Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 15:37

Zoals je hierboven kon zien hebben we (weliswaar met spitten anders had ik echt niet geweten hoe het had gemoeten) onze tulpenbollen gepoot. Daarover een laag aarde. Daarover een laag bladeren. Daarover een laagje aarde en weer een laagje bladeren. Dus alles bij elkaar 10 cm er over heen. Dus morgen ga ik de as die ik altijd op zuig uit de pelletkachel met de karcher, rechtstreeks op de bladeren doen.

Over paar weken beginnen we met de groente tuin en die doen we wel zonder spitten. Wordt vervolgd dus. Ik , die nooit iets gehad heb met tuinieren en zo groen als gras is dus, vind het erg leuk om me erin te verdiepen. Want we hebben onze kleine fruitbomen hier al in de tuin geplant. Deze ga ik nu ook betrekken als het gaat om het verlevendigen van de bodem cultuur. Ik heb al in de cursus gelezen, dat je wel degelijk ook bessenstruiken onder de fruitbomen kunt planten en niet alle struiken zijn geschikt voor alle bomen. Dus dat vind ik wel heel erg leuk om me in te verdiepen om zo dus ook meer diversiteit te krijgen. Ik deed al die jaren de gîte en daar had ik mijn handen vol aan.
Manlief deed de fruit en de groente tuin en eigenlijk was het nooit zo'n succes op een klein stukje na. Nu we zelf in de gîte wonen en de verhuur klaar is, heb ik wel tijd voor de tuin. Deze manier, zonder spitten en al dat wieden, mulchen, spreekt me heel erg aan want ik heb er letterlijk een rug dood aan (dus geen broertje), maar slechte rug heb ik. In het ergste geval wordt het een flop. Ook geen man over boord.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:42

Wat bij moestuinen ook wel gedaan wordt is als eerste aardappelen poten. Die 'spitten' de grond voor je, omdat ze diep wortelen. Je legt de aardappelen gewoon bovenop de grond en je aardt ze aan (een rug van grond erbovenop), en na de oogst in het najaar zal je zien dat de grond onder de rug waar de aardappelen in gegroeid zijn veel losser is geworden. Na 3-4 jaar ben je dan je hele moestuin rond geweest (want je houdt teeltwissel aan, aardappelen mogen pas na 3-4 jaar weer op hetzelfde stuk)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:45

Door te mulchen win je ontzettend veel tijd!

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 15:48

Goede tip Ibbel, alleen eten wij weinig of geen aardappelen. Dus die wilden we niet zaaien. We gaan vooral voor heel veel groente als grote diversiteit van tomaten (kan ik pasta saus van maken), paprika's, hete pepertjes, courgettes, flespompoen, sla en andere groente. Ik heb van een gast die hier met de camper stond een enorme diversiteit aan zakjes zaad gekregen voor de groente tuin. We hebben alleen het zakje asperges aan de buuf gegeven want hij is zeer gevorderde tuinder en wij beginnen pas. Hij gaat ons binnenkort door zijn tuin leiden en dan krijgen we uitleg wat hij doet en waarom. Hij heeft echt HEUL veul grond . Hij doet ook aan perma cultuur. Dus ik ben benieuwd.

Matheno dat heb ik dus begrepen, en daar ben ik dus ook zo enthousiast over en ga ik zeker veel doen. Ik ben heel erg benieuwd om de toename van het bodemleven te gaan zien, want hier zit nog niet veel aan wormen en insecten. DUs ons verra. (we zullen zien)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:49

Hier betekent nieuwe moestuin maken compost, bladeren en mest (konijn) op het gras en dan afdekken met stevig wegendoek, tegen eind feb begin maart als de peulen de grond in mogen is dat wel aardig gecomposteerd en los. Spitten begin ik niet aan, bovenste 10cm zit je bodemleven en dat voedt je planten, dus dat voeden door er voeding op te leggen is veel logischer dan je plantenvoedende structuren 2 spa diep te begraven. Veel organisch materiaal werkt ook als spons, dus minder water geven nodig en planten willen toch liever water bij de wortels dan op de bladeren.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:51

Waarom de asperges weggegeven? :-O

Ik heb hier een vierkante meter met groente asperges staan. Duurt wel een jaar of 2/3 voor je ze kan oogsten, maar daarna kun je in principe elk jaar volop oogsten. Groene asperges hoeven ook niet in verhoogde bedden, en je kunt ook kluwen kopen van bijvoorbeeld een jaar of 2. Dan kun je het jaar erop al oogsten

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:55

Ik wilde net zeggen, asperge is een hele makkelijke plant. En het loof is 's zomers ook nog eens fantastisch goed bruikbaar in boeketten :D
Oogsten tot de langste dag (21 juni) en daarna niet meer naar omkijken en lekker laten groeien.

En als je ze toch wit wilt hebben, een omgekeerde emmer er boven werkt ook. Als het maar donker is, hoeft geen aardewal te zijn :+
Idem voor witlof, roodlof en rabarber trouwens.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:00

Ibbel schreef:
En als je ze toch wit wilt hebben, een omgekeerde emmer er boven werkt ook. Als het maar donker is, hoeft geen aardewal te zijn :+
Idem voor witlof, roodlof en rabarber trouwens.


Daar had ik niet eens over nagedacht! Dat ga ik met een klein deeltje eens proberen komend voorjaar.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:01

Makkelijk kijken of ze al lang genoeg zijn ook :))

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:02

Wat een heerlijk topic.

Ik heb Biologsich-dynamische landbouw gestudeerd, ben dus ook "antroposoof" om mezelf dan maar in een hokje te stoppen. Ik heb zowel in NL als in BE als in Noorwegen op bedrijven gewerkt.
en uiteraard is mijn eigen paradijs van 1,3Ha helemaal natuurlijk ingericht volgens de biologisch-dynamische principes en permacultuur.
Al jaren vecht ik tegen de buren, die lekker vergif over de muur spoten omdat ik 'teveel bloemen had' en stel je voor dat er dan perongeluk wat zaad zou overvliegen uiteindelijk.
Zo kwam ik dus vaak thuis met langs de 1ne kant van de tuin afgeknakte, omgesnoeide of kapot gespoten planten. Maar inmiddels is het "wauw, wat is je tuin toch mooi met al die kleur en ...", dus, missie geslaagd? Ook zijn ze inmiddels jaloers omdat er bij mij wel nog salamanders zitten en wespenspinnen en .... :+
hopelijk stapt de buurman ooit af van zijn perfect gemillimeterde gazonnetje.
het belangrijkste verschil met de buren vind ik vooral;; mijn tuin LEEFT *\o/* Het hele jaar door ... Mijn tuin heeft geen/niet zoveel last van de droogte of nattigheid omdat alles in balans is en zichzelf reguleert. alsook in ziektes en plagen zie ik veel verschil. Mijn planten staan nog mooi in de moestuin terwijl bij de buren alles al onder de meeldauw zit bvb. De coloradokever heeft bij de buren de gehele aardappeloogst vernield, bij mij heb ik er zelfs geen 1 gezien! en zo kan ik wel even doorgaan ..

Mijn uiteindelijk doel is naast zelf voorzienend leven, ook het kweken van eetbare bloemen/kruiden. Om die dan VNL te gaan verkopen aan bvb restaurants. Maar dan toekomstgericht bvb ook voor zalven, olieën, tincturen, (medicinale) theepaketjes ....

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:06

Nu ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar foto's van jullie paradijs <3

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:18

Ow wauw, bedankt allemaal voor de tips over het eikenblad (en dus ook beukenblad waarvan ik dacht dat dat makkelijker zou vergaan).
Als ik het op de composthoop zou gooien en er dan extra kalk over gooi zou het dus ook moeten werken? Of kan ik er beter een aparte hoop van maken? En hoeveel kalk moet er dan bij over? En wat voor kalk? Ik kalk mijn tuin en weide nu met zeeschelpenkalk, is dat ook geschikt voor het composteren van blad?

Wat een hoop extra vragen komen er zo bij mij op :=

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:20

truselientje schreef:
Ow wauw, bedankt allemaal voor de tips over het eikenblad (en dus ook beukenblad waarvan ik dacht dat dat makkelijker zou vergaan).
Als ik het op de composthoop zou gooien en er dan extra kalk over gooi zou het dus ook moeten werken? Of kan ik er beter een aparte hoop van maken? En hoeveel kalk moet er dan bij over? En wat voor kalk? Ik kalk mijn tuin en weide nu met zeeschelpenkalk, is dat ook geschikt voor het composteren van blad?

Wat een hoop extra vragen komen er zo bij mij op :=


Het állerbeste is om ook eerst nog even de maaier over de bladeren te halen. ;-)

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 16:22

Zonde, eens gegeven is gegeven, dus de asperges zijn weggegeven. Ik dacht met die bedden en zo is te moeilijk. Snik. Enfin, buuf is een schat en ik weet nu al dat er heel erg veel terug gaat komen. INclusief le reseignement (kennis).

Billy, wat leuk dat je meedoet! In de link van de film werd er inderdaad ook een walfdorf boerderij getoond en werd inderdaad onder perma cultuur geschaard. Niet fijn van de buurman. Ik ben benieuwd naar je foto's en ik hoop dat je jouw kennis met ons wilt delen :j

Geen verstand van kalk. Ik ga het hier doen met de tip van de pellet as (zo zonde net een hele volle vuilniszak met pellet as weggegooid in de vuilnis die al is opgehaald). Tja zullen we dit maar scharen onder voortschrijdend inzicht := , net als die asperges zaadjes :P . Claude is gelukkig een schat, dus dat maakt het niet zo erg.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:31

Hoewel zeeschelpenkalk uiteraard netjes organisch is, voel ik persoonlijk het gebruik ervan schuren met het beschermen van de natuur. Tenslotte worden schelpen uit het wild geoogst, al dan na na opeten van de inhoud.
Maar mergelkalk, dolokal ed komt ook uit de natuur, zij het dan uit steen ipv levende weefsels, en is net zo goed niet zo best voor de natuur als je het goed beschouwt.
Meeste 'nette' bron van kalk zou teruggewonnen kalk uit hard kraanwater kunnen zijn. Geen idee eigenlijk of dat commercieel verkrijgbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:27

Mooi gezegd, Ibbel. Die steengroeves worden inderdaad ook enorme kraters.

Ik lees ook mee! Ik heb geen enkele vierkante centimeter tuin, maar heb wel wat (weggezakte) kennis over toepassing van permacultuur in de oudheid. Daar kunnen we nog veel van leren; ze wisten vroeger de meest arme gronden productief te maken :)) Ik zal eens graven in mijn boekenkast en lees intussen mee!

Nog even een linkje naar een kennis. Ik weet niet wanneer je het precies permacultuur mag noemen (zo goed ben ik er niet in thuis), maar hij doet toffe dingen (en gebruikt liever zijn paarden dan de tractor :)) )

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:43

Matheno schreef:
Nu ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar foto's van jullie paradijs <3


Wat foto's van de siertuin van dit voorjaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

90% uit zaad gekweekt, en behalve hier en daar wat onkruid weghalen geen onderhoud nodig.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 23:38

Wat mooi <3

Anoniem

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 23:48

Heel mooi, al die kleuren! <3

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 09:11

Prachtig. Dat zou ik ook zo graag hebben. Hier in het park, staan alleen maar bomen, dus er is alleen voor bij de keuken bloemen en ook echt mooi en wat achter het huis. Maar verder nergens. Dus we kunnen ons hart ophalen.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:17

Volgens een vriend van me die in Fankrijk geboren is, is de Franse manier van tuinieren "50 shades of green" :D Maw, geen bloemen, alleen maar bomen en struiken :))

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:22

Leuk topic :)
Wij zijn net verhuist en de tuin is nog een puinhoop. Komend voorjaar ga ik eraan.
Ik wil inderdaad ook weinig kunstgrepen. De komposthoop staat wel al inmiddels. We hebben konijnen en dat afval ervan is een enorme compostversneller, ideaal. Tevens gaat daar ook een hoop niet-giftig snoei afval naar binnen alvoor het tot compostversneller wordt :D
Bladeren zijn inderdaad moeilijk. Die breng ik wel vaak weg als het erg veel is, of doe ze onder een heg.

Pien, bollen kun je vrij eenvoudig met zo‘n steekvork in de grond zetten. Zo‘n lang smal gereedschapje met 1 of 2 scherpe punten, ideaal voor het uitwippen van paardenbloemen maar ook voor het zetten van bollen.
Je duwt hem in de grond, trekt de grond opzij, bol erin en met je moet weer dicht maken.

Ik heb ook een tijd een groente tuin gehad maar daar begin ik niet meer aan, mij te veel werk voor wat het opbrengt. Ik hou het gewoon bij simpele groente zoals pompoen en een paprika plant en wellicht nog wat tomaten.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:32

Of met een bollenplanter. Maar als je er een paar honderd in de grond wilt duwen is gewoon een laag aarde weghalen, bollen uitstrooien en met de goeie kant boven zetten en grond er weer overheen harken veel en veel sneller. En 10-15 grond weghalen en weer terugharken is geen spitten trouwens, want je verstoort daar niets mee qua bovenlaag.
Spitten (1 spa diep) heeft trouwens wel (een beetje) zin in vette klei waar je je losse bovenlaag wat verder de grond in wilt hebben dan de eerste 4-5 cm. Dan kun je echt wel je bodemleven wat dieper de grond in brengen, zeker als je compost of verteerde grove mest door die spa-diepe laag heen mengt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:40

Een paar honderd is natuurlijk altijd wel veel werk, hoe je het ook doet.

Wij hebben nu trouwens ipv gras een soort permanent groen onkruid (met van die paarse bloempjes). Dat is op zich handiger en diverser dan gras maar aangezien mijn dochter nog in de blote voeten leeftijd is denk ik toch dat we het weg gaan halen. Ze is al vaker op een bij gaan staan en dat is niet tof. Als zo‘n veldje bloeit kun je het eigenlijk ook niet voorkomen want dan wemelt het van de bijen. Enerzijds goed maar steeds een bij in je voet is ook niet geweldig.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 09:53

We hebben klei dus zit erg vast want ik heb border gemaakt waar gras stond. Dus met de riek is geen doen. Het zit er allemaal in.
Die 50 tinten schaduw (grappig) klopt zeer zeker voor hier.