Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:53

Is er niet al de Toyota Mirai op waterstof? Best wel onbetaalbaar, maar dat zijn alle nieuwe auto's met nieuwe dingen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:09

Bagheera_206 schreef:
Is er niet al de Toyota Mirai op waterstof? Best wel onbetaalbaar, maar dat zijn alle nieuwe auto's met nieuwe dingen.

Zou kunnen; Hyundai heeft wel zoiets. Hing een prijskaartje van 70k aan.......
Was me niet duidelijk welke techniek daar nu onder de kap lag.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af in hoeverre de consument daadwerkelijk op Waterstof gaat rijden. Ik schat in dat een groot deel gewoon op synthetische benzine of anderszins vloeibare, brandbare energiedrager blijft rijden.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:23

Ik vind waterstof niet zo interessant voor personenauto’s tenzij je het zelf zou kunnen opwekken en zo toch min of meer offgrid kan leven, maar er gaat zo veel energie in dat het rendement nu nog veel te laag is en het gewoon veel efficiënter is om die stroom van een zonnepaneel direct in de accu van de auto te stoppen. Als die accu’s binnenkort allemaal een 1000 km actieradius hebben en 1,5 miljoen kilometer mee gaan dan is waterstof helemaal niet meer interessant, behalve bv in vrachtwagens en ander zwaar vervoer dat dag en nacht op pad is.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:34

Ik kom mijn vraag even hier stellen.

We hebben sinds een paar weken een polestar2. Hiervoor een golf gte en daarvoor een laadpaal van 4kwh aan huis. Nu met de polestar hadden we behoefte aan een 3fasen paal.

Nu hangt er een van evbox (en een dak vol zonnepanelen). Helaas is het erg lastig om de kabel van de auto in de evbox te krijgen. De stekker van polestar lijkt wat langer dan een evbox stekker of anders gezegd de pinnetjes lijken wat dieper te liggen. Gevolg is dat je ver moet door duwen (voor mijn gevoel door de eerste weerstand heen). Ook stekker eruit moet ik met 1 hand de laadpaal tegen houden.

Volgens een andere monteur (niet van installatie bedrijf) is het een meer voorkomend probleem in de combinatie polestar en ev box.

Herkent iemand dit?

Onze eigen kabel insteken bij een openbare paal bij een bouwmarkt ofzo, gaat zonder gedoe.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:34

Ik schop dit topic even omhoog.

Wij zijn naar een andere auto aan het kijken.
We hebben nu een Audi A4.
Nu komt mijn man met een Polestar2.

Het enige wat voor mij belangrijk is, of ik met deze makkelijk/veilig met een tweepaardstrailer met 1 paard of 2 paarden kan rijden?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:52

Een polestar heeft een trekgewicht van 1000 tot 1500kg. Dat ga je niet redden met een tweepaards.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:50

Queelens schreef:
Een polestar heeft een trekgewicht van 1000 tot 1500kg. Dat ga je niet redden met een tweepaards.


OK, bedankt.
Er staat normaal 1 paard in.
Als er weleens 2 paarden in staan, dan rijdt mijn vriendin.
Die heeft een Landrover.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:13

We rijden sinds oktober een polestar 2. Deze mag inderdaad 1500 kg trekken. Een aanhanger met hooi is geen probleem. De trailer hang ik altijd achter de Landcruiser.

Verder heel blij met de auto. De 440 km die hij zegt te kunnen rijden met volle batterij halen we nooit (ook niet met veel snelweg op cruisecontrol op 100/104).
Onze 3 kinderen (middelbare school) passen prima op de achterbank. Kofferbak ook ruim genoeg voor boodschappen of hockeytassen of voetbaltassen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:54

Bloemetje75 schreef:
We rijden sinds oktober een polestar 2. Deze mag inderdaad 1500 kg trekken. Een aanhanger met hooi is geen probleem. De trailer hang ik altijd achter de Landcruiser.

Verder heel blij met de auto. De 440 km die hij zegt te kunnen rijden met volle batterij halen we nooit (ook niet met veel snelweg op cruisecontrol op 100/104).
Onze 3 kinderen (middelbare school) passen prima op de achterbank. Kofferbak ook ruim genoeg voor boodschappen of hockeytassen of voetbaltassen.


Mijn man is er helemaal weg van, die wil woensdag gaan kijken en bestellen |(
Ik heb zelf een kleinere auto, dus niet geschikt voor de trailer.
Dit jaar ga ik maar 1 weekeind weg met de trailer en paard, dus zou ik een auto kunnen huren of ruilen met bijv. mijn zwager.
Maar als we volgend jaar vaker de trailer nodig hebben, dan baal ik waarschijnlijk :D

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:22

Ik snap je! Ben ook heel blij dat er een Landcruiser (met heel wat jaren ervaring) op de oprit naast staat.

De polestar is bij ons opvolger van een golf gte. Het is even wennen dat je niet “even” kunt tanken maar een snel lader moet zoeken als je lange rit heen en terug wilt. Gelukkig is de navigatie via Google ideaal. “Hè Google navigeer naar epplejecks Eindhoven” roepen is voldoende om hem te activeren.

Verder voelt de polestar als een Volvo qua veiligheid en stevigheid.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:30

Lastig Electra. Het lijkt mij ook een leuke auto maar indd jammer dat het net niet lekker een trailer kan trekken. Ik weet niet of je vriend de polestar wilt ivm elektrisch of gewoon omdat hij het leuk vindt? Maar als het om het elektrische is kan je misschien een gulden middenweg zoeken in een (plug in) hybride. Een volvo v60 diesel plug in hybride mag geloof ik 1800 trekken en de lexus rx450h 2000 kilo. Dat is een gewone hybride. En er is geloof ik ook een hybride uitvoering van de toyota rav 4 die een beetje wat mag trekken. Je hebt ook de Mitsubishu maar die zuipt wel ellende als je eenmaal op benzine rijdt.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:46

Queelens schreef:
Lastig Electra. Het lijkt mij ook een leuke auto maar indd jammer dat het net niet lekker een trailer kan trekken. Ik weet niet of je vriend de polestar wilt ivm elektrisch of gewoon omdat hij het leuk vindt? Maar als het om het elektrische is kan je misschien een gulden middenweg zoeken in een (plug in) hybride. Een volvo v60 diesel plug in hybride mag geloof ik 1800 trekken en de lexus rx450h 2000 kilo. Dat is een gewone hybride. En er is geloof ik ook een hybride uitvoering van de toyota rav 4 die een beetje wat mag trekken. Je hebt ook de Mitsubishu maar die zuipt wel ellende als je eenmaal op benzine rijdt.


Hij heeft een zakelijke leaseauto en is toe aan een andere auto, maar is wel gebonden aan een bepaald budget.
De Polestar scheelt heel veel in de bijtelling (privé) en hij vindt hem heel mooi en apart.
Nu twijfelt hij ook nog over de Audi Q4 35 e-tron. :D

Ik rij bijna nooit met de trailer.
Wij staan op een grote stal, waar iedere maand ook wedstrijden zijn.
Soms gaan we weleens ergens anders starten, maar de laatste jaren niet gedaan.
En 1 of 2 x per jaar gaan we een lang weekeind met de paarden naar de bossen.
Ik zou dan van auto kunnen ruilen met bijv. mijn zwager of een auto huren.

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, ik werk op dit moment door Corona, volledig thuis en rij alleen voor de boodschappen en naar stal enz. een paar kilometer.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:38

Als je financieel kijkt, is de bijtelling van de polestar zoveel lager dat je voor 1/2/4x per jaar best een weekend een auto kunt huren.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:36

Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren voor een elektrische auto. We hebben nu de Opel Ampera E, de Nissan Leaf 2 en de Hyundai Kona op ons lijstje staan.
Iemand ervaring met deze modellen?

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:59

Wij hebben net de Audi Q4 Etron besteld.
Mijn man is wezen kijken en was er helemaal weg van.

Wij hebben om de hoek een oplaadpunt, maar zijn ons nog aan het oriënteren over een oplaadpunt op onze eigen oprit.
Ik vind het wel een hoop gedoe, heel anders als een benzineauto, dus ik hoop dat hij geen spijt krijgt. :D

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:28

Ik geef het topic weer even een schop.
Morgen gaan we het contract tekenen voor onze elektrische auto. Een tweedehandse Renault ZOE. De proefrit hebben we vorige week gemaakt. Beviel prima!

Het is onze eerste elektrische auto.
Heeft iemand nog tips? Welke apps zijn het beste? En welke laadpas gebruiken jullie?

Liselot, hebben jullie er inmiddels een aangeschaft?
Elektra, hoe bevalt jullie Audi?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:36

Geen verstand van de apps en laadpassen, dat regelt m'n man allemaal. Maar we zijn nog steeds erg blij met onze ZOE, dus veel plezier ermee gewenst!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:02

8nnemiek schreef:
Ik geef het topic weer even een schop.
Morgen gaan we het contract tekenen voor onze elektrische auto. Een tweedehandse Renault ZOE. De proefrit hebben we vorige week gemaakt. Beviel prima!

Het is onze eerste elektrische auto.
Heeft iemand nog tips? Welke apps zijn het beste? En welke laadpas gebruiken jullie?

Liselot, hebben jullie er inmiddels een aangeschaft?
Elektra, hoe bevalt jullie Audi?


Nee wij zijn nog druk aan het sparen, nu ik volledig als zelfstandige werk en wat minder inkomen heb gaat dat wat minder hard :')

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:29

Leuk dat jullie nog altijd tevreden zijn over de ZOE, veerledec!
Hoe is de ZOE qua onderhoud? Heb je wel eens iets moeten laten vervangen of repareren op de standaard dingetjes als banden en luchtfilter na?

Liselot, dat klinkt wel bekend ja, het duurt wel even voordat je als zzp'er een naam hebt opgebouwd he, zeker in deze tijd, maar als het eenmaal begint te lopen.. :D
Maar dus wel nog steeds van plan om een elektrische auto te zoeken uiteindelijk?

Wij hebben er een redelijk lange tijd over zitten denken en zitten twijfelen.. Uiteindelijk hebben we er opnieuw wat berekeningen op los gelaten.. We hebben nu twee benzine auto's, dus berekend hoeveel we besparen om er gewoon één weg te doen, óf allebei weg en een elektrische ervoor in de plaats. Eentje houden was uiteraard al een heel stuk goedkoper, maar beide weg en een ZOE er voor in de plaats bleek toch nóg goedkoper, en hebben we over ongeveer anderhalf jaar terug verdient := We maken vrij veel kilometers, dus dat gaat best hard. En dan hebben we zelfs met de brandstofprijzen in België gerekend. We gaan nu €2500 per jaar besparen :Y)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:31

Die naam heb ik al wel hoor, maar had er altijd nog loondienst naast en nu dus niet meer. Scheelt toch weer 1000 euro per maand aan inkomen
We gaan of verbouwen of voor een elektrische auto, zijn we nog niet helemaal uit

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:24

We hebben de Zoë sinds april 2015 en nog geen 200 euro aan onderhoudskosten (in totaal!) gehad. Dat zijn eigenlijk alleen een paar servicebeurten geweest waar ze je op naaien (want er valt weinig tot niets aan te doen bij een elektrische auto) en dan ook een keer een filter vervangen (wat nog niet nodig was).

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:23

Lastige keus Liselot, verbouwen is een mooie investering natuurlijk!

veerledec, dat klinkt goed! Wat fijn dat er zo weinig aan hoeft te gebeuren.

Wij zijn inmiddels terug van de dealer, en helaas zonder auto.. Vreselijke mensen, die gladde verkopers := De auto stond geadverteerd inclusief 6 mnd Bovag garantie, maar eenmaal aan tafel zeiden ze dat we verplicht waren om het extra afleverpakket te nemen.. En er bleek een lekkage in de deur te zitten.. De extra laadkabel was ineens verdwenen (die had de verkoper 'even uitgeleend').. Slecht gevoel bij, dus toch maar afgekapt.
Hopelijk komen we binnenkort nog een vergelijkbare auto tegen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:35

Oh wat ontzettend jammer Annemiek! Ala het niet goed voelt idd niet doen, er zijn meer auto’s

Ja verbouwen is altijd weer een mooie investering en mijn auto kan met gemak nog 5 jaar (en waarschijnlijk nog wel langer) mee. Choices choices hahahaha

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:48

Woensdag kwam er weer eentje voorbij op Marktplaats, dus we hadden een proefrit geboekt voor vandaag, en gisteren kreeg ik al een telefoontje dat ie verkocht was :+ Schiet niet op zo, haha! We zoeken rustig verder :Y)

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:01

Kijk je niet op gaspedaal?