Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je huis verwarmen op een verantwoorde manier

 
Profiel   

Maaike_Indy schreef
Maar hoe "schoon en verantwoord" is alles elektrisch vraag ik me af. Er word hout vanuit Noord Amerika naar NL verscheept om stroom van te maken -O- https://eenvandaag.avrotros.nl/item/om-onze-klimaatdoelen-te-halen-wordt-in-de-vs-het-landschap-volledig-verwoest/

Elke energie omzetting geeft verlies. Ik denk dat het per saldo veel efficiënter en schoner is om hout te stoken. Als je een goede kachel hebt en zorgt voor een volledige verbranding. En natuurlijk je huis goed hebt geïsoleerd zodat je zo min mogelijk warmteverliezen hebt.

Helaas houtskool juist helemaal niet schoon en heel vervelend voor de omgeving.
https://nos.nl/l/2368898

Wij krijgen, hopelijk deze maand, onze warmtepomp. Er is extra subsidie vrijgegeven waardoor het nog rendabeler is geworden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:49 



 
Profiel   

CynthiaV schreef
Maaike_Indy schreef
Elke energie omzetting geeft verlies. Ik denk dat het per saldo veel efficiënter en schoner is om hout te stoken. Als je een goede kachel hebt en zorgt voor een volledige verbranding. En natuurlijk je huis goed hebt geïsoleerd zodat je zo min mogelijk warmteverliezen hebt.

Helaas houtskool juist helemaal niet schoon en heel vervelend voor de omgeving.
https://nos.nl/l/2368898


Jij spingt van hout naar houtskool. Is bepaald niet hetzelfde.

Hoewel hout een vernieuwbare energiebron is, was het door de topicstartster als niet bespreekbaar benoemd :)*


Aan TS: een strategisch geplaatse ventilator welle door luchtstroming de warmte beter verdeelt is ook effectief. Wij leven dicht bij de grond, de warmte bij het plafond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:22 



 
Profiel   

bigone schreef
Wij zijn wat ouder en verwachten hier nog een jaar of tien te wonen. Daarom twee jaar geleden niet voor zonnepanelen te gaan. Beetje ongunstige ligging en waarschijnlijk dus niet zo’n hoog rendement. Twee maanden geleden alsnog zonnepanelen icm twee airco’s aangeschaft. Daarmee is ons gas verbruik al met een derde naar beneden gegaan. Wel wat meer Electra maar dat is in verhouding een stuk goedkoper. Van 180 pm naar 140 pm voorschot gegaan , wel de oude tarieven want staat vast tot volgend jaar.

Wij hebben toen we ons huidige huis kochten meteen zonnepanelen en airco laten plaatsen. Naast een nieuwe CV die veel zuiniger is.
Geen spijt van ;)

Mijn broer die nooit zonnepanelen wilde heeft ze nu toch maar aangeschaft een paar weken geleden.

IR paneel hebben wij alleen op de badkamer als bijverwarming.

En verder alleen stoken waar we moeten, dmv een slimme thermostaat, dekentje op de bank, dikke trui aan, nog een deur geplaatst naar de vaste zoldertrap, dat was vorige winter nog open, scheelt ook weer iets. Dat soort dingen.

Warmtepomp gaat hier niet lukken, met een huis uit ongeveer 1890. Groot, vrijstaand, eigenlijk alles wat op dit moment te verbeteren/isoleren was is al gedaan.
Op spouwmuur isolatie na, een spouw is er niet, en van het later aangebouwde deel zijn de muren al geisoleerd.
Enige wat ik nog graag zou willen, als het plat dak van de keuken aan vervanging toe is, daar dan meteen een groen dak op.

Ons gasverbruik is al enorm verminderd, van haast 3500 kuub gas per jaar naar 2000.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:40 



 
Profiel   

Huertecilla mijn telefoon maakte er houtskool van. En ik reageerde op Maaike_Indy, die het aanhaalde. Volgens mij krijgen we zo waardevolle informatie voor alle lezers, net als dat jij over een muts begon ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:38 



 
Profiel   

CynthiaV schreef
Huertecilla mijn telefoon maakte er houtskool van. En ik reageerde op Maaike_Indy, die het aanhaalde. Volgens mij krijgen we zo waardevolle informatie voor alle lezers, net als dat jij over een muts begon ;)


Ik verwarm 100% op hout doch :x

Muts als in

https://external-content.duckduckgo.com ... f=1&nofb=1

en dan niet het blonde meiske :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:56 



 
Profiel   

Ventilator aan plafond hebben we!
(Okey, ik voel mij hier echt stoer om :') waarom weet ik niet!!)

Dik ingepakt zitten we vaak. Dekentje over ook.
Slaapkamers zijn nagenoeg onverwarmd. Dan slapen we beter
Badkamer is een stom koud hok met een flutradiator. Heel eerlijk?
Eigenlijk valt het huis mij wat tegen. :')
Zeker voor deze prijs in deze woonplaats :') grinnik

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:28 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
CynthiaV schreef
Huertecilla mijn telefoon maakte er houtskool van. En ik reageerde op Maaike_Indy, die het aanhaalde. Volgens mij krijgen we zo waardevolle informatie voor alle lezers, net als dat jij over een muts begon ;)


Ik verwarm 100% op hout doch :x

Muts als in

https://external-content.duckduckgo.com ... f=1&nofb=1

en dan niet het blonde meiske :)*

Dan ben ik blij dat jij ver weg woont. Die muts had ik inderdaad begrepen, maar ik gok dat de gemiddelde Nederlander niet altijd een muts op wil in huis. Fijn dat jij je daar goed bij voelt, maar ook niet wat ts bedoelde :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:09 



 
Profiel   

CynthiaV schreef
Dan ben ik blij dat jij ver weg woont. Die muts had ik inderdaad begrepen, maar ik gok dat de gemiddelde Nederlander niet altijd een muts op wil in huis. Fijn dat jij je daar goed bij voelt, maar ook niet wat ts bedoelde :)*


Waarom zo onaardig? Bepaal jij wat TS bedoelde? Ik heb heel wat meer genoemd.

Nogmaals ík stook het lekker warm op hout. Romantisch lokkende vlammen achter 3 x A4 formaat groot raam in een enórme ijzeren haard.
Nu met blote voeten op de bank. Buiten ráp dalend naar onder nul.

Leg er bij naar bed gaan een 15 - 20 kilo zwaar blok in. Fan van de haard op max want dat hoor ik in bed niet én is daltarief.

De TS kan zélf besluiten wat ze wil. Grote houthaard is dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:21 



 
Profiel   

maralyn schreef
Kabayo schreef
Wij hebben pellets en dat kost ongeveer 2 pallets vol pellets :+ Dus zo'n 700 euro voor een heel jaar. Weet zo niet hoe duur andere prijzen zijn van gas , stroom, CV's e.d


We nemen hem zeker mee in de overwegingen. Maar we zoeken ook even door op andere mogelijkheden.

HC ik doe niet onaardig, ik reageer op de berichten boven mij en jij komt met een plaatje over een muts. Ik weet wat een muts is en dat hoef jij niet uit toeleggen met een misplaatste smiley erbij. Iets met een bal kaatsen.

TS ik hoor goede verhalen over een extra elektrische radiator voor in de badkamer, is kort aan te zetten en verwarmt snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:26 



 
Profiel   

Wij hebben de opties vloerverwarming en radiatoren in een huis van een eeuw oud.

Radiatoren na aankoop 12 jaar geleden snel uitgezet want ik vind dat maar vieze warmte altijd. Vloerverwarming is echt verreweg het fijnste :j

We hebben een stuk aan het huis gebouwd, toen moest vorige winter de vloerverwarming enkele maanden uit vanwege het rustig laten drogen van de lijm van de nieuwe plavuizen. We hadden in het voorgaande jaar airco laten installeren zodat we die in de tussentijd konden gebruiken om te verwarmen. (zonnepanelen hebben we sinds een jaar of 5)

Ik vond het maar behelpen hoor.... natuurlijk is het beter dan helemaal zonder verwarming, maar we misten de vloerverwarming enorm. Als je voeten lekker warm zijn dan is je hele belevenis gewoon heel anders :+ Lekker gelijkmatig warm door het hele huis is het dan :+:

Dus ik zou niet airco adviseren als warmtebron, als je vloerverwarming hebt liggen....

Ik zou heel graag een leemhaard of een soort rocket batch heater willen. Een kachel die je kort en heftig stookt, waarbij de warmte niet direct door de schoorsteen naar buiten gaat, maar nog lekker door een bankje heen geleid wordt en de warmte dus opgeslagen wordt in het gesteente van de kachel, zodat dat nog uren uit blijft stralen nadat de kachel al uit is :+:

Bijkomend voordeel is de veel betere verbranding waardoor je veel minder uitstoot en een veel hoger rendement zou moeten hebben: met minder hout, meer warmte in je huis vasthouden. Het lijkt me ook gewoon heerlijk om zo'n verwarmd bankje te hebben :+:

Voor naar bed is het al zalig als je zorgt dat je bed warm is voordat je er in stapt.
Door het even te strijken met het strijkijzer, warmtedekentje, of gewoon wat kruikjes.
Als ik het te fris vind dan vul ik wel eens een paar flessen met heet water en kruip daar lekker tegenaan onder de dekens :D

Sowieso jezelf lekker omhullen met wol. Wollen onderdeken. Wol-zijde dekbed. Katoen-flanellen lakens en dekbedovertrek. Lekker nog een zware wollen deken er overheen :+:


Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-01-22 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:42 



 
Profiel   

Wij hadden vroeger zo'n gloeiding in de badkamer, lijkt een beetje op huidige elektrische terrasverwarmers. Werkte heel goed.
Wij stoken vooral afvalhout en hebben daarnaast luchtverwarming. Helemaal niet zuinig dus ik lees even mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:42 



 
Profiel   

CynthiaV schreef
Maaike_Indy schreef
Maar hoe "schoon en verantwoord" is alles elektrisch vraag ik me af. Er word hout vanuit Noord Amerika naar NL verscheept om stroom van te maken -O- https://eenvandaag.avrotros.nl/item/om-onze-klimaatdoelen-te-halen-wordt-in-de-vs-het-landschap-volledig-verwoest/

Elke energie omzetting geeft verlies. Ik denk dat het per saldo veel efficiënter en schoner is om hout te stoken. Als je een goede kachel hebt en zorgt voor een volledige verbranding. En natuurlijk je huis goed hebt geïsoleerd zodat je zo min mogelijk warmteverliezen hebt.

Helaas houtskool juist helemaal niet schoon en heel vervelend voor de omgeving.
https://nos.nl/l/2368898

Wij krijgen, hopelijk deze maand, onze warmtepomp. Er is extra subsidie vrijgegeven waardoor het nog rendabeler is geworden.


De RIVM rekent ook maar hoe het ze uitkomt :') Daar geloof ik al helemaal niet zo veel meer van.
En CO2 wordt weer netjes in O2 omgezet door de bomen (moeten we er wel voor zorgen dat we meer planten dan dat we omkappen)
Ik snap best dat in een dichtbevolkt land als NL het niet prettig zou zijn wanneer iedereen op hout zou stoken. Wat ik wilde benadrukken is dat de zogenaamde "schone" alternatieven niet per definitie schoon zijn. Het produceren en later weer recyclen van zonnepanelen is niet perse "schoon" en de boom die ze uit Amerika ophalen die wordt hier opgefikt, dus tja.

Wij stoken deels op hout en deels op mais. Werkt prima. In de toekomst hopen we een earthship te bouwen en dan zouden we in theorie amper nog hoeven verwarmen. We gaan dan denk ik voor een op hout gestookte tegelkachel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:44 



 
Profiel   

Ja, tegelkachel of speksteen zou ik ook graag willen. Veel van ons hout bestaat uit kleine stukjes/plankjes en ik blijf dan bijvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:46 



 
Profiel   

CynthiaV schreef
HC ik doe niet onaardig,


Citaat
Dan ben ik blij dat jij ver weg woont.


Wil niet weten hoe jij wel onaardig doet.

Nog even gezocht naar foto van de haard met vuurgloed maar niets Bokt-vriendelijk helaas.

Nog even over kleding en mutsen, Vroegah, nog in levend geheugen is de slaapmuts. De letterlijke, niet in het glaasje.
Warmwaterkruik in bed heb ik zelf jarenlang gehad. Heel vaag herinner ik me stoof met kolen uit de kolenkachel.
Mijn grootouders heb ik nog gezien met vingertoploze huisgebreide handschoenen in his h¡gedurende de winter. De hele familie in de keuken bij de ´Salamander´ tot bedtijd want dat was de enige verwarmde ruimte. Ik hield behoeften op tot grens van ontploffen want de plee was een uithuis :brr:

Mijn eerste huisje; ijs op de binnenkant van de ramen; elfstedentocht dik.

Daarna kwam luxe, de energie kon niet op leek wel en de bomen van comfort groeiden tot in hemel.

Nu weer warmer aankleden, met denkentje op de bank, dikke sokken.... dat is puur retro.
Sokken aan in bed, muts en handschoenen één stapje verder.
Niet eens retro eigenlijk. Mijn vorige (2021) vriendin sliep met twee paar sokken over elkaar in bed als ik niet bij haar was. De figuurlijke prijs van energie anno nu.

Vandaag bericht dat de gasflessen naar 17,50 gaan. Was 20 jaar terug, incusief de prijsverhoging van stap naar Euro, nog onder de 7,-
Agelopen jaar is de electriciteit hier meer dan verdubbeld. Zet een electrische verwarming aan en je hóórt de rekening aantikken.
En dan allemaal een electrische auto tegen de global warming :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:04 



 
Profiel   

mysa schreef
Ja, tegelkachel of speksteen zou ik ook graag willen. Veel van ons hout bestaat uit kleine stukjes/plankjes en ik blijf dan bijvullen.


Ik heb nog een paar ochtenden werk met de kettingzaag. Buurman had een paar omgevallen dode bomen en een grote stapel oude plafondbalken van een verbouwing. Zaag ik op haardlengte en haal ze weg. Ik gratis hout, hij gratis van zijn probleem af.
De balken zijn 15 -25 cm dik en de bomen tot meer dan 50. De dikste klief ik. Op die manier verwarmt het hout fluks een keer of 5, 6 :D Heel economisch ;)

Voorbeeld gemiddelde supersimpele omgevallen dode boom welke niet gekliefd hoeft:

https://myalbum.com/photo/9DuswWryny4n/1k0.jpg


Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-01-22 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:12 



 
Profiel   

Citaat
En CO2 wordt weer netjes in O2 omgezet door de bomen (moeten we er wel voor zorgen dat we meer planten dan dat we omkappen)
Ik snap best dat in een dichtbevolkt land als NL het niet prettig zou zijn wanneer iedereen op hout zou stoken. Wat ik wilde benadrukken is dat de zogenaamde "schone" alternatieven niet per definitie schoon zijn.



'Hoe reken ik mijzelf rijk...'

Ja tuurlijk : planten nemen kooldioxide op.
Dat biedt in feite alleen soelaas als je de planten vervolgens 'afzinkt' in het moeras, begraaft etc en bij wijze van spreken weer steenkool laat worden.

Wat betreft de smaad van de 'zogenaamd' groene energie : een windmolen maken kost idd energie. Na drie maanden productie heb je het 'terug' en kan het ding jaren en jaren ""zogenaamde echte groene"" energie produceren.
Voor alle duidelijkheid: over die drie maanden valt te debatteren, over de rest gewoon niet.

Voor zonnepanelen geldt iets vergelijkbaars.

Windmolens en zonnepanelen zijn goeddeels recyclebaar (het is ingewikkeld met de panelen, maar het kan wel) -
houtstook is gewoon totaal niet hernieuwbaar.
(Ja, je kunt de as uitstrooien.)

Ga dus niet "benadrukken" dat het allemaal 'niet klopt' terwijl je zelf exact dat doet wat je het rivm verwijt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:15 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
mysa schreef
Ja, tegelkachel of speksteen zou ik ook graag willen. Veel van ons hout bestaat uit kleine stukjes/plankjes en ik blijf dan bijvullen.


Ik heb nog een paar ochtenden werk met de kettingzaag. Buurman had een paar omgevallen dode bomen en een grote stapel oude plafondbalken van een verbouwing. Zaag ik op haardlengte en haal ze weg. Ik gratis hout, hij gratis van zijn probleem af.
De balken zijn 15 -25 cm dik en de bomen tot meer dan 50. De dikste klief ik. Op die manier verwarmt het hout fluks een keer of 5, 6 :D Heel economisch ;)


Ja dat is leuk maar wij hebben nou eenmaal niet vaak zulke grote stukken afvalhout. (dan zouden we iets niet goed doen) En zelf opstoken is een stuk voordeliger dan het per container naar de biomassa te laten brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:20 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
'Hoe reken ik mijzelf rijk...'


Hout stoken maakt niets meer vrij dan die boom eerst opgenomen had en de herplant weer opneemt.
Op mijn finca staan nu meer bomen dan toen ik hier kwam. Per saldo CO2 verminderend op hout gestookt.

Het probleem is niet CO2 of duurzaam maar dat er teveel mensen zijn om iedereen op hout warm te stoken.

De behoefte welke naar electriciteit verschoven wórdt geeft nu druk op de politiek om kerncentrale ´groen´ te bestempelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:25 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
En CO2 wordt weer netjes in O2 omgezet door de bomen (moeten we er wel voor zorgen dat we meer planten dan dat we omkappen)
Ik snap best dat in een dichtbevolkt land als NL het niet prettig zou zijn wanneer iedereen op hout zou stoken. Wat ik wilde benadrukken is dat de zogenaamde "schone" alternatieven niet per definitie schoon zijn.



'Hoe reken ik mijzelf rijk...'

Ja tuurlijk : planten nemen kooldioxide op.
Dat biedt in feite alleen soelaas als je de planten vervolgens 'afzinkt' in het moeras, begraaft etc en bij wijze van spreken weer steenkool laat worden.

Wat betreft de smaad van de 'zogenaamd' groene energie : een windmolen maken kost idd energie. Na drie maanden productie heb je het 'terug' en kan het ding jaren en jaren ""zogenaamde echte groene"" energie produceren.
Voor alle duidelijkheid: over die drie maanden valt te debatteren, over de rest gewoon niet.

Voor zonnepanelen geldt iets vergelijkbaars.

Windmolens en zonnepanelen zijn goeddeels recyclebaar (het is ingewikkeld met de panelen, maar het kan wel) -
houtstook is gewoon totaal niet hernieuwbaar.
(Ja, je kunt de as uitstrooien.)

Ga dus niet "benadrukken" dat het allemaal 'niet klopt' terwijl je zelf exact dat doet wat je het rivm verwijt...


Dan moet je toch echt beter lezen: "moeten we er wel voor zorgen dat we meer planten dan dat we omkappen" Hout is prima hernieuwbaar want bomen kunnen zich reproduceren ;)
Er komt echt niet ineens meer CO2 vrij dan dat de boom heeft vastgelegd.

Ik ben absoluut niet tegen zonnepanelen en windmolens maar er zitten echt niet alleen voordelen aan groene elektrische energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:44 



 
Profiel   

Mijn ervaring in verwarmen is dat je het minste uitgeeft als je de verwarming gewoon niet uitzet. Het kost meer geld om je huis op temperatuur te brengen dan op temperatuur te houden. Maar misschien verschilt dat per huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:36 



 
Profiel   

Ja, dat schijnt dus per huis te verschillen. Wij hebben luchtverwarming, dan is het in een mum van tijd warm (ook koud trouwens, als hij af slaat), dus ik laat hem 's nachts naar 15 zakken en om zeven uur moet het weer achttien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:43 



 
Profiel   

Heb al wel gelezen dat je met een warmtepomp de verwarming beter aan kunt laten anders duurt het een halve dag om het weer warm te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:11 



 
Profiel   

Mijn hoefsmid kwam met dit project toen ik over mestafvoer aan het klagen was :D, is simpel gezegd een toestel dat uit gft (en ook uit paardenmest) biogas produceert, kleinschalig aan huis. Zeker interessant voor degene met paarden aan huis ooit
https://circ.energy/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:18 



 
Profiel   

mvdende schreef
Voorlopig kies ik de optie die voor mij het goedkoopste is. Dat is op dit moment nog gascv omdat ik een langdurig contract heb afgesloten dus nu niets merk van de hoge gasprijzen.

Dat zal volgend voorjaar wel gaan veranderen, al hoop ik dat tegen die tijd, de gas crisis wel weer over is en ik weer voordelig een gas contract kan afsluiten.

Wordt gas te duur, heb ik een petroleum kachel staan en met brandstof uit België is dat redelijk betaalbaar op dit moment.

Aan een warmtepomp ga ik voorlopig niet beginnen want is véél te duur en zolang de landen om ons heen juist op gas over gaan om te verduurzamen, heb ik niet de behoefte om juist van het gas af te gaan.

Pas als ze in België/ Duitsland/ Polen enz óók voornamelijk op elektriciteit gaan verwarmen, is het tijd om in Nederland óók van het gas af te gaan.

Maar het huidige "beste jongetje van de klas" gedoe, hoeft van mij niet zo. Nederland jaagt iedereen op kosten.

Dus wat jou betreft zakken die Groningers lekker verder weg in de ellende. Aardig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 01:07 



 
Profiel   

herr_balou schreef
mvdende schreef
Voorlopig kies ik de optie die voor mij het goedkoopste is. Dat is op dit moment nog gascv omdat ik een langdurig contract heb afgesloten dus nu niets merk van de hoge gasprijzen.

Dat zal volgend voorjaar wel gaan veranderen, al hoop ik dat tegen die tijd, de gas crisis wel weer over is en ik weer voordelig een gas contract kan afsluiten.

Wordt gas te duur, heb ik een petroleum kachel staan en met brandstof uit België is dat redelijk betaalbaar op dit moment.

Aan een warmtepomp ga ik voorlopig niet beginnen want is véél te duur en zolang de landen om ons heen juist op gas over gaan om te verduurzamen, heb ik niet de behoefte om juist van het gas af te gaan.

Pas als ze in België/ Duitsland/ Polen enz óók voornamelijk op elektriciteit gaan verwarmen, is het tijd om in Nederland óók van het gas af te gaan.

Maar het huidige "beste jongetje van de klas" gedoe, hoeft van mij niet zo. Nederland jaagt iedereen op kosten.

Dus wat jou betreft zakken die Groningers lekker verder weg in de ellende. Aardig...

Wat een drama...In Duitsland krijg je subsidie als je aardgas neemt en dat aardgas komt uit...inderdaad...Nederland.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 03:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen