Advies keukenblad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 18:30

Hallo bokkers,
Met het geluk dat we een nieuwe huis hebben kunnen bemachtigen in deze pittige huizenmarkt, hebben we ook de mazzel dat er budget is voor een nieuwe keuken.

Een aantal keuzes zijn al gemaakt, maar de hoofdbreker is momenteel het keukenblad.
En dan vooral welk materiaal.

Dan nu de vraag:
Wie heeft er ervaring met het materiaal dekton? Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn hartstikke welkom!

Ervaringen met andere materialen zijn ook van harte welkom!

We hebben natuurlijk ook verschillende keukenboeren gesproken, maar de reallife ervaringen van bokkers zegt ook een hele hoop :Y)

Alvast bedankt!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:08

Heel suf maar wij hebben in dit huis een cheapy keuken met een kunststof aanrechtblad en dat bevalt zo onwijs goed dat we in ons nieuwbouwhuis ook gewoon voor kunststof gegaan zijn.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:23

Schijnt een betere versie te zijn dan Keramiek en natuursteen. Wel prijzig.
Aantal jaar geleden in de bladen gezeten, toen was het net op de markt en werd het niet verkocht.

Heb je al een prijs indicatie ergens op gevraagd?

Jollyjoy
Berichten: 369
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:49

Wij hebben dekton. Keuken zit er nu bijna 4 jaar in. Ziet er nog netjes uit. Aantal plekken helaas wel vlekken die er niet meer helemaal uit lijken te gaan, maar dat kan ook met onze huishoudvaardigheden te maken hebben. Maw, ik heb er nooit echt mijn best voor gedaan om ze te verwijderen.
Het allerfijnste vind ik dat het zo goed bestand is tegen hitte en zelfs snijden. Geen probleem om een hete pan of kop thee erop te zetten. Doen we vrijwel niet maar is wel voorgekomen. Koekjes uitsteken of iets snijden op het aanrechtblad geeft geen schade. Er gaat echt wel een snijplank onder hoor maar toch fijn dat het zulk sterk spul is

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:19

Ik heb natuursteen (graniet), het heeft een beetje spikkeltjes en kleurt mooi mee met mijn kastjes.
Het is ideaal, vuurvast en ik kan er ook op snijden. Het ligt er al heel lang in, 15 jaar maar is nergens beschadigd of iets. Nog net zo mooi als tijdens het plaatsen.

Hier kun je wat lezen :
https://www.interieurdesigner.nl/interi ... un-prijzen

Anoniem

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:24

Doen. Klanten van mij hebben het en het poetst zo ontzettend makkelijk. Ik heb al zo veel keukens gepoetst en dit heeft echt mijn voorkeur.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:33

Ik hen nu ook een kunststof blad en kan er gewoon hete pannen opzetten maar mijn wens is ooit een ‘ouderwets’ granieten aanrecht.
Weet van vroeger dat die onverslijtbaar waren.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:45

Wij hebben dekton sedert anderhalf jaar. Bevalt prima en ziet er zeer mooi uit. Tips bij greeploze keuken, daar zie je aan onderzijde een ruw stuk, dus laten bewerken, de keukenboer doet dat niet. Controleer bij levering secuur op krassen, die zijn er. Vlekken zijn met vochtige doek niet volledig te verwijderen, meestal met droge doek nawrijven.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:03

Ik heb graniet en ben er echt heel blij mee, nog geen krasje te zien, vlekken zijn er zo met een vochtige doek af te vegen. Heb het blad nu 7 jaar en ziet er nog uit als nieuw.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:49

Ik heb ervaring met plastic, goedkoop RVS-blad, granito, natuursteen, Franke RVS-blad (zowel de gepolijste als de geborstelde). Die laatste zijn mijn favoriet en dan met Franke spoelbak(ken) uiteraard.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 06:50

Wij hebben een granieten blad en wil echt niets anders. We hebben de woning van mijn ouders gekocht en de keuken zit er al 20 jaar in. Toevallig vorige maand de deurtjes vervangen maae het blad hebben we gehouden want die ziet er perfect uit nog.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:08

Wij hebben ook dekton. Pas enkele maanden, maar tot nu toe bevalt het heel goed. Ook wel eens flink wat op laten vallen maar ziet er op die plekken nog tiptop uit.

Afbeelding

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:35

Wij hebben Dekton keuken blad nu 3 jaar en bevalt super. Ik ben fan dat je alles er op kan zetten en dat het zo hard is. Nadeel: als je per ongeluk hard tegen aanstoot met glas/borden dan gaat het bord of glas wel stuk :+

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:51

Wit zou ik niet meer nemen, al vind ik het prachtig bij sommige keukens.
Toen ik dit huis kreeg zat er een simpel wit aanrechtblad in en ik heb er eens sambal op geknoeid of kurkuma maar dat ging er niet meer uit.
Ik weet natuurlijk niet of dat met Dekton ook zo is.

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:34

Wij hebben afgelopen najaar onze nieuwe keuken laten plaatsen en uiteindelijk voor graniet gegaan. Oude keuken had een kunststof blad, maar dat zou hier echt teniet doen aan de nieuwe keuken. Al zijn de huidige kunststof bladen bijna niet meer te onderscheiden van de andere materialen. Natuursteen is poreuzer, keramiek volgens mij ook, dekton heb ik geen ervaring mee. Keuze van het blad hangt ook af hoe je omgaat met je keuken. Als je geneigd bent om rommeltjes op het aanrecht een nacht te laten staan, dan zou ik zo onderhoudsvrij mogelijk gaan. Vlekken van een wijnglas, olijfolie of schoonmaakmiddel zijn echt een crime.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 09:46

Lieve bokkers bedankt al voor deze ervaringen.
Wij zijn momenteel dus voor een dekton blad gevallen maar maken ons zorgen over de drukpunt gevoeligheid (lees je stoot er op een onhandige manier tegen aan of laat iets vallen en het kan chippen)

Momenteel hebben wij een composieten blad. Wat wij (volgens de keukenboeren) regelmatig mishandelen met warmte… deze lijkt dus redelijk onverwoestbaar. Maarja door het dekton blad hebben we een bepaald soort keukenblad /aftekening in ons hoofd en is daarbij dus de vraag is het slim als
Lomp 1 (ik) en lomp 2 (vriendlief) voor dekton gaan.

Wij zijn over het algemeen wel het soort mens van na het opruimen na het koken een doekje erover. En niet een nacht zooitjes laten intrekken.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 09:57

Storm schreef:
Ik heb natuursteen (graniet), het heeft een beetje spikkeltjes en kleurt mooi mee met mijn kastjes.
Het is ideaal, vuurvast en ik kan er ook op snijden. Het ligt er al heel lang in, 15 jaar maar is nergens beschadigd of iets. Nog net zo mooi als tijdens het plaatsen.

Hier kun je wat lezen :
https://www.interieurdesigner.nl/interi ... un-prijzen


Wat een fijne site! Deze was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht!

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:22

Floemii schreef:
Lieve bokkers bedankt al voor deze ervaringen.
Wij zijn momenteel dus voor een dekton blad gevallen maar maken ons zorgen over de drukpunt gevoeligheid (lees je stoot er op een onhandige manier tegen aan of laat iets vallen en het kan chippen)

Momenteel hebben wij een composieten blad. Wat wij (volgens de keukenboeren) regelmatig mishandelen met warmte… deze lijkt dus redelijk onverwoestbaar. Maarja door het dekton blad hebben we een bepaald soort keukenblad /aftekening in ons hoofd en is daarbij dus de vraag is het slim als
Lomp 1 (ik) en lomp 2 (vriendlief) voor dekton gaan.

Wij zijn over het algemeen wel het soort mens van na het opruimen na het koken een doekje erover. En niet een nacht zooitjes laten intrekken.


Krijgen jullie boven kastjes? Kinder wens?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:26

Momenteel hebben wij een tijdelijke keuken met simpel en goedkoop blad van de bouwmarkt maar ik mis nog steeds mijn granieten werkblad van mijn eerste eigen keuken. Hufterproof en super makkelijk schoonmaken. Eens in de maand speciaal spul er over en verder gewoon standaard doekje er over heen. Ooit komt er dus zeker weten weer een granieten blad!

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 10:31

Blue_flower schreef:
Floemii schreef:
Lieve bokkers bedankt al voor deze ervaringen.
Wij zijn momenteel dus voor een dekton blad gevallen maar maken ons zorgen over de drukpunt gevoeligheid (lees je stoot er op een onhandige manier tegen aan of laat iets vallen en het kan chippen)

Momenteel hebben wij een composieten blad. Wat wij (volgens de keukenboeren) regelmatig mishandelen met warmte… deze lijkt dus redelijk onverwoestbaar. Maarja door het dekton blad hebben we een bepaald soort keukenblad /aftekening in ons hoofd en is daarbij dus de vraag is het slim als
Lomp 1 (ik) en lomp 2 (vriendlief) voor dekton gaan.

Wij zijn over het algemeen wel het soort mens van na het opruimen na het koken een doekje erover. En niet een nacht zooitjes laten intrekken.


Krijgen jullie boven kastjes? Kinder wens?


Geen bovenkastjes, wel kinderwens :Y)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:35

Dekton hebben wij ook naar gekeken, vind het echt prachtig! Werd ons echter afgeraden omdat we per se een onderbouw wasbak wilden en ik nogal onhandig ben... als je met afgieten je pan tegen het randje stoot, dan chipt het schijnbaar heel makkelijk. Die verkoper had het om deze reden ook niet meer standaard in de winkel liggen - toch te vaak een teleurgestelde klant meegemaakt.

Uiteindelijk gekozen voor hoogwaardig composiet (met iets relief) wat supergoed bevalt.

Aangezien je jullie al omschrijft als Lomp 1 en Lomp 2, zou ik misschien toch een ander materiaal overwegen. Maar heb je geen kwetsbare randen in je ontwerp, is het al een ander verhaal. Succes met de keuze!

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:32

Floemii schreef:
Blue_flower schreef:

Krijgen jullie boven kastjes? Kinder wens?


Geen bovenkastjes, wel kinderwens :Y)


Scheelt dan dat er geen boven kasten zijn. Als je vind dat je kinderen op de keuken mogen klimmen, dan wellicht een minder kwetsbaar materiaal kiezen.

Vooral rondom de kraan, waar het blad smal is zal het blad kwetsbaar zijn... ik weet van mijzelf nog wel dat ik mij aan de kraan op trok om goed te kunnen gaan zitten.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:28

Tja, dat is ook een kwestie van het wel of niet goed vinden. Ik heb mijn kinderen van 7 en 9 nog nooit zoiets zien doen. En er staat een krukje als ze ergens niet bij kunnen.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:35

Bij ons werd juist aangegeven dat je Dekton kon nemen als je lomp bent. Het is de reden dat wij dit blad hebben

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Advies keukenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:23

Dekton kende ik niet. Even opgezocht. Het kan chippen en nog erger breken. Oké, voor dat breken moet je een zware pan uit je handen laten kletteren, maar dat is mij helaas niet vreemd...