Private lease interessant?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:05

Wij rijden met onze eerste auto (zakelijke lease, diesel) ook zo'n 75.000 km per jaar. Maar mijn man heeft hem dus ook vaak mee voor zijn werk. Vandaar de wens voor een tweede autootje, waarmee we dus lang zoveel niet rijden.

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:11

Wat denken jullie van een lening? Dan zit je niet vast aan die KM’s.

Is dit voordeliger?

Edit: ik zie dat ik met een lening ongeveer 100 euro per maand terugbetaal. Daar bovenop zit dan nog de verzekering, wegenbelasting, onderhoud.

Hmmmm ik vind dit maar erg lastig -O-

Iemand een idee welke optie beter/voordeliger is?
Laatst bijgewerkt door Amyy_ op 22-01-19 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:13

Het grote voordeel voor mij is dat ik me niet zo druk hoef te maken over onderhoud etc. Als ik een auto koop heb ik daar weer mee te maken en dat wil ik juist niet. Daarnaast kom ik goed uit met de km.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:15

sanso schreef:
Woww 70 duizend per jaar := :wow:
Dan is het zeeeker niet interessant nee..
ik heb nu een bundel van 12K per jaar, kan hem per kwartaal verhogen of verlagen.


Ja en dat is met 1 auto, we hebben er 2 staan hihi.

Als ik dicht bij huis werkte en niet zoveel km's maakte zou ik zeker een kleiner autootje nemen en private lease overwegen. Heb eens een VW UP meegekregen en een Aygo, prima autootjes en je kan ze overal kwijt.

Kijk trouwens ook naar de vervangend vervoer regeling, ik kreeg naar 5 jaar nog een narekening van alle keren vervangend vervoer bij garage bezoeken.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:25

Een rekensommetje zegt dat ik goedkoper uit ben om een Smart ForFour (elektrisch) te leasen, dan het oude barrel wat ik nu heb aanhouden...
Ben 300 euro benzinekosten in de maand kwijt, + verzekering, + wegenbelasting
De Smart zou ik kunnen leasen voor zo'n 340 p/m

En dan is onderhoud nog niet eens meegerekend.

Verleidelijk! Waar zit het addertje? :+

Edit: Gevonden. De actieradius van de Smart is te klein. En daarna wordt een elektrische auto private leasen fors duurder :D
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 22-01-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:30

Amyy_ schreef:
Wat denken jullie van een lening? Dan zit je niet vast aan die KM’s.

Is dit voordeliger?


Ligt er aan wat je wilt doen in de nabije toekomst. Als je weet dat je best stabiel blijft kan je een lening aangaan maar hou er dan ook rekening mee dat alle andere kosten zoals verzekering, inverkeerstelling, belasting, winterbanden en onderhoud erbij komen en dat je op het einde van de looptijd moet afkopen.

In mijn situatie kan het snel verkeren en vond ik het belangrijk om de vrijheid te hebben om na 1 jaar zonder reden op te kunnen zeggen en niet een volledige lening moet afbetalen of gigantische boeteclausules te hebben.

@Nirvana, het mogelijke addertje zou in de km kunnen zitten? Maar private leasen is echt zo gek nog niet

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:35

Schuur_ schreef:
Amyy_ schreef:
Wat denken jullie van een lening? Dan zit je niet vast aan die KM’s.

Is dit voordeliger?


Ligt er aan wat je wilt doen in de nabije toekomst. Als je weet dat je best stabiel blijft kan je een lening aangaan maar hou er dan ook rekening mee dat alle andere kosten zoals verzekering, inverkeerstelling, belasting, winterbanden en onderhoud erbij komen en dat je op het einde van de looptijd moet afkopen.

In mijn situatie kan het snel verkeren en vond ik het belangrijk om de vrijheid te hebben om na 1 jaar zonder reden op te kunnen zeggen en niet een volledige lening moet afbetalen of gigantische boeteclausules te hebben.

@Nirvana, het mogelijke addertje zou in de km kunnen zitten? Maar private leasen is echt zo gek nog niet


Ik ben starter, dus heb weinig kunnen opbouwen (mede door steeds kapotgaande barrels). Ik wist niet dat je een lening moet afkopen? Ik dacht dat je gewoon iedere maand 1 bedrag betaalt totdat je het verschuldigde bedrag hebt voldaan? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Zit ook nog te overwegen om 2 jaar te leasen en in de tussentijd te sparen, zodat ik na die 2 jaar een fatsoenlijke auto kan kopen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:43

Celiien schreef:
mvdbijl schreef:
Private lease is interessant als je weinig km's maakt.
Die prijzen van 200/300 euro zijn met zeer weinig km's.
Maar niks op aan te merken als je dat doet. Lease maatschappijen zijn er gek op, want de jong gebruikte auto's kunnen ze erna ook nog zeer goed verkopen.

Wij zijn van private lease overgestapt naar financial lease, we maken minimaal 70 duizend km per jaar en er zit op een gegeven moment een omslag punt in.

Nu doen we de auto financial lease, los je hem in 3 jaar af en kopen we een nieuwe. Dit is echter wel zakelijk.

Dat is niet waar. Ik betaal 280 en heb 15k aankm. In het begin heb ik hem op 20k staan, betaalde ik net 300,-.

Zie nu pas de opmerking 70 k staan, dan is het niet interessant nee, maar dat is ook wel extreem veel. Maar 20k aan km's vind ik niet weinig.

En ik betaal 283 voor 25.000km. Luxe versie ook nog

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:44

Het is wel erg duur vind ik... wij hebben een opel astra voor de deur staan. Die is per maand goedkoper dan de goedkoopste leaseprijs.
5 schadevrije jaren is de verzekering ong 65 eur. Wegenbelasting 130 per kwartaal dus 45 per maand ong. Zit ik aan de 110 euro. Het onderhoud hebben we nog niet eerder gehad. Behalve remschijven vervangen en de apk. Maar dat is dus in totaal 200 eur geweest verdeeld over 2 jaar. Dus 10tje per maand. Zit ik aan de 120 euro per maand.
Tuurlijk is deze auto niet nieuw (we hebben m 2e hands gekocht) maar rijd hartstikke prima! En geen bijbetaling als ik meer dan een bepaald aantal kms rijd. + als we deze auto weer verkopen, krijg je er weer geld voor terug! Als je 3 jaar lang leaset, ben je 7200 euro kwijt.
Kun je beter iets bijleggen en zelf een nieuwe kopen. Maar dat geld moet je natuurlijk wel hebben!!

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:48

Maar dat is net wat ik niet aangenaam vind aan een lening. Je bent een starter dus er kan nog zoveel gebeuren. Stel dat jij ineens je droomjob voorbij ziet komen in het buitenland, dan zit je nog altijd aan je lening vast. Die kan je eventueel versneld aflossen met bijbetaling.
Wat ik bedoel met afkopen is het restbedrag van de auto. Dus als je financial lease ('lenen') doet blijft er op het einde een restbedrag staan die je moet betalen. Als ik jou was zou ik gaan private leasen en zeker(!) het contract heel goed doornemen. Er zijn ook leasemaatschappijen die je een enorme boete laten betalen als je voortijdig opzegt.
Ikzelf heb na een jaar opzeg zonder reden (en met bijbetaling volgens de matrix van km) en that's it. Ben nog even aan het puzzelen om te kijken of het goedkoper is om op te zeggen en een andere wagen te leasen of deze aan te houden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:33

_merel_ schreef:
Mij werd dat als eerste verteld! Ze adviseerden evt eerst een huis te kopen en dan te leasen. Nu hebben wij al jaren een koophuis, wij hoefden daar dus geen rekening mee te houden.

Veel mensen weten dat niet eens.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:39

Dat is mij ook niet verteld. Gelukkig is het in BKR geregistreerde bedrag €2900 en loopt mijn lease af na 2 jaar, dat is in september van dit jaar. Dat zou je nog af kunnen kopen of kopen van een huis iets uit kunnen stellen.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:41

:') Ik moet stiekem toch wel lachen om al die mensen die gigantische beren op de weg zien met een BKR-registratie.

Tuurlijk moet je er even over nadenken en tuurlijk moet je weten watvoor gevolgen het heeft, maar er wordt hier in sommige gevallen over gesproken alsof je NOOOIT meer een dak boven je hoofd kan krijgen omdat je ergens in een ver verleden een PL-auto hebt gehad.

Ik heb trouwens wél een maatschappij gekozen die in de voorwaarden heeft staan dat wanneer je een goede reden hebt (ziekte, wijziging in financiële situatie etc.), je wel makkelijker van je contract af kan komen :j Dat kan ik wel aanraden..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:50

Is het ook niet zo dat een bkr registratie an sich niet zoveel uitmaakt behalve dat het kan drukken op de hoogte van een hypotheek die je wil krijgen, zolang je maar geen wanbetaler bent?

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:55

denice schreef:
Is het ook niet zo dat een bkr registratie an sich niet zoveel uitmaakt behalve dat het kan drukken op de hoogte van een hypotheek die je wil krijgen, zolang je maar geen wanbetaler bent?


Klopt.
In principe maakt een (positieve) BKR-registratie niet zoveel uit, alleen bij het aangaan van een hypotheek of als je een lening al zou willen sluiten dus wel.
Je krijgt al gauw een BKR-registratie; als je rood kunt staan op je rekening, als je een telefoon van meer dan €250,- neemt bij je abonnement (en dus maandelijks betaald), etc.
Als je maar geen negatieve registratie of bepaalde codes hebt.

Aangezien wij een ander huis willen kopen, hebben we ons hier in verdiept. Wij hebben geen enkele registratie staan gelukkig! *\o/*

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:55

denice schreef:
Is het ook niet zo dat een bkr registratie an sich niet zoveel uitmaakt behalve dat het kan drukken op de hoogte van een hypotheek die je wil krijgen, zolang je maar geen wanbetaler bent?


Dit is juist. De BKR registratie helpt de bank met bepalen hoeveel jij verantwoordelijk mag lenen, en dat is bij een lopend krediet, zoals bijvoorbeeld private lease.

Als je een wanbetaler bent en je hebt negatieve registraties weegt dat natuurlijk wel mee in het uberhaupt verkrijgen van een lening of hypotheek.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:57

Nee Anne, er wordt hier aangegeven dat het van significante invloed kan zijn op het kopen van een huis, maw wat je dan aan hypotheek kunt ontvangen. Je kunt ook niet net doen alsof dat geen invloed heeft :?
Zelfs je huurkoop telefoonabbo heeft daar invloed op.

het is dus eigenlijk gek dat het hebben van een paard daar geen invloed op heeft.. das in de randstad veel duurder dan een lease auto voor 280pm :D

Ik moet van hypotheekvorm wijzigen, en moet dus echt even wachten met een PL auto :j

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:04

Ik kan met een opzeg van 3 maand van mn leaseauto af dus stel we willen een hypotheek dan kan die even weg. Wel bewust naar zo n leasecontract gezocht. Sommige contracten kun je zelfs dood nog niet vanaf, dus daar moet je echt goed naar kijken.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:08

Ik zeg toch nergens dat het geen invloed heeft?
Maar ik lees hier meerdere posts waarin letterlijk gezegd wordt dat je geen hypotheek kan krijgen met een PL-auto. Dat is dus klankklare onzin. Je kan zéker wel een hypotheek krijgen, maar omdat je een andere grote financiele verplichting hebt kan hij niet zo hoog uitvallen als wanneer je die andere verplichting (PL-auto) niet hebt. Klinkt voor mij eigenlijk niet meer dan logisch.

Maar misschien is wat voor mij een vanzelfsprekenheid is voor anderen helemaal niet zo.

Daarom; lees je goed in. Een PL-auto is een lening en iedere lening heeft invloed op andere leningen (hypotheken enzo..) die je af wilt sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:13

Ik rij private lease sinds een paar maanden en ben nog een beetje on the fence over wat ik ervan vind. In dit geval heeft mijn vader het voor mij geregeld en daar ben ik hem natuurlijk heel dankbaar voor, maar ik loop wel tegen de km limiet aan. Het is onze enige auto dus we kunnen ook niet zeggen dat we voor langere stukken een andere auto pakken.

Buiten de km limiet vind ik het heerlijk. Met mijn budget zou ik alleen in een absoluut barrel kunnen rijden en als daar een keer iets aan zou mankeren zou ik een probleem hebben. Door die lease heb ik geen last van extreem hoge kosten voor de verzekering en als er een keer iets kapot aan gaat hoef ik me geen zorgen te maken (behalve bij schade, dan heb ik een eigen risico van 300 euro). Mijn eigen bijdrage voor te veel gereden kilometers is 7.5 cent per km dus zelfs als ik 5000 km over mijn contract van 15.000 heen ga kan ik voor minder dan 400 euro de boel weer afkopen. Plus, en dat vind ik wel echt een voordeel, ik rij een nieuwe auto zonder dat ik de aanschafkosten van een nieuwe auto neer hoef te tellen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:15

Ja tuurlijk heeft het invloed :P Maar er wordt hier soms gedaan alsof het het meest onverantwoordelijke is wat je zou kunnen doen.
Als je de komende jaren geen hypotheek nodig hebt is er niks aan de hand. En zo wel staat die auto maar op 1 naam, en die kan je ook buiten beschouwing laten voor het aanvragen van de hypotheek. Moet wel het ene salaris voldoende zijn natuurlijk :)
Zou sowieso nooit het maximum van wat je kan krijgen op 2 salarissen aan hypotheek nemen.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:34

verootjoo schreef:
Ja tuurlijk heeft het invloed :P Maar er wordt hier soms gedaan alsof het het meest onverantwoordelijke is wat je zou kunnen doen.
Als je de komende jaren geen hypotheek nodig hebt is er niks aan de hand. En zo wel staat die auto maar op 1 naam, en die kan je ook buiten beschouwing laten voor het aanvragen van de hypotheek. Moet wel het ene salaris voldoende zijn natuurlijk :)
Zou sowieso nooit het maximum van wat je kan krijgen op 2 salarissen aan hypotheek nemen.


Dit _/-\o_

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 15:07

Nirvana_ schreef:
Een rekensommetje zegt dat ik goedkoper uit ben om een Smart ForFour (elektrisch) te leasen, dan het oude barrel wat ik nu heb aanhouden...
Ben 300 euro benzinekosten in de maand kwijt, + verzekering, + wegenbelasting
De Smart zou ik kunnen leasen voor zo'n 340 p/m

En dan is onderhoud nog niet eens meegerekend.

Verleidelijk! Waar zit het addertje? :+

Edit: Gevonden. De actieradius van de Smart is te klein. En daarna wordt een elektrische auto private leasen fors duurder :D


Na een avondje rekenen kwam ik ook een paar tientjes goedkoper uit met de lease auto als mijn eigen auto nu. En dan hebben we het nog niet over reparaties ed.
Schrok er wel een beetje van

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:12

Ik heb sinds vorig jaar ook een private lease auto en wil echt nooit meer anders. Dat zorgeloos rondrijden is me zoveel waard. Als er iets is komen ze de auto halen en krijg ik een vervangende gedurende de reparatie (als het meer dan een dag duurt voor mijn auto klaar is). Daarna brengen ze mijn eigen auto naar huis en nemen ze vervangend vervoer weer mee.

Ik lease een Citroën C1 voor € 183,- per maand met een looptijd van 3 jaar en 10.000 km per jaar. :) Ben er dolgelukkig mee.

Hiervoor had ik een Audi en dat ding heeft me in 2,5 jaar gemiddeld 560 euro per maand gekost als ik de reparaties, APK, vaste lasten etc. terugreken naar maandbedrag. := (terwijl de vaste laste per maand onder de 100 euro lagen: verzekering en wegenbelasting). Uiteindelijk heb ik hem voor een schijntje moeten verkopen omdat de reparatiekosten zo hoog lagen, dat het het niet meer waard was om hem te laten maken.
Laatst bijgewerkt door Frummels op 22-01-19 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 15:13

Even een vraagje; bij welke maatschappij zitten de mensen met een PL auto? En zijn jullie tevreden of al nare dingen meegemaakt?
De mijne loopt nu via JustLease.