Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verhuizen, verbouwen of zelf bouwen?

 
Profiel   

Hoi!

Ik wil de (leuke, maar lastige) situatie waar ik me in bevind echt even van me afschrijven. En misschien vinden jullie het leuk om een beetje mee te sparren? :D

Mijn vriend en ik wonen samen in twee-onder-een-kap woning in een klein dorp. De locatie is geweldig! Leuke buurt, lieve mensen en je loopt hier zo het bos in. Wat ik stiekem jammer vind is dat onze woning een nieuwbouw huis is, die inmiddels bijna 5 jaar geleden is opgeleverd. Dit heeft zowel voor als nadelen. Het voordeel is uiteraard dat alles nieuw is, het nadeel is dat dit verre van ons droomhuis is. Een project nieuwbouwhuis heeft weinig tot geen karakter.

Dus zijn wij inmiddels al 3 jaar aan het tobben wat we nu precies willen. In eerste instantie hebben we het huis gekocht, wetende dat het niet ons droomhuis is maar wel een geweldig begin in een mooie buurt! Nu zijn we eigenlijk zover dat we volgend jaar echt een mooi budget hebben om onze dromen (proberen) te verwezenlijken.

We blijven wisselen tussen de volgende ideeën:

Situatie 1:
We blijven in ons huidige huis, en we gaan het verbouwen naar onze smaak.
Voordeel: we blijven in deze super leuke buurt met alle voordelen die deze met zich mee brengt.
Nadeel: je blijft altijd concessies doen omdat wat we het liefst willen, niet kan met ons huidige huis.

Situatie 2:
We gaan verhuizen, en knappen een karakteristiek huis op.
Voordeel: kan helemaal naar eigen smaak verbouwd worden. Plus zouden we dan graag naar vrijstaand gaan.
Nadeel: verhitte huizenmarkt op dit moment. Alles word overboden en is snel verkocht.

Situatie 3:
We kopen een kavel, en bouwen daar ons droomhuis op.
Voordeel: Helemaal naar eigen smaak, voorkeur zou dan gaan naar een warm houten huis. Er staan zelfs kavels te koop in onze huidige geliefde wijk.
Nadeel: ook de prijzen van kavels en bouwmaterialen rijzen de pan uit. Plus gaan de kavels in onze wijk op loting.

Uiteraard weegt de mening van mijn vriend natuurlijk ook super zwaar mee :D maar ik voelde echt even de behoefte om te sparren met mensen met een frisse, en misschien wel hele andere blik :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:40 



 
Profiel   

Goede buren zijn heel waardevol. Waar je ook naar toe verhuisd, incl. vrijstaand, goede buren zijn goud waard.
Met hoe knetter de markt nu is, zou ik blijven zitten en afwachten, duur verkopen is enkel aantrekkelijk als je ook binnen die prijzen weer kan kopen.
Ook al heb je misschien financieel meer ruimte, die geheel in hogere vaste lasten steken heeft zo zijn nadelen.

Wees gelukkig met wat je hebt klinkt stom, maar er zit zeker een stuk goed advies in. Enkel al, als je het zoals je het nu hebt niet herkent, hoe kan je dat dan ergens anders wel?

En doe je concessies of vorm je je droom naar wat je nu al hebt? Dromen zijn geen kant en klare plaatjes, dat zijn altijd die van een ander, maak je eigen zodat die echt van jouw is ipv wat de buren/bekende nederlander/woonmagazine heeft of promoot. Reclame wil nl niet dat je gelukkig bent, dan geef je nl geen geld uit, je moet het dus kopen om hun zakken te vullen. Maar geluk is net zo goed een geestesgesteldheid als ongelukkig zijn. Hoe kijk je liever tegen het leven aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:55 



 
Profiel   

Ik zou blijven wonen waar je nu woont. Wat vaker een weekendje weg boeken naar een droomhuisje. Wachten tot de markt wat stabiliseert en dan je dromen waar maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:10 



 
Profiel   

Wat mis je in je huidige huis? Sfeer kun je maken, ondanks de nieuwbouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:11 



 
Profiel   

tamary:
Helemaal mee eens! Maar buren zijn geen vaste factor dus daar ga ik liever niet zomaar van uit. Een van onze twee buren is namelijk alweer verhuisd. Maar er zijn meer leuke mensen in de wijk dus dat neem ik absoluut mee in de beslissing. Verder staan al onze keuzen volledig los van reclames en andere niet-belangrijke factoren :) Dromen veranderen je hele leven lang, afhankelijk van de situatie. Onze droom begon met hopen op een plekje waar we uberhaupt samen zouden kunnen wonen, maakt niet uit waar. Dit resulteerde in ons huidige huis, waar we, begrijp me echt niet verkeerd, ontzettend blij mee zijn/waren. We hebben toen een plannetje gemaakt om na 5 jaar een volgende stap te kunnen maken. Ik ben ontzettend dankbaar dat we dit plannetje hebben kunnen waarmaken.
Ik haal uit je verhaal dat je een beetje het idee hebt dat ik ondankbaar ben met wat ik heb, dit is absoluut niet zo! Onze dromen zijn in grote lijn niet veranderd, alleen de details veranderen naarmate de situatie veranderd. Dat zal ook altijd zo blijven bij iedereen denk ik :)
Als we er echt op vooruit willen, zouden we het beste de grens naar Belgie over kunnen, dat is vlakbij. In nederland blijven betekend geen financieel voordeel. Je verkoopt hoog, maar je koopt ook weer hoog terug. Als de prijzen weer gaan dalen, daalt ook de verkoopprijs van ons huidige huis. Dus ik denk dat je daar niet perse voordeel uit kan halen. Denk ik dan, ik heb geen oog op de toekomst en ik ben zeker geen expert :D

Verder ben ik het absoluut eens met dat je niet je hele budget in een huis moet steken. Dat hopen we ook te voorkomen. Bedankt voor jouw kijk op de zaak in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:14 



 
Profiel   

Ach de keuze lijkt mij simpel: je kan gewoon uitkijken naar een super leuk huis, en kan proberen om ingeloot te worden op zo'n kavel. En in de tussentijd zit je prima waar je zit toch? Dan zie je wel weer verder nadat die kavels vergeven zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:21 



 
Profiel   

belle_boef: daar hebben we ook zeker over nagedacht! Maar als de huizenmarkt weer wat inzakt, zakt onze verkoopprijs mee. Dus wellicht is het verstandig eens met een adviseur te praten over dit onderwerp. We hebben ook absoluut geen harde deadline, dus wie stellen we het nog even uit haha. Maar de overweging tussen de 3 situaties blijft hetzelfde :D Wat ik naast sfeer verder mis: een atelier ruimte. Ik ben een opleiding tot edelsmid aan het volgen en zou dit graag vanuit huis gaan doen, liefst op de begane grond zodat ik klanten kan ontvangen zonder dat ze mijn hele huis doorhoeven. Dit zou theoretisch natuurlijk in onze garage kunnen, maar wel achterin omdat we ook onze fietsen en tuinspullen nog kwijt moeten uiteraard. Dit zal waarschijnlijk ook zo gebeuren als we hier blijven, maar de concessie is dat het niet echt heel uitnodigend is haha. Verder nog wel kleinere dingetjes maar dan word het zo'n lang verhaal :+

DiantaM: daar ben ik het deels mee eens. Een authentiek interieur past niet in een strakke, gloednieuwe schil. Tenminste, dat vinden wij. En die mening kan natuurlijk voor iedereen anders zijn :) We hebben het zo gezellig mogelijk geprobeerd te maken, maar wel in de stijl van het huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:24 



 
Profiel   

pmarena: dat is absoluut een goed idee haha! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:25 



 
Profiel   

Misschien wordt de keuze makkelijker door je opties in te gaan vullen.

Hoe ziet de verbouwing van je huidige huis er uit? Wat zou er veranderen? Wat zou het kosten? En hoeveel is je huis waard na verbouwing?

Op zoek gaan naar een karakteristiek huis. Dan bekijken hoe je het wilt verbouwen. En dan wat dat kost.

En dan nieuwbouw. Wat kost het perceel? Wat kost het bouwen?

Ik wil je niet ontmoedigen. Maar vaak is je droomhuis echt veel duurder als Wat je dacht.
Dan woon je 2 keer zo deur en heb je 'alleen maar' een charmante huis, aparte werkruimte of groter tuin. Is dat wat je wilt en wat je er voor over hebt?

Wij hebben een oud huis helemaal verbouwd. En dan is je droomhuis realiseren en binnen budget blijven in de praktijk heellastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 23:13 



 
Profiel   

Ik neig naar A, alles is nieuw en hebt een dak boven je hoofd.

Wij zitten in situatie B, hebben een dak boven ons hoofd met stoflongen erbij.
Je geeft zelf aan hoge prijzen op dit moment. Maar verbouwen is ook een stuk duurder geworden. En je weet nooit wat je tegenkomt of moet laten herstellen.
Zo gaan wij eind december / januari eindelijk onze woonkamer afhebben. En dit na een jaar, omdat alles wat kon mislopen misliep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 02:05 



 
Profiel   

Je zou eerst eens kunnen kijken wat het kost om je droomhuis te bouwen. Als je gaat voor volledig eigen stijl dan wordt het al snel erg duur. Als je gaat voor een standaard ontwerp dan heb je snel gewoon weer standaard nieuwbouw.
Hout bouwen is gemiddeld trouwens duurder dan steen als je het goed doet met de isolatie.

Je kunt ook alle opties open laten. Wij hadden voorbereid op laten bouwen en kochten toen onverwachts een oud huis. Ja, het heeft zeker charme maar het mist ook een hoop moderne gemakken en opknappen kost ook een behoorlijke bak.

Als ik jou was zou ik eerst eens offertes opvragen voor het aanpassen van je eigen huis. Voelt het niet goed dan kun je het laten en je ogen open houden voor wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:57 



 
Profiel   

Ik snap je heel goed ts. Wij wonen zelf ook in een nieuwbouwhuis en hoe fijn het ook is, het is gewoon niet ons droomhuis

Ik heb het idee uit je verhaal dat als je gaat verbouwen dat je eigenlijk nog niet gelukkig bent. Daarom zou ik gaan kijken naar welke huizen jullie zien zitten en wat er in het budget past

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:10 



 
Profiel   

Ik snap je, ik zou echt niet in een nieuwbouwhuis willen wonen, voor mij ontbreekt daar ook de sfeer van een oud huis.

Maar, even de andere kant belichten. Wij wonen nu vijf jaar in een oud (verbouwd) boerderijtje. Dat klinkt idyllisch maar er is echt veel verbouwingswerk aan. Ook zitten we met zaken zoals ecologischer willen verwarmen (heb er laatst nog een topic over geopend) maar de mogelijkheden met een oud huis zijn beperkter dan nieuwbouw. Of je moet de boel al bijna volledig gaan afbreken en dan weer opbouwen.

Voor ons is het het wel waard, maar je haalt je wel echt een enorme berg werk op de hals. Om nog maar te zwijgen van de kosten := wij lopen er ook tegenaan dat de vorige eigenaars al een stuk waren begonnen met renoveren maar dit raar hebben aangepakt, met verkeerde materialen enzo. Dus constant onaangename verrassingen die veel geld kosten om op te lossen (zo bleek laatst onze waterleiding op springen te staan, de buizen waren van verkeerd materiaal en quasi doorgeroest :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:34 



 
Profiel   

Als ik het geld had, zou ik voor optie 3 gaan. Zelf bouwen, in de sfeer en soort bouw dat bij jou past, met alle moderne gemakken van nu :j

Zelf heb ik zowel in nieuwbouw als in oude huizen gewoond. Ik heb hetzelfde als jij, ik miste echt sfeer in het nieuwbouw huis, ondanks de leuke buurt en de moderne gemakken.
Maar.... Ik heb ook in een dijkhuis uit 1926 gewoond. Compleet gerenoveerd, enorm sfeervol. De slaapkamer was beneden en niet warm te stoken, want deze zat in de dijk zeg maar. In de winter zat het ijs dus aan de binnenkant van de ruiten. De verwarming stond wel op 17 in de nacht, maar de thermostaat zat boven en daar bleef het wel warm genoeg, dus die sloeg niet aan.
De woonkamer was vrij hoog, waardoor de warmte op steeg en je zelf toch wel frisjes zat op de bank :+
Ruimte was er weinig, maar dat heeft niks met de leeftijd te maken. Het huis was gelukkig helemaal gerenoveerd, maar had toch nog wel wat mankementjes.
Inmiddels wonen we in een grotere 2 onder 1 kap. Een fantastisch huis, jaren '30, met en suite deuren, erker en houten vloer. Zo'n huis dat iedereen momenteel zoekt.
Dit is mijn werkplek momenteel <3
[ img ]

Ook dit huis is op zich in prima staat, goed geïsoleerd, overal dubbel glas. Maar toch hebben we wat dingen die je in een nieuwbouwhuis echt niet hebt. Dit huis wordt in de woonkamer moeilijk warm. Toch wel het gevoel van tocht, dus overal moeten gordijnen en kleden liggen om dat een beetje te beperken. En ja, het huis is echt geïsoleerd en er is echt dubbel glas, zo goed dat ik het verkeer van de drukke weg pal aan huis amper hoor en de trein op 100m van huis helemaal niet. Maar toch is het anders dan een nieuwbouwhuis, omdat je wat beperkingen in materiaal en uitvoering hebt. Dit huis heeft overal leuke hoekjes, kamertjes, enz. Maar niet alles even logisch qua indeling :+
Zo hebben we 2 mega slaapkamers, maar een badkamer waar je niet met 2 personen kunt staan (wel een super fijne douche overigens).
Als het hier waait, dan hoor je dat heel goed. Alles fluit en klappert. Ramen moeten goed dicht. 's Nachts stil naar de wc gaan (alleen beneden) gaat niet, want: een houten trap en die kraakt. Super charmant, maar te vervloeken midden in de nacht. Het voordeel: inbreken gaat niet, want ook de houten vloeren boven en beneden kraken :+
De granieten vloer beneden in de gang en het toilet is fantastisch <3
Maar steenkoud aan je voeten, want vloerverwarming is niet mogelijk, want dan moet de vloer gesloopt worden. Ik heb dus maar pantoffels aangeschaft.
We moeten nog gordijnen in de erker. We willen graag echt gordijnen, vanwege de kou/warmte. Maar een rails is niet te bevestigen aan het plafond. Dus kom je weer aan de rolgordijnen of plissé, maar die houden dan weer niet zo de kou buiten :+
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik wil echter niet anders meer. Ik ga het liefst voor de charme en dan maar wat minder voor modern comfort. Het is prima leefbaar, ik hou van de geluiden om me heen (okee, behalve die krakende trap als mijn partner midden in de nacht naar de wc moet :+ ), ik geniet echt van het huis en ga wel met een extra trui en dekentje op de bank zitten.
Dus ja, ik snap je wel, maar realiseer je wel wat een oud huis inhoudt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:54 



 
Profiel   

Iets vinden naar je smaak aan een betaalbare prijs is alles behalve eenvoudig tegenwoordig.
Let ook op met in België kopen. Hier is het ook duur om een woning te kopen. En de regelgeving is ook recent gewijzigd, hierdoor moet je best wel veel investeringen doen als je een huis koopt (denk aan warmtepomp, isolatie dak,….).
Hou ook in je achterhoofd dat als je bouwt of verbouwt, het je vaak meer gaat kosten dan voorzien. Op dit moment swingen ook de prijzen voor bouwen en verbouwen de pan uit en is er schaarste aan bouwmaterialen (globaal gezien) waardoor oplevertermijnen erg oplopen.

Het is geen gemakkelijke keuze, maar jullie zullen er vast wel uit raken. Hou je budget voor kopen / bouwen / verbouwen en de huidige prijzen goed in de gaten en ga verder af op jullie gevoel. Wat voelt voor jullie het beste ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:06 



 
Profiel   

_Hedi schreef
Situatie 1:
We blijven in ons huidige huis, en we gaan het verbouwen naar onze smaak.
Voordeel: we blijven in deze super leuke buurt met alle voordelen die deze met zich mee brengt.
Nadeel: je blijft altijd concessies doen omdat wat we het liefst willen, niet kan met ons huidige huis.

Ik ben vooral benieuwd wat je zou willen in je huidige huis wat niet zou kunnen ??
Heb je al eens kontakt gehad met een architect en die je wensen voorgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:25 



 

Ik zou voorlopig nog even blijven zitten waar je zit zonder te verbouwen óf verhuizen zonder te verbouwen.
De huidige prijzen voor bouwmaterialen zijn (eerst door corona en nu door de hoge gasprijs) enorm hoog en nog steeds aan het stijgen. Je betaalt daardoor op dit moment echt de hoofdprijs voor bouwen en verbouwen. Als de wereldhandel na corona weer normaler wordt gaan die prijzen waarschijnlijk wel weer wat zakken. En als je toch wilt bouwen/verbouwen, houd er dan rekening mee dat de prijzen tijdens de bouw flink kunnen oplopen.

Citaat
Veel hout dat onze bouw gebruikt komt uit Scandinavië, de Baltische staten en Oost-Europa. Dit hout is tussen oktober en mei gemiddeld ruim 77 procent duurder geworden, laat brancheorganisatie Bouwend Nederland weten.

bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -renovatie


Citaat
Toen het stel begon aan de bouw was er niets aan de hand op de materialenmarkt. Robbert: ,,Neem de eikenhouten gebintenconstructie, de basis van onze woning. Als we die balken nu zouden kopen, was daar een extra hypotheek voor nodig.”

bron: https://www.bndestem.nl/oosterhout/teko ... gle.com%2F

Ik zou zelf liever wachten tot die markt weer wat gestabiliseerd is, zodat je qua kosten weet waar je aan begint. En anders in elk geval zorgen dat je een aannemer kiest die financieel stevig in de schoenen staan, en een vaste prijs afspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:27 



 
Profiel   

Ik zou als ik jullie was wel mee inloten voor de kavels, je kan altijd nog nee zeggen als het toch niet goed voelt en ik zou ook zeker lekker rondkijken op Funda. Nu is dat tweede ook wel een soort van hobby hier :D .

Mocht je tot het kopen van een huis overwegen, bij sommige makelaars kun je een zoekopdracht invoeren. Dan krijg je automatisch een mailtje als er een huis te koop komt die binnen jouw zoekopdracht valt. Huizen staan daar eerder op dan op Funda, dus mocht je ook willen bezichtigen, kun je eerder een afspraak maken. Een jaar geleden kwam ik er daardoor nog wel tussen. Hangt natuurlijk ook wel van de omgeving af waar je woont.

Overigens woon ik zelf in een klein oud arbeidershuisje uit 1904 en ondanks de onderhoudskosten (want ja, die gaan echt hoger zijn bij een oud huis), vind ik het echt heerlijk knus wonen. Hoog plafond, originele vloer er nog in en zo'n oude krakende trap (gelukkig wel een wc boven :+ ) Zo'n sfeer vind je minder snel in een nieuwbouwhuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 10:28 



 
Profiel   

Zo, lekker late reactie vanuit mijn kant :D

Yvette81: We hebben een aantal dingen over zelf bouwen alvast uitgerekend. En ik denk dat we spijt gaan krijgen als we daar voor gaan. Het is bizar duur geworden. Ik weet dat bij verbouwen je altijd dingen tegenkomt die tegenvallen en onvoorzien zijn, zowel kleine als grote dingen. Als we zouden gaan verbouwen hebben we daar heel riant rekening mee gehouden uiteraard. Bedankt voor je tips!

Kmbrly: Jeetje wat een pech! Als we gaan verbouwen, gaan we dat allemaal laten doen. We gaan niet eens zelf schilderen. Alle vakmensen hebben dat mooier en sneller gedaan dan wij. Daar hebben we veel van geleerd in ons huidige huis. Je ziet precies wat we allemaal zelf gedaan hebben _O- Wij zijn allebei echt geen klussers. Maar uiteraard heel belangrijk om rekening te houden met de kosten. Zoals ik hierboven al noemde houden we absoluut rekening met missers, hopelijk hebben wij, als we gaan verbouwen wel wat minder pech dan jullie.. Heel veel succes met jullie paleisje en bedankt voor je tips :D

Sizzle: Bedankt! scherp advies. We hebben inmiddels een hoop zelfbouw opties bekeken en dat is inderdaad niet meer te betalen :') We hebben een ruim budget maar we zijn niet rijk, dus zelf bouwen gaat waarschijnlijk afvallen. Ik denk dat we op ons gemak onze ogen open houden voor een leuk bestaand huis op een toffe plek, en in de tussentijd zitten we goed waar we zitten :)

Amber_anne: Wat fijn dat je me snapt! Ik hoor zoveel wisselende reacties, niet alleen hier hoor. En ik snap iedereen wel, we hebben ook een mooi huis. Maar als je de mogelijkheden hebt om je mooie huis om te ruilen voor je droomhuis, dan zullen wij vast niet de enige zijn die deze beslissing nemen :)
Ik denk dat we dan inderdaad gaan doen. We houden komende tijd onze ogen open.

Solleke_noah: Wij houden er inderdaad rekening mee dat als het een oud schattig huisje word, we wellicht alles laten strippen, en dan alles vernieuwen behalve de buitenkant. Binnen kun je het modern, maar met een dikke vintage touch op nieuw opbouwen. Die stijl past niet in een nieuwbouwhuis dus hebben we ons eigen huis vrij strak. Wat denk ik wel een voordeel is voor een eventuele koper. Verder zouden we echt alles laten doen. Wij zijn geen klussers, en geen afmakers. Dus met deze kennis hebben we ons budget samengesteld _O-
Jeetje zeg, gevalletje help mijn man is klusser haha. Succes met het opknappen van jullie huis, en vooral heel veel succes met het fixen van alle missers +:)+

Dayhio: Ik vrees dat die optie langzaam afvalt. Je bent zo giga veel meer kwijt aan een zelf gebouwd huis op een leuk kavel, dan een huis kopen en zelfs volledig verbouwen, dat ik denk dat deze optie (de komende 10 jaar ofzo haha) gaat afvallen. Stiekem fijn dat je hetzelfde gevoel hebt bij nieuwbouw, ik zeg het lekker nog een keer O:)
Ik begrijp wat je bedoeld! Ik zou voor die koude vloer ook wel pantoffels over hebben, en dat gekraak is geweldig, maar dat zal vooral in de nacht wel heel erg wennen zijn haha. Ook weet ik dat in oude huizen vaak de badkamer beneden is. Dit vind ik niet erg, goede reden om lekkere badjas aan te schaffen haha. Waar we inderdaad dan ook rekening mee moeten houden zijn niet alleen de kosten van de verbouwing, maar ook absoluut hogere stook kosten dan we nu hebben. Wat ziet jullie huis er prachtig uit!! <3 Die erker en die deuren, wauw! Super bedankt voor het delen van je ervaring :D

pateeke: bedankt voor je tip over de regelgeving in Belgie, hier hebben we ons nog niet echt in verdiept. Ergens ook omdat we op zich graag in Nederland blijven. Anderzijds is Belgie ook ontzettend mooi. Dus als we eraan denken om toch de grens over te gaan, gaan we ons er even heel goed in verdiepen! Op de nederlandse huizenmarkt zit ik wat minder met de stijgende huizenprijzen. Omdat we nu een hogere rente betalen, gaan we er niet op achteruit als we een duurder huis kopen in deze tijd.

DubbelFun: Een hoop, maar de belangrijkste is een atelier op de begane grond. We zouden een deel van de garage kunnen ombouwen, maar dan moeten mijn toekomstige klanten alsnog langs onze grasmaaier en fietsen. En het is natuurlijk niet dat het letterlijk niet kan, maar ik vind het niks. Ook zou ik heel graag een bad willen, maar deze past niet op de badkamer of slaapkamer. Dus dan zou hij naar de zolder moeten, wat weer problemen geeft met de brandmelder die er hangt, die ook reageerd op stoom := Dus theoretisch kan alles, maar het is gewoon allemaal niet ideaal. We hebben nog geen architect gesproken. Mochten we besluiten om hier te blijven is dat zeker een optie om die een in de hand te nemen. Bedankt!

Blijheid: Zelf bouwen gaat m om die reden waarschijnlijk inderdaad niet meer worden. Kopen en verbouwen durf ik wel. Met de rente die we nu betalen, en de rente die het zou worden als we verhuizen, gaan we er in kosten gelukkig niet op achteruit (mits onze eigen berekening klopt haha). Uiteraard hebben we contact met een adviseur voor we grote keuzen gaan maken :D Bedankt voor de informatieve links! Handig.

Whupp: Kavels hebben we opgegeven, morgen laatste dag van de inschrijving en we gaan het toch niet kunnen betalen blijkt uit ons laatste onderzoek. Dus hebben we er maar geen moeite meer ingestoken :) Funda kijken is hier ook een grote hobby haha! Dus we houden lekker alles in de gaten. Goeie tip van die makelaars! Als er iets tussen zit moet je snel zijn tegenwoordig..
Jouw huis klinkt al als een droomhuis :D


Super bedankt voor alle reacties! Mochten mensen met oude, knusse, karakteristieke, opgeknapte huisjes het leuk vinden om foto's te delen, wij zijn altijd op zoek naar inspiratie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:01 



 
Profiel   

Nog een tip.
Ga nu vast praten met hypotheekverstrekkers en vooral voor het thema ombouw. De manier waarop dat gefinanciert kan worden gaat van 0 naar 100 met echt heel verschillende rentes (ergens tussen 0,8 en 4%) kwamen we achter.
Zoek wat huizen die te koop staan die ongeveer in je budget passen en daarmee ga je dan naar de bank (niet om daadwerkelijk te kopen maar dat hoeft de bank niet te weten).
Wij zijn 6 verschillende banken afgeweest, sommige waren echt gewoon vervelend of erg slechte service.
Uiteindelijk een bank gevonden die super snel is met alles en omdat ze alles al van ons hadden, konden we binnen een halve dag al een financieringsbevestiging voor de dag toveren toen ons huis te koop kwam. Hadden we dat niet gehad dan hadden we het waarschijnlijk afgelegd want de interesse was reuzachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:58 



 
Profiel   

Goed idee, bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen