Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 374 van de 444 [ 11100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377 ... 444  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kamerplanten asiel

 
Profiel   

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de self watering insert potten van Elho?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 20:51 



 

Ik heb een ficus elastica belize, platycerium bifurcatum (hertshoornvaren) en philodendron white wave gehaald vandaag.

Was wel beetje vreemd shoppen. Alle kerstspullen er al uit, maar alle voorjaarsspullen nog grotendeels niet uitgepakt. Wel al helemaal zin als dat allemaal staat 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:11 



 
Profiel   

Hier ook nog deels de kerst in containers zien staan. Maar goed, ik kon me prima uitleven bij de kamerplanten. :))

Mooie aanwinsten, idinn! De white wave heb ik vandaag ook gehaald.

Mijn collega heeft ze, die is er zeer over te spreken, Christina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:06 



 
Profiel   

_Christina schreef
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de self watering insert potten van Elho?


Ik. Deels met lechuza pon en ook potten met alleen aarde en onderin hydrokorrels. Alleen hebben de planten nooit zoveel water nodig dat die meter aanslaat bij mij. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:13 



 
Profiel   

Ik denk dat dit wel een leerzaam topic voor mij is. De afgelopen paar jaar heel wat planten gesleten :+
Vandaag een dypsis weggegooid omdat er steeds takken verdorde. Nu een draceana gekocht.

Hier verzopen de meeste planten die dood zijn gegaan :o

Ik moet eigenlijk iets hebben dat dieper in de pot vocht kan meten. De dypsis had dus een droge bovenlaag en onderin was het te nat. En damp kwam er van af :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:46 



 
Profiel   

magda_90 schreef
_Christina schreef
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de self watering insert potten van Elho?


Ik. Deels met lechuza pon en ook potten met alleen aarde en onderin hydrokorrels. Alleen hebben de planten nooit zoveel water nodig dat die meter aanslaat bij mij. :P


Ik snap niet zo goed hoe die Elho potten werken?
Je vult ze met water tot de meter op Max staat en dan krijgt de plant dagen/weken daarna automatisch voldoende water? Tot de meter op Min staat en dan vul je weer?

Lijkt me alsof de plant continu met z’n worteltjes in het water staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:57 



 
Profiel   

Afhankelijk van je plant en substraat is dat wel het idee. Alleen mijn Syngonium hebben dat niet nodig dus die meter is meer voor de sier bij mij dan functioneel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:03 



 
Profiel   

Lindor92 schreef
Ik denk dat dit wel een leerzaam topic voor mij is. De afgelopen paar jaar heel wat planten gesleten :+
Vandaag een dypsis weggegooid omdat er steeds takken verdorde. Nu een draceana gekocht.

Hier verzopen de meeste planten die dood zijn gegaan :o

Ik moet eigenlijk iets hebben dat dieper in de pot vocht kan meten. De dypsis had dus een droge bovenlaag en onderin was het te nat. En damp kwam er van af :+


Tip:
Alles in een binnenpot laten staan. Dan kun je zo aan de onderkant voelen of hij droog is. Dan kan het overtollige water ook weglopen en verzuip je hem niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:09 



 
Profiel   

En dit is de reden dat ik nieuw gekochte planten altijd en apart houdt en meteen verpot. Deze heeft trips namelijk. Omdat het een vrij moeilijk te verkrijgen eentje is en omdat er meerdere planten in één doos zaten, gaan ze allemaal nu zwemmen in een badje met edialux. Dan blijven ze nog een maand in een curver doos zitten en indien ze dan schoon zijn, mogen ze bij de rest.
Dit vind ik wel echt de keerzijde van deze hobby, ik ben een jarenlange verzamelaar en zit zo echt niet op beestjes te wachten in mijn collectie. De slechte dan, want goede beestjes laat ik hier wel regelmatig los.

[ img ]

[ img ]

Na het badderen en oppotten weer in quarantaine

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:57 



 
Profiel   

Net 9 zaden gezaaid die ik heb geoogst van mijn poederkwast (haemanthus albiflos).
We zullen zien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 16:25 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Net 9 zaden gezaaid die ik heb geoogst van mijn poederkwast (haemanthus albiflos).
We zullen zien...


Nice *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 16:26 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Kuggur schreef
Net 9 zaden gezaaid die ik heb geoogst van mijn poederkwast (haemanthus albiflos).
We zullen zien...


Nice *\o/*

Een foto van de besjes aan de plant, en de zaden in de zaaibak.
Om besjes te krijgen is het verstandig de bloemen zelf te bevruchten, simpelweg even met een stokje of zo door de meeldraden en stempels 'roeren'.

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kuggur op 16-01-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:47 



 
Profiel   

Ik vind dat echt zo een interessant plantje hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:49 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Ik vind dat echt zo een interessant plantje hè.

Gelijktijdig gepost, ik heb een paar foto's gemaakt zie hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:50 



 
Profiel   

Hmm wat die Elho potten betreft, het leek mij ideaal, maar inderdaad misschien niet voor elke plant als ze daadwerkelijk met natte pootjes staan dan. Ik meende dat de aarde er lange tijd vochtig door blijft, maar niet dat het de bedoeling is dat de wortels het reservoir in moeten groeien. Dat lijkt mij dan, zoals genoemd, niet fijn voor elke plant en misschien ook lastig als de plant weer eens verpot moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:14 



 
Profiel   

Ik heb een pot met wielen eronder van de hornbach voor mijn monster. Merk kan ik zonder niet zien. Daar zit een soort tweede bodem in met smalle sleuven en twee vilt achtige stukken er doorheen. Het water gaat via een pijpje bij de meter naar de onderkant en de plant zit eigenlijk op die dubbele bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:01 



 
Profiel   

Leuk weer leven hier! Ik heb een Euphorbia leuconeura boven staan (naam net opgezocht, ik noem m altijd schiet plant)
Die doet weer flink zaden schieten. Lag er net 1 in bed :')
Heel vaak in de nacht ook, hoor je echt zo'n zaadje stuiteren over de grond :+

Krijg ze alleen nooit zo dat ze uit lopen. Dus gooi ze altijd maar terug in de pot. Is nog nooit gelukt om er ook echt iets uit te kweken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:05 



 
Profiel   

_Christina schreef
Hmm wat die Elho potten betreft, het leek mij ideaal, maar inderdaad misschien niet voor elke plant als ze daadwerkelijk met natte pootjes staan dan. Ik meende dat de aarde er lange tijd vochtig door blijft, maar niet dat het de bedoeling is dat de wortels het reservoir in moeten groeien. Dat lijkt mij dan, zoals genoemd, niet fijn voor elke plant en misschien ook lastig als de plant weer eens verpot moet.



Ik heb een paar neppers van ali en je moet er echt alleen planten in doen die het grappig vinden om de hele tijd natte voeten te hebben. Of misschien een super luchtig mengsel van spagnum en perliet of zo, dat ga ik nog eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:26 



 

Haha bij schietplant dacht ik.. dat moet een madagascar jewel zijn :') Ik heb hier 2 stekken staan. Ze groeien sowieso beter in duo heb ik het idee.

Om de zaden te laten kiemen moeten ze dacht ik best vochtige grond hebben. Schijnt dat je ook een blad met steeltje op water kan laten wortelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:27 



 
Profiel   

Ow blad op water is nog wel eens te testen idd! Dat ga ik eens proberen dan idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:36 



 
Profiel   

Oh ik ben al heel de dag verschrikkelijk verdrietig. Ik had nu een paar maand een mooie monstera deliciosa. Sinds ik hem gekocht heb zoveel nieuwe blaadjes en deed het zo super ondanks ik geen super groene vingers heb. Was echt mijn kindje, trots... |( Zijn we bezig met verhuizen (emigreren) hebben we gisteren enorm veel vertraging opgelopen onderweg waardoor we maar 's avonds laat aangekomen zijn en dus gereden hebben toen het begon te vriezen (ook helemaal niet verwacht). Resultaat, mijn monstera bevroren of toch te koud gehad en nu helemaal slap en donker. |( Het is maar een plant maar ben er echt niet goed van.
Ik vermoed dat hij er niet meer zal doorkomen zeker.? Of kan ik nog iets ervoor doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:57 



 
Profiel   

Je kunt de aangedane bladeren weghalen en dan kijken hoe de wortels het gaan doen. Eventueel warme en hoge luchtvochtigheid bieden als je dat hebt. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 07:05 



 
Profiel   

wendy1987 schreef
Leuk weer leven hier! Ik heb een Euphorbia leuconeura boven staan (naam net opgezocht, ik noem m altijd schiet plant)
Die doet weer flink zaden schieten. Lag er net 1 in bed :')
Heel vaak in de nacht ook, hoor je echt zo'n zaadje stuiteren over de grond :+

Krijg ze alleen nooit zo dat ze uit lopen. Dus gooi ze altijd maar terug in de pot. Is nog nooit gelukt om er ook echt iets uit te kweken..

Ik heb ze vorig jaar opgekweekt door de grond iets vochtig te houden, in een kasje en met onderwarmte. 100% uitkomst :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:27 



 
Profiel   

Wat ontzettend balen, Skyla. De plant misschien eerst een dag iets koeler zetten zodat ie niet meteen van de vrieskou in de warmte komt. Planten kunnen vaak wel wat hebben. Hopelijk komt ie er weer bovenop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:49 



 
Profiel   

Ik hoop het.
Heb hem geleidelijk aan warmer gezet. Ga zien om de blaadjes en stengels af te knippen, denk niet dat ze nog terug rechtop raken. :n
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 374 van de 444 [ 11100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377 ... 444  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen