Welke klimplant

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 23:21

Hoi,

Wij laten 20 meter gaaswerk zetten, en zijn hiervoor op zoek naar een klimplant om het gaas als ware dicht te maken.

Eisen:
- altijd groen en blad
- snel groeiend

Meest voor de hand liggend is natuurlijk Hedra (klimop). Maar ik ben bang dat het jaren duurt voordat het gaaswerk zo begroeid is dat je er niet meer doorheen kunt kijken. Anders optie is de passiebloem. Voordeel is ook nog dat daar mooie bloemen in komen. Ik wil uiterlijk volgende zomer wel uit het zicht kunnen zitten :+

Hebben jullie nog andere suggesties?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:30

Vanuit mijn opleiding als tuin- en landschapsinrichter zou ik geen Hedra aanraden. Het groeit hard zat maar groeit vooral alles kapot. De meeste passiebloemen zijn beperkt winterhard en ook hooguit half wintergroen. Maar er zijn sterke Toscaanse jasmijnen op de markt. Al vriezen die ook nog wel eens in. Er is ook nog akebia niet wintergroen wel oersterk en vormt snel een dichte takkenbos. Clematis armandii is wintergroen en redelijk winterhard tot ongeveer -15.
er zijn ook veel mooie bonte cultivars van euonymus fortunei op de markt. die zijn voledig wintergroen en goed winterhard vaak -20 of lager. dat is waarschijnlijk je beste keuze al is het niet de allersnelste klimplant op aarde. ze zullen in elk geval een gezonde groei vertonen. wel goed opletten want niet alle cultivars zijn goede klimmers.

komen er ook paarden bij? dan moet je op de giftigheid letten.

ik heb even voor je rond gekeken en de Euonymus fortunei 'Silver Queen' lijkt een goede optie. tenzij er paarden van gaan knabbelen. https://www.ebben.nl/nl/treeebb/eufsque ... ver-queen/

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 03:06

Als je bang bent dat het lang duurt tot je er niet meer doorheen kunt kijken moet je juist wel voor klimop gaan. Dat groeit super snel
Ik vind zelf groenblijvende braam leuk, omdat je dan lekker bramen hebt ook. Thornless evergreen is wintergroen

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 05:49

Je moet Hedera alleen bij je muren vandaan houden, vreet gewoon je voegen weg en is haast niet weg te krijgen maar groeit super.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 06:51

Als je het volgend jaar al helemaal dicht wil hebben dan had je beter panelen kunnen kopen die al begroeid waren. Het zijn planten hè, geen robots :')

Je zou (tijdelijk) schaduwdoek kunnen hangen tegen de inkijk.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:33

Ik heb een winterharde toscaanse jasmijn, als je die met een flink aantal tegen je hekwerk zet zal het vrij snel groen zijn, maar je bent zo een paar jaar verder voor het echt dicht is.

Ik heb ook een passiebloem gehad maar die sterft elk jaar af en begint dan weer vrijwel opnieuw.

Andere optie is inderdaad er een kant en klare haag tegen aan zetten

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:37

Hedra is een drama. Als je dat plant ben je in 2 jaar van je inkijk af, maar je hebt er ook gigantisch veel snoeiwerk aan. Ik had 60m hedra hek en had minimaal 4x pj een volle aanhanger snoeiafval. Mogelijk is kardinaalsmuts een alternatief voor je.

Ik heb bij mijn nieuwe huis de hedra direct verwijderd en Red Robins gepland. Denk dat deze volgend jaar helemaal dicht zit.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:56

Bruidsluier groeit ook heel snel, maar gaat ook een dik pak worden

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:04

Femia schreef:
Bruidsluier groeit ook heel snel, maar gaat ook een dik pak worden


Dat woekert nog erger dan hedera, evenals blauwe regen.

Als je gelijk dicht wil en weinig onderhoud kan je altijd nog van die kunststof hedera matten er tegen aan gooien. ;) Of inderdaad kant en klare gaaspanelen met hedera er tegenaan.


Ik heb hekwerk met hedera en dat was binnen 2 jaar dicht. Nu snoei ik twee maal per jaar en zorg dat hij nergens kan woekeren. Het hek staat niet in de buurt van mijn huis, dus mijn voegen tast hij niet aan.
Voordeel is wel dat je de boel helemaal kaal kan halen en het groeit gewoon weer aan.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:26

Winter groene Clematis ?

Bij ons groeit de clematis echt super hard. Wij hadden 1 zomer, toen was 1 paneel dicht.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:27

Wat voor plek, zonnig of veel schaduw? Beschutte plek of meer open met vaak de wind er op.

Hedera groeit overal wel goed en gaat snel, dan heb je je gaas zo dicht en dan krijg je het nadeel dat hij zo snel groeit. :D Ik zo voor geduld gaan.

Kamperfoelie Lonicera henryi. Half (verliest alleen zijn blad bij strenge winter, overleeft die kou wel) wintergroen. Zon, half schaduw. Ik lees nu dat deze ook nog eens snel groeiend is.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:36

Ik heb een paar jaar geleden heidematten geplaatst met hedera stekken. Nu na vier jaar is het net niet helemaal begroeid, maar door de matten is het dicht.
Mogelijk groeit het niet zo hard door de combinatie arme grond en droogte.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:42

Ik ben al dik 2 jaar bezig om herdera aan de groei te krijgen. Onmogelijk. Elk jaar weer nieuwe stekjes. Dan slaan ze aan en houden ze er weer mee op. Teveel warmte gok ik. En ik had een mooie Toscaanse jasmijn maar die heeft de vorst niet overleefd

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:13

belle_boef schreef:
Ik ben al dik 2 jaar bezig om herdera aan de groei te krijgen. Onmogelijk. Elk jaar weer nieuwe stekjes. Dan slaan ze aan en houden ze er weer mee op. Teveel warmte gok ik. En ik had een mooie Toscaanse jasmijn maar die heeft de vorst niet overleefd


staan ze tegen een muur? dan kan het de hitte zijn.

en heb je wel de jeugdtakken geknipt? als je stekken neemt van de volwassen bloeiende takken gaan ze langzaam en struikvormig groeien in plaats van klimmen. dat is een leuk geintje van moeder natuur.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:20

Je kunt ook dingen combineren, afhankelijk van wat je wil.

Bijvoorbeeld: een rieten mat (tegen de inkijk) en daar iets tegenop laten groeien. Hedera is dan het makkelijkst.

Of een mix van hedera (omdat het wel een mooie haag geeft) en passiebloem of clematis. Ik ben zelf fan van de combi hedera/clematis omdat het goed samen kan. Groeit allebei keihard. Toscaanse jasmijn combineert trouwens ook prima.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:28

Hier sinds kort een akebia staan. Hier hebben we er voor gekozen omdat hij snel groet (ook in de schaduw) en kat veilig is maar misschien ook wat voor jouw. Groeit snel en half wintergroen (verliest oud blad wanneer nieuw blad opkomt) heeft ook 2 verschillende blaadjes en bloemetjes. Vind het alleen niet zo leuk als zijn voetjes in de zon staan.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:32

lucifertje schreef:
Hedra is een drama. Als je dat plant ben je in 2 jaar van je inkijk af, maar je hebt er ook gigantisch veel snoeiwerk aan. Ik had 60m hedra hek en had minimaal 4x pj een volle aanhanger snoeiafval. Mogelijk is kardinaalsmuts een alternatief voor je.

Ik heb bij mijn nieuwe huis de hedra direct verwijderd en Red Robins gepland. Denk dat deze volgend jaar helemaal dicht zit.


een klimmende kardinaalsmuts met Red Robin als cultivarnaam? die ken ik niet. ik ken wel de Photinia x fraseri 'Red Robin'. maar dat is geen kardinaalsmuts en ook geen klimplant. of begrijp ik je verkeerd?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:04

[code][/code]
axel_1997 schreef:
belle_boef schreef:
Ik ben al dik 2 jaar bezig om herdera aan de groei te krijgen. Onmogelijk. Elk jaar weer nieuwe stekjes. Dan slaan ze aan en houden ze er weer mee op. Teveel warmte gok ik. En ik had een mooie Toscaanse jasmijn maar die heeft de vorst niet overleefd



staan ze tegen een muur? dan kan het de hitte zijn.

en heb je wel de jeugdtakken geknipt? als je stekken neemt van de volwassen bloeiende takken gaan ze langzaam en struikvormig groeien in plaats van klimmen. dat is een leuk geintje van moeder natuur.


Nee tegen een gaas Hek

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:16

Hedera zou ik ook niet aanraden. Die hebben hier ook alles kapot getrokken aan schuttingen en muur. En als het er eenmaal zit, is het bijna niet kapot te krijgen haha.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Welke klimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:20

Tegen een hek met gaas is het wel ideaal, je ziet het in bijna elke nieuwbouwwijk :j