Vreemd oplaadprobleem Nokia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Vreemd oplaadprobleem Nokia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 01:07

Is hier iemand met verstand van Nokia's en/ of oplaadkabels die mij eens wil helpen?

Mijn telefoon, een Nokia model TA-1043, heeft momenteel een rare frats op het gebied van opladen. Ik doe dat met een kabel waar een USB aansluiting op zit. Maar over die usb heen kun je ook een kop met stekker zetten, zodat hij gewoon in het stopcontact kan. Als ik hem op die manier oplaadt, in het stopcontact dus, is er geen enkel probleem. Laadt snel en soepel op. Even snel een kort nieuwsberichtje posten op VN en intussen is de batterij weer vol!

Echter, als ik die stekkerkop er af haal en hem met diezelfde kabel met het USB eind in mijn laptop (merk HP) plug, laadt hij suuuuuuuuuuuuuperlangzaaaaaaaaaaaaaaaaam (kan rustig een lang artikel vertalen of een hele lijst nieuwsberichten naar VN plaatsen, plus tussendoor thee of warme chocomel maken en opdrinken plus een koekje eten) en dan is hij nog niet vol... En soms laadt hij dan helemaal niet, ondanks dat het icoontje (bliksemschichtje in het batterij-icoontje) aangeeft dat hij dat wel doet... Heb al een andere USB poort van mijn laptopje geprobeerd, maakt geen verschil. Terwijl hij voorheen in de laptop ook megasnel was.

Ik snap het niet meer... Waarom laadt hij met kabel + losse stekkerkop erop in het stopcontact wel supersnel op, maar verandert hij als ik die stekkerkop verwijder en diezelfde kabel in een van de USB poorten van de laptop plug in een sloompie qua opladen? :? En belangrijker nog: hoe krijg ik de boel zover dat hij wel weer vlot oplaadt in de laptop?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 01:36

Volgens mij heeft dat puur te maken met het feit dat er via dat blokje veel meer stroom en power doorheen gaat dan via een usb poortje. Die is daar oorspronkelijk natuurlijk ook niet voor bedoeld om een telefoon op te laden

Edit: zoeken via Google levert het volgende op: De USB 2.0-poort van een computer kan bijvoorbeeld maximaal 0.5 A leveren, terwijl de USB 3.0-poort een pieklaadsnelheid van 0.9 A kan bieden, wat veel lager is dan de huidige oplaadstandaarden. Een speciale muuroplader heeft in vergelijking meestal een vermogen van 2A.
Laatst bijgewerkt door desi92 op 18-01-22 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9748
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 01:37

Via een laptop gaat altijd trager dan via een stopcontact. Beste is dan wifi uit , telefoon op vliegtuig stand en vooral niet gebruiken.

Eigenlijk is het beter om gewoon op te laden via een stopcontact. Gaat 10x sneller en de batterij gaat naar mijn idee ook even een heel stuk beter mee. Bij merken zoals Huawei raden ze ook gewoon aan om op de normale manier op te laden en niet via een laptop.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Vreemd oplaadprobleem Nokia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 01:47

Zelfde hier, alleen dan via zo'n verlengstekkerdoos.

Hij trilt ook steeds ja ik ben aan het opladen. Ik ben nog steeds aan het opladen.

Terwijl ik de telefoon niet verplaats, aanzit, of iets anders.

Gelukkig gebruik ik hem als extra telefoon en puur voor spelletjes, maar ik loop hier ook al langer tegenaan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:36

desi92 schreef:
Volgens mij heeft dat puur te maken met het feit dat er via dat blokje veel meer stroom en power doorheen gaat dan via een usb poortje. Die is daar oorspronkelijk natuurlijk ook niet voor bedoeld om een telefoon op te laden

Edit: zoeken via Google levert het volgende op: De USB 2.0-poort van een computer kan bijvoorbeeld maximaal 0.5 A leveren, terwijl de USB 3.0-poort een pieklaadsnelheid van 0.9 A kan bieden, wat veel lager is dan de huidige oplaadstandaarden. Een speciale muuroplader heeft in vergelijking meestal een vermogen van 2A.


Dit. Laden via een laptop is eigenlijk geen doen. Met de eigen lader is je telefoon veel sneller opgeladen - en met die Nokia's duurt het tenminste ook weer even voordat hij leeg is :))

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vreemd oplaadprobleem Nokia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:39

Ik: paard genaamd Nokia wil de veewagen niet op. :D

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:00

rien10 schreef:
Ik: paard genaamd Nokia wil de veewagen niet op. :D


Bij HTT :))

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vreemd oplaadprobleem Nokia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:02

Jaaa , maar ik kijk meestal bij "Actieve onderwerpen" Dus het HTT ontgaat mij dan.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:51

Is niet raar hoor, een laptop kan veel minder stroom leveren waardoor de telefoon (heel veel) langzamer oplaadt.
Via het stopcontact gaat vaak met een snellader.
Citaat:
Ooit afgevraagd waarom uw telefoon zo langzaam oplaadt wanneer deze op een pc of laptop is aangesloten? Welnu, het is omdat die poorten in de eerste plaats bedoeld zijn voor gegevensoverdracht en niet in staat zijn om de stroomsterkte te leveren die nodig is voor snel opladen.

De USB 2.0-poort van een computer kan bijvoorbeeld maximaal 0,5 A uitladen, terwijl de USB 3.0-poort een pieklaadsnelheid van 0,9 A kan bieden, wat veel lager is dan de huidige laadstandaarden. Ter vergelijking: een speciale wandlader heeft meestal een vermogen van 2A.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:57

De spanning op je laptop is idd héél anders dan van het stopcontact.
Ook krijg je uit het gewone stopcontact "alternating current" en geeft je laptop "direct current", vandaar dat je problemen kan krijgen met je draadjes als je die vaak gebruikt in de laptop als oplader.
Uiteindelijk gaan ze helemaal niet meer laden, hier zijn ze vaak niet voor bedoeld. Alleen voor data transport naar je laptop.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Vreemd oplaadprobleem Nokia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 23:45

Okee, duidelijk. Weer wat geleerd vandaag! Wat fijn dat hier zulke technische typetjes zijn die dit wel weten en zo lief zijn het mij te leren! Dan maar opladen via stopcontact voortaan! Dank jullie wel!