de manege gestaan waarbij ze in de goede maanden met alle paarden enorme weien op gingen van sochtends vroeg tot aan etenstijd en snachts en in de winter op stal/paddock/stapmolen etc. Uiteraard meerdere keren per week ook rijden. Aangezien hij een schoft had van 1.77 en ik een klein opdondertje was stapte ik wel op hem. Maar echt rijden en lessen gebeurde op manege pony's tot ik ouder was. Zo heb ik een aantal jaren groepslessen gevolgd. Het rijden was altijd voor het plezier van het paard en mij, nooit op niveau of wedstrijden.

Dit heb ik heel lang gedaan totdat ik ouder werd en school, gezin, werken etc mijn tijd op gingen eisen. Camillo werd ouder en ontwikkelde veel gezondheidsproblemen. Meerdere keren koliek, hartruis, artrose, luchtwegproblemen etc. Het brak mijn hart toen hij vorig jaar op moederdag ingeslapen is (hij was 26 jaar).

Toen hij zieker en zieker begon te worden besloten wij hem te pensioneren. Hiervoor is een speciale wei op de manege naast de "gewone" weides waardoor hij al zijn vriendjes bleef zien etc. Echter stond hij vanaf het 1e moment weg te treuren. Op dat moment besloten wij dan ook hem gewoon terug te zetten naar de vorige situatie. Stal, wei, af en toe stappen en vooral veel knuffelen en poetsen. Mijn moeder had een 2e paard erbij gekocht om toch te kunnen rijden, een jonge Clydesdale. Prachtig en geweldig lief dier is het, maar gewoon niet mijn paard. Ik heb niet met hem wat ik met Camillo had en mis het enorm.

De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van mijn gezin en werk en heel veel tijd blijft daarnaast niet over. (Man werkt veel en ook savonds en in het weekend dus om naar de manege te gaan is geen mogelijkheid wanneer de kinderen in bed liggen en man werken is)

Ik woon in Zuid Limburg en we zijn het er sinds een tijdje over aan het hebben net de grens over te verhuizen naar Duitsland. Dit zag ik als een kans. Want in Duitsland zit veel meer grond bij het huis en mijn uitspraak was altijd "Ik wil ooit eigen paarden maar alleen als ik ze aan huis kan zetten en alles kan bieden". Mijn dochters (vooral de oudste) is helemaal gek van paarden. We gaan elk jaar naar ponyparkcity en gaan regelmatig Shetlanders verzorgen en rijden (stappen) met haar.

Mijn droom is dus net de grens over gaan. Een soort kleine paddock paradise creëeren en ik wil heeeel graag een fjord en een shetlander aan huis.

Nu heb ik een huis gezien met 2000m2 perceel voor de paarden. Ik weet dat de meeste hier absoluut tegen zijn maar het ligt naast het bos, aan de andere kant naast enorme weilanden en de manege is in de buurt met een binnenbak.

Het is een heel lang perceel en mijn droom is grote inloopstallen met een deel een balk erin waar de shetlander onderdoor kan maar de fjord niet. Een weide met een vijvertje, heuveltje, verhard/zandpad eromheen met goede platen eronder zodat je met de kruiwagen overal goed bij kan. Een verhard stuk naast de stallen voor hoefsmid/dierenarts/poetsen etc. En dat aansluitend op een paddock om in te rijden maar waar de paarden ook in kunnen. In principe wil ik een open terein maar wel indien nodig alles apart af te zetten. Waardoor ze bijvoorbeeld niet in de wei kunnen maar wel in de paddock en andersom wanneer je wilt rijden in de paddock dat de shetlander er niet tussendoor komt rennen.
Ik ben me ook helemaal aan het verdiepen in eetbare kruiden en planten en hier wil ik dus ook gedeeltes mee inzaaien. Ik wil ook graag bomen voor bijvoorbeeld beschutting, knabbelen, schuren, hooizakken etc.

Kortom hele grote dromen die ook niet van het een op het andere moment gerealiseerd zijn.

Ik ben het type planner dat alle info doorgespit moet hebben en alle mogelijkheden uitgezocht moet hebben dus ik vroeg me vooral af, heeft iemand iets soortgelijks gedaan en tips? Is er iemand die over de grens woont en weet waar ik op moet letten? Wat zijn écht onmisbare elementen voor een paard waar ik nog niet aan gedacht heb en wat zijn écht musthaves?

Ik wil in ieder geval ook weer een aantal lessen gaan plannen om er weer in te komen, het is inmiddels toch wel weer een tijdje geleden dat ik echt goed gereden heb.

Sorry het is een enorm verhaal geworden haha! Bedankt als iemand het leest

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:47

Het eerste waar ik aan moet denken is wolven. Als je aan het bos zit zou ik dat eerst uitzoeken.

Hopes_deams
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 12:33

Wesco schreef:
Het eerste waar ik aan moet denken is wolven. Als je aan het bos zit zou ik dat eerst uitzoeken.


Het grenst aan het Nederlandse bos waar wij nu ook aan wonen. De woning is 10 minuten hiervandaan en in dit bos komen (nog) geen wolven voor. Maar goede tip. Ik wil sowieso een heel goed en hoog hekwerk (ook tegen diefstal of vreemden op het terein) en camera's om de paardjes in de gaten te houden. Heb je verder nog tips specifiek tegen wolven of andere ongewenste gasten?

Anoniem

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:42

Klinkt wel fijn dat het aan een bos ligt en ook vlakbij een manege (ook voor het sociaal contact voor je kinderen). Zou je niet een beetje weigrond kunnen bijhuren van de buren?
Dan lijkt het mij ideaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:49

Is het perceel van 2000m apart of ligt daar ook het huis op? Want 2000m is in praktijk echt niet zoveel.
Een paar tips:
Wat voor grond is het? Zwarte zand grond wordt minder snel plakkerige modder en is armer (wat dus ook minder rijk gras geeft gezien je sobere rassen wil.)
Op leemgrond wil je geen 2 paarden 24/7 buiten houden op 2000m. Dat gaat twee weken goed. Zelfs kleintjes.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:55

Idd, is dat een stuk extra van 2000m? Of is die 2000m het totaal?

Anoniem

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:56

Ik denk uitsluitend voor de paarden, zoals ik het lees :)

Hopes_deams
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:00

tengeltje11 schreef:
Idd, is dat een stuk extra van 2000m? Of is die 2000m het totaal?


Alleen voor de paardjes :)

Hopes_deams
Berichten: 0
Geregistreerd: 06-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:01

Ayasha schreef:
Is het perceel van 2000m apart of ligt daar ook het huis op? Want 2000m is in praktijk echt niet zoveel.
Een paar tips:
Wat voor grond is het? Zwarte zand grond wordt minder snel plakkerige modder en is armer (wat dus ook minder rijk gras geeft gezien je sobere rassen wil.)
Op leemgrond wil je geen 2 paarden 24/7 buiten houden op 2000m. Dat gaat twee weken goed. Zelfs kleintjes.


Momenteel is het gewoon weide waar nu ook paarden op staan.ik heb geen idee wat voor een grond het is. Wellicht een stomme vraag maar hoe kom ik daar achter? Het is nu gewoon gras

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:30

Hopes_deams schreef:
Ayasha schreef:
Is het perceel van 2000m apart of ligt daar ook het huis op? Want 2000m is in praktijk echt niet zoveel.
Een paar tips:
Wat voor grond is het? Zwarte zand grond wordt minder snel plakkerige modder en is armer (wat dus ook minder rijk gras geeft gezien je sobere rassen wil.)
Op leemgrond wil je geen 2 paarden 24/7 buiten houden op 2000m. Dat gaat twee weken goed. Zelfs kleintjes.


Momenteel is het gewoon weide waar nu ook paarden op staan.ik heb geen idee wat voor een grond het is. Wellicht een stomme vraag maar hoe kom ik daar achter? Het is nu gewoon gras

verkopers zouden het wel moeten weten, opzoeken op wat voor grond het gebied ligt helpt ook. Vaak is het vlakbij bos wel zandgrond maar niet altijd.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Werken aan mijn dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:58

Voor een fjord en shet (sober) zou 2000m2 wel moeten kunnen. Zoek Femke Dölle anders eens op, zij heeft ook paarden op relatief weinig oppervlakte (1600m2).