Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leuk eerste autootje

 
Profiel   

Aranel schreef
Suzuki Alto! Suzuki komt als zeer degelijk uit de testen, staat erom bekend goede auto's af te leveren.

Ik heb mijne bijna een jaar gereden en nooit iets mee gehad, lekker zuinig en in mijn ogen een prima beginnersauto. Ze staan ook best veel op marktplaats.

Ik heb nu de nieuwe Renault Twingo, puur omdat ik die mooier vond :')
Die is iets minder zuinig maar ik vind hem zo leuk! Zou sowieso voor een 5 deurs gaan.


I second this!!

Ik heb hem nog maar een jaartje, maar het is zo'n prettig autootje! Rijdt superfijn, redelijk zuinig en voor een persoon voldoende ruimte. Ik ben er net twee weken mee op vakantie geweest door Oostenrijk en Duitsland en m'n Suusje deed het perfect!

Ik had geluk met de aankoop, heb hem voor 4500 van m'n vader overgenomen met iets van 70k op de teller :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 23:05 



 
Profiel   

Afgelopen februari kocht ik mijn eerste autootje. Ik keek bij de dealer in de buurt waar mijn moeder al jaren komt. Had wel bij handelaren gekeken maar twijfelde te vaak of het niet te mooi was om waar te zijn.

Ik wilde een auto die lang mee kon, ligt in gewicht ivm kosten wegenbelasting en geen grote nodig, luxe als airco of navigatie is voor mij bijzaak daarnaast zo min mogelijk km’s leeftijd daarin minder belangrijk slijtage komt uiteindelijk van veel rijden. Budget rond de €3000 ik kocht uiteindelijk een metallic roze suzuki alto uit 2009 altijd in onderhoud geweest van diezelfde dealer en maar 43.000 km op de teller. Hij was van een oude dame geweest die in haar dorpje de boodschapjes ermee deed. De auto was semi luxe hij heeft elektrische ramen maar geen airco of navigatie. Hij kostte mij €3750 als ik mij goed herinner.

Mijn moeder heeft per toeval dezelfde auto maar dan uit 2010 en met veel meer km’s behalve wat kleine slijtage dingen nooit geen problemen met die auto. Hoewel de fors focus van mijn pa vele malen steviger op de weg licht en daarmee ook rustiger rijd vind ik mijn soeksoekje heel fijn. Ik rijd er met het grootste gemak mee naar groningen vanuit den haag en terug op 1 tank dus ook redelijk zuinig. En dan rijd ik heus niet strak 100 waar het mag gaat dat gas gewoon verder open.

Ik zou zeggen maak een lijst en lees je vooral goed in waar je het beste kan verzekeren. Zo zit ik bij Inshared omdat die ivm 0 schadevrijejaren en leeftijd het goedkoopste was. Naast verzekering bedenk je ook welke kosten je wilt maken aan dingen als de wegenbelasting hoe zwaarder je auto hoe duurder ook. En ja ook die tank moet vol dus vergeet die kosten niet zeker niet omdat de kosten van een volle tank flink omhoog schieten. In februari kon ik mijn alto vol gooien met €50 nu heb ik bijna zeker €60/€65 nodig voor een volle tank.
Maak een lijstje met je vaste lasten en ook de verwachtte kosten aanverwant aan je auto. Wat houd je dan over voor de rest is dit genoeg? Zo nee kun je daar dan iets aan doen door een andere verzekering of toch te gaan voor een lichtere auto? Je kunt in dat vaste lasten lijstje ook alvast je benzine meenemen waarvan je zeker weet dat je die verbruikt met nog een klein extra percentage voor de tussendoor tripjes. Zo weet je waar je aan begint en heb je niet achteraf spijt omdat je toch die mooiere/grote had kunnen nemen of juist toch beter dat iets kleinere model.

Als je dan je wensen op een rijtje hebt. Geniet dan vooral van de voorpret en het uitzoeken van je auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 23:27 



 
Profiel   

De beste tip hier is inderdaad: reviews van de dealer checken. Dan bij het kijken naar een auto: ook goed naar de APK-historie kijken. Bedenk op voorhand wat je allemaal gaat checken. Neem iemand mee, twee zien en horen meer dan een. Laat je niets wijsmaken door de verkoper (en dat gaan ze zeker proberen).

Bij oude auto's: let op roest. Als dat op onhandige plekken zit, zoals bij de benzinetank, kost dat een flinke duit voor reparatie. (Mijn eerste tweedehandsje is daarop afgekeurd, ik ben er nog steeds niet helemaal overheen ;( .)

Verder lees je al dat iedereen een eigen voorkeur heeft. Ik heb veel gelezen in de reviews van de ANWB, die kijken ook naar tweedehands. Ik heb een Daihatsu van 14 jaar oud en zou 'm iedereen aanraden. Sirion 2, vijfdeurs, zuinig, meer laadruimte dan het lijkt op het eerste gezicht. Heel goedkoop. Nadelen: schattige maar ietwat ouwelijke look en niet zo'n hele sterke motor (1.2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 23:52 



 
Profiel   

Als je echt lekker wil rijden: een mini. Fijne auto en gaat niet zo snel op zijn dak als een aygo, panda of C1.

Sowieso zou ik eerst eens wat verschillende auto's proberen. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niks met opels en franse auto's. Opels vind ik vervelend sturen en Franse auto naar veren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 00:50 



 
Profiel   

Ik ben na 11 jaar nog steeds heel blij met mijn ford kaa. En mijn garage zegt ook, niet meer weg doen want behalve het normale onderhoud heb ik er nauwelijks kosten aan. Het is een zuinige en degelijke auto, kost weinig aan wegenbelasting en als je op de snelweg 120 rijdt klinkt het niet alsof je een naaimachine op de achterbank hebt staan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 06:10 



 

Haha Rytir :D

Ik lees hier een paar keer iets over 'boodschappenauto's'. Die korte ritjes naar de supermarkt zijn toch juist vrij belastend voor een auto? Tegen mij werd gezegd dat ik beter bijv. een 10-jarige tweedehands met 100.000 km kon kopen dan met 15.000, maar ik weet er weinig van, hoor :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 06:18 



 
Profiel   

Ik heb een mitshubishi Colt uit 2005 met 140.000 km als 1e autootje, erg blij mee nogsteeds. koste 2750

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 06:37 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Als je echt lekker wil rijden: een mini. Fijne auto en gaat niet zo snel op zijn dak als een aygo, panda of C1.

Sowieso zou ik eerst eens wat verschillende auto's proberen. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niks met opels en franse auto's. Opels vind ik vervelend sturen en Franse auto naar veren.

Gaat niet zo snel op zijn dak als een Aygo? Topautos die dingen, ware scheurbakken en zeer vergevingsgezind :D
Clio rijd prettig maar ik zou nooit meer een Franse oude auto nemen. Toen overgestapt naar een Aygo, dit is mijn 2e en ze zijn enorm betrouwbaar en zuinig/goedkoop. Er rijden er veel rond dus stel je rijd schade, is het niet heel duur om te laten repareren. Een mini rijd inderdaad iets 'lekkerder' maar dan kom je wel bij een andere prijsklasse en degene die en mini hebben in mijn omgeving hebben er meer gezeur mee gehad dan ik met mijn trouwe Aygo.
Wel heb ik die van mij bij de dealer gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:56 



 
Profiel   

Rytir schreef
Ik ben na 11 jaar nog steeds heel blij met mijn ford kaa. En mijn garage zegt ook, niet meer weg doen want behalve het normale onderhoud heb ik er nauwelijks kosten aan. Het is een zuinige en degelijke auto, kost weinig aan wegenbelasting en als je op de snelweg 120 rijdt klinkt het niet alsof je een naaimachine op de achterbank hebt staan :D


Helemaal mee eens! Net APK gehad en moesten alleen nieuwe banden onder (90.0000 km op de teller nu en 10 jaar oud volgens mij) Verder kom ik eigenlijk nooit bij de garage. Hij rijdt stevig, je past overal tussen, rijdt zuinig en kost geen drol . Als ik hierna een auto ga kopen zal dat een Fiesta worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:09 



 
Profiel   

Ik had als eerste auto een misbaksel Kia Picanto, dat was helaas een miskoop.

Daarna heb ik op Bokt wat zitten snuffelen in vergelijkbare topics als deze en ben terecht gekomen bij de Hyundai i10. En man, wat ben ik blij met dat bakkie. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:17 



 
Profiel   

Toen ik mijn eerste auto kocht, ruim 20 jaar geleden, kocht ik een Peugeot 205. Daarna kocht ik een Seat Arosa ( vergelijkbaar met een VW Lupo, die ik jaaaaren later overigens ook kocht :)) )

Je moet even voor jezelf bepalen of je er heel veel kilometers mee gaat maken, of dat het meer voor de korte stukjes gaat zijn. Want als het voor lange stukken is, dan is een beetje meer comfort voor jezelf geen overbodige luxe. :) Denk daarbij aan een auto met een armsteun, wellicht airco, betere stoelen etc.

Ik rij nu in een zakelijke lease auto een clio estate ( lange variant dus ) ik ben er heel blij mee. :) Maar ik rij dan ook veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:18 



 
Profiel   

Een aygo, panda, c1 en al dat soort spul is heel windgevoelig en hebben bijna geen kreukelzone. Oftewel, als er een keer echt iets gebeurd ben je de pineut.
Ik zweer echt bij mn Fiesta, ding is niet de jongste maar wel de fijnste. Laat je nooit staan, nooit een bevroren handrem in de winter, nooit wegwaaien van de weg en je kan m zo stoer maken als je zelf wil. 8-)
En als je iets van schade rijd, er zijn zat onderdelen bij de sloop te verkrijgen zoals een bumpertje ofzo. En hij heeft een ketting, onderhoudsvrij. (De 1.3 dan) +:)+
Daarnaast vraagt een dealer vaak wel een hoop geld voor aankoop en al zeker voor onderhoud. Vraag eens rond aan je vrienden, kennissen en familie waar zij hun auto gekocht hebben.
Als je de Finnik app download en je vult kenteken in kun je zien hoe de auto is in verbruik, of die is geimporteerd en hoeveel eigenaren die gehad heeft. Is gratis! En als je een auto ziet op Marktplaats ofzo kun je altijd het bedrijf invullen bij google dan komt er wel naar voren of het bedrijf goed is of niet. Ik heb geleerd dat je uiteindelijk het beste particulier kunt kopen en dan de auto na kan laten kijken bij een garage in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:20 



 
Profiel   

culaccino schreef
Haha Rytir :D

Ik lees hier een paar keer iets over 'boodschappenauto's'. Die korte ritjes naar de supermarkt zijn toch juist vrij belastend voor een auto? Tegen mij werd gezegd dat ik beter bijv. een 10-jarige tweedehands met 100.000 km kon kopen dan met 15.000, maar ik weet er weinig van, hoor :o


Heel goed punt! Veel mensen staren zich blind op de kilometerteller maar alleen maar in de bebouwde kom rijden is wel echt een aanslag.

Qua opties: leuke Aziaten zoeken, Kia Picanto, Aygo ect. Vaak met ketting ipv riem, zuinig en degelijk gebouwd. Duitse merken (+Seat, is eigenlijk ook gewoon een VW) zijn vaak iets duurder in rijden en onderhoud maar rijden heel anders, is toch een beetje wat je zelf wilt.

Goede tips zijn al gegeven, dealer zoeken, reviews checken en iemand meenemen. En auto's proberen als je nog niet weet wat je fijn vindt rijden. Fiat 500 is een prima wagentje, maar rijdt heel anders dan bv een polo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:33 



 
Profiel   

Ik heb een Citroën C1, hele fijne auto. We hebben hem bij een particulier gekocht via Marktplaats.
Is van 2008 en had toen 73.000 km gelopen ongeveer. Heb hem nu iets meer dan 2 jaar en heb er ongeveer al 20.000 km mee gereden. Ben er heel blij mee!
Echter als ik grote afstanden rijdt neem ik de auto van mijn moeder mee, want een groot stuk op de snelweg ermee vind ik niet heel comfortabel. Maar voor kleine stukjes is hij ideaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:55 



 
Profiel   

Ik raad Kia af, exterieur en interieur slijt veel te snel. Gewoon niet goed genoeg van kwaliteit. Nieuw gekocht, maar nooit meer. Qua rijden is het overigens wel altijd starten en rijden.

Ford heb ik als degelijk ervaren. Kan nog met spijt terugdenken aan mijn Fiësta die de deur uit moest voor de Kia.

Het mooist vind ik de ontwerpen van Citroën. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen goede ervaring met Franse merken. Niet met Citroën en niet met Renault. Die stonden te vaak bij de garage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:13 



 
Profiel   

Mijn eerste auto (rijbewijs circa 10 jaar in bezit) was een Peugeot 206. Een botsautootje, zoals mijn man het noemde, een auto waar je in kan leren rijden zonder dat het heel veel pijn doet als je er eens een paaltje mee raakt ofzo. Heerlijke auto, wendbaar, niet al te groot, ruime kofferbak en best pittig. En ik had er zelden wat mee, ook al was het een oud beestje. Starten en rijden, ook in de winter.

Qua merk kan ik je verder niet goed adviseren, maar wellicht is het wel verstandig om je eerste auto via een dealer te kopen. Of of 'm in ieder te laten keuren voor aankoop. Dan heb je toch iets meer zekerheid. En kijk ook eens hier https://www.euroncap.com/nl voor het veiligheidsaspect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:23 



 
Profiel   

Ik zou andersom beginnen met een lijstje maken..

Wat wil/kun je uitgeven aan de maandelijkse kosten? Die komen altijd terug in je vaste lasten. Wegenbelasting, Verzekering.

Wegenbelasting: voor wat voor gewicht ga je van de auto. Daar zijn verschillende tarieven in per gewicht.

Verzekering: hoe oud is de auto en waar je woont kan een indicatie zijn voor de hoogte van je Verzekering.

Brandstof. benzine, diesel of gas. Ook dat heeft invloed op de wegenbelasting.

Hoeveel ga je er mee rijden? Lange afstanden of kleine stukje?
zo kunnen je bekijken voor welke brandstof je kiest. En zo afwegen wat voor jou gunstig is qua Wegenbelasting.

En let op of je de milieu zone's in mag met de auto die je kiest.

Als je dat hebt uitgezocht, weet je in welk merk je een model/type kunt uitzoeken.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:25 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Qua opties: leuke Aziaten zoeken, Kia Picanto, Aygo ect.

Zoals eerder genoemd zijn de Aygo, C1 en 107/108 een drieling die in een gezamelijke fabriek in Tsjechië wordt gebouwd. Vanwege het merk imago schrijft een Aygo wat minder af, dus wil je een nieuwe koop je beter de Toyota, gebruikt kun je waarschijnlijk gunstiger een C1 of 107 op de kop tikken.

Kia en Hyundai hebben een paar jaar geleden een flinke inhaalslag gemaakt, de oudere ontwerpen zoals Picanto zijn inderdaad minder bij de tijd dan de nieuwe zoals de i10.

En Japans is meestal wel goed, zelfs als ze in Europa gebouwd worden. Daihatsu's komen allemaal uit Japan zelf, zeker prima auto's.

Airco kan ik wel aanraden. Niet alleen erg prettig bij hitte, ook ideaal om de ruiten droog te houden bij vochtig weer!


culaccino schreef
Die korte ritjes naar de supermarkt zijn toch juist vrij belastend voor een auto? Tegen mij werd gezegd dat ik beter bijv. een 10-jarige tweedehands met 100.000 km kon kopen dan met 15.000,

Een auto slijt het meeste bij een koude start. Dus 10 woon-werk ritjes van 5 km zorgen voor meer slijtage dan een rit van 50 km. Maar bij die 100.000 km zaten ook de nodige koude starts. Verder is erg van belang hoe de auto gestald is. Binnen is beter dan 24/7 buiten. Wat dat betreft is een auto duidelijk geen paard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:27 



 
Profiel   

manumol schreef
Ik zou andersom beginnen met een lijstje maken..

Wat wil/kun je uitgeven aan de maandelijkse kosten? Die komen altijd terug in je vaste lasten. Wegenbelasting, Verzekering.

Wegenbelasting: voor wat voor gewicht ga je van de auto. Daar zijn verschillende tarieven in per gewicht.

Verzekering: hoe oud is de auto en waar je woont kan een indicatie zijn voor de hoogte van je Verzekering.

Brandstof. benzine, diesel of gas. Ook dat heeft invloed op de wegenbelasting.

Hoeveel ga je er mee rijden? Lange afstanden of kleine stukje?
zo kunnen je bekijken voor welke brandstof je kiest. En zo afwegen wat voor jou gunstig is qua Wegenbelasting.

En let op of je de milieu zone's in mag met de auto die je kiest.

Als je dat hebt uitgezocht, weet je in welk merk je een model/type kunt uitzoeken.

Succes!



dit is inderdaad een hele mooie basis om mee te beginnen.

Ik heb zelf 15 jaar geleden mijn eerste autootje gekocht. Een seat ibiza uit '95. Inmiddels heb ik mijn 4de ibiza in bezit. Tussendoor nooit andere merken gehad ook. fijne, zuinige auto die ook niet teveel slurpt op de korte afstanden.


Laatst bijgewerkt door Winged op 18-10-21 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:34 



 
Profiel   

Eens met jou, Rex_Rolfo. Airco vind ik geen luxe, maar bij bij vochtig weer en hittegolven een bijdrage aan je veiligheid en welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:36 



 
Profiel   

Ik heb een Suzuki Swift en ik zweer erbij. Compacte auto, makkelijk met parkeren maar niet zo mini als bijv. de Aygo, Citroën C1 etc. Daardoor is hij bijv. op de snelweg een stuk comfortabeler. Suzuki is bovendien een degelijk merk met weinig onderhoud. De onderdelen zijn relatief duur maar daar staat tegenover dat je niet heel vaak iets hoeft te vervangen. Ook rijdt de Swift lekker zuinig.

Naast de dingen die al genoemd zijn: trek het kenteken van de auto na bij RDW. Kijk dan vooral of de auto geïmporteerd is - GEEN geïmporteerde auto kopen! Meestal is er een reden dat die geïmporteerd zijn, ze zijn bijv. in het buitenland total loss gereden, opgeknapt en afgevoerd naar Nederland. Helaas is het heel vaak zo dat leuke en verdacht goedkope auto's geïmporteerd zijn. Verder zou ik kijken naar een kilometerstand tot 200.000. Heel weinig kilometers bij een wat oudere auto zou ik niet doen, dit zijn dan vaak korte ritjes geweest en veel stilstand, erg slecht voor de auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:44 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Airco kan ik wel aanraden. Niet alleen erg prettig bij hitte, ook ideaal om de ruiten droog te houden bij vochtig weer!


Dit kan ik alleen maar beamen, airco is absoluut geen overbodige luxe. In mijn Peugeot had ik dat niet en ik heb in de winter, in de bebouwde kom, regelmatig met de ramen open gereden, omdat ik geen moer zag doordat de ramen zo beslagen waren. En dat is vrij onhandig als er van alle kanten scholieren op de fiets aankomen. En in de zomer kan het bloedheet zijn, zeker als je in de file staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:26 



 
Profiel   

IndianSu schreef
Naast de dingen die al genoemd zijn: trek het kenteken van de auto na bij RDW. Kijk dan vooral of de auto geïmporteerd is - GEEN geïmporteerde auto kopen! Meestal is er een reden dat die geïmporteerd zijn, ze zijn bijv. in het buitenland total loss gereden, opgeknapt en afgevoerd naar Nederland. Helaas is het heel vaak zo dat leuke en verdacht goedkope auto's geïmporteerd zijn. Verder zou ik kijken naar een kilometerstand tot 200.000. Heel weinig kilometers bij een wat oudere auto zou ik niet doen, dit zijn dan vaak korte ritjes geweest en veel stilstand, erg slecht voor de auto.

Dikke kul dit. Er rijden heel veel geïmporteerde auto's rond in NL. Bij een import moet je het chassisnummer checken. Mijn auto is ook een import en heeft een schoon verleden.


https://www.autoverleden.nl/import-auto/#t2

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:34 



 
Profiel   

IndianSu schreef
Ik heb een Suzuki Swift en ik zweer erbij. Compacte auto, makkelijk met parkeren maar niet zo mini als bijv. de Aygo, Citroën C1 etc. Daardoor is hij bijv. op de snelweg een stuk comfortabeler. Suzuki is bovendien een degelijk merk met weinig onderhoud. De onderdelen zijn relatief duur maar daar staat tegenover dat je niet heel vaak iets hoeft te vervangen. Ook rijdt de Swift lekker zuinig.

Mee eens. Ik had hiervoor jaren een Peugeot 107 en het was een leuk gebakje om mee te starten, maar de Swift is net wat meer auto qua omvang en vermogen.
Mbt dure onderdelen heb ik nog geen ervaring, daarvoor heb ik hem nog niet zo lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:38 



 
Profiel   

Marjo schreef
Aranel schreef
Suzuki Alto! Suzuki komt als zeer degelijk uit de testen, staat erom bekend goede auto's af te leveren.

Ik heb mijne bijna een jaar gereden en nooit iets mee gehad, lekker zuinig en in mijn ogen een prima beginnersauto. Ze staan ook best veel op marktplaats.

Ik heb nu de nieuwe Renault Twingo, puur omdat ik die mooier vond :')
Die is iets minder zuinig maar ik vind hem zo leuk! Zou sowieso voor een 5 deurs gaan.


I second this!!

Ik heb hem nog maar een jaartje, maar het is zo'n prettig autootje! Rijdt superfijn, redelijk zuinig en voor een persoon voldoende ruimte. Ik ben er net twee weken mee op vakantie geweest door Oostenrijk en Duitsland en m'n Suusje deed het perfect!

Ik had geluk met de aankoop, heb hem voor 4500 van m'n vader overgenomen met iets van 70k op de teller :)

Idem hier, begonnen met suzuki Alto, toen naar celerio (alto beviel me beter in alles) en nu mijn droom Swift.
Nooit gedoe gehad met de auto's, oersterk, zuinig en rijden heerlijk. Heel wat kilometers mee gemaakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen