Huren, bedenktijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:21

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou het wel doen, het is op dit moment heel erg lastig om een woning te krijgen. En een jaar ergens wonen waar je het niet super top vind zou ik niet zo erg vinden.

Dan krijgt de ts mooie foto's toegestuurd, accepteert het huis en dan blijkt het huis uitgeleefd te zijn...
En dan sta je daar...

Maar dan kun je zelf toch makkelijk aantonen met beeldmateriaal dat het niet overeen komt? Of denk ik nu te makkelijk?

Ik snap wel goed dat je het spannend vindt. Dat vond ik met bezichtiging al. Ook wel raar dat ze daar zo moeilijk over doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:22

Wat vreemd toch, zeker als het leeg is is er weinig covid risico.

Je zou eens kunnen aanbellen bij de buren hoe zij de verhuurder ervaren. Dat geeft al een beetje een beeld.

Klopt verder de prijs met het gebodene (niet vreemd goedkoop of zo) en weet je zeker dat het leeg staat en een bestaand huis is? En moet je vooraf een borg betalen voor je de sleutel krijgt?

Kortom weet je zeker dat het een betrouwbare verhuurder is die ook echte huizen aanboed waar zij zelf eigenaar van zijn.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:26

Vreemd dat er helemaal geen bezichtiging is, die wordt hier nog gewoon gedaan voor zover ik weet. (Maar 1 voor 1, niet allemaal tegelijk.)
Bezichtiging zonder de verhuurder is overigens volgens mij vrijwel niet aan de orde, en dat is ook wel begrijpelijk.

Maar het helpt om de verwachtingen laag te houden bij woningen waar je voor loot. Begin met de verwachting van een volkomen uitgeleefd huis, en bekijk vooral vooraf of je de grote lijnen kunt bekijken. Is het gebouw in het algemeen in goede staat (of heb je eerst veel tocht en dan ingrijpende renovaties)? Hoe ziet de plattegrond eruit? En ook goed: wat zouden voor jou echte breekpunten zijn? Stel dat de schuine wand anders loopt dan je denkt, zou dat maken dat je het afwijst?
(Ik zou overigens zeker bij de buren aanbellen, heb hier laatst ook de buren binnengelaten.)

Dat helpt ook met bepalen wat je kunt doen nadat je het wel aangenomen hebt. Want een wandje meer of minder is misschien niet zo belangrijk, maar bv enorme vochtplekken en schimmelvorming wel - maar die kun je dan ook meteen aan de orde stellen. Dan wijs je het dus niet af omdat je het bij nader inzien niet zo leuk vindt, maar omdat er echt duidelijke gebreken zijn. (Of je neemt het aan, en je eist dat het hersteld wordt.)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:26

Ik snap het risico wel, zo'n makelaar moet dan pak hem beet 6x met 2 of 3 mensen zo'n appartement bekijken. Dat is al snel best veel contact per dag.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:28

Mondkapjes, afstand en een geventileerde lege woning, ik snap het probleem echt niet. (Het is ook geen probleem - de woningbouwverenigingen hier in Utrecht bieden die bezichtigingen namelijk wel.)

Anoniem

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:32

Ik vind het maar een rare gang van zaken.. zo'n bezichtiging kan prima coronaproof. Helemaal als het leeg staat: daar is de deur kijk maar rond!

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:39

MarlindeRooz schreef:
Ik snap het risico wel, zo'n makelaar moet dan pak hem beet 6x met 2 of 3 mensen zo'n appartement bekijken. Dat is al snel best veel contact per dag.

Allebei mondkapjes op en na elke bezichtiging de ruimtes ventileren.
Hoe denk jij dat het nu met de reguliere woningmarkt gaat dan?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:41

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik snap het risico wel, zo'n makelaar moet dan pak hem beet 6x met 2 of 3 mensen zo'n appartement bekijken. Dat is al snel best veel contact per dag.

Allebei mondkapjes op en na elke bezichtiging de ruimtes ventileren.
Hoe denk jij dat het nu met de reguliere woningmarkt gaat dan?

Lekker vriendelijke toon. Natuurlijk kan het wel maar makelaars zijn helaas in zo'n luxe positie dat ze zo kunnen doen. Je hebt weinig keuze al komende huurder.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:48

Heel eerlijk; een verhuurder die moeilijk doet over een bezichtiging zou ik niet vertrouwen. Vind ik een heel raar verhaal als ze met 'corona' aankomen als reden. Ik heb het huidige appartement waar ik nu woon niet kunnen bezichtigen maar dat kwam omdat er nog werkzaamheden waren tot op de dag dat ik de sleutel kreeg (en er hekken om het terrein stonden, nieuwbouw). Ik kreeg echter wel een hele duidelijke plattegrond en foto's die er tot dusver waren gemaakt, daar werd niet moeilijk over gedaan.

Je weet niet wat er gebeurt is, stel dat er binnen gerookt is of er iemand met 14 katten heeft gewoond. Hoe oud zijn de foto's, zijn ze überhaupt wel recent of van de oplevering destijds?

Als ze echt bang zijn voor de bezichtiging plannen ze maar iets digitaals in, zo doen we het toch al twee jaar? Kan mij niet voorstellen dat er de afgelopen 2 jaar geen woningen zijn verhuurd of mensen dingen 'bezichtigd' hebben dan al niet op een andere manier. Net wat Shadow ook zegt, ik woon ook in Utrecht maar hier word ook genoeg verhuurd en bekeken. Dus ik geloof niet dat dat zo'n issue kan zijn als ik zie hoe moeilijk alles hier gaat en er letterlijk voor jou 130 anderen zijn :')

capopjekop schreef:
Maar dan kun je zelf toch makkelijk aantonen met beeldmateriaal dat het niet overeen komt? Of denk ik nu te makkelijk?


In de praktijk is dat vaak niet een geldige reden, stukje 'vooronderzoek' beginnen ze dan over. En alsnog; jij zit dan met de issue dat je weer op zoek kan. Als je ingeloot word is accepteren je wachttijd kwijt over het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Courses op 06-12-21 22:50, in het totaal 3 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:48

Natuurlijk kan dat.

Mijn ouders hebben een keer een woning bekeken waar de makelaar niet eens mee naar binnen ging.
Bleek zo vies te zijn en te stinken.
Mijn ouders hebben ook nog nooit z’n kort rondje gedaan.
Maar zeker met z’n appartement wat leeg staat kan dat.

Daar is de deur, loop een rondje. Ik wacht buiten.
Ik zou het heel lastig vinden om daar een jaar aan vast te zitten terwijl je niet echt weet hoe het er uit ziet.

De woning hier op de hoek te koop stond had ook de zelfde verkoop foto’s van 10 jaar ervoor. Was ondertussen veel meer uitgeleefd.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:51

@Marlinde: het werkt toch echt wel zo hoor. Het hele feit dat de makelaar de woning vanwege corona niet wil laten zien is gewoon larie.
Daarom zou ik ook niet bij deze makelaar in zee gaan. Het hele verhaal klopt naar mijn idee niet.

Er worden nog dagelijks woningen aangeboden. Het is even denken in oplossingen

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:57

TS waar zou je een woning voor afwijzen? Ik denk dat het goed is om te bedenken waar je het niet voor zou nemen. Zijn dat realistische opties bij dit huis?

Zo heb ik in een ontzettend oud huis geleefd die we volledig hebben moeten schilderen, nieuwe vloer, schoonmaken etc. Heb er heerlijk gewoond na een beetje werk

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 23:16

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben inmiddels wel gerustgesteld door wat Bokkers in PB, waarvan sommigen de organisatie ook (positief) kennen.

Dat het niet netjes of goed is ben ik niet echt bang voor. Ik denk dat ik vooral een stukje bevestiging nodig heb, en die krijg je natuurlijk vooral door te bezichtigen. Dat blijft lastig.

Ik zou vooral graag vast wat dingen willen opmeten om te kijken of wat ik voor ogen heb ook past. Het is namelijk niet heel groot. Maar zo niet, dan vindt je daar ook wel weer een oplossing voor natuurlijk.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 23:17

Ben je al lang opzoek en gaat het moeilijk? Dan zou ik het misschien doen als de verhuurder wel een goede reputatie heeft. Valt het eigenlijk wel mee dan zou ik het niet doen.

Iedereen beweert wel dat het super moeilijk is om aan een huurwoning te komen en dat is in sommige gevallen ook echt wel waar, zeker in de sociale sector. Maar het is wel echt heel erg afhankelijk van je eigen situatie, ik was vorige zomer eigenlijk zo onder de pannen toen ik serieus opzoek ging en ik heb helemaal niets geks gedaan. Ik had me gewoon ingeschreven bij een paar hele grote verhuurmakelaars/organisaties (particulier). En ik woon ook niet op een breuklijn ofzo nu :P

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 23:28

Westhof schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben inmiddels wel gerustgesteld door wat Bokkers in PB, waarvan sommigen de organisatie ook (positief) kennen.

Dat het niet netjes of goed is ben ik niet echt bang voor. Ik denk dat ik vooral een stukje bevestiging nodig heb, en die krijg je natuurlijk vooral door te bezichtigen. Dat blijft lastig.

Ik zou vooral graag vast wat dingen willen opmeten om te kijken of wat ik voor ogen heb ook past. Het is namelijk niet heel groot. Maar zo niet, dan vindt je daar ook wel weer een oplossing voor natuurlijk.


Dan zou ik het gewoon doen

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 23:33

Hoe is de buurt, hoe zijn de buren? Sinds mijn eerste huurhuis ging ik bij het volgende huis bij verschillende mensen aanbellen om te vragen hoe het was om daar te wonen.

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 01:23

In deze moeilijke woningmarkt, ben je mi gek om überhaupt een woning af te wijzen. Je weet toch waarop je hebt geregeerd, toen was het blijkbaar wel geschikt. De rest is toch naar eigen smaak aan te kleden ed.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:03

Als je al lang zoekt en je hebt eindelijk een optie dan zou ik de gok wagen.

Ik vind geen bezichtig wel een beetje makkelijk onder het mom van corona geschoven. Lijkt op een makelaar die snapt dat er veel mensen een huurhuis zoeken, dus lekker makkelijk op deze manier. Hoeft zeker niet te zeggen dat er iets mis is met de woning.

Je kunt nog aanvullende vragen stellen, bijvoorbeeld hoe oud is het (isolatie van geluid en warmte) had de vorige bewoner dieren, ect. Als het nu leeg staat zie ik weinig problemen. Dan maak je het goed schoon en verf je het. Daarna moet het echt wel fris zijn!

Gefeliciteerd met je woning.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:49

Mijn collega heeft een huis gekocht zonder te bezichtigen. Hij wilde heel graag een woning maar kwam er anders niet tussen.

Hoe lang duurt het voordat je weer wat aangeboden krijgt en hoe hard heb je het nodig?
Het is helaas geen markt voor mensen die te lang nadenken.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:51

Het is soms ook gewoon een gok.
Wij konden ons appartement ook niet bezichtigen.
Sommige dingen vallen mee, ander vallen tegen. Niet meteen een ramp en we zijn er zeker op vooruit gegaan gezien de vorige situatie. Dat is denk ik het belangrijkste.
Het hoeft niet meteen een droomhuis te zijn, als het de moeite waard is om te verhuizen is het ook goed.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:52

Ik zou het in deze tijd ook wel aandurven, zeker als de prijs en locatie goed zijn en meerdere mensen goede ervaringen hebben met de verhuurder. :j Als ik zie hoe lang sommige mensen aan het zoeken zijn (en hoeveel ze moeten betalen als ze uiteindelijk iets vinden..).

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:37

Ik zou het in deze tijd ook doen. Inderdaad als de buurt bevalt en de buren normaal lijken kun je een risico nemen. Als het later zo ontzettend blijkt af te wijken van wat er werd aangeboden dan heb je wettelijke grond om de overeenkomst te ontbinden.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:59

Het ligt er ook aan hoe graag je weg wilt of moet vanwaar je nu woont!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Huren, bedenktijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:17

Dat niet mogen bezichtigen is wel raar. Ik ben mijn huis gaan huren tijdens de vorige lockdown en toen was er ook gewoon een kijkdag: iedereen op een gereserveerd tijdslot, mondkapje op, afstand houden en de woning goed geventileerd. Was nog minder risicovol dan boodschappen doen.

Ga er bij foto's van uit dat het altijd kleiner is dan het op die foto's lijkt. Een goede plattegrond met afmetingen is veel waard. Wat mij altijd heeft geholpen is de meubels opmeten die je hebt of voor ogen hebt en die dan op zo'n plattegrond plaatsen. Dan zie je al heel snel of het krap wordt of niet, zonder in de ruimte te zijn geweest.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:21

Amber_anne schreef:
Kan je niet even door de ramen gaan spieken?

Ik zou het sowieso doen. Wij hebben ook een nieuwbouwwoning geaccepteerd, daar konden we ook niet zien hoe het was. We zijn wel tijdens de bouw langs gegaan en de voorman heeft ons een kijkje laten nemen


Hier ook, amper een tekening kunnen zien maar gewoon geaccepteerd en op het beste gehoopt, en dat is het gelukkig