Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:51

In pastasaus is het lekker, in de soep ook. :D ik ben ook benieuwd naar de winterpostelein. Mijn hele border zat vol met een toen voor mij onbekend plantje. Nu weet ik dat het eetbaar is :Y)

Ibbel

Berichten: 49110
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:04

Wat ook een heerlijk onkruid is, is rucola. En dan de geelbloeiende soort, niet de witbloeiende. Als ze eenmaal bloeien is het blad vaak wat stug om in de salade te gooien, maar dan is het in een roerbakpotje ook heerlijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:10

Rucoa slurp, maar die kweek ik in de keuken met ee halfhydrocultuur bak met daglicht lamp en timer. Ben gek op de nootjessmaak.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:15

Is die dan niet zo bitter?

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:20

Leuk om te zien dat permacultuur zo leeft! Bij deze een stip van mij. Ik ga proberen om vandaag nog alles bij te lezen.

Tijdens mijn opleiding een jaar of vijf terug kwam ik in aanraking met permacultuur. Dat liet me niet los en ik ben me er flink in gaan verdiepen. Inmiddels heb ik ook al introductie workshops gegeven. Ik sluit me hier heel graag aan om mijn kennis te delen en bij te leren.

Enkele jaren geleden begon er in mijn hoofd een idee te ontwikkelen van mijn woondroom met tuin en huis precies ontworpen voor ons. Mijn man ging hier in mee en zo begon mijn officiële ontwerp proces.

In mijn onderschrift kom je bij het topic waarin ik onze vorderingen probeer bij te houden. Helaas lukt dat lang niet altijd goed. Maar het geeft wel een beeld van de ontwikkeling van een kavel inclusief huis en paarden houden op Bas s van de permacultuur ontwerp principes.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:22

Malenka schreef:
Leuk om te zien dat permacultuur zo leeft! Bij deze een stip van mij. Ik ga proberen om vandaag nog alles bij te lezen.

Tijdens mijn opleiding een jaar of vijf terug kwam ik in aanraking met permacultuur. Dat liet me niet los en ik ben me er flink in gaan verdiepen. Inmiddels heb ik ook al introductie workshops gegeven. Ik sluit me hier heel graag aan om mijn kennis te delen en bij te leren.

Enkele jaren geleden begon er in mijn hoofd een idee te ontwikkelen van mijn woondroom met tuin en huis precies ontworpen voor ons. Mijn man ging hier in mee en zo begon mijn officiële ontwerp proces.

In mijn onderschrift kom je bij het topic waarin ik onze vorderingen probeer bij te houden. Helaas lukt dat lang niet altijd goed. Maar het geeft wel een beeld van de ontwikkeling van een kavel inclusief huis en paarden houden op Bas s van de permacultuur ontwerp principes.



Oh ik ga jouw topic eens doornemen, want ben benieuwd. Qua oppervlakte ongeveer even groot als ons perceel, maar ik vind het hier te klein voor paarden. Die hebben wij op pension staan. Wij hebben een grote moestuin gemaakt en verder vooral een hele grote siertuin en kippen.

Oosterwolde is hier trouwens niet eens zo heel ver vandaan. Ik heb een poos daar dichtbij gewerkt.

EDIT: Inmiddels je topic doorgenomen, en WAUW, wat een werk hebben jullie al verricht.
Mocht je ooit een "open dag" houden, count me in!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:41

Hier was het ook niet het oorspronkelijke plan om paarden in de tuin te houden. Maar het was de beste oplossing. (Edit: Nu je bijgelezen hebt ben je dat vast al tegengekomen).

Ik ben inmiddels al bijgelezen.

De wilde weelde heeft in Appeltern een experiment gedaan met een border met veel zevenblad. Ze zijn gaan testen welke planten het tegen zevenblad op kunnen nemen. Wellicht is die informatie op te vragen.

En als vervanger voor de vlinderstruik zou je kunnen denken aan de monnikspeper. Die lijkt qua uiterlijk behoorlijk op de vlinderplant maar heeft extra functionaliteit omdat hij ook eetbaar is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:52

Ibbel schreef:
Tulpenbollen zijn niet zo goed als verwilderingsbollen. Wil je ze proberen over te houden, moet je ze na het afsterven van het blad droog opslaan waarbij ze niet uiit mogen drogen én warm moeten blijven. Je moet de Turkse zomer nabootsen als het ware. Uit de grond, in een emmer zand en onder dak in de zon, zoiets. En dan in het najaar op een andere plek in de tuin weer uitplanten (want ze willen nogal eens een virus oplopen dat in de grond zit). Kortom, tulpen overhouden is echt voor gevorderden.


Is dat specifiek advies voor Frankrijk?
Mijn tulpen kwamen namelijk gewoon ieder jaar weer braaf op namelijk en werden steeds meer.
Idem met lelies.
Of heb ik tot nu toe gewoon geluk gehad door mijn onwetendheid :P

Monnikspeper ga ik eens bekijken.

Ik heb laatst een groen blijvende braam zonder stekels gekocht trouwens. Ben benieuwd hoe die het gaat doen. Is ook fijn snoeiafval voor de konijnen hoop ik.

In onze vorige tuin (huurhuis) stonden 2 wilde rozen, wat een ellende was dat. Die spugen 1 week per jaar bloemen die nog geen 3 dagen houden en verder groeit het alleen maar. Daar kun je inderdaad het kasteel van doornroosje wel binnen een paar jaar mee bedekken :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:10

Sissle ik heb die braam ook. Ik heb hem voor de vruchten voor mezelf en het blad als voedselplant voor mijn huisdieren. Heb 5 soorten braam en braamkruisingen geplant als schuttingbedekker ook. Dezen gaan nu hun eerste winter in. Ben er ook erg benieuwd naar, heb er twee bramen van gehad dit jaar al :)) ik wil samen met de frambozen die ik heb en zwarte bessen kijken of er ooit jam van te maken valt.

Wilde rozen zijn wel mooi en ruiken lekker. Alleen ik ken ze alleen als wel langer bloeiend. Elke bloem bloeit idd kort maar daarna zou er weer een nieuwe bloemknop moeten komen. Derozenbottels zijn wel lekker voor de jam

Het smaakt voor mij wel minder intens. Maar ik ben gek op bittersmaken dus misschien valt het mij niet op.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-21 14:49

Malenko welkom. Je link ga ik ook lezen. Ik word erg blij van dit topic en ik leer er ook veel van. Vanochtend toen ik een oude handmaaier verplaatste viel er een berg gedroogde mix van grasjes met stukjes bladeren in de schuur. Heel fijn allemaal. Normaal zou ik eventjes zachtjes brommen, de bezem pakken en de boel naar buiten vegen. := En nu is de reactie heel blij, ik pak een grote emmer en met mijn handen gooi ik alles in de emmer, om vervolgens uit te strooien over de onlangs gemaakte border waar ik ook al de pellet as over heen heb gestrooid. _O- Dat vind ik dus leuk en dan geniet ik, want ik leer heel erg graag.

Wij hebben dus een grote tuin. Onlangs van twee tuinarchitecten (volgens onze vriendin een begrip in Frankrijk) := advies gekregen. We hebben nl aan een kant van de tuin torenhoge sapins (denne bomen denk ik in het Nederlands) die eigenlijk zorgen voor heel erg veel schaduw in de tuin. Onze tuin is 6700 vierkante meter met bijna geen zon. Dus wij vroegen ons af of we die rij bomen flink zouden kunnen snoeien , weghalen, of wat doen we ermee. Beiden mensen kwamen onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat door die hoge bomen we in een soort micro klimaat zijn beland met onze tuin. Bomen weghalen, flink snoeien, etc zal ervoor zorgen dat vrijwel alle bomen in de loop van het jaar zullen dood gaan, want de verandering zal te groot zijn. Dus schreven beiden, als jullie nu jong zouden zijn, dan zou je er voor kunnen kiezen om gewoon vanaf nul te beginnen en er gelijk zoveel mogelijk uit te gooien. Alleen nu kan dit niet.

DUs wat we nu doen is accepteren dat we die bomen hebben met hun schaduw als gegeven.

Vervolgens hebben we aan de andere kant van de tuin, bomen weggehaald, gaan we nog een aantal professioneel laten snoeien, maar op zo'n manier dat het micro klimaat voor de rest niet verandert. Maar wij hebben mu wel een strook zon die we nodig hebben voor ons zelf om te zonnen in het voorjaar en herfst en ook voor onze fruitbomen, zwembad serre die met zon functioneert als een soort kas dus het water snel opwarmt in het voorjaar en waar we een groente tuin kunnen aanleggen.
Tevens halen we alle oude troep, dode bomen en struiken, vreemde zaailingen etc die er eigenlijk niet thuis hoort weg waardoor er lange vues (uitzichten) komen vanuit het huis en ook het huis overal te zien valt vanuit de tuin. Maar ook hier weer op zo'n manier dat er wel wat meer licht en ruimte komt , maar het micro klimaat veroorzaakt door die sapins, blijft bestaan. Dus eigenlijk zijn we bezig om achterstallig onderhoud te doen nu en dat is leuk, maar ook veel werk.

Hieronder wat foto's van voor en n a.

Bij de ingang via de poort
Vóór de struik die tegen het authentieke hek aan groeide

Afbeelding

Afval hoop
Afbeelding

Na

Afbeelding

Hierdoor hebben we nu in het voor en najaar een zonnige plek in de avond uren en kunnen we fijn buiten voor de keuken eten.

In de tuin stond vlakbij het huis een grote styruik waardoor je niet achter in de tuin kon kijken en hij was zo lelijk
Vóór

Afbeelding

Afbeelding

Na, waarbij ook het huis nu zichtbaar is vanuit de tuin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor andere kant

Afbeelding

Afbeelding

Na zelfde kant maar nu met vue

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de tuinmannen bomen weggehaald zodat we aan de ene kant een grote strook zon krijgen zonder micro klimaat te verstoren

Vóór

Afbeelding

Na *\o/* we hebben zon {:}

Afbeelding



We zijn nog niet klaar, maar alles op zijn tijd en we willen niet alleen dat de tuin klaar is, maar we willen ook graag genieten van ons werk en bezig zijn. Dus we doen het rustig aan, met veel overleg.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:03

Ik kan me voorstellen dat dit heel fijn is. Hergebruiken jullie het hout van de bomen ook ergens voor?

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-21 16:16

Malenka schreef:
Ik kan me voorstellen dat dit heel fijn is. Hergebruiken jullie het hout van de bomen ook ergens voor?


We snipperen wat we kunnen, we maken er hout van voor de kachels van vrienden, en de denneboom afval gaat naar de groenstraat.

We zijn nu ruimte en zon aan het scheppen, veel zieke struiken en bomen aan het verwijderen en in feite het kader aan het scheppen voor meer gebruik en plezier vd tuin.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:40

Echt een prachtig grote tuin heb je :wow:
Met wat verbeelding kan ik me daar zo‘n kasteeltuin bij voorstellen.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-21 18:01

Eens als het om onze lindebomen gaat Sizzle. Deze blijven natuurlijk ook al zijn ze te dicht bij het huis geplant. Donker daardoor binnen, dat we met slim verbouwen zeker wat hebben kunnen oplossen binnen.

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49110
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:07

Lindes zouden wel goed tegen snoeien moeten kunnen, anders kon je geen lei-lindes maken, dus misschien kunnen die wel slim bijgewerkt worden waardoor je wat meer gefilterde schaduw krijgt. Maar dat kunnen je tuinlieden /tuinarchitecten je wel vertellen.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-21 18:36

Ibbel schreef:
Lindes zouden wel goed tegen snoeien moeten kunnen, anders kon je geen lei-lindes maken, dus misschien kunnen die wel slim bijgewerkt worden waardoor je wat meer gefilterde schaduw krijgt. Maar dat kunnen je tuinlieden /tuinarchitecten je wel vertellen.


Goede opmerking en die hebben al onder het "aambeeld" gelegen.
Alleen deze lindes zijn zo oud en al zo gevormd dat advies was, bijhouden als het gaat om dood hout en laten gaan verder want is "si beau ", zooo mooi.
Voor alle duidelijkheid, al dat advies is gratis hé vanwege onze vriendin en haar contacten.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 23:03

Zo‘n grote tuin echt onderhoudsarm krijgen zal zeker niet eenvoudig zijn. Ben echt benieuwd hoe het gaat worden.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 13:07

Dank je Sizzle. In de herfst/winter is er altijd veel snoei werk en maaien vanwege de bladeren.
In het voorjaar begint het gras te groeien en is het maaien.

Ik heb een tractor maaier en ik ben in 2 uur rond, en ik vind maaien erg leuk. De ingebouwde broyeur maakt bladeren en gras gelijk klein dus blijft liggen

In de zomer stopt het groeien vh gras en is het vooral water geven aan de pot planten en daar komt dus volgend jaar de groente/ bloemen tuin bij.

Het idee van de monnikspeper hierboven ga ik doen. Het idee van de pellet as heb ik al gedaan en houden we erin.

Gisteren op google gezocht naar bekleding onder de appelboompjes en dan kom ik uit op Oost Indische Kerst (eetbaar) want dat zou beschermen tegen blad- en wolluis en tevens goudsbloemen en afrikaantjes want zou goed zijn voor de bodem leven. Narcissenbollen is goed tegen de woelmuizen, die gaan dus zeker in de grond want we hebben die overal zitten hier. Goed voor de fruitbomen is ook botanische tulpjes, sneeuwklokjes en/ of krokussen. Hoe zijn de ervaringen hier mee?

Ibbel

Berichten: 49110
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:26

Mijn ervaring met Oost-Indische kers is dat die zelf in sommige jaren volledig onder de zwarte luis zitten := Valt dan niet echt meer iets van te eten :D
Ik heb in mijn fruitbomen eigenlijk nooit last van bladluis of wolluis. Wel van fruitmot (waar je van die lekkere larven van in je appels krijgt) - en wat je daar organisch aan kunt doen weet ik niet.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:48

Sneeuwklokjes zijn mijn lievelingsplantjes. Die geven mij moed als het zo lang koud en donker is in de winter. Of ze verder ergens goed voor zijn weet ik niet, giftig zijn ze wel. Maar zonder sneeuwklokjes is mijn tuin niet compleet :D

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:49

Ik heb heel veel bloembollen geplant (vorig jaar meert dan 1000). Vooral voor de vroege insecten en omdat ik het mooi vind om kleur in de tuin te hebben. Afgelopen maart waren de eerste hommels daar heel blij mee.

Oost Indische kers is lekker makkelijk en hoef je maar 1 keer te kopen (daarna verzamel je het zaad en zaait elk jaar zelf). Prima plant om gaten mee op te vullen. Hier doet goudsbloem een beetje hetzelfde. Hoger maar net zo makkelijk zijn in ieder geval verschillende malva's (kaasjeskruid), rucola, koolzaad, juffertje in het groen (nigella!).

Ik zet ook graag verschillende soorten munt en citroenmelisse. Beide ruiken heerlijk, groeien snel, zijn eetbaar en worden erg gewaardeerd door insecten als ze bloeien (juist laat in het jaar). Sommige mensen vinden ze erg vervelend omdat ze de neiging hebben te woekeren. Je moet ze dus wel strategisch planten. Bij mij staat de munt bijvoorbeeld tussen het pad van de paarden, de vijver en vuurplaats en is zo dus redelijk ingesloten in een klein deel van de tuin. Een soort eilandje.

Ik plant ook overal verschillende aardbeien tussen. Ik zie wel welke aanslaan. Maar het is leuk om te kunnen snoepen in de tuin.

Verder heb ik nu Egyptische loopui die zich mag gaan vermaken in de tuin.

En ik plant tuingeraniums, kattenkruid, vrouwenmantel, sedums,smeerwortel en diverse andere soorten. Vooral om de grond te bedekken, mee te mulchen en voor de insecten.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 18:59

Je post is een hele interessante Malenka. Ik heb alle namen gegoogeld want zoals je weet ben ik zo groen als gras als het om tuinen gaat.
Die ik op geschreven heb voor hier, daar ze sterk zijn en ik ze erg leuk vind, tegen hitte kunnen en droogte zijn: Groot Kaasjes kruid, Juffertjes in het groen, Rucola, verschillende aardbeitjes (heel leuk idee) , Egyptische loop ui vind ik erg mooi ga ik zeker doen als ik er aan kan komen, kattenkruid.

De citroenmelisse had ik ook al genoteerd want vandaag is het hier enorm plens weer dus veel gestudeerd en dan met name de site van https://www.permacultuurnederland.org/wp/#.YaudVrrvKM8 vin dik heel erg interessant en ik heb een plattegrond voor een bostuin uitgeprint . Want tenslotte hebben we al noten bomen, grote kersenboom, kastanje en zelf bij geplant in de zon zoals appelbomen, peren, pruimen en het is leuk om daar dan vruchten struiken bij te gaan doen en dus ook meer met dat stukje tuin gaan doen.

Mijn hele leven stond als hobby rond de paarden ingericht waar ik zoveel mogelijk over wilde leren. Nu dat klaar is, vind ik het leuk om een ander iets te hebben en zeker als we daardoor van de tuin kunnen gaan eten , zodat hij ook wat op gaat brengen .

Dus ik ben heel blij met je concrete post, uitleg etc.

HEt enige wat me niet helemaal duidelijk is, met name hoe ik me dat moet voorstellen is als je schrijft

Malenka schreef:
Vooral om de grond te bedekken, mee te mulchen
. Dan vraag ik me af (sorry , maar ik ben dus echt heel onwetend) laat je het gewoon afsterven en doe je daar dan nog iets mee, of hoe gaat dat dan?

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:19

Mulchen kan je zien als gewoon een laag bladeren bv zoals een bos of als "oppervlakte composterings methode". Voornamelijke doel is voorkomen verdamping, uitnodigen nuttige insecten en voorkomen onkruid, want de natuur wil niet bloot zijn (kale aarde) dus of er ligt iets als bladeren of er groeien heel rap eenjarigen om het te bedekken.

pien_2010

Berichten: 43229
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 19:30

Dank je wel Tamary voor je antwoord. Dat mulchen met bladeren, houtsnippers, kachel as, dat snap ik. Ben ik al mee begonnen. Alleen hoe dit er dan uitziet, hoe je dit doet met datgene wat je plant en in de grond zit dat weet ik gewoon niet. Want die plantjes zijn er vooral om de bodem mee te bedekken en te mulchen.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:36

Of je plant jonge planten die je bv op de vensterbank in een potje gezaaid hebt, planten die er al groeien of je doet het pas als de zaden direct in de volle grond opgekomen zijn.
Vandaar dat het goed werkt als je met vaste planten werkt of als je voorzaait. Bij zaaien in de volle grond is het een stukje lastiger omdat onkruid en gewenste planten evenveel kans krijgen om te starten.

Bij onkruid of teveel gekiemde plantjes in bv een potje is het vaak makkelijker (geen schade wortelstelsel andere plantjes) om de ongewenste op grondhoogte af te knippen ipv uit te trekken.