Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:22

Ik werk met spaardoelen (potjes) in m'n bank app maar welke doelen hebben jullie? Alle vaste lasten gaan van de lopende rekening en verder heb ik een potje voor mezelf, m'n man, hond, paard, boodschappen, benzine, huis, auto's, en toekomst/pensioen. Toch lijkt het op de 1 of andere manier niet te lukken dus vroeg me af hoe jullie het doen

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:31

Waarom lukt het niet denk je? Heb je wel goed je budgetten en doelen per potje bepaald? Heb je een goed overzicht in excel bijvoorbeeld?

We kunnen hier wel allemaal onze potjes neerzetten maar daar heb je eigenlijk weinig aan als je niet eerst analyseert waar het bij jou misgaat :)

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:40

Ik heb verschillende budgetten ingesteld zoals 400 voor de boodschappen maar kom altijd te kort. Verder heb ik geen potje voor bijv kleding of uitstapjes of kadootjes dat doe ik van de lopende rekening. Maar dan sta ik toch weer in de min, kan ook maar maximaal 10 potjes maken. Voor mij zou het makkelijkste zijn dat ik oor ieder ding een potje zou hebben maar dat gaat lastig omdat je er maar 10 kan maken

Overzicht in excel werkt niet voor mij, sowieso vind ik excel een lastig programma en het bijhouden lukt niet voor mij vanwege m'n add, voor mij werkt het beste in de app zelf. Ik doe nu bijv. Als ik voor 50 euro tank dan betaal ik dat van de lopende rekening en zet het daarna terug van het potje benzine.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:51

Als je een overzicht maakt van je uitgaven, dan kun je pas goed zien hoeveel je aan iets uit geeft. En dan kun je daarop gaan besparen.

Bijhouden vind ik ook lastig hoor. Maar je zult ergens overzicht moeten gaan maken zodat je kunt zien waar al je geld heen gaat.

Daarna kun je dan budgetten gaan stellen die scherp, maar reëel zijn. En neem, indien van toepassing, ook de rest van je gezin hierin mee. Geef regelmatig een update door de maand heen, bijv 1x per week op vrijdag, hoeveel je nog te besteden hebt.

Of werk met week bedragen zoals sommigen hier doen, als een maand te onoverzichtelijk is voor je in het begin. Je zou zelfs even terug kunnen gaan naar contant geld in fysieke enveloppen. Dan kun je daadwerkelijk zien hoeveel geld er nog in een potje zit, en daarvan kun je er zo veel maken als nodig is.

Je bent op de goede weg, nu de volgende stap :)

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:36

Maak je niet veel te veel potjes zodat je het overzicht verliest?

Houdt eens een maand bij wat je exact koopt. Klopt het budget wel met wat je per maand uit wilt geven?

Sinds ik met het Excel bestand werk weet ik veel beter wat er uit gaat en kan ik er ook op anticiperen. Ik heb daar potjes, geloof dat er 20 kunnen ik heb er stuk of 7. In een oogopslag zie ik waar geld heen is gegaan.

Het is absoluut geen moeilijk programma, helemaal voorgeprogrammeerd en met een paar minuten per week bij te houden.

Het loon is weer binnen! Spaarrekening weer aangevuld en weer vers voor een nieuwe maand op de gezamenlijke rekening

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:42

Met boodschappen kan het dan helpen om contant te betalen dat je het maandbedrag bijvoorbeeld in een keer pint of je kunt ook thuis een kladblok in zicht leggen waar je steeds even het bedrag van de boodschappen op schrijft. Minder moeite dan helemaal bijhouden op je pc en je hebt snel zicht op hoeveel je nog hebt of hebt uitgegeven

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:22

poes schreef:
Hier een slechte dag :’) ticket Werchter besteld. Rits laarzen kapot en heb niets anders om mee te rijden terwijl ze weg zijn dus nieuwe petries gekocht. Kom ik thuis is de wasmachine stuk. Is het al morgen? :+



Ik moest hier stiekem even om lachen, begrijp ik het goed dat de rits van je rijlaarzen stuk is, dat je die laat repareren en voor de tijd dat ze weg zijn maar nieuwe leren rijlaarzen hebt gekocht? (Geen oordeel verder hoor, ik vind het vooral grappig hoe het kopen van nieuwe leren rijlaarzen een logisch gevolg is van je huidige laarzen die even een tijdje weg zijn - als ik het goed begrepen heb :+ ).

Verder ontzettend balen natuurlijk!

fjordjes, kijk inderdaad goed wat je nu ongeveer uitbesteed per potje en baseer daar je budget op of zodat je kunt nagaan waarom je nou eigenlijk meer aan boodschappen besteed als je zou willen.
En kijk ook wat voor jou werkt. Voor mij werken vele potjes niet, dus voor uitgaven die vallen buiten sparen en vaste lasten heb ik alleen: boodschappen en 'de rest'.

Gisteren weer een mooie blauwe brief gehad, ik helemaal zenuwachtig. Was het een mededeling van toeslagen dat ik recht had op 0 euro zorgtoeslag over vorig jaar.. joh :+ en salaris komt weer vandaag, het is weer lekker extra vanwege avonddiensten! Volgende maand kan ik hetzelfde verwachten dus dat is fijn :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:28

fjordjes schreef:
Ik heb verschillende budgetten ingesteld zoals 400 voor de boodschappen maar kom altijd te kort. Verder heb ik geen potje voor bijv kleding of uitstapjes of kadootjes dat doe ik van de lopende rekening. Maar dan sta ik toch weer in de min, kan ook maar maximaal 10 potjes maken. Voor mij zou het makkelijkste zijn dat ik oor ieder ding een potje zou hebben maar dat gaat lastig omdat je er maar 10 kan maken

Overzicht in excel werkt niet voor mij, sowieso vind ik excel een lastig programma en het bijhouden lukt niet voor mij vanwege m'n add, voor mij werkt het beste in de app zelf. Ik doe nu bijv. Als ik voor 50 euro tank dan betaal ik dat van de lopende rekening en zet het daarna terug van het potje benzine.


Ik ben om deze reden overgestapt naar Knab, niet de goedkoopste maar wel inclusief 5 betaalrekeningen met pinpas en oneindig veel spaarrekeningen. Ik vind het juist fijn om echt overal een potje voor te hebben en daar kan dat en kan ik ze ook echt zien, in een app oid bijhouden werkt voor mij ook niet.

Ik moet zeggen dat ik een abn rekening heb aangehouden en deze nu ook veel gebruik omdat ik daar met mijn fitbit en telefoon kan betalen. Dus ik schuif nogal eens wat heen en weer, maar dat vind ik niet erg, ik zou de knab potjes niet willen missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:29

Het gaat dus al mis met je houden aan de budgetten. Dan kan je alles in potjes stoppen, als je daar alles uithaalt en dan van de lopende rekening nog meer uitgeeft. Schiet een potje hebben al niet op. Zijn je budgetten überhaupt realistisch of al direct onhaalbaar?

Qua boodschappen, voor hoeveel personen is die 400 euro? Is dat realistisch? Zet eens telkens na boodschappen je bonnetje in excel per categorie (vb brood, groente/fruit, snoep, frisdrank). Waar verdwijnt het teveel heen? Op snoep en frisdrank heb je bv zo bespaard. Dagje minder vlees en minder kant en klaar helpt snel.

Wat potjes betreft: maak ze specifiek waar nodig en maak basis potjes. Ik heb een 'persoonlijke uitgave' potje, daar kan kleding uit, cadeautjes etc. Maar ik heb ook een 'rijbewijs' potje, dus een groter spaardoel waar nu enkel geld in gaat.

Belangrijkste: stel realistische doelen, wees bewust wat je uitgeeft. En op = op. Dan niet de lopende rekening gebruiken. En niet uit andere potjes kapen. Leer jezelf aan consequent te zijn. Anders werken potjes niet.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:55

Ik pin per maand een bedrag aan boodschappen. Ik heb 70 euro per week contant.
Betaal altijd met briefgeld, muntjes gaan in de beker en uiteindelijk in een dichte spaarpot. Koopzegels en kooppunten doe ik ook aan.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:55

Wat fijn Idinn dat je je doel gaat behalen _/-\o_

Voor wat betreft potjes, voordat je ze instelt is het handig om een maand of twee, drie precies bij te houden wat je allemaal moet uitgeven (vaste lasten), wat je meestal uitgeeft (variabele lasten, bijv boodschappen, maar ook benzine, persoonlijke verzorging, verjaardagen zo ongeveer, af en toe iets buiten de deur doen) en wat je zou willen uitgeven maar alleen kunt als je er voor spaart.

Dan heb je tenminste een helder beeld van hoe de stand van zaken nu is. Want als je niet overhoudt, is je beeld nu nog niet duidelijk.

Vaste lasten kun je vaak op besparen als je het hebt over verzekeringen, abonnementen, soms zelfs ook de hypotheek, energielasten etc. Veel tips staan ook op https://www.nibud.nl daar zie je ook een soort richtlijnen van hoeveel een huishouden gemiddeld kwijt is aan van alles. Wat niet wil zeggen dat dat heilig is maar voor soort van idee.

Variabele lasten kun je vaak op besparen door heel serieus om te gaan met bijv je boodschappen inkopen, wil je wel of niet naar de kapper wat laat je doen, zelf klussen, 2e hands spulletjes aanschaffen, neem je wijn bij je etentje of ga je voor water, kook je vers met groenten van de markt of.... enz enz. Ligt ook erg aan wat je bereid bent in te leveren aan wat vaak als gemak wordt ervaren (en laten we wel zijn als je heel veel werkt ga je snel voor gemak, maar dan verdien je wel veel, maar geef je bijv weer veel meer uit ;-) schiet soms ook niet op).

En dan de rest is toch tja.... beetje kwestie van nog eens 3x nadenken of je iets echt wilt, nodig hebt of je ook zonder kunt, kun je het lenen, zelf maken van wat je al hebt etc etc etc

Ik heb op dit moment vier potjes.
De vaste lasten betaal ik direct zodra mijn salaris binnen is, alles gaat trouwens automatisch, ik heb alles ingesteld tussen 28e en 1e van de maand. Dan is dat alvast weg :-) heb daar dus geen apart potje voor.
Eén potje opleiding
Eén potje keukenrenovatie
Eén auto
Eén potje sparen algemeen
Per maand stort ik een (minimale) bijdrage in die potjes, dus dat wil ik elke maand sparen, gaat er ook direct af, dus de 28e.

Wat overblijft is voor de rest van de maand, waar ik mijn variabele en 'o ja dat wil ik heel graag en wel nu' mee betaal. Dus mijn betaalrekening is feitelijk mijn boodschappen + extra geld. Heb ik aan het eind van de maand nog geld over, gaat dat in potje sparen algemeen.

Het bedrag wat 'overblijft' voor de rest van de maand varieert want ik werk gedeeltelijk vaste maar ook gedeeltelijk extra uren. Dus ik mijn inkomen varieert nogal.

En ik geef mezelf een dagbudget, uit wat ik dus per maand te besteden heb, dus uit wat overblijft voor boodschappen etc. Daar hou ik me zoveel mogelijk aan. Elke dag, twee dagen schrijf ik even op wat ik heb uitgegeven en waaraan.

Ben dus elke dag, twee dagen, een minuutje of 15 aan het budgetteren. Zodat ik het helder houd. Anders vliegt het er bij mij ook gewoon doorheen en denk ik een paar dagen voordat mijn salaris weer komt hoe komen we die laatste week door :o :=

Boodschappen geef ik ongeveer 250 Euro per maand aan uit, 1 persoon + 2 grote honden :7

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:56

En bovenstaande klinkt allemaal logisch en makkelijk maar hou je er maar eens aan :') ~~}> _O-
Dan helpt een topic als dit erg goed, hier kunnen we gewoon vertellen waar je opeens de mist in ging en wat je hebt gedaan om toch je doel te halen (of bij te stellen).

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:12

Ik heb een beetje een dilemma (first world maar goed). Hopelijk kunnen jullie nog eens een lichtje laten schijnen.

We zijn in de positie om een 2e huis in zuid Frankrijk te kopen. Leuk huis, leuk stuk grond erbij, mogelijkheid tot aankoop van meer weides waarschijnlijk, maar wel weer een erg groot project. De huidige eigenaar is begonnen aan de grootschalige renovatie maar kan het door gezondheid niet afmaken.

De muren staan, het dak is vernieuwd en geïsoleerd, vloerverwarming ligt, aantal ramen zitten er in maar dat is het wel zo ongeveer. De komende jaren moet er nog zo'n 150k-200k in om het goed te maken. Het is ontworpen om een aantal kamers te verhuren voor kort vakantie verblijf, en een gedeelte met keuken woonkamer slaapkamer voor verhuur of voor onszelf.

Nadelen :
Het is erg warm daar in de zomer :')
Het is eigenlijk te ver om met de auto (regelmatig) te doen
Flinke investering
Weer veel werk, terwijl we eigenlijk hier net een beetje klaar zijn met hele grote klussen
Voordat het verhuur klaar is, zijn we zeker een jaar verder
Er moet een beheerder en schoonmaakster gezocht worden, heb ik daar zin in
Onzekerheid over kosten baten
Het is onze eerste trip geweest, is dit de juiste locatie of toch beter zoeken naar iets dichterbij huis, noord Frankrijk?

Voordelen :
Altijd een plek om naartoe te gaan als ik rust nodig heb, tenzij er natuurlijk veel gasten zitten
Goede aankoop prijs (denk ik)
Investering die, wanneer gereed, zijn geld waarschijnlijk wel weer opbrengt bij verkoop
We kunnen er later zelf gaan wonen
Opbrengst uit verhuur
We zijn zelf erg handig. Voor grote klussen zoals verwarming aansluiten en elektra etc zouden we mensen inhuren (ook met oog op wederverkoop en de belasting daarop door de Franse overheid)

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:30

Het gaat in grote delen van de wereld hoe dan ook enkel warmer worden in de komende 50+ jaar. Dan zit je met vakantiegasten of vast aan airco (al zal die stroom in Frankrijk waarschijnlijk via kernenergie blijven gaan, met grotere kans op genoeg om dat te draaien) of de mensen blijven weg ivm ook te heet om in welke vorm ook actief te zijn anders dan mega vroeg/laat op de dag. Voeg daar nog eens bosbranden aan toe (let dus op de boomsoorten in de omgeving! ecalyptus bv fikt als een malle) en je hebt een aantal risico's die je echt moet incalculeren qua verantwoordelijkheden.

Plek kiezen die koeler blijft en ook mogelijkheden biedt qua actief zijn in de zomer is wel zo prettig en zeker als je er een inkomen uit wil halen dat afhankelijk is van semi 9-5 werktijden. Dingen met vee, online werk en (semi-)zelfvoorzienend leven maken andere werktijden wel mogelijk, dan is siesta + slapen in die uren dat het echt donker is wel practisch. Bij gasten zal je heel waarschijnlijk moeten babysitten qua gasten die gevaarlijke inschattingsfouten maken van wat kan buiten in de zon op welk tijdstip.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:38

Lastig hoor!
Het klinkt alsof het je op het moment nog te veel werk/te ver is en eigenlijk iets te vroeg komt.
Hoe is de woningmarkt in Frankrijk? Is dat de afgelopen jaren ook belachelijk hard gestegen en is daar ook zo weinig aanbod? Stel dát er binnenkort inderdaad een crisis komt zoals er voorspeld wordt, en de prijzen zakken dan flink, dan kan het natuurlijk slim zijn om daarop te wachten.
Op het moment zijn niet alleen de huizen duur, maar ook de grondstoffen. Grote kans dat een verbouwing over een aantal jaren goedkoper is dan nu.
Maar het is natuurlijk wel een heerlijk idee om een huisje in Frankrijk te hebben dus ik snap je twijfel!
Ik zou eens een paar verschillende huizen gaan bekijken, goed vergelijken, dan loop je vast uiteindelijk tegen je droomhuis aan.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:51

Ik houd m’n uitgaven op papier bij, misschien is dat wat voor je?
Ik schrijf alles in een money planner maar een schriftje kan natuurlijk ook.
Met highlighter verdeel ik ze per categorie en tel die dan einde van de maand op.
Ook vul ik alles in excel nog in maar dan eens per maand. Omdat ik vorig jaar ook al excel invulde weet ik de gemiddeldes voor elke categorie.
Potjes heb ik ook. Eerst had ik er heel veel. Maar omdat het allemaal spaarpotjes zijn vind ik het voor de dagelijkse uitgaven teveel gedoe.
Had een spaarpotje boodschappen, pinde ik van lopende rekening en thuis boekte ik dat bedrag uit het spaarpotje naar de lopende rekening.
Ik zou wel een 2e rekening willen voor die uitgaven maar de kosten van een 2e rekening vind ik ook een beetje zonde.
Spaarpotjes heb ik ook, voor onderhoud auto en fiets, onderhoud huis, uitjes en vakantie, dieren, gemeentebelastingen en eigen risico zorg.
O ja en feestdagen, boek elke maand 25 euro zodat ik in december wat extra heb voor kadootjes enzo.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:03

Voor feestdagen en verjaardagen kun je ook vooruit kopen, op marktplaats maar ook bijvoorbeeld in januari of als er een andere hele goede aanbieding is. In december is alles sowieso te duur.

Annemiek, de huizenprijzen en beschikbaarheid zijn door corona flink gestegen inderdaad vooral in noord Frankrijk door de Engelsen blijkbaar, en grondstoffen ook, al is een gedeelte van de materialen al aanwezig.

Tamary, warmte heb je zeker gelijk in, dat is voor mij ook een groot issue. We waren er nu half juni en ik vond het tussen 10-21u eigenlijk al te warm om echt werk te doen. Voor gasten zou dat niet veel anders zijn natuurlijk. En gevaarlijke dingen moeten ze zelf weten :') daar zou ik me echt niet mee bezig houden, ik ga er wel vanuit dat mensen nog enig gezond verstand hebben (tegen beter weten in misschien :'))

Ik verwacht eigenlijk steeds minder een dikke crisis, maar dat is het met crisissen, je weet niet wanneer ze komen :+

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:23

Ik begin vanaf juli al kerstcadeautjes te kopen. Zolang het geen elektronica is kan dat wel.
Kinderen geven nu al aan wat ze leuk vinden. Dat onthoud ik en dan koop ik het wanneer ik het evenuteel in de aanbieding tegenkom.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 11:45

Ik ben ook van het kopen van kleine cadeautjes, of maak ze zelf, op voorraad. Heb ik altijd iets om mee te nemen naar iemand toe.

Jeetje Prairy... {:} *\o/* best een dilemma! Ik ga mee met het idee dat het alleen warmer gaat worden en dat een zwembad(je) / poel / iets met water bijv een vereiste is wil je regelmatig gasten kunnen ontvangen als je daar zou zitten. Zit dat er al bij? Of is er gelegenheid dat te maken?
Aan de andere kant is het ook een kwestie van op een juiste manier de woning / gebouwen indelen, goed gebruik maken van natuurlijke schaduwbronnen (bomen, beplanting, je bestrating). Als je een huis goed bouwt en gebruik maakt van natuurlijke ventilatie is airco in ieder geval overdag echt overbodig. 's Nachts om goed te kunnen slapen heb je dat wel vaak nodig.
MAARRRR er is altijd iets als zonnepanelen want tja, die zon heb je volop!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:12

Nou mijn geld gaat er ook uit vliegen. Meneer voor ketel onderhoud is er nu en hij moet m afkeuren. Zit scheur in een of ander ding en expansie vat is stuk. Gaat nu nood reparatie doen en komt zo beneden om te kijken voor een nieuwe ketel. :(

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:13

Samantha_ schreef:
Nou mijn geld gaat er ook uit vliegen. Meneer voor ketel onderhoud is er nu en hij moet m afkeuren. Zit scheur in een of ander ding en expansie vat is stuk. Gaat nu nood reparatie doen en komt zo beneden om te kijken voor een nieuwe ketel. :(

Balen

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:19

IK weet niet hoe je situatie is maar je kunt ook huren... misschien is dat handiger omdat je je huis toch wilde verkopen staat me zo bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:22

VanHuisUit schreef:
IK weet niet hoe je situatie is maar je kunt ook huren... misschien is dat handiger omdat je je huis toch wilde verkopen staat me zo bij?


Bij een huis verkopen zou ik juist niet leasen of huren, werkt alleen maar nadelig bij verkoop.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:43

Relaxed schreef:
VanHuisUit schreef:
IK weet niet hoe je situatie is maar je kunt ook huren... misschien is dat handiger omdat je je huis toch wilde verkopen staat me zo bij?


Bij een huis verkopen zou ik juist niet leasen of huren, werkt alleen maar nadelig bij verkoop.

Ja daar zat ik net over te lezen.
Volgens mij is het tegenwoordig wel zo dat een koper niet meer verplicht het huurcontract moet overnemen.
Maar dan word de ketel dus gewoon weggehaald bij verkoop.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:47

Niet verplicht misschien, maar linksom of rechtsom moet de eigenaar van de CV wel zijn geld krijgen.. Ik heb 2x bij huis verkopen het leasecontract afgekocht omdat dat toch echt wel werd geadviseerd door de makelaar :j