Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:41

Een sokkel draagt over de hele vloeroppervlak en de plint zit er vaak half-los onder in klemmetjes. Het ligt er ook aan hoe groot (BxD) het eiland is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:47

DubbelFun schreef:
Een sokkel draagt over de hele vloeroppervlak en de plint zit er vaak half-los onder in klemmetjes. Het ligt er ook aan hoe groot (BxD) het eiland is.


2.40m lang en 1.20m diep.

We gaan het nog even bekijken of we iets gaan aanpassen. Kwam een voorbeeld tegen waar de sokkel met de plinten zijn gemaakt, maar op een houten vloer is het juist makkelijk om alles waterpas te zetten met de pootjes.

Ik heb zitten neuzen, maar ML mag het oplossen. In principe staat alles tegen elkaar aan en vast op de grond. Want Ikea zelf verkoopt bevestiging voor aan de grond en zegt nergens iets over een sokkel maken.

En in het midden staat de vaatwasser, dus die stata sws niet ergens op.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:53

Als je de kastjes aan elkaar vast zet zou ik ze gewoon op de stelpoten zetten en afwerken met een plint.

_Caro_

Berichten: 170
Geregistreerd: 11-12-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:55

Eiland kan gewoon op de pootjes. Hier 3m60 op 1m (wel maar de helft kastjes en de helft doorgetrokken werkblad als tafel). De kastjes worden aan elkaar gemaakt en door het gewicht van het inladen van de kastjes gaat dat eiland nooit schuiven op de pootjes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 01:40

We zetten kastjes sws aan elkaar en vast aan de grond.

Aan de andere kant kunnen we in het midden 2 krukken kwijt.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:34

Wie o wie kan ons helpen... Ikea zit bomvol met afspraken! super irritant. Zelfs online hulp lukt niet...
Wij hebben nu een Ikea keuken maar gaan verhuizen en kijken weer naar een Ikea keuken.
De vorige keer hebben we in de winkel de afspraak gehad, die vrouw heeft toen best nog een aantal dingen in onze "tekening" aangepast (plinten zijpanelen en zulke dingen geloof ik)
Nu mogen we onze tekening wel naar Ikea sturen dat ze er zonder ons naar gaan kijken maar is dat slim?
Of is er iemand hier zo goed in het Ikea programma dat die mij wil helpen op afstand met wat praktische dingen *D

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:17

Ik wil best een poging wagen, maar weet ook niet alles.
Ik denk dat ze zonder jullie de technische zaken goed kunnen beoordelen. Maar welke la waar, welke hoogte en de inhoud van een la zal dan minder makkelijk gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:30

Wij hebben thuis zelf alles bekeken wat we willen, in winkelwagentje gedaan en laten klaarzetten en opgehaald.
Staps gewijs even doorheen gaan wat je wil en nodig hebt.

Wij moeten nog een deel halen. Hebben een eiland, maar ook een stuk onder het raam. Daar waren 2 kastjes niet voor op voorraad.

En beter teveel bestellen, als te weinig. Wij hebben ook wat dingetjes over of dubbel en die gaan gewoon terug.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:15

Je kan zelf gewoon je plan maken zoals je het wilt hebben, gewoon spelen met het programma, goed nadenken hoe je de indeling wilt, of deurtjes handig opengaan, wil je wel of geen handgrepen, hoe wil je deindeling / wat wil je waar gaan doen en waar opbergen.

Het hele handeltje bouwen inclusief de binnenlades als je die wilt :)

Nog even goed kijken naar lampjes, eindpanelen, plinten, dat soort dingen.
En dan kunnen zij kijken of je toch iets hebt gedaan dat onconventioneel is / niet lijkt te kloppen.

Ik zou het er gewoon op wagen hoor. Je mag onderdelen die je bij nader inzien toch niet gebruikt, altijd nog 365 dagen terugbrengen geloof ik :)

Ik heb expres heel veel onderdelen en binnenlades besteld zodat we alles zouden hebben liggen tijdens het opbouwen en dan nog wat zouden kunnen veranderen zonder te zitten met lange levertijden. De rest brengen we gewoon terug :j

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:25

Ja is best lastig wel.... we hebben de lampjes uit de binnen lades gehaald... keuken heeft licht genoeg en hebben we nu ook niet... is dat echt zo handig??

Ik heb de keuken al weer aangepast maar ik wil bijv. de hoge kast donker grijs maar die kan ik niet selecteren, heel onhandig

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:26

Blue_flower schreef:
Ik wil best een poging wagen, maar weet ook niet alles.
Ik denk dat ze zonder jullie de technische zaken goed kunnen beoordelen. Maar welke la waar, welke hoogte en de inhoud van een la zal dan minder makkelijk gaan.


Hoe zou ik de keuken met je kunnen delen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:45

Wij hebben geen lampjes in de lades gedaan, maar wel die grote lampen onder de bovenkastjes, dat geeft zat licht :j

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:20

Er staat toch al een beste basis zo :)

Ik heb alle verlichting eruit gehaald en ook al het glas bij de lades weg.
Waar zou ik verder nog naar moeten kijken….?


Afbeelding

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:22

Heb je een afwerk paneel voor de rechterkant?
En let erop dat je de hoge kasten links niet strak tegen de muur aan zet, dan kunnen ze niet goed meer open.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:29

Tegen de linkerkast kun je best 2 dunne latjes schroeven zodat de kast 1 a 2 cm van de muur af komt te staan. Dit heeft wel effect op je hoek!! Maar daar moet je sowieso rekening houden dat alle deuren/laden goed open gaan.

Een afwerkpaneel heeft alleen nut als je niet-witte deuren hebt. Alhoewel een waterfall-effect met je blad best een mooi effect zal geven.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:33

Niene87 schreef:
Blue_flower schreef:
Ik wil best een poging wagen, maar weet ook niet alles.
Ik denk dat ze zonder jullie de technische zaken goed kunnen beoordelen. Maar welke la waar, welke hoogte en de inhoud van een la zal dan minder makkelijk gaan.


Hoe zou ik de keuken met je kunnen delen?


Och sorry dit helemaal niet gezien! Kun je het plan omzetten in een pdf bestand bijv?

Anders kan ik wel alsnog wat tips op een rij zetten, terwijl ik naar mijn eigen keuken kijk!

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:35

DubbelFun schreef:
Tegen de linkerkast kun je best 2 dunne latjes schroeven zodat de kast 1 a 2 cm van de muur af komt te staan. Dit heeft wel effect op je hoek!! Maar daar moet je sowieso rekening houden dat alle deuren/laden goed open gaan.

Een afwerkpaneel heeft alleen nut als je niet-witte deuren hebt. Alhoewel een waterfall-effect met je blad best een mooi effect zal geven.


Een afwerk paneel is niet alleen voor de kleur. Die wordt ook ingezet als mensen niet de zijkant van de lades willen zien. Dan moet die dus wel groot genoeg zijn om kast + front lade af te dekken.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:43

Ik heb de laptop uitgezet keek bijna scheel van het constant aanpassen

Goede tips al! Morgen weer opstarten en naar kijken. Zal ook even kijken naar de afmetingen ivm het openen van de kasten, maar geloof dat er nog ietsje speling in zat

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:46

Waar wij heel erg mee gestoeid hebben, was de verschillende dieptes van de lades.
De ondiepste versie is echt alleen fijn voor een besteklade, verder kun je er precies niks nee.
Denk na over de plaatsing van de inhoud van je lades.
Uitschuifbaar systeem in hoekkast zijn wij erg blij mee, maar let erop dat het systeem niet heel zwaar beladen kan worden.

Misschien kun je per kast deel benoemen wat je plan ermee is? Plaatsing koelkast? Je hebt in die kasten wand hoge kasten, wat is je doel ervan? Vaak zijn het rommel kasten.
Is het blad met spoelbak breed genoeg om er een kraan achter te plaatsen? Niet te smal?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 01:20

Persoonlijk zou ik de indeling anders doen, maar dat zal wel persoonlijk zijn. Ik hou ervan dat de vaatwasser vlakbij de spoelbak is en zou de kookplaat dichtbij de oven willen.
En mn gevoel zegt, koelkast en vriezer naast elkaar en oven/magnetron waarin je met warmte werkt ernaast.

Wij hadden in ons vorige huis ook de hoek kast met uittrekbare platen en die konden best wel wat hebben. Het werkt en is fijn voor een hoek, maar je moet wel nadenken wat je erin kwijt wil. Wij hadden de pannen daar. Maar heb ook weleens keukens gezien waar de borden daarin staan.

Wij hebben nu onder het raam 2 kasten van 60 cm met 3 lade's. In maar 1 la een grote bestekbak en de rest bekers, zoet beleg, meel, suiker etc.
De andere liggen de losse attributen gewoon los. Daaronder schaaltjes en daaronder hartige voorraad zoals pasta.
We missen nog een 80cm kastje, maar die is er nu niet.

We hebben aan de ene kant van het eiland op beide uiteinde 20cm uittrekbare kastjes. Ik vind ze niet handig, maar wilde zo uitkomen met de indeling en maten.

Als ik zo kijk hebben we dezelfde inductie gekozen met afzuiger erin. Dan is je bovenste la minder diep, maar kunnen wel wat kleinere kook pannetjes in. Viel me reuze mee.

Voor het einde kan je je werkblad ook laten doorlopen tot de vloer of je paneel nemen die bij je deurtjes past.

Ik zou gewoon bestellen en niet alles gelijk uitpakken, maar kast voor kast, dan de rest en als je iets overhoudt gewoon terugbrengen. Mis je wat, haal je het zo bij.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:00

Niene87 schreef:
Ik heb de laptop uitgezet keek bijna scheel van het constant aanpassen

Goede tips al! Morgen weer opstarten en naar kijken. Zal ook even kijken naar de afmetingen ivm het openen van de kasten, maar geloof dat er nog ietsje speling in zat


Wat voor laptop heb jij waar de (nieuwe) planner wel op werkt?
Sinds de nieuwe planner kan ik er niet meer in.. Ben ik bijna zover om te bestellen kan ik het niet meer lekker rustig thuis nalopen.. Op desktop is het echt te traag en op de tablet kan ik niets verplaatsten.. Toch maar afspraak gaan inplannen dan pff

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:05

Ik heb niks met de planner gedaan.

Gewoon op papier getekend. Op de plek zelf alles gemeten en ook met strepen aangegeven tot waar iets komt. Evt met een blok isolatie erop voor het echte beeld.

Heb een lijst gemaakt en dan steeds naar het kastje gegaan, goede deurtje gekozen en in de winkelmand. Dan de handvaten, zijpanelen etc
Goed tellen en klaar. Bij twijfel extra bestellen.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:58

Lioony schreef:
Niene87 schreef:
Ik heb de laptop uitgezet keek bijna scheel van het constant aanpassen

Goede tips al! Morgen weer opstarten en naar kijken. Zal ook even kijken naar de afmetingen ivm het openen van de kasten, maar geloof dat er nog ietsje speling in zat


Wat voor laptop heb jij waar de (nieuwe) planner wel op werkt?
Sinds de nieuwe planner kan ik er niet meer in.. Ben ik bijna zover om te bestellen kan ik het niet meer lekker rustig thuis nalopen.. Op desktop is het echt te traag en op de tablet kan ik niets verplaatsten.. Toch maar afspraak gaan inplannen dan pff


Een HP laptop en ik werkte in Google Chrome.
Op het werk doen we met Mozilla ook daarin kan ik de nieuwe planner openen

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:02

Afbeelding



Indeling hoge kasten (van links naar rechts)
Grote vriezer (met kleine ruimte erboven voor schalen of vuilniszakken of iets dergelijk)
Oven en Magnetron met boven en onder dan plek voor schalen en zo
Grote koelkast (met kleine ruimte erboven voor schalen of vuilniszakken of iets dergelijk)

Indeling lage kasten (van links naar rechts)
Vaatwasser
Wasbak met lade voor doekjes en lade voor prullenbakken
Smal kastje met 2 lades voor kinderspul
Hoekkast met uittrek systeem voor pannen
Kookplaat met afzuiging en lades (bestek? en broodbeleg denk ik)
Smal kastje voor kruiden
Kastje met lades voor borden en glaswerk

Zo ongeveer is dan de indeling

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:19

Is het de smalle vaatwasser? Heb je daar genoeg aan?

Zou je niet liever de kookplaat naast de oven willen? En dan spoelbak en vaatwasser op het rechter stuk? Ik denk dat het qua werk fijner is.

Wij hebben onder de kookplaat 2 lade's en kan je best veel pannen in kwijt. Dan onder de oven wat oven spullen/schalen.