Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:36

Goed dat je het vraagt. Zoals tamary al aangeeft is het om de aarde te bedekken. Zo komt de zon er niet op waardoor water minder snel verdampt en er minder zaden ontkiemen. Dat kan met onafbreekbare materialen zoals afdekken met folie. Of, zoals je in permacultuur veel ziet door organische materialen te gebruiken. Deze materialen kun je van buitenaf je systeem in brengen zoals compost en houtsnippers kopen als je nog maar net begint en geen eigen compost hebt (of bijvoorbeeld de al eerder genoemde karton), binnen je systeem materiaal te verplaatsen zoals zelf compost maken of je eigen bomen knotten de houtsnippers over je tuin versprijden, of je kunt ter plekke planten kweken die je afsnijd/knipt om daar waar hij groeide te gebruiken. Als je zoekt op 'chop and drop' kom je daar wel veel over tegen.

De plant die in permacultuur veel voor chop and drop mulch wordt gebruikt is smeerwortel. Deze plant maakt diepe wortels waarmee hij veel stikstof 'vangt'. Als je de plant vervolgens afsnijd en het blad laat liggen komt deze stikstof door compostering in de bovenlaag van de grond terecht waardoor minder diep wortelen de planten zoals fruitbomen deze stikstof weer op kunnen nemen. Wat ze nodig hebben voor goede productie.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:47

Mijn excuses trouwens als ik rare zinnen schrijf of vreemde woorden kies. Mijn hersenen werken niet altijd goed mee en het kost me heel veel moeite om op de juiste woorden te komen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:02


pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 20:11

Malenka schreef:
Mijn excuses trouwens als ik rare zinnen schrijf of vreemde woorden kies. Mijn hersenen werken niet altijd goed mee en het kost me heel veel moeite om op de juiste woorden te komen.


Oeps en ik maar vragen. Ik vind je erg helder hoor Malenka, ik had dat glad niet door. Geef je aan als ik minder moet vragen omdat het te zwaar is? Ik vind het fijn dat je het meld, dus als het een keer niet uitkomt dan gewoon zeggen.

Bedankt voor je uitleg. Ik heb ook nog even gegoogeld naar smeerwortel in relatie tot mulchen. Ik ga er over nadenken of ik dat ga planten. Ik ga eens goed kijken wat ik allemaal voor mulchen kan gebruiken. Want we stikken de moord van bladeren, ook denne naalden las ik kun je gebruiken en hebben we ook, misschien kunnen we ook iets van boomvruchten er voor gebruiken, zoals dennenappels, kastanjes, eikels gemalen bv etc. Want daar barst het van in de tuin. Dus ik ga zo meteen uit eten, maar morgen is het ook weer prut weer dus tijd zat om te onderzoeken. En wat hier heel leuk is, ik neem mijn man mee in mijn enthousiasme.

Zoals ik het nu begrepen heb met de smeerwortel, plant je ze ergens en snij je paar keer per jaar de bladeren eruit en gooi je onder de appelbomen. Omdat deze planten diep wortelen, zijn ze goed voor het stikstof omhoog halen. En dat is weer goed voor de fruit bomen.


Sizzle je boek ga ik morgen bekijken. Bedankt en heel leuk.

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:35

Hallo allemaal.
Wat een leuk topic Pien +:)+
Ik lees mee al zal niet alles wat jullie kunnen bij mij ook werken. Ik zit nl. ongeveer halverwege Zweden dus de seizoenen zien er hier iets anders uit... 24 u per dag licht gedurende een aantal weken in de zomer bijvoorbeeld. ;)
Ik heb een kas geerfd van de vorige bewoners en heb inmiddels ook 2 bedden buiten aangelegd. Volgend voorjaar komt daar een 3e bij is de planning. Maar het werkt hier dus allemaal wat anders (wat ik ook nog allemaal moet ontdekken naast dat ik in NL totaal geen groene vingers had). Het voorjaar begint ook veel later - in mei ligt hier meestal nog sneeuw.
Mocht er iemand tips hebben voor in dit klimaat dan houd ik me aanbevolen. Ik heb wel een bult smeerwortel staan en een fruitboom dus die ga ik alvast proberen :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:59

spotless, misschien kun je eens kijken naar programma’s als Alaska: The Last Frontier, en naar Homestead Rescue (beiden Discovery). Daar hebben ze ook te maken met korte seizoenen en laten ze soms zien hoe ze met een kas (verschillende varianten kassen) hun groeiseizoen verlengen.

Pien, in mijn ervaring composteren dennenappels voor geen meter. Althans, niet de langwerpige variant.
Mijn moeder doet sinds een jaar of 3 haar best om de keurige tuin (met schelpenpaadjes en gemillimeterd gras) van de vorige bewoners om te bouwen naar een soort voedselbos-tuin.
Het eerste deel van het werk bestond uit het weghalen van zo’n 40 meter coniferen die zoveel licht uit de tuin weghaalden en de grond eromheen zo erg verzuurden dat de boompjes en struikjes in de naastgelegen border op sterven na dood waren. In de eerste winter heb ik dus veelvuldig laddertje op en laddertje af gedaan om alle zijtakken eraf te zagen en de stammen in te korten. In het vroege voorjaar is een vriendje van de buurman gekomen met een stobbenfrees om alle stronken eruit te jassen.
Inmiddels is dat stuk een gemengde haag rijker (alles is óf eetbaar voor mensen óf leuk voor vogels óf eetbaar voor paarden) en vooral ook gras en viooltjes en een blij appelboompje etc.
Ze is nu meer bezig met de moestuinvakken en het roulatieschema daarvoor. Zij mulcht met blad, houtsnippers en hooi (ik geloof dat je eigenlijk stro moet gebruiken, maar hooi werkt ook en was biologisch te verkrijgen).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 04-12-21 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:01

Hilary schreef:
Pien, in mijn ervaring composteren dennenappels voor geen meter. Althans, niet de langwerpige variant.


Hoeft ook niet als je bedoeling anti-uitdrogen/anti-onkruid is. Dennenschors wordt zelfs voor dat doel speciaal verkocht. Juist omdat het slecht verteert.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:03

Ibbel schreef:
Hilary schreef:
Pien, in mijn ervaring composteren dennenappels voor geen meter. Althans, niet de langwerpige variant.


Hoeft ook niet als je bedoeling anti-uitdrogen/anti-onkruid is. Dennenschors wordt zelfs voor dat doel speciaal verkocht. Juist omdat het slecht verteert.

Ah, ja, maar als je dus je bodem wil voeden met je compost, dan kun je ze er dus beter uit laten. Wel een goeie, van dat uitdrogen :j

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:22

Hilary schreef:
spotless, misschien kun je eens kijken naar programma’s als Alaska: The Last Frontier, en naar Homestead Rescue (beiden Discovery). Daar hebben ze ook te maken met korte seizoenen en laten ze soms zien hoe ze met een kas (verschillende varianten kassen) hun groeiseizoen verlengen.

Heb ik toen ik nog in NL woonde vaak naar gekeken. Nooit speciaal daar op gelet natuurlijk :roll:
Discovery is hier betaald kijken en dat doen we nog ff niet ;) Maar bedankt voor de tip!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:39

Pien, geen probleem hoor. Ik deel mijn kennis graag. Dat is ook een van de kern principes van permacultuur; (zorg voor de planeet, zorg voor de mens) deel het overschot.. in mijn geval nu de kennis die ik al heb opgedaan.


Over permacultuur/tuinieren in Zweden; ik volg Sarah op YouTube. Erg interessant.
https://youtube.com/c/SarasKitchenGarden
En een vriendin van mij woont een stuk noordelijker en kan mogelijk ook vragen beantwoorden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:52

spotless schreef:
Hilary schreef:
spotless, misschien kun je eens kijken naar programma’s als Alaska: The Last Frontier, en naar Homestead Rescue (beiden Discovery). Daar hebben ze ook te maken met korte seizoenen en laten ze soms zien hoe ze met een kas (verschillende varianten kassen) hun groeiseizoen verlengen.

Heb ik toen ik nog in NL woonde vaak naar gekeken. Nooit speciaal daar op gelet natuurlijk :roll:
Discovery is hier betaald kijken en dat doen we nog ff niet ;) Maar bedankt voor de tip!

Dat is vaak met dat soort dingen, als je het niet nodig hebt, let je er niet zo op. Ik ga binnenkort vast weer wat afleveringen kijken, mocht ik wat leuks tegenkomen, dan laat ik het weten. Soms kun je ook (delen van) afleveringen online vinden trouwens.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:04

Malenka, wat een leuk topic heb je zeg.
Ik heb het nog nooit eerder voorbij zien komen.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:52

Dank je. Ik moet nodig weer een update plaatsen. Er gebeurt genoeg. :o

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 01:20

Malenka schreef:
Over permacultuur/tuinieren in Zweden; ik volg Sarah op YouTube. Erg interessant.
https://youtube.com/c/SarasKitchenGarden
En een vriendin van mij woont een stuk noordelijker en kan mogelijk ook vragen beantwoorden.

Sara's kanaal ziet er leuk uit. Ga ik een dezer dagen eens verder op rondneuzen. Feit is wel dat het klimaat in zuid Zweden heul anders is als hier, afstand een kleine 1000 km... :+ De afgelopen tijd heb ik eigenlijk "maar wat gedaan" dus ik heb eigenlijk nog niet zoveel idee van de mogelijkheden en dus ook niet van de vragen maar dat komt vast ;)

@ Hilary thnx!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:43

Wat een interessant topic. Ga eerst ff goed doorlezen. Heb jaren moestuin gehad, is nu verwilderd ergens tijdgebrek. En overwoekerd door wingerd. Dat komt nu echt overal op. Net als zevenblad. Maar ik zou er wel graag weer in beginnen.

Spotless, wat betreft tuinieren in Zweden zou je ook hier op bokt ff kunnen zoeken naar het topic leven als Laura, mijn kleine huis op de prairie.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:48

Ik heb ook een kennis in zuid Zweden, die daar in ieder geval in haar kas prima tomaten ed kan kweken.
Kijk voor het kweken van groenten vooral naar rassen/cultivars (van wat dan ook) die in Canada of Rusland ontwikkeld zijn. Die groenterassen zijn in ieder geval ontwikkeld met een kort groeiseizoen en strenge vorst in gedachten. Er zijn bv echt een aantal Russische tomatenrassen die vroeg dragen en ook snel vrucht zetten.
Er is ook een Amerikaans ras dat 50 days heet - van zaaien tot oogsten zou 50 dagen duren. Nou is dat wat optimistisch, maar bij voorzaaien in huis eind april en uitplanten in je kas eind mei kun je in juli en augustus echt al veel tomaten oogsten. En vergeet niet, jij hebt dan in het noorden weliswaar een kort seizoen qua warme maanden, maar wel héél veel meer licht in het groeiseizoen.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 13:06

Spotless en Jeetje welkom. Leuk dat jullie mee willen doen. Lijkt me een uitdaging in Zweden tuinieren. Jeetje zou leuk zijn als je weer gaat beginnen.
Mooie filosofie Malenka, iets dat ook in de film die ik plaatste in een van mijn eerste posts tot uiting kwam. Met name het samen bezig zijn met perma cultuur en het uitdragen hiervan.
Interessant boek Sizzle. Ik kan me voorstellen dat dit je handboek is geworden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:08

Zo, jullie hebben al veel werk verzet! Wel fijn als er wat meer zon komt.

En de tuin van Pien is prachtig in de (na)zomer, de bomen zijn prachtig. Die permacultuur zou wel een mooi iets voor jullie tuin zijn.

Om jullie even mee te laten genieten van haar tuin:

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 15:31

O wat leuk Neonlight je post en welkom hier in ons topic.
Als ik jouw filmpje zie, dan zie ik hoeveel licht er al bij is gekomen en hoe hard we gewerkt hebben. Voor de andere bokkers in dit topic.

Neonlight heeft met man en hond afgelopen jaar bij ons gelogeerd, dat reuze gezellig was en een hele tijd later kwam er opeens met de post een verrassingspakket aan met hartstikke veel tulpen bollen en allemaal zakjes met zaaigoed voor de groente tuin.
We hadden net paar dagen van te voren besloten om niet met de groente tuin te beginnen := , want ik wist ook glad niet hoe ik het allemaal moest aanpakken en toen we die mand kregen zo vol hebben we gelijk besloten dat we er voor zouden gaan en toen ging gelukkig het permacultuur balletje "per ongeluk" rollen. Dus Neonlight en haar man staan wel zeker , zonder dat ze er erg in had aan het begin van o nze plannen en dit topic.

Ik was er van overtuigd dat je dit topic zou vinden want je komt nogal eens op Bokt vanwege je groene "jasje" :+ en dat je dan zelf zou gaan kiezen of je het wel of niet leuk vindt om mee te doen. Ik vind het in ieder geval erg leuk als je wel meedoet :)) .

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:13

pien_2010 schreef:
Spotless en Jeetje welkom. Leuk dat jullie mee willen doen. Lijkt me een uitdaging in Zweden tuinieren.

Thnx :D

Nogmaals zuid, midden of noord Zweden is echt een wereld van verschil! Zuid Zweden heeft een klimaat dat enigszins vergelijkbaar is met NL en het noorden zit boven de poolcirkel. En dan maakt het ook nog uit of je langs de kust zit of meer landinwaards, in de bergen etc. Bedenk dat Zweden ongeveer 12 x zo groot is als NL...

Ter illustratie: de groeizones in Zweden, het rode stipje zijn wij :D
Afbeelding

In NL heb ik nooit getuinierd. Zelfs de kamerplanten wist ik om zeep te helpen.
Hier hebben we dus een kas (niet verwarmd) dus vond ik dat ik daar maar wat mee moest gaan doen. En ik vind het nog leuk ook! _O-

Dit wordt mijn 3e zomer hier. Voorzaaien doe ik idd, in een ongebruikt slaapkamertje.

Afgelopen jaar heb ik in de kas komkommers, tomaten, aubergines, wortels, rode biet, paprika, pluksla en wat kruiden gehad.
Komkommers en tomaten doen het geweldig (ruim 5 kg tomaten, ondanks dat ik in 1e instantie niet had gediefd :o? en halverwege het seizoen ben ik de tel kwijt geraakt voor de komkommers :+ ) Vorig jaar heb ik ze onbedoeld een uur lang een koude douche gegeven (de sproeikop was van de slang gesprongen en we hebben hier ontzettend koud water....) dus dat werd niet veel meer.
Aubergines waren moeilijk las ik op internet. Toch gewoon gedaan - we zien wel wat er van komt. Van de 4 planten hebben er 3 vruchten opgeleverd. Heb voor volgend jaar een ander plekje voor ze in het hoofd.
Wortels en bieten stonden op dezelfde plek als het jaar ervoor. Dat was niet zo'n goed idee (ook zo'n beginnersfout). Vorig jaar veel meer opbrengst dan dit jaar dus.
Paprika doet het goed, had ik alleen wat te dicht op elkaar gezet. Maar toch wel een stuk of 10/12 paprika's uit 12 planten in een bakje van 50 x 80.
Pluksla heb ik rupsen in gekregen dus alles eruit gehaald. Vorig jaar had ik te veel geplant en konden we er niet tegen eten waardoor het halve bomen werden, dat was ook niet de bedoeling 8)7

Bloemkool had ik buiten. Iedere plant een kool, van divers formaat.
Sperziebonen heb ik telkens ruzie mee. Vorig jaar stonden ze denk ik te donker, dit jaar had ik ze in potten en heb ik ze verzopen... :(:) Nog wel gauw verplaatst in de volle grond maar helaas.... 0 bonen.
Van een (NL) buurvrouw had ik nog wat andijvie gekregen. Die deed het buiten ook zo goed dat we er niet tegen konden eten.

Uien en prei wil niet in de kas. Meer dan een paar sprietjes werd het niet :( Aankomende zomer maar eens buiten proberen.

Buiten heb ik nu 2 bedden, lang en smal. Ik zit op een heuvel, de tuin is dus gedeeltelijk flink schuin. Op dat schuine deel heb ik nu 1 bed uitgegraven en als ik me er toe kan zetten wil ik hierboven nog een bed uitgraven. Maar graven is niet mijn hobby dus.... ;) Er is ook op het vlakke deel van de tuin nog wel wat plaats dus misschien daar (ook) wat aanleggen.

Verder heb ik 2 aalbessenstruiken staan. Daar kan je wel een kilo of 8 van af halen als je dat wil. Daar wordt dus ook het e.e.a. van weggegeven. Ik heb 2 jaar terug een kruisbes, een blauwe aalbes en een kersenstruik gekocht maar die moeten eerst nog wat groter groeien.

Sowieso koop ik alle planten en zaden bij het lokale tuincentrum, dan weet ik zeker dat ze het klimaat hier kunnen verdragen. Het is hier nu bijv. -16, de zon is al onder en er ligt zo´n 15 cm sneeuw. Aankomende dagen wordt -20 (overdag!) voorspeld.

Ik hoop dat jullie nu een wat beter beeld hebben van de omstandigheden hier :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:33

pien_2010 schreef:
De gladiolen doen het heel goed hier. Die heb ik jaren geleden cadeau gekregen en doe ik niets aan. Elk jaar komen ze terug. Jouw andere bloemen tips ga ik eens googelen.

Eens googlen op stinzenplanten

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 17:07

Ik had vanaf de opening van dit topic al meegelezen. :))

Ik zou ook graag een moestuin willen, maar we hebben dan wel 900 m2 grond maar geen geschikte plek. Of het zou midden op het gazon moeten of de vijver moet weg, maar dat is nu net onze siertuin (en gazon het speelstuk van de hond). Aan de westkant van ons perceel is bos, waardoor we nauwelijks zo'n hebben. -O-

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 17:19

pien_2010 schreef:
Eens als het om onze lindebomen gaat Sizzle. Deze blijven natuurlijk ook al zijn ze te dicht bij het huis geplant. Donker daardoor binnen, dat we met slim verbouwen zeker wat hebben kunnen oplossen binnen.

[ [url=m/FhMJte.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lindebloesem kun je hele lekkere thee van zetten

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 17:29

Neonlight schreef:
Ik had vanaf de opening van dit topic al meegelezen. :))

Ik zou ook graag een moestuin willen, maar we hebben dan wel 900 m2 grond maar geen geschikte plek. Of het zou midden op het gazon moeten of de vijver moet weg, maar dat is nu net onze siertuin (en gazon het speelstuk van de hond). Aan de westkant van ons perceel is bos, waardoor we nauwelijks zo'n hebben. -O-

Er zijn ook leuke dingen die prima in de schaduw groeien. Dan moet je meer kijken naar een eetbare bostuin

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 17:43

Spotless, die vriendin van mij zit bij Umea in de buurt geloof ik. Nog wat noordelijker dus, maar wel een schaal milder volgens jouw kaartje. Jullie zouden wel eens veel aan elkaars ervaringen kunnen hebben.