Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:24

Ik moet het nu echt te vaak wassen, even een shampoos scoren voor vet haar. Nooit last van gehad.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:30

Hoi, ik kom ook ff meepraten :D

Ik probeer ook altijd naar aanbiedingen te kijken of naar Lidl/Aldi.

Wat ik trouwens ook een erg fijne winkel vind voor goedkopere verzorgingsproducten is de Big Bazaar :) bijvoorbeeld deo of wasmiddel is daar een stuk goedkoper.. en soms hebben ze ook acties van 3 stuks voor 5 euro ofzo (bijvoorbeeld robijn wasverzachter, wat bij de AH al 5 euro voor ééntje is)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:14

Big bazaar is leuk maar duurder dan Action. Vergelijken loont dus wel.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:41

Deze week een aanvraag voor financieel advies gedaan. Gewoon om te kijken of we een aantal zaken nog slimmer kunnen doen (spaargeld en verzekeringen). Maar wat is dat duur :$
Hopelijk wat informatie in het gratis startgesprek, maar een financieel advies kost ruim 500,- :evaw:

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:12

Ik heb wel eens deo bij de action gekocht en toch het idee dat er minder inzit, hij was veel eerder op.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:30

senna21 schreef:
Deze week een aanvraag voor financieel advies gedaan. Gewoon om te kijken of we een aantal zaken nog slimmer kunnen doen (spaargeld en verzekeringen). Maar wat is dat duur :$
Hopelijk wat informatie in het gratis startgesprek, maar een financieel advies kost ruim 500,- :evaw:



Levert een rondje Google en navragen bij vrienden niet sneller geld op?

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:47

senna21 schreef:
Deze week een aanvraag voor financieel advies gedaan. Gewoon om te kijken of we een aantal zaken nog slimmer kunnen doen (spaargeld en verzekeringen). Maar wat is dat duur :$
Hopelijk wat informatie in het gratis startgesprek, maar een financieel advies kost ruim 500,- :evaw:


Wij hebben het bij aankoop van ons huidige huis ook gedaan. Het kost idd wat geld, maar het leverde ons duizenden euro's per jaar op. Was meer dan de moeite waard om daar, in verhouding, een kleine investering in te doen.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 12:16

Citaat:
Hopelijk wat informatie in het gratis startgesprek, maar een financieel advies kost ruim 500,- :evaw:


Ben benieuwd of je nog nieuwe tips voor ons gaat hebben :)* :D

Ik ben super allergisch voor van alles dus erg merkvast. Altijd weer als ik iets anders gebruik, ook al is het 1 of 2 x bijv als je in een hotel shampoo / zeep e.d. bent vergeten en je je toch écht wilt opfrissen krijg ik uitslag ^) dus de ontdekking dat die van HappySoap wel goed was voor mijn haar was echt een verrassing :D
Dagcreme etc zit ik aan Dr vd Hoog, Weleda of BioDermal vast, lekker duur... of heel simpel Purol :-) maar dat smeert veel minder prettig. Rest drama (vlekken en kriebels).
Ik zwem regelmatig dat is de pest voor je haar en helaas moet je dan wel iets shampoo technisch gezien.

Wasmiddel dus ook lastig ... vreemd genoeg het huismerk van Albert Heijn kan ik wel tegen maar wisselend, beste is Neutral maar dat is niet zo vaak in de aanbieding :7

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:52

Boodschappen gedaan. Had voor pakweg €110 op de rekening. Paar dingen waren 1+1 die we wel konden gebruiken. En op gezonde voeding staan scores. Alles met score A of B levert ook nog -5% op.
Dus de voedingskorting en 1+1 haalde alvast €12 van de rekening, bleef €98 nog wat over. Daarvan kon ik €92 aftikken met de maaltijdcheques van vriend, dus het uiteindelijke bedrag wat ik met onze gewone bankpas mocht aftikken was €6,93 :=

En hoewel ik wel aardig wat mee had is het toch ook gelijk... Weinig. Potjes fond voor sauzen, wat soep in blik als het eens snel snel moet, extra room om te koken, wat fruit, wat verse groenten, 2 pakken pasta, geraspte kaas om in te vriezen, 2 broden voor de vriezer. Hoe dan ook is voeding alsnog aardig duur, hoe je het ook draait of keert.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:13

Zeker. Ook daarom produceer ik graag zoveel mogelijk zelf.

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:17

Nieuwe maand, nieuwe spaardoelen. Bijna het einde van het jaar, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker met sparen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:28

JudithO schreef:
Zeker. Ook daarom produceer ik graag zoveel mogelijk zelf.


Jaaa hier wil ik ook echt graag mee beginnen. Van het voorjaar komt er een moestuin, maar heb nu in huis al stiekem wat zaadjes uit een paprika gehaald en in een potje gestopt, gewoon om eens te kijken wat er gebeurd :') Wat produceer jij allemaal zelf? Heb je nog tips?

Moet ik zeggen dat ik voor boodschappen op zich niet echt persee heel veel kwijt ben, zou het eigenlijk weer eens uit moeten rekenen, maar koop super veel in de actie, als in 0,25 cent bak bij de lidl bijvoorbeeld, die hebben meestal wel broden over voor dat bedrag, die vries ik in en met een brood a 0,25 cent doe ik ruim een week. Soms ook groentes, dus dan eet ik gewoon wat ze op dat moment te bieden hebben. Verder koop en maak ik veel vers in grote porties en vries het in. Laatst nog een verspakket couscous, 50% vanwege de datum dus koste maar 1,89 geloof ik, die zelfde dag maken en invriezen, en dan heb ik meteen voor 5 keer avond eten voor dat bedrag :D zo vul ik steeds mijn vriezer aan met verschillende gerechten en wissel met elkaar af wat ik eet, tussendoor kook ik dan ook nog wel gewoon is pasta bijvoorbeeld of maak wraps, als eenmalig gerecht om de variatie er in te houden.

Ben nu als nieuw bespaardoel bezig met meer vers en lokaal eten, zo min mogelijk in verpakkingen of geïmporteerd en zo veel mogelijk biologisch. Niet altijd goedkoper, maar als je het goed indeelt zoals eten met het seizoen mee, is het best goed te doen. Enige mega uitdaging waar ik tegen aan loop is verpakkingen. Probeer maar is naar de supermarkt te gaan en voor 1 gerecht avond eten te kopen, zonder dat ook maar iets van dat gerecht een plastic verpakking oid bevat. Vrijwel onmogelijk, echt bizar. Nooit zo op gelet maar als je dat doelbewust gaat doen schrik je er van. Verbaasde mij sowieso over de hoeveelheid afval die ik heb sinds ik alleen woon, wist niet dat ik zo veel plastic gebruikte -O-

edit: meteen maar even de rekenmachine er bij gepakt. Gemiddelde berekening gemaakt over de afgelopen 3 maanden en daarin was ik €15 per week aan boodschappen kwijt, dit is inclusief toiletpapier en soms een extra'tje, dat valt me echt heel erg mee eigenlijk

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:55

Wij hebben geen tuin en ons terrasje is te klein voor bakken met groenten en/of kruiden. Anders had ik het wel willen doen, zelf dingen kweken.
Bij interessante aanbiedingen koop ik ook wel groter in om in te vriezen. Helaas is dat de laatste tijd heel lastig. Als er promo is dan is alles in no time uitverkocht en wordt het dus niet meer aangevuld.

Heel veel wijn en Vrancken champagne staat nu bijvoorbeeld 1+1 in de supermarkt. Al verschillende mensen gezien die echt een massa flessen stonden in de kofferbak te laden, absurd eigenlijk :') maar gezien de feestdagen op zich weer geen slechte zet natuurlijk.

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:00

Ik wil ook graag een moestuin wanneer ons huis verbouwd. Mooi nog een tijd om uit te zoeken welke groentes/fruit ik wil plaatsen.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:42

Ja boodschappen worden steeds duurder hè.
Die acties voor 0,25 cent etc zie ik nooit liggen, kom vast op het verkeerde moment (savonds of weekend)
Ik probeer als maandbudget 250 euro aan te houden maar daar zit ik nu al poosje steeds net boven.

Nog 4 dagen dan krijg ik de sleutel! Wel lekker getimed, m’n dochter zit in quarantaine Ivm veel besmettingen in haar klas. Dus thuis onderwijs terwijl ik in het nieuwe huis aan de slag moet, waar nog geen internet is dus ze kan ook niet mee. Maar komt vast wel goed allemaal.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 19:48

Sterkte en succes Samantha !!

Als ik goed oplet kan ik met heel weinig geld toe heb ik gemerkt voor de boodschappen :D maar als ik er geen zin in heb gaat dat bedrag echt heel snel omhoog :o deze maand en volgende maand laat ik het een beetje vieren. Heb 13e maand gehad, we krijgen nog de zorgbonus en ik werk deze en volgende maand dubbele uren. Daarbij enorme stress op het werk etc ik vind dat ik mezelf mag verwennen.
Net heerlijke crumble taart gemaakt met recept uit Allerhande :Y)

Ik heb jaren een moestuin gehad, vond dat erg leuk om te doen maar vreselijk veel werk. Kreeg er wel een goede conditie van :7 nu geen geschikte tuin ervoor. Heb wel altijd een paar bakken met kruiden. Vooral koriander en roosmarijn. Verse kruiden zijn erg duur.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:10

Ah ja ik/wij (gedeelde tuin, eigen huis) hebben een hele grote tuin gelukkig, vorig jaar hier heen verhuisd en toen vooral bezig geweest met de verbouwing van de woning, en komende zomer is dan de tuin aan de beurt.
Voor wie weinig ruimte heeft zou ook nog kunnen denken aan een kleine verticale moestuin, ziet er ook echt heel leuk uit vind ik.

Ik ga inderdaad in de ochtend en dan zijn er vaak nog wel 0,25 cent opties, maar ook niet altijd hoor.
Ik zit nu dan dus op €60 euro per maand aan boodschappen, weliswaar in mn eentje, maar het scheelt echt ontzettend veel dat ik geen koffie, frisdrank of alcohol drink denk ik, drink echt alleen maar kraanwater en heel soms maak ik zelf een groente/fruit smoothie. Feestdagen vier ik niet, December is voor mij dan gelukkig ook geen duurdere maand dan anders.

Hoewel ik denk ik wel een hele dikke rekening van de tandarts ga krijgen ;( woensdag foto's gemaakt en 1,5 uur in de stoel gelegen voor een martelend gaatje, na 3 keer verdoven en een keer bijna flauwvallen ging ik nog door de grond. Les geleerd, wacht niet 2 jaar en tot je pijn hebt met naar de tandarts gaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:31

November/december is sowieso duur hier. Neef zijn petekindje is begin november geboren dit jaar, dat wordt vanaf nu dus altijd begin november verjaardag, 11/11 wordt hier Sint gevierd (en niet op 6/12), 19/11 is onze "verjaardag" en 30/11 is hij jarig. Dan in december uiteraard kerst en oudejaar en 5/1 is schoonpa jarig. Altijd kostelijke periode.
Bij het loon van november komt ook de eindejaarspremie. Die gaat toch naar de spaarboek hoor.

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:42

Mijn dertiende maand komt in december. Ideaal, dat kan meteen gespaard worden.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:15

Wij hebben nu helaas geen moestuin, iets met 2x emigreren in een jaar ;)

Maar als we een koophuis hebben dan gaan we weer aan de gang!

We hadden 4x 2m2 bakken en een kas van 6m2. In de kas hadden we tomaten komkommers, sla, radis, prei, basilicum. In de bakken perziebonen, broccoli, radis, sla, rucola, aardbeien, lente-ui, courgette, aardappels, wortels, erwten, en vast nog meer spul wat ik vergeten ben. In de toekomst gaan we zeker nog meer doen.

Ik ben een luie tuinder, ik wied bijna geen onkruid en heb liefst een automatisch watersysteem waarbij ik alleen de kraan open en dicht hoef te draaien :D

We hadden verder ook nog kippen voor eieren en vlees.


Oh en fruitbomen, appel, peer ,pruim, krers, en aalbessen en frambozen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 01:26

Kom ik aan met m'n boodschappenbudget van €600 per maand wat ik niet eens haal -O- En dat is excl diervoeding en 'overigen' zoals de kapper. Maar wel heel veel biologisch en idd verzorgingsproducten (Weleda), wasmiddel (Sonnet of Ecover) en dergelijke waar niet vaak acties op zijn.

Bij stal had ik een moestuin en boomgaard. Maar in 2019 te zwanger, in 2020 te droog en 2021 te weinig aanwezig om echt te oogsten. Heb een keer een lading appels en stoofperen geplukt en nu liggen er 5 flespompoenen. Wil deze winter wat fruitbomen/struiken zetten bij huis. Dat scheelt weer.

Hier juist een dure decembermaand. Sinterklaas vier ik heel graag, zo'n leuke tijd! Heb ook toffe kado's voor de kinders. Denk een €75 pp ongeveer?

Voor kerst maak ik zelf een jurkje voor het meisje met bijpassende overhemden voor de jongens, de stof kocht ik al voor nog geen €15.

Qua kerstdagen pak ik niet heel erg uit. Eerste kerstdag lekker ontbijt en gourmetten s avonds. En tweede kerstdag zijn de kinderen bij hun papa en schuif ik bij m'n moeder aan :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:33

Ik heb gefaald….. nieuwe katten gekocht dag spaardoel en doel volgend jaar ook zo wat

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:07

Dat moeten dan wel raskatten zijn, mijn asielkatten kostten me slechts € 200,- . Wat voor katten heb je?

Ik heb een aantal BF-aankopen gedaan ^)

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:44

O leuk, wat voor katten?

Kerst, nog geen idee. Vrees dat ik dan nog aan het uitpakken ben en m’n oude huis moet dan leeg en schoon want 27e is oplevering.
Idee was om kerst bij m’n familie te vieren maar vind het nu met Corona wel lastig.

Ik heb ook veel uitgegeven, echt allemaal voor m’n nieuwe huis maar toch dik 2000 euro. Bed voor jongste, matras voor oudste (bed wat hij wil is al maanden niet leverbaar) bureaus voor ons alledrie, bureaustoel voor mij, beddengoed voor beide kids. Een huishoudtrap, een video deurbel, bijzettafels, deurkrukken.

Straks nog even naar Action en gamma voor wat aanbiedingen

Mijn boodschappen budget is Incl kattenvoer en kattebak grit. Wij eten wel regelmatig 2x hetzelfde en pastasaus bijv maak ik grote pan en vries porties in..

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:50

Zijn jullie lid van de postcode loterij. Ik vind het eigenlijk best zonde, win af en toe iets waar ik echt niet op zit te wachten maar stel je voor dat ie toch valt op jouw straat....