Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 82 [ 2044 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 82  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Permacultuur

 
Profiel   

Malenka schreef
Spotless, die vriendin van mij zit bij Umea in de buurt geloof ik. Nog wat noordelijker dus, maar wel een schaal milder volgens jouw kaartje. Jullie zouden wel eens veel aan elkaars ervaringen kunnen hebben.

Umea is idd nog flink noordelijker. :j Lijkt me leuk!
Kaartje is niet zaligmakend natuurlijk. Hier in het dal van de rivier Indalsälven hebben de locals het ook over de "warme" kant en de "koude" kant waarbij de meer vermogende mensen natuurlijk aan de warme kant woonden. 3 x raden aan welke kant wij zitten :+ _O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:53 



 
Profiel   

Ik las hier ergens de tip over met hooi de bodem te bedekken.
In principe een goede tip, maar let wel op, want voor je het weet staat er weer overal gras :+

Ik heb het ook 1 jaar gedaan, bij gebrek aan ander meteriaal en voldoende hooi dat op het land was blijven liggen omdat het nat geregend was en niet meer geperst ging worden.
Nou, jaar erna was leuk :Y)
Werkte toen ook nog in de scheepvaart, dus niet de tijd om alles te checken en bij te houden, het gras overwoekerde al mijn zaailingen en ... hahahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 06:14 



 
Profiel   

Gebruik ook geen klimop oid onder je walnotenboom. Kun je leuk 'paaseieren zoeken' - maar dan wel in het verkeerde jaargetijde :))

Als je een grote boom/bomen hebt is het trouwens de moeite er een net onder te spannen. Scheelt een hoop bukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:11 



 
Profiel   

Goede tip Billy. Ibbel ik begrijp de "paaseieren" niet in relatie tot de klimop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:26 



 
Profiel   

Als je noten rijp zijn vallen ze van de boom en verdwijnen dan in de klimop. Dus dat wordt zoeken :D
En noten zijn kleine eieren qua model en formaat. In tegenstelling tot paaseieren hebben ze echter ook nog eens een schutkleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:28 



 
Profiel   

Daar heb ik hier weinig last van 9ndanks de walnotenboom en klimop overal in de tuin. Ik hou die klimop wel in het gareel want 6 jaar geleden overwoekerden ze de bomen en de tuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:31 



 
Profiel   

Hier neemt de klimop ook over, dankzij de vogels die hem overal gezaaid hebben. Er zijn plekken waar hij mag groeien, maar ook een boel plekken waar ik er niet vrolijk van wordt.

Heb ook een berk vlak bij huis staan waar de klimop op weg naar de top in is, dus die moet nodig eruit gehaald worden. Bij winterstormen vangen die bomen veel te veel wind als er veel klimop in zit, en ik heb die berk liever niet over m'n huis heen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:36 



 
Profiel   

Ik doe in de winter altijd mijn ronde en dan knip ik van onder af aan de wortels door, en sterft hij vanzelf af.

Malenko ik ben je topic aan het lezen. Erg interessant. En vanochtend 600 liter compost kist gekocht om te composteren voor maar 38,50. De vrouw keek heel verschrikt bij de prijs en vroeg wat ik ervan dacht. Ik wist het glad niet, en dat ook tegen haar gezegd. Toen ik thuis ging googelen zag ik dat deze goed staat aangeschreven en inderdaad overal voor 138,50 te koop wordt aangeboden. Dus wie weet klopt het inderdaad niet. Ik heb hem gelijk in elkaar gezet. Ik ga morgen verder met vullen.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:51 



 
Profiel   

Misschien een leuke tip. Ik vind deze video's heel duidelijk.

https://youtube.com/playlist?list=PLge- ... 5iLqSfrvlj

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 16:50 



 
Profiel   

Malenka schreef
Misschien een leuke tip. Ik vind deze video's heel duidelijk.

https://youtube.com/playlist?list=PLge- ... 5iLqSfrvlj


Heb de eerste paar filmpjes gekeken. Erg duidelijk en intressant. Ga de rest ook zeker kijken. :j Ben benieuwd of ik er echt wat mee kan op een postzegel van 1200 m2 (waar natuurlijk ook een huis op staat en een deel voor de hobby van partner gereserveerd is ;) )

Bedankt voor het delen. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:26 



 
Profiel   

Ik ben net de biggest little farm aan het kijken. Hoe motiverend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:57 



 
Profiel   

Die is ook mooi ja. Tegenlicht heeft ooit 'groen goud' uitgezonden. Hij is ook nog wel op YouTube te vinden. Ook een mooie documentaire.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:37 



 
Profiel   

Ik heb ook net het boek permacultuur in je moestuin besteld. Had nog een boekbon. Die kreeg ik als tip door ve vriendinnetje door al wat langer op deze manier tuiniert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:14 



 
Profiel   

Ik gebruik the biggest little farm altijd om aan anderen uit te leggen wat permacultuur is en wat onze toekomstvisie is wat betreft homesteaden en tuinieren. Het is een erg toegankelijke film voor 'buitenstaanders'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:16 



 
Profiel   

Mensen met dieren hier ook bekend met Joel Salatin?
En anderen ook gehoord van Sepp Holzer? Die is voor de Zweden onder ons ook nog wel interessant. Holzer zit in de Oostenrijkse Alpen en boert op een hoogte van 500 tot 1500m. Ook gewoon citrusvruchten.

Mark Shepard is ook een hele goeie, die focust erg op bomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:19 



 
Profiel   

Joel Salatin ken ik, schrijft ook leuk, Sepp ook van gehoord, Mark Shepard iets van tegen gekomen, maar die ken ik meer van fantasy boeken (als dat dezelfde persoon is ten minste).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:33 



 
Profiel   

Ik gok niet dat dat dezelfde persoon is. Voogens mij schrijft hij geen fantasy.
Edit: even opgezocht, de fantasy schrijver heet Sheppard, degene waar ik het over heb het Shepard met 1 P. Hij schreef het boek Restoration Agriculture.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 07:13 



 
Profiel   

Allemaal van gelezen en gezien en allen hebben ze nuttige bijdrages. Zeker bekende en goede banen om te noemen. Ik vind Angela Bakers video's op YouTube ook erg nuttig. Parkrose Permaculture is haar kanaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 07:33 



 
Profiel   

Ik ga haar toevoegen, dank je wel Malenka.
Ik heb nog wel meer boeken, maar die liggen in Nederland in een doos dus ik weet ze zo niet te noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 08:32 



 
Profiel   

Leuk jullie tips en trics.

Op dit moment kijk ik naar de gratis video's van Yggdrasil uit België. Is in het Nederlands en dat vind ik erg prettig. De 1ste video is wel erg veel praten met gelukkig ook plattegronden dat voor mij fijn is want ik heb meer aan beelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 08:59 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Leuk jullie tips en trics.

Op dit moment kijk ik naar de gratis video's van Yggdrasil uit België. Is in het Nederlands en dat vind ik erg prettig. De 1ste video is wel erg veel praten met gelukkig ook plattegronden dat voor mij fijn is want ik heb meer aan beelden.


Ik vind de blogs en nieuwsbrieven van Yggdrasil heel fijn. De video's kijk ik bijna nooit, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:19 



 
Profiel   

Gaat iedereen hier trouwens echt alleen uit van de basis van permacultuur of integreren jullie bvb ook polycultuur?

Mijn tuin en moestuin gaan meer uit van polycultuur, ik gebruik wel aspecten van permacultuur en biologisch-dynamische landbouw.

Maar vooral, ik kijk gewoon hoe het gaat in de tuin en alles vind een beetje vanzelf zijn plek heb ik zo het idee .. mijn "moestuin" zaait zichzelf meestal uit en veel zaaien en planten hoef ik eigenlijk al niet meer :') uiteraard laat ik dus ook elk jaar wat staan om uit te bloeien. Dit zijn dan vooral de blad en bloemgewassen en uiteraard meerjarige gewassen of vaste planten.
De sproetjessla, calendula, zonnebloem, amarant, komkommerkruid, phacelia (groenbemester), oost indische kers en .... komen eigenlijk elk jaar wel op, je zou ze haast onkruid kunnen noemen, vooral is het grappig om te zien hoe ze op eigen houtje over de jaren heen van plek zijn verhuisd en sommige planten dan weer helemaal niet.
Vaak komen ze een 3-4 tal jaar terug en zijn ze daarna ook net zo goed weer ineens helemaal verdwenen.

Ik heb lang gezocht naar een evenwicht en heb jarenlang gezwoegd in de zware klei hier. Maar pas nu ik weer tot rust ben gekomen en ook de tuin meer met rust ben gaan laten, is alles pas tot een waar paradijsje geworden, waar elk jaar opnieuw weer een pracht aan planten onluikt in de prille zonnestralen van het koude voorjaar.
Nu trekt de tuin zich langzaam terug. De laatste eetbare bloemen worden nog verwerkt in de lekker slaatjes die nog gewoon uit de tuin komen. Er valt er nog zoveel te vinden!! Maar ergens vind ik die zachte winter toch ook wel vervelend := want al die beestjes zijn wel leuk, maar die rotmuggen mogen wel een keertje allemaal lekker doodvriezen hahaha

Ik zou ergens wel graag foto's plaatsen, maar na al die jaren op bokt is me dat nog nooit gelukt :') ik ga mij er dus bij neerleggen hahahahahaha ben al blij dat ik kan posten :') }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:15 



 
Profiel   

Polycultuur wil niks anders zeggen dan meerdere soorten door elkaar/bij elkaar. Dat zit heel erg in de permacultuur ontwerpen. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het onderscheid daarin. Kun je dat toelichten?

In de tuin plant ik in lagen waar wenselijk. Ik gebruik ook met name meerjarige planten. Maar veel van mijn voedsel planten zijn toch eenjarig en mijn eenjarigen zet ik niet allemaal tussen de bomen in de meerlaagse borders. Die staan in een moestuin met gemengde bedden in de volle zon en bij elkaar in zone 1 zodat ik er veel zicht op heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:23 



 
Profiel   

Ik bedoelde het eerder ook als in;

* hou je een strak schema aan, teeltwisseling, moestuin op "een rijtje", gescheiden compost, ..
Type

Of ben je een;

*laat alles zijn gang maar gaan, alles door mekaar heen, dat "rijtje" mag best wel wat minder recht, laat alles maar liggen of gooi daar maar op de hoop, ...

Soort van type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:13 



 
Profiel   

Mag beide ook? Mijn moestuin is echt wel netjes. Die heb echt om ervan te kunnen eten, dan wil ik wel weten welke oogst ik wanneer ongeveer kan verwachten. Maar daar mulch ik wat af en houden de kippen de slakkenpopulatie onder controle, waarbij ze ook direct bemesten. Het grootste gedeelte van onze tuin is weiland met wilde bloemen en bos, dat gaat zijn gang maar, binnen veilige marges (geen vallende takken om mijn hoofd graag) en 2x per jaar maaien om vergrassen te voorkomen. Het stukje siertuin moet dan wel weer binnen mijn kaders blijven. Maar daarbinnen mag het lekker zelf uitdijen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 82 [ 2044 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 82  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen