Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:17

PSvanLot schreef:
Mijn vriend moest sowieso alles aflossen en hij wilde gewoon geen schuld meer hebben.
Hij heeft het geld geleend en wilde er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Nu zijn we blij dat we, op de hypotheek, schuldenvrij zijn.
Hopelijk zijn we daar ook snel vanaf. Hebben er nu vijf jaar op zitten, nog 15 jaar te gaan. Dat moet sneller kunnen ;)


Nou inderdaad. Als ik zie hoe hard jullie kunnen sparen dan kan de hypotheek ook versneld afgelost zo te horen.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:29

We gaan eerst volgend jaar een hele grote verbouwing aan het huis doen. Concept tekeningen zijn in september klaar!

darkangel23
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:10

Geen idee of er nog mensen bezig zijn met versneld aflossen, maar ik heb deze maand besloten een deel van mijn spaarrekening te plunderen en het resterende bedrag in een keer af te lossen. Ik ben er nu helemaal vanaf *\o/*

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:16

Wauwwww wat goed!!!! Wat een heerlijk gevoel!!

Ik ben er sinds juli vanaf en nu kan ik zo ruig sparen dat ik er iedere keer als het loon gestort is super blij van word!

darkangel23
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-02-15

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:55

Helaas loopt eind december mijn contract af en ga ik hierna niet echt kunnen sparen. Maar het doel van deze baan was om versneld mijn studieschuld af te kunnen lossen en dat is gelukt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:18

darkangel23 schreef:
Helaas loopt eind december mijn contract af en ga ik hierna niet echt kunnen sparen. Maar het doel van deze baan was om versneld mijn studieschuld af te kunnen lossen en dat is gelukt.


Even goed super prestatie!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:18

PSvanLot schreef:
Wauwwww wat goed!!!! Wat een heerlijk gevoel!!

Ik ben er sinds juli vanaf en nu kan ik zo ruig sparen dat ik er iedere keer als het loon gestort is super blij van word!


Dat geloof ik. Als ik hoorde hoe snel je kon aflossen dan kan je nu ruig sparen! Met dit tempo heb je de hypotheek ook zo afgelost.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:23

Heerlijk hè, die schuld kwijt en je spaarrekening spekken?
Al heb ik die onlangs een flink end ook weer leeg getrokken voor een nieuwe trailer.
Maar ja, wel mede dankzij het feit dat ik dus die studieschuld niet meer heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 09:08

Ik ga 'm denk stop zetten tijdelijk. Zelf flink sparen en dan na de stop zien wat handig is. Ofwel groot bedrag aflossen in 1x en herberekenen, of gewoon het maandelijkse bedrag. Ik zou dan volgend jaar ongeveer de helft kunnen aflossen. Mits het spaargeld dan niet al zit in een koophuis kopen..

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:11

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Mijn vriend moest sowieso alles aflossen en hij wilde gewoon geen schuld meer hebben.
Hij heeft het geld geleend en wilde er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Nu zijn we blij dat we, op de hypotheek, schuldenvrij zijn.
Hopelijk zijn we daar ook snel vanaf. Hebben er nu vijf jaar op zitten, nog 15 jaar te gaan. Dat moet sneller kunnen ;)


Nou inderdaad. Als ik zie hoe hard jullie kunnen sparen dan kan de hypotheek ook versneld afgelost zo te horen.


Inmiddels sparen we voor de verbouwing die we aankomende april gaan uitvoeren. Een woonkeuken van 28M2!
Moet ook wel zeggen dat ik er iets minder strak op zit dan voor juli met het aflossen. Toen liet ik weleens dingen om extra af te kunnen lossen. Maar het is het allemaal meer dan waard geweest. Zo heerlijk nu!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:13

kan iemand mij vertellen waar je kan terugvinden wat je wel of niet hoeft terug te betalen van je schuld? Ik heb namelijk in het oude en nieuwe stelsel gezeten als ik het goed heb en ik geloof dat de OV kosten sowieso niet terugbetaald hoeven te worden, maar die staat nog wel aangegeven in het rijtje van hoe de schuld is opgebouwd.

Begin in januari met werken, dus ik wil een plan kunnen maken qua afbetalen. -O-

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:16

thirteenn schreef:
kan iemand mij vertellen waar je kan terugvinden wat je wel of niet hoeft terug te betalen van je schuld? Ik heb namelijk in het oude en nieuwe stelsel gezeten als ik het goed heb en ik geloof dat de OV kosten sowieso niet terugbetaald hoeven te worden, maar die staat nog wel aangegeven in het rijtje van hoe de schuld is opgebouwd.

Begin in januari met werken, dus ik wil een plan kunnen maken qua afbetalen. -O-


Je bent net pas afgestudeerd? Je hoeft de eerste 2 jaar nog niet af te betalen dacht ik. Schuld wordt automatisch in DUO aangepast, tenminste.. Bij mij was dat zo. Ik heb ook deels oud/nieuw leenstelsel gehad en betaal pas sinds januari 2021 af. Ik ben in februari 2018 afgestudeerd.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:17

thirteenn schreef:
kan iemand mij vertellen waar je kan terugvinden wat je wel of niet hoeft terug te betalen van je schuld? Ik heb namelijk in het oude en nieuwe stelsel gezeten als ik het goed heb en ik geloof dat de OV kosten sowieso niet terugbetaald hoeven te worden, maar die staat nog wel aangegeven in het rijtje van hoe de schuld is opgebouwd.

Begin in januari met werken, dus ik wil een plan kunnen maken qua afbetalen. -O-

Als het goed is wordt dit op een gegeven moment verrekend. Duurt best lang, bij mij duurde het geloof ik langer dan een jaar voordat OV en basisbeurs van het totaalbedrag afgetrokken waren. (Wilde even checken hoe het er nu stond, maar het lijkt erop dat mijn Duo eruit ligt.)

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:34

xSwanHeart schreef:
thirteenn schreef:
kan iemand mij vertellen waar je kan terugvinden wat je wel of niet hoeft terug te betalen van je schuld? Ik heb namelijk in het oude en nieuwe stelsel gezeten als ik het goed heb en ik geloof dat de OV kosten sowieso niet terugbetaald hoeven te worden, maar die staat nog wel aangegeven in het rijtje van hoe de schuld is opgebouwd.

Begin in januari met werken, dus ik wil een plan kunnen maken qua afbetalen. -O-

Als het goed is wordt dit op een gegeven moment verrekend. Duurt best lang, bij mij duurde het geloof ik langer dan een jaar voordat OV en basisbeurs van het totaalbedrag afgetrokken waren. (Wilde even checken hoe het er nu stond, maar het lijkt erop dat mijn Duo eruit ligt.)


aha oke. dan zal het waarschijnlijk nog wel even duren denk ik voor het er bij mij goed op staat :+.

@Ghostattack; dat weet ik, maar als het kan wil ik er gewoon zo snel mogelijk vanaf.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:47

Op de site van duo staan al je gegevens.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:25

thirteenn schreef:
xSwanHeart schreef:

Als het goed is wordt dit op een gegeven moment verrekend. Duurt best lang, bij mij duurde het geloof ik langer dan een jaar voordat OV en basisbeurs van het totaalbedrag afgetrokken waren. (Wilde even checken hoe het er nu stond, maar het lijkt erop dat mijn Duo eruit ligt.)


aha oke. dan zal het waarschijnlijk nog wel even duren denk ik voor het er bij mij goed op staat :+.


@Ghostattack; dat weet ik, maar als het kan wil ik er gewoon zo snel mogelijk vanaf.


Volgens mij verwerken ze het gewoon ieder jaar in januari. In jouw geval staat het er dan begin volgend jaar op en valt het mee hoelang het duurt, maar als je bijvoorbeeld in januari afstudeert moet je dus ongeveer een jaar wachten..

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:29

Even een oud topic omhoog schoppen, maar ik kan me herrineren dat iemand hier het had over het laten "herbereken" van je schuld als je in een keer een groter bedrag hebt afgelost, zodat niet meer de hele schuld meetelt voor de hypotheek. Ik kan er nergens iets over vinden op de DUO website, dus heeft iemand hier toevallig een linkje met uitleg hoe dat werkt en hoe vaak dat kan etc?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:12

NoorW schreef:
Even een oud topic omhoog schoppen, maar ik kan me herrineren dat iemand hier het had over het laten "herbereken" van je schuld als je in een keer een groter bedrag hebt afgelost, zodat niet meer de hele schuld meetelt voor de hypotheek. Ik kan er nergens iets over vinden op de DUO website, dus heeft iemand hier toevallig een linkje met uitleg hoe dat werkt en hoe vaak dat kan etc?


Dat was ik misschien. Ik heb het ieder geval zelf gedaan voor een hypotheekaanvraag. Als je bij DUO inlogt zoeken naar de knop 'extra aflossen' en klik daarop. Daar kan je extra aflossen en vind je meer info erover en kan je je schuld en maandbedrag herberekenen.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:26

Yipee schreef:
NoorW schreef:
Even een oud topic omhoog schoppen, maar ik kan me herrineren dat iemand hier het had over het laten "herbereken" van je schuld als je in een keer een groter bedrag hebt afgelost, zodat niet meer de hele schuld meetelt voor de hypotheek. Ik kan er nergens iets over vinden op de DUO website, dus heeft iemand hier toevallig een linkje met uitleg hoe dat werkt en hoe vaak dat kan etc?


Dat was ik misschien. Ik heb het ieder geval zelf gedaan voor een hypotheekaanvraag. Als je bij DUO inlogt zoeken naar de knop 'extra aflossen' en klik daarop. Daar kan je extra aflossen en vind je meer info erover en kan je je schuld en maandbedrag herberekenen.


Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:43

Ik kreeg vandaag een heel gul verjaardagscadeau van mijn ouders en kan meteen mijn studieschuld aflossen :D *\o/*

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:55

Heel fijn zeg!

Nu de rente op mijn DUO hoger gaat zijn dan mijn hypotheek komend jaar, gaat voor mij de prio omhoog om ook de DUO versneld te gaan aflossen. :)

Eind dit jaar ga ik dan maar weer een grote storting doen. Dan proberen er binnen 5 jaar vanaf te komen.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:59

Ja mijn rente stond nog wel een aantal jaren vast op 0, maar die 200 euro per maand minder uitgeven is heel fijn :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:02

Relaxed schreef:
Ik kreeg vandaag een heel gul verjaardagscadeau van mijn ouders en kan meteen mijn studieschuld aflossen :D *\o/*

Dat is nog eens een goed verjaardagscadeau, gefeliciteerd! *\o/*

Inderdaad met die verhoogde rente straks moet ik hem ook echt eind volgend jaar afgelost hebben, anders zo sneu geld := Maar goed, dat was toch al de planning, dus in principe verandert het voor mij persoonlijk niks.
Hier nu een ruim jaartje fors versneld aan het aflossen, en deze maand voor het eerst onder de 10.000 gekomen. Dat voelt verdomd goed ondanks dat de broekriem er flink voor aan moet, moet er aardig wat voor laten omdat ik de lat erg hoog heb gelegd. Maar tot nu toe lijkt het vol te houden op sommige tegenslagjes na. Als alles volgens plan gaat dan ben ik hem helemaal kwijt tegen juni volgend jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:08

Maar hoe hoog zal die rente gaan worden? Boven de 1% niet toch? Ik heb dat tenminste nooit meegemaakt.. 1,3 ofzo begon ik mee.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:16

Door jullie reacties weer is even gekeken naar mijn studie schuld. Eind van het jaar heb ik ongeveer de helft van mijn studieschuld afbetaald *\o/*
Ik blijf braaf nog even met 0% rente zitten op het maandbedrag wat ik moet betalen. Als die 0% rente eraf gaat gaan we wel weer is verder kijken of ik versneld ga aflossen.