Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

 
Profiel   

Oh ja dat scheelt ook natuurlijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 19:31 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Maar het gaat er toch niet om of er nu wel of niet veel ontwikkeld is? Als wij als individu er blij mee zijn is het toch prima?

Voor individuen die niets met domotica etc hebben is het vlug genoeg gegaan met de ontwikkelingen. Het moet ook behapbaar en begrijpelijk blijven.

Wij als leken zijn toch helemaal niet geïnteresseerd in tegenkrachten of overdreven reacties?
Wij willen gewoon alles met een app/telefoon kunnen doen zonder er veel moeite voor te hoeven doen…

Maar het is de skirts en spoiler op je sportauto.

Het gaat pas ergens over als je de echte zaken aan pakt, zoals de motor.

Als je die metafoor vertaalt naar je huis, denk dan aan een verwarming die volautomatisch je huis verwarmt, op basis van temperatuur, luchtvochtigheid, zuurstofgehalte en vooruit, populair. CO2.

Als je dan de verwarmde lucht kunt sturen van de ongewenste naar de gewenste plekken waarbij het systeem rekening houdt met de omstandigheden, dan gaan we ergens heen.

Bijvoorbeeld dat je systeem weet dat het een poos zonnig is in de winter, je warmtepomp maximaal aanstuurt om de temperatuur in huis te verhogen naar, bijvoorbeeld, 25°C op de beschikbare zonne-energie zodat je huis een hele poos de warmte vast kan houden wanneer de zon onder is en het pas tegen 22.00u of zo onder jouw gewenste minimumwaarde daalt.

Datzelfde zou je kunnen doen met je zonnecollector voor je warme water (die deel uitmaakt van je solar-pakket in je dak) om op die manier warm water te maken als het kan en te bewaren voor als het moet.

In zo'n systeem heeft een Qooker iets nuttigs te melden omdat die het warme water in korte tijd (en dus relatief weinig energie) naar het kookpunt brengt.

Wanneer je dan je ventilatiesysteem laat regelen op luchtkwaliteit (O2, N2, CO2, H2O) en de verwarming combineert op zowel lucht als water, inkl warmte-terugwinning op de uitgeblazen lucht, dan begint het ergens over te gaan.

Smart = slim en zelf bedienen is niet slim, ongeacht of dat met een lichtknopje of een display is; het is niet meer dan een 0 of 1 door de wereld sturen.
Het wordt pas echt van toegevoegde waarde zodra het systeem optimaal gebruik maakt van wisselende factoren, zoals zon en temperatuur, om je huis effectief en efficiënt te beheren en te controleren op gewenste parameters.

Dat je daarnaast zelf wat kunt besturen aan licht en sfeer is een leuke gadget die je een lekker gevoel geeft en in het licht van de totale installatie eigenlijk niks voor stelt. Klein stukje digitale I/O op je besturingssysteem.


De industrie werkt er al 40 jaar mee (de eerste serieuze PLC's stammen uit halverwege de jaren '80) en sindsdien is daar een hoop gebeurt. Daar kan domotica nog een hoop van leren.

Maar waar de industrie al heel snel begreep dat standaardisatie een key-figure is en ging men al rap de beperkte set geldende standaarden volgen en uitbreiden met meer opties, komt de domotica nog altijd niet verder dan ieder z'n eigen systeempje met nagenoeg 0 uitwisselbaarheid.

Dus ja, ga er vooral mee aan de gang want misschien komt de domotica-hoek dan ook eens tot de ontdekking dat ze meer kunnen met de industriële standaardisatie als wat ze nu doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:00 



 
Profiel   

Lielle schreef
pien_2010 schreef
Hoe werkt dat dan Lielle?
Ik ben al blij dat ik via de print app vanaf de telefoon mijn printer kan regelen, maar dan houdt het hier ook wel op.

kernthermometer in het vlees prikken, die verbindt draadloos naar een station die je in de buurt van je ovem/bbq/fornuis legt. bluetooth verbinding naar je telefoon, en in de app de doeltemperatuur instellen.


Jeej! Dank je wel! Ik weet nu wat mijn man met kerst krijgt! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:38 



 
Profiel   

Dat is een tof cadeau!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:39 



 
Profiel   

Echt zo’n gadget dat heel fout is, maar stiekem toch heel handig :D
(Wel prijzig)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:18 



 
Profiel   

Ik weet niet of je tiktok of instagram hebt, maar ik kwam laatst toevallig filmpjes tegen van een dame die haar huis ook omtovert in een smart home. Daar komen ook best leuke dingen voorbij. @danimariethatsme heet ze

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:24 



 
Profiel   

Ikke een heel interessante post vind ik het. Bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 22:28 



 
Profiel   

Lielle schreef
Echt zo’n gadget dat heel fout is, maar stiekem toch heel handig :D
(Wel prijzig)
[ [url=m/7zoYHa.png]Afbeelding[/url] ]


Welke is dit Lielle? Ik ben nu aan het kijken naar de Meater plus, maar die is op veel plekken niet leverbaar op het moment....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:21 



 
Profiel   

Wat is de toegevoegde waarde van zo'n app daarbij dan...? Zijn dit soort prikkers er niet ook gewoon met een geluidssignaal ofzo, dat je hoort dat het gaar is...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:22 



 
Profiel   

Ik heb idd zo eentje die gaat piepen als ie de temperatuur bereikt heeft. Apparaatje kan je gewoon buiten de oven/pan leggen. Is voor mij voldoende :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:48 



 
Profiel   

_Mir schreef
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.


Hier net zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:03 



 
Profiel   

pmarena schreef
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n app daarbij dan...? Zijn dit soort prikkers er niet ook gewoon met een geluidssignaal ofzo, dat je hoort dat het gaar is...?

Erg handig als ik boven zit te werken bv. Dan piept mijn telefoon dat ik de rosbief van t vuur moet halen. En het is natuurlijk een gadget, en het kan prima met een niet Bluetooth variant maar t is wel leuk

Het is idd een Meater, geen idee of t de plus is. Weber heeft iets vergelijkbaars trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:50 



 
Profiel   

Vraagje aan de "smart"mensen hier.. Hoe hebben jullie je deurbel hangen? In de nacht reflecteerd het infrarood precies net teveel op de muur (bel hangt op kzijn, muur steekt iets uit, is helaas niet anders te monteren)
Is daar iets voor wat je op de muur kan doen? Dat die het infrarood weer meer op de oprit richt zeg maar?
Ik dacht aan misschien een soort tape ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 15:53 



 
Profiel   

Welke deurbel heb je? Wij hebben geen infrarood maar een soort lampje, wij zijn van Ring overgestapt naar Wyze. Net als alle verstopte camera’s binnen.

Vonden die maandelijkse abbonementen zo’n bullshit. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:09 



 
Profiel   

Leuk topic dit! Hier is weinig smart, behalve een aantal Philips Hue lampen. Ik had altijd moeite om de juiste kleurtemperatuur en lichtsterkte te vinden en dat probleem is daarmee opgelost . Maar ik moet zeggen dat ik vooral in het najaar en de winter gevoelig ben voor (gebrek aan) licht, dus dit is voor mij heel fijn. Overdag helder, koel licht en nachtlampjes die s ochtends zelf aangaan. Maar verder is alles ouderwets “dumb” :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:43 



 
Profiel   

Hier ook een vraagje aan de smart mensen. :'D
Je hoort vaak zorgen van mensen als 'wat als er internetstoring is' of dergelijke. Dat ze niet zonder verlichting willen zitten etc. Nu heb ik niet zoveel Smart, maar wel een 'Smart' stopcontact die je via Bluetooth/internet kunt bedienen, kunt timen etc. Maar deze heeft ook gewoon een 'domme' optie met een simpel schakeltje. Als je veel smart items in je huis hebt, hebben deze dan niet ook 'gewone' opties die je zelf manueel kunt bedienen, of is het echt enkel smart? Het lijkt mij eigenlijk heel logisch dat je beide wegen kunt betreden met dit soort dingen. Ze zullen er vast ook wel rekening mee houden dat het internet storing kan hebben en dergelijke, denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:35 



 
Profiel   

princequillo schreef
Hier ook een vraagje aan de smart mensen. :'D
Je hoort vaak zorgen van mensen als 'wat als er internetstoring is' of dergelijke. Dat ze niet zonder verlichting willen zitten etc. Nu heb ik niet zoveel Smart, maar wel een 'Smart' stopcontact die je via Bluetooth/internet kunt bedienen, kunt timen etc. Maar deze heeft ook gewoon een 'domme' optie met een simpel schakeltje. Als je veel smart items in je huis hebt, hebben deze dan niet ook 'gewone' opties die je zelf manueel kunt bedienen, of is het echt enkel smart? Het lijkt mij eigenlijk heel logisch dat je beide wegen kunt betreden met dit soort dingen. Ze zullen er vast ook wel rekening mee houden dat het internet storing kan hebben en dergelijke, denk ik?


Wij kunnen de lampen zowel met stem bedienen als met knopje. Ivm een kleintje op komst wel zo handig voor de opa’s en oma’s die niet weten hoe met Google te werken. Zelfde geld voor onze ikea blinders boven (de grijze automatische versie).

Onze lampknoppen zijn vervangen door knoppen die manueel te bedienen zijn. Mijn man is degene die ons huis helemaal smart heeft gemaakt (is ook zijn hobby dus is er graag mee in de weer). Is dat wat je bedoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:33 



 
Profiel   

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... PvzihqNHUj

Dit zou mijn grootste nachtmerrie zijn. :')

De problemen van voicegestuurde apparaten en zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:53 



 
Profiel   

Gelukkig zijn de meeste hier niet zo bang aangelegd ;)

Zo kerstboom gezet. Die samen met wat andere dingen ook meteen spraakbestuurbaar gemaakt door mijn vriend ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 17:27 



 
Profiel   

Hier redelijk slim huis, we maken gebruik van de nest thermostaat, deze heeft een schema wanneer je thuis bent ja of nee en op afstand al warmer te zetten.
Grootste deel van de verlichting werkt via spraak / app.
Alle buitenverlichting sowieso via de app.
We hebben 2 google mini's, een wifiversterker met speaker en een hub.
Ook onze rookmelders/koolmonoxide melders zijn met elkaar verbonden, als er rook gedetecteerd wordt, komt er een melding van maar ook in welke ruimte en de hoeveelheid rook bv.
Niet alleen via je telefoon krijg je deze melding, ook de melders zelf "roepen dit om"

In de toekomst komen er nog camera's bij.

Edit: We hebben ook een Roomba die volgens schema stofzuigt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 18:13 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Wij zijn nu bezig met een nieuwbouwwoning en ik zou deze het liefst zo “smart” mogelijk maken.

We gaan daarom sowieso voor overal hue waarbij ik de standaard schakelaars ook door smart knoppen wil vervangen. En we hebben nu een Google mini om deze te bedienen (al moeten we die misschien uitbreiden :)) ). Maar je hebt natuurlijk ook automatiseringen qua gordijnen, wasmachines etc…

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke merken zou je aanraden? Wat heb je allemaal geautomatiseerd/smart gemaakt? Hoe ‘smart’ is jouw huis?

Wat ik nu heb:
- Hue in de meeste ruimtes (niet in de gang richting de slaapkamers, in de badkamer, in het toilet en in de tweede slaapkamer die ik met name gebruik als berging en washok, maar verder overal. Stuk of 15 lampen in totaal geloof ik)
- Google Home speaker in de woonkamer en Google Nest mini in de slaapkamer voor stembediening
- Robotstofzuiger (Neato) die ik via wifi kan bedienen (via app, stem herkent 'm sinds kort om de één of andere reden vreemd genoeg niet meer en ben er nog niet ingedoken)
- Chromecast die ook via Google Home/Nest aan te sturen is
- Slimme stekkers (o.a. voor de kerstboom, zodat ik die ook via stem kan bedienen)
- Waterkoker waar je via app de temperatuur van het water in kan stellen en die het water ook op temperatuur kan houden. Gebruik ik bijvoorbeeld als ik pasta eet 's avonds. Dan zet ik 'm aan als ik toevallig in de keuken ben en als ik aan m'n eten wil beginnen heb ik al water voor de pasta

Ben hier op m'n nieuwbouwhuurhuis aan het wachten en daar wil ik uiteindelijk in ieder geval nog slimme gordijnen (waarschijnlijk d.m.v. SwitchBot) en een slimme deurbel. Hoeft niet van het één op het andere moment, maar staat wel op de planning. Daarnaast moet ik voor een deel van de ramen nog kijken naar rolgordijnen, mogelijk dat ik die ook smart wil doen. En wellicht uiteindelijk ook nog een beveiligingscamera.


Vjestagirl schreef
Ik ben het er wel mee eens. Ik kan mijn stofzuiger vanaf mijn telefoon bedienen en mijn thermostaat, maar de lampen ed hoeft van mij ook echt niet.

Vind het ideaal juist. :D "Hey Google, doe het licht aan" :+

Cookies schreef
Een spiegel waar je het nieuws op kunt lezen? _O- Fancy.

Ik laat Google 's morgens met goedemorgen wensen en dan krijg ik het weerbericht en het nieuws voorgelezen. Heerlijk. En daarna wenst ie me een fijne dag.

Niet de verkeersinformatie om naar je werk te gaan? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:27 



 
Profiel   

Sommige mensen zijn zo smart dat ze thuis werken }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:00 



 
Profiel   

Ja, ik ook, maar niet elke dag helaas :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:14 



 
Profiel   

Exitium schreef
Ja, ik ook, maar niet elke dag helaas :')

Ik gelukkig ook niet :D maar ik kan mijn reistijden en werkplekken plannen naast dat ik wekelijks wel ergens "in het veld" moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:17 



 
Profiel   

De verkeersinformatie tot aan m´n kantoor: pas op dat je niet over de kat struikelt. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen