Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:39

Skyla schreef:
Ik hoop het.
Heb hem geleidelijk aan warmer gezet. Ga zien om de blaadjes en stengels af te knippen, denk niet dat ze nog terug rechtop raken. :n


Geef ze even de kans! Ik heb een Alocasia gehad die mijn kat van zijn standplaats af had gekegeld, vier stengels geknakt. Heb ze allemaal gespalkt en twee stengels hebben het overleefd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:39

Als het niks lijkt te worden, gewoon rigoreus terug snoeien tot de grond en wachten. Ze zijn best veerkrachtig. Wie niet waagt..

Heb ik met bv m'n monkey mask ook gedaan, die zat vol beestjes. Alles tot een cm van de aarde gesnoeid en nu is het alweer een mini plant. Het zag er echt heel kansloos uit die stompjes :')

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:31

Kon het niet over mn hart krijgen en heb er ook 4 gespalkt en met wasknijpers omhoog gehangen. := De rest afgeknipt en ontdekt dat er nog een paar kleine blaadjes aan de bodem ongeschonden lijken *\o/* dus met wat geluk en liefde komt hij er door. Maar ik ga dit voorval toch nog misbruiken om volgende week naar het tuincentrum te gaan. :D O:)

Iemand hier verder ervaring met het verhuizen van een zeer grote (min 2m diameter op 2m hoog) hondsroos uit volle grond?
Kan ik deze tot op +-70cm van de grond snoeien uithalen en opnieuw in de grond steken? Weet dat het geen kamerplant is maar zou hem erg graag mee willen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:45

Dat is net onkruid, dus denk dat het op die manier prima moet lukken! Hier eentje vorige winter tot vlak boven de grond kort afgezaagd. Eind zomer niks van te merken meer, sta in de weg :')

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:51

Oh haha ok super. Vind die roos zo mooi en de paarden zijn zot van de bottels in het najaar.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 03:52

Nou, ik hou mijn hart vast als ik ooit mijn monstera moet verhuizen. Plafond is 2,60, maar de takken gaan opzij gewoon verder.


Even een vraag over mini plantjes. Ik heb in het voorjaar drie mini cactussen gekocht bij het tuincentrum. Nu weet ik dat die best strak in hun potje mogen staan, maar twee van de drie hebben echt meer ruimte nodig. Waar vind ik een potje van een maatje groter? Tuincentrum hier heeft niks.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 07:03

Je kunt terracotta potjes gebruiken, die zijn sowieso erg goed voor cactussen gezien ze lekker droog willen staan.
Welke maat ben je nodig? Wellicht dat ik nog wat heb liggen voor je (plastic)?

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:52

Terracotta gaat inderdaad heeel klein, ik had er een met diameter van 3 cm denk ik? Echt ieniminie. Alleen een schoteltje hadden ze er niet bij :P welke diameter heb je nodig?

Edit: foto gevonden, hier linksonderin. Zo terugkijkend (deze foto is uit 2017, op de een gegeven moment ging het cactusjes schimmelen en heb ik hem weggedaan) was hij nog wel kleiner dan 3 cm doorsnee.

Afbeelding

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:16

Het zijn gewoon de mini’s uit het tuincentrum. Dus ze zitten nu in een plastic potje van 5 á5,5 cm doorsnee. Ze hoeven niet heel veel groter als ik de behoefte bekijk.

De eerstvolgende optie die ik zie is 11cm. Dat oogt niet alleen zielig, maar ik vraag me ook af of dit de plant ten goede komt.

Een musa gaat bijvoorbeeld wel bijna meteen grotere bladeren maken wanneer je hem in een grotere pot zet.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:32

Luxorvalkje schreef:
Het zijn gewoon de mini’s uit het tuincentrum. Dus ze zitten nu in een plastic potje van 5 á5,5 cm doorsnee. Ze hoeven niet heel veel groter als ik de behoefte bekijk.

De eerstvolgende optie die ik zie is 11cm. Dat oogt niet alleen zielig, maar ik vraag me ook af of dit de plant ten goede komt.

Een musa gaat bijvoorbeeld wel bijna meteen grotere bladeren maken wanneer je hem in een grotere pot zet.


11 cm kan wel hoor. Als je lekker wat bims of puim door de cactus aarde mengt, dan droogt je substraat ook flink snel op. Je hoeft het potje ook niet tot de nok te vullen natuurlijk

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:50

Is een glazen theelichthouder anders geen optie?
Die zijn zo'n 6-10cm doorsnede geloof ik voor kleine theelichtjes, enige nadeel is dat een teveel aan vocht er niet uit kan aan de onderkant.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:56

Dat is voor cactussen niet aan te raden, kan totaal geen lucht door de kluit heen. :o

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:58

Ik probeer alleen maar mee te denken. :+
Geen goed plan dus in dit geval

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:18

Altijd goed! Ik zie het vaker gebeuren en dan vervolgens hele sneue of dode exemplaren. Y;(

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:20

Luxorvalkje schreef:
Nou, ik hou mijn hart vast als ik ooit mijn monstera moet verhuizen. Plafond is 2,60, maar de takken gaan opzij gewoon verder.


Hier wil ik wel graag eens een foto van zien! :j
Weet je hoe oud die is of hoe lang je deze al hebt?

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 01:34

Mijn cactussen staan nu in plastic. En dan op hydrokorrels in een waxinelichthouder. Voor de mooi en voor de lucht. Elke maand even een kwartiertje badderen.

Skyla schreef:
Luxorvalkje schreef:
Nou, ik hou mijn hart vast als ik ooit mijn monstera moet verhuizen. Plafond is 2,60, maar de takken gaan opzij gewoon verder.


Hier wil ik wel graag eens een foto van zien! :j
Weet je hoe oud die is of hoe lang je deze al hebt?


Hij staat wel ergens in dit topic.
Ik heb hem sinds begin 2017.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 06:26

De bladeren van mijn Syngonium Wendlandii Goosefoot beginnen mooi groot te worden.
Afbeelding

En de bloemen van de Hoya caudata (Sumatra) zijn bijna open. :+:
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:56

Mijn cactusjes staan in de teckelpot. Hopelijk blijven die het daarin doen. Is namelijk maar klein qua oppervlakte dus zo te lezen prima voor de cactus :P

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:48

oliebol, mijn basilicumplantjes hadden witte vlieg -O-

Heb meteen al mijn andere planten bekeken en die lijken bespaard gebleven en ga die de komende week elke dag sproeien zodat ze vochtig blijven, want daar schijnen die beesten niet van te houden. Basilicum meteen letterlijk buiten gegooid en de plek waar ze stonden ingespoten met Dettol.

Iemand anders nog tips?

Edit: ga morgen sproeien met azijnoplossing.

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:51

Ai, da’s balen! Hopelijk ben je er op tijd bij.

Luxorvalkje, de Action heeft soms ook wel kleine potjes in een kweekkasje.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:40

Nou ik lees nu dus overal dat je azijn heel ver bij planten uit de buurt moet houden, dus aangezien ik net al gesproeid had (wel extreem verdund en natuurazijn dus de concentratie was zeer laag, ongeveer 1 deel azijn op 10 delen water) heb ik net als een malle alle planten weer afgedaan met een vochtig doekje. Ze hebben ook allemaal net hun water gehad.

Voel me echt vreselijk nu -O- alleen maar omdat ik een zo'n !&#^@(#& beest zag zitten. Had beter gewoon niks kunnen doen.

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:18

Oh nee! :(:) De verhouding azijn was heel dun, en het is niet extreem zonnig dus het zal vast meevallen. De bladeren van je planten zijn in ieder geval mooi schoon. :D

Anders moet je even zoeken op internet, er zijn bepaalde mengels die je veilig kan gebruiken.

Je besmette planten in ieder geval apart zetten of wegmikken, als het niet zo’n speciale is.
Als het echt witte vlieg is, kun je ook van die plakdingen gebruiken, zegt Google.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:08

Puera schreef:
Oh nee! :(:) De verhouding azijn was heel dun, en het is niet extreem zonnig dus het zal vast meevallen. De bladeren van je planten zijn in ieder geval mooi schoon. :D

Anders moet je even zoeken op internet, er zijn bepaalde mengels die je veilig kan gebruiken.

Je besmette planten in ieder geval apart zetten of wegmikken, als het niet zo’n speciale is.
Als het echt witte vlieg is, kun je ook van die plakdingen gebruiken, zegt Google.


Ik heb de besmette planten gelijk buiten gezet, laat ze daar een tijdje staan want ik moet door de woonkamer om ze in de groenbak te kunnen gooien. Better safe than sorry :+

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:02

Witte vlieg nog nooit van gehoord. Maar hier gisteren bijna een plant meegenomen uit de Lidl zag ik er zo'n wit beestje (stofluis?) op zitten. Een tijdje terug eens met zo'n plaag gezeten en niet weggekregen. De plant maar mooi laten staan dan.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:22

Witte vlieg is kwalitatief uitermate teleurstellend en poep om weg te krijgen. Planten afnemen met water en sluipwespen inzetten lijken het goed te doen. Ook van die hele vangplaten plaatsen.